محتوا و مشخّصه اصلی عمل «نیّت» و انگیزه انجام دادن آن است. در بسیاری از موارد صورت کارها یکی است، ولی از جهت هویّت و واقعیت فاصله فراوان بین آنهاست. از پیامبر اکرم(ص) نقل شده است که، دو نفر از امّت من به نماز میایستند رکوع و سجودشان یکی است، ولی میان نماز آنها مثل مسافت بین زمین و آسمان فاصله است.4
آن بزرگوار با توجه بدین حقیقت فرمود: برای هر کس همان چیزی است که نیّت کرده است. پس هر که مقصدش
خدا و رسول او باشد هجرتش به سوی خدا و رسول اوست و کسی که هجرتش برای رسیدن به دنیا یا ازدواج با زنی میباشد هجرتش به سوی همان چیز است.5
امام خمینی در این باره مینویسد: «کمال عمل اولیاء علیهم السلام به واسطه جهات باطنیّه آن بوده و الاّ صورت عمل چندان مهم نیست مثلاً ورود چندین آیه شریفه از سوره مبارکه «هل اتی» در مدح علی علیه السلام و اهل بیت طاهرینش علیهم السلام به واسطه چند قرص نان و ایثار آنها نبوده بلکه برای جهات باطنیّه و نورانیّت صورت عمل بوده، چنانچه در آیه شریفه اشارهای به آن فرموده آنجا که فرماید: انّما نطعمکم لوجه الله لا نرید منکم جزاءً و لا شکورا: ما فقط برای وجه خدا «رضای خدا» شما را اطعام میکنیم و هیچ پاداش و سپاسی از شما نمیخواهیم.6 بلکه یک ضربت علی علیه السلام که افضل از عبادت ثقلین میباشد نه به واسطه همان صورت دنیایی عمل بوده که کسی دیگر اگر آن ضربت را زده بود باز افضل بود... ولی عمده فضیلت و کمال عمل آن حضرت به واسطه حقیقت خلوص و حضور قلب آن حضرت بوده در انجام این وظیفه الهیّه.7
این اوج اخلاص و عشق و عبودیّت را هنگامی درک میکنیم که بدانیم آن بزرگواران عبادات خویش را نه به خاطر ترس از دوزخ یا اشتیاق به بهشت، بلکه به خاطر شناخت عمیق و معرفت بالایی که از خداوند متعال داشتند، انجام میدادند. بخشی از ویژگیهای عبادت معصومان(ع) چنین است:
الف) عبادت به خاطر شایستگی و استحقاق ذات باریتعالی
امام علی ـ علیه السلام ـ در این زمینه میفرمایند: خدایا، من تو را به خاطر ترس از دوزخ و یا اشتیاق به بهشت عبادت نمیکنم، بلکه «وجدتک اهلاً للعبادة فعبدتک؛ من تو را شایسته عبادت و بندگی یافتم و عبادتت را برگزیدم».8
ب) شکرگزاری پروردگار
در روایتی این چنین میخوانیم: روزی جابر به دیدن امام زین العابدین رفت و گفت: فرزند رسول خدا، مگر نمیدانی که خدا بهشت را برای شما و دوستدارانتان و دوزخ را برای دشمنان شما آفریده است؟ این چه رنجی است که بر خود هموار میکنی و خود را چنین به سختی میافکنی؟ امام پاسخ داد: ای یار رسول خدا(ص)، نمیدانی که پروردگار گناهان رسول خدا را بخشید ولی او کوشش خود در عبادت را از دست نداد و چندان خدا را عبادت کرد که ساقهایش متورم شد؟ او در پاسخ کسانی که میگفتند: تو چنین میکنی در حالی که خدا گناهان گذشته و آیندهات را آمرزیده است. فرمود: آیا بنده سپاسگزاری نباشم؛ «افلا اکون عبدا شکورا».9
ج) عشق و محبّت الهی
امام صادق ـ علیه السلام ـ فرمود: مردم عبادت خدای عزّ و جلّ را به سه گونه انجام میدهند: یک طبقه برای
رغبت و میل به ثواب عبادت میکنند؛ این عبادت حریصان است و خود طمع است. دستهای دیگر به خاطر ترس از آتش عبادت میکنند؛ این عبادت بندگان است و خود ترس است. و لکنّی اعبده حبّا له عزّ و جلّ؛ ولی من خدا را برای عشق و محبّت به او عبادت میکنم؛ این عبات کریمان و مایه امنیت و آرامش است. چنانکه خداوند متعال میفرماید: «و هم من فزع یومئذٍ آمنون؛10 آنها از هول و هراس روز قیامت ایمن باشند.11
این همان فرهنگ ناب اسلامی است که در چهره اهل بیت پیامبر(ص) تجلّی یافته است. زیارتکننده بر این ارزش الهی تأکید میورزد و در زیارتنامه معصومین(ع) میگوید: فعظّمتم جلاله و اکبرتم شأنه و مجّدتم کرمه؛ شما جلال خدا را به عظمت یاد کردید و مقام او را بزرگ داشته، لطف و کرمش را به مجد و بزرگی ستودید.12
این همان نماز قرآن کریم است که میفرماید: اقم الصلاة لذکری؛ نماز را برای ذکر و یاد من به پا دار.13