استاد مطهری در آثار خود از جمله در کتاب «قیام و انقلاب مهدی(عجلاللهتعالی)» نظر اسلام راجع به این که هم فرد اصالت دارد و هم جامعه را به خوبی تبیین مینمایند و بیان میدارند از آنجا که انسان موجودیاجتماعی است، تکامل او در دو جهت فردی و اجتماعی خواهد بود بنابراین رشد وتعالی فرد در جامعه و رشد و تعالی جامعه در فرد اثرگذار است. کوچکترین نهادی که سازندهی اجتماع است، خانواده میباشد که امروزه تزلزل جدّی آن دربرخی جوامع موجب تزلزل آن در جوامع گردیده است و طبق مفاهیم قرآن، سنت الهی وقتی بر امری جریان داشته باشد دیگر فرقی نمیکند که دربارهی ملل مسلمان باشد یا غیر مسلمان.
بنابراین وقتی بیعفتی در سرد شدن و از بین رفتن روابط خانوادگی مؤثر باشد اگر خدای ناکرده ما نیز همان راه غرب را در این زمینه دنبال کنیم حصولآن نتیجه برای ما نیز قطعی خواهد بود، همان طور که به صورت محدود در خانوادههایی از اطرافمان تا حدودی شاهد این سنت الهی بودهایم. اما به راستی سؤال اینجاست که چگونه عفت و حجاب با روابط خانوادگی ارتباط پیدا میکند؟ تبیین دقیق این مسئله ما را به لایههای عمیقتری از این دستور اسلامی رهنمون خواهد شد.
مفهومشناسی عفاف
عفاف و عفت نزد اهل لغت به معنای خودداری و خودنگهداری از هرگونه امر نازیبا و ناپسند است و قلمروش آن قدر توسعه دارد که تمام اعضای ظاهری بدن وتمام قوای باطنی را فرامیگیرد. آن قدر تحقق این موضوع برای شکلگیری انسانیت فردی و سعادت اجتماعی ضرورت دارد که برای رسیدن به این هدف عالی، قرآن برنامهی تربیتی گستردهای را ارائه میدهد. بنابراین تحقق عفاف در فرد و جامعه، یک برنامهی تربیتی همه جانبه است که دارای مراحلی میباشد و تا ایجاد آن طبق دستور قرآن حتی لازم است فرد خود را به «استعفاف» و «تعفف» وا دارد.[۱]