انسان فطرتا به خدا گرایش دارد خداخواهی در عمق وجود هر انسان ریشه دارد؛ آن فرد که حضور خدا را در تمامی لحظههای زندگیاش احساس نمیکند چشم دلش بر روی حقیقتها بسته شده است. او چنان است که در بیانات امام موحّدان، حسینابنعلی ـ علیه السلام ـ آمده است: که «عمیت عین لا تراک علیها رقیبا؛ آن چشمی که تو را بر خود نگاهبان نمیبیند، نابینا است.22 ارزش و کمال هر انسان در معرفت و شناختی است که از ذات مقدّس احدیّت دارد هر قدر این معرفت و شناخت بیشتر شود خوف و خشیت الهی بر قلب و دل انسان عارف بیشتر تجلی میکند. چنانکه قرآن کریم میفرماید: «انّما یخشی اللّه من عباده العلماء؛ فقط بندگان عالم و دانشور از خداوند میترسند. از آنجا که نماز حضور در مقابل پروردگار و کرنش در آستان خدای یکتای هستی است این خوف و خشیت در نماز عارفان و مخصوصا معصومین ـ علیهما السلام ـ ظهور بیشتری پیدا میکند؛ البته این خوف نه به خاطر هراس از بیمهری خدا است؛ که نمازگزار خدا را چندین بار به «رحمان و رحیم» یاد میکند، بلکه علّت آن عواملی است که بیشتر به درک عظمت بیمنتهای الهی ارتباط پیدا میکند. اکنون به این عوامل در سیره
معصومین(ع) مینگریم:
جلوههای درک عظمت الهی در خوف و خشیت معصومین در نماز
یکی از جلوههای خوف الهی درک مقام و عظمت خداوند متعال است. چنانکه در آیه شریفه خوف از «مقام ربّ» مطرح شده است: «و امّا من خاف مقام ربّه و نهی النّفس عن الهوی فانّ الجنّة هی المأوی»23 این امر در آستانه ورود معصومین به نماز و هنگام نماز به خوبی مشهود است. در روایت میخوانیم: علی (ع) همواره هنگام نماز خواندن این آیه را تلاوت میکرد: «وجّهت وجهی للّذی فطر السّموات و الارض؛ صورت خویش را متوجّه آفریدگار آسمانها و زمینها کردم. هنگام تلاوت این آیه، رخسارش متغیّر میشد به گونهای که هر بینندهای آن را درمییافت.24
وقتی امام حسن(ع) وضو میگرفت رنگش تغییر میکرد و مفاصلش میلرزید. سبب این امر را حضرت پرسیدند. فرمود: کسی که در مقابل صاحب عرش میایستد، شایسته است رنگش زرد شود و مفاصلش بلرزد.25
نظیر همین حالت در باره امام حسین(ع) نیز نقل شده است. در باره سید الساجدین نقل شده که چون علی ابنالحسین وضو میگرفت رنگش زرد میشد. از او پرسیدند: شما را چه میشود؟ فرمود: میدانید میخواهم پیش چه کسی بایستم؟26
مرحوم سیّد ابنطاووس در باره امام صادق(ع) مینویسد: هنگام نماز حالت بیهوشی بر امام(ع) عارض میشد. چون علّت این امر را جویا شدند، فرمود: در اثر تکرار آیات الهی این حالت بر من عارض شد. فلم تقم القوّة البشریّة بمکاشفة الجلالة الالهیّة؛ چون قدرت بشری در برابر مکاشفه و ظهور عظمت الهی تاب نیاورد این حالت به من دست داد.27