دسته
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 2330
تعداد نوشته ها : 11
تعداد نظرات : 3
Rss
طراح قالب

تو اگر باز آیی ...

همه پنجره ها را به همان کوچه کزآن می گذری بگشایم

دسته ها :
چهارشنبه پانزدهم 6 1385

قدمت گلگون باد

در هر خانه به رویت باز است

لحظه آمدنت مهتابی است

 

دسته ها :
چهارشنبه پانزدهم 6 1385

در سکوتم تو بگو

در کویرم تو ببار

مهربانی ها را

پیش قلبم تو بیار

دسته ها :
چهارشنبه پانزدهم 6 1385

می تراود از لبانش آیه های آسمانی

در میان چشمهایش واژه های مهربانی                                   

در میان لحظه های  ارغوانی ...                                                                

دسته ها :
چهارشنبه پانزدهم 6 1385

با سلام

هرکس نحوه ارسال عکس همراه با پست رو بلده لطفاً  یاد بده  

دسته ها :
چهارشنبه پانزدهم 6 1385

                              « نظريه پايان تاريخ و نسبت آن با آخرالزمان » 


 اين جامعه آرماني، سه خصوصيت و ويژگي دارد كه همه اديان ابراهيمي همينطور فرق و مذاهب اسلامي در آن اتفاق نظر دارند:
1. در دوره آخرالزمان بشر متنعم از مواهب طبيعي دنيا مي‏شود.
2. در آن دوره، برخوردري انسانها از مواهب، عادلانه خواهد بود.
3. بشر به مرحله‏اي از رشد و تكامل خواهد رسيد كه به معرفت خداوند راه پيدا خواهد كرد و اين زمان، دوره ظهور ولايت الهي و امر الهي در زمين و دوره وجود بلوغ معنوي بشريت است.
آخرالزمان، از دو منظر سيرطبيعي مرحله‏اي از مراحل زندگي بشر، و همينطور از ديد فلسفه تاريخ مورد تحليل قرار گرفته است. زيرا فلسفه تاريخ، تاريخ را به عنوان يك واقعيت به هم پيوسته مي‏بيند و آنرا تحليل مي‏كند. تحليل و تعليل تاريخ و بررسي آن و تبيين آينده بشر به طور عام، مورد توجه فلاسفه و متفكرين و اديان مختلف قرار گرفته است. فلاسفه و متفكرين غربي به دنبال ره يافت‏هايي خود از آينده، مطالعات اساسي را در اين خصوص به انجام رسانده‏اند. ويژگي شناخت آنها از آينده اولاً معطوف به عمل و عموماً موضع‏گيري عملي غرب را تبيين كرده است. و ثانياً اين نظريات، ناشي از نظريه‏هاي علمي‏اند كه ناشي از فلسفه غرب بوده و مكانيزم‏ها را نيز مورد توجه قرار داده است.
ثالثا اين كه نظريات پايان تاريخ انديشه‏هايي هستند كه ناظر به حركت و جريان كل تاريخ بوده و آن را از نقطه آغاز تا فرجام مورد مطالعه قرار مي‏دهد. و در اين ميان به مراحل سير آن توجه دارد. بنابراين، پايان تاريخ از ديدگاه اين دسته از متفكرين غرب عبارت است از آن مرحله كامل حركت اجتماعي بشر در هنگامي كه به جامعه آرماني و ايده‏آل خودش دست پيدا مي‏كند. كه از رايج‏ترين اين نظريات، همان نظريه‏اي است كه ليبرال دمكراسي غرب را، فرجام تاريخ و مرحله پاياني آن مي‏داند.
حال بايد ديد تفاوت بين چنين فلسفه‏اي (ايده پايان تاريخ)، با انديشه آخرالزمان در چه بوده و يا چه رابطه‏اي بين انديشه آخرالزمان و اين ايده مي‏تواند وجود داشته باشد؟
فلسفه تاريخ از ديدگاه اديان ابراهيمي داراي چند ويژگي است: 1. از نظر اين اديان، كل عالم مخلوق خداوند است 2. خداوند ربّ عالم است؛ يعني تكامل عالم به ربوبيت الهي بسته است.
3. در حركت خودش اراده و اختيار دارد؛ در نتيجه مي‏تواند خود را عبد و بنده خداوند قلمداد كند و يا در مقابل خداوند كبر بورزد و بر اين اساس است كه كفر و ايمان و يا طاعت و عصيان شكل مي‏گيرد. 4. جريان ايمان و كفر، دو جريان در حال تكامل و رشدند؛ يعني عبوديت و بندگي خداوند به دنبال توسعه خودش است؛ چنانكه كفر هم به دنبال توسعه و رشد نهايي خويش است و بر اساس هر دو جريان، ايمان و كفر خودشان را نظاممند مي‏دانند. در نظام مؤمنين محور انبياء و استمرار خط امامت است، در حالي كه در نظام كفر طواغيت و شيطان، محور قرار گرفته‏اند. اين دو رويكرد، دو جريان تاريخي است كه در همه زمانها در تعارض بوده‏اند. در آخرالزمان درگيري بين كفر و عبوديت و بندگي خدا بدين گونه است كه كفر به آخرين تلوّن خودش رسيده است و در حقيقت، شيطان ديگر و تلوّني نخواهد داشت و اين، دوره پاياني دنياي كفر است.
بنابراين مي‏توان گفت: در آخرالزمان، 1. كفر به اوج اقتدار و نهايت تكامل خودش مي‏رسد.
2. بشر در درك توحيد و بندگي خداوند رشد قابل توجهي مي‏يابد. و در نتيجه كبر آدمي، نسبت به خداوند برداشته شده و انسانها به نور و حيات و ثبات و امنيت مي‏رسند. و همچنين تنعم و رفاه به معني صحيح خودش تحقق مي‏يابد و عدل كلي در همه شئون حيات و در مسير خودش قرار مي‏گيرد.


 

منبع:

 

  http://www.imammahdi.com/homef.htm                                                                                                                                           

دسته ها :
چهارشنبه پانزدهم 6 1385

نماز امام زمان‏عليه‏السلام

چون نماز بهترين عبادات و كليد حل مشكلات است، بر آن شدم كه سرآغاز تحقيقاتم را نماز امام زمان‏عليه‏السلام قرار دهم. اين نماز را علماى بزرگ شيعه در كتابهاى خود روايت كرده‏اند كه ما در اينجا به چهار طريق آن را نقل مى‏كنيم:

الف - سيدبن طاووس مى‏نويسد:

"صلوة الحجّة القائم‏عليه‏السلام ركعتان، تقرء فى كلّ ركعة الفاتحة الى اِيّاكَ نعبد وايّاك نستعين، ثمّ تقول مأة مرّة: ايّاك نَعبد و ايّاك نستعينُ، ثمّ تتمّ قرائة الفاتحة و تقرء بعدها الاخلاص مرّة واحدة، وتدعو عقيبها فتقول:

اَللّهُمَّ عَظُمَ الْبَلاءُ، و بَرِحَ الْخِفاءُ، وَانْكَشَفَ الْغِطاءُ، وَضاقَتِ الْأَرْضُ بِما وَسِعَتِ السَّماءُ، و اِلَيْكَ يا رَبِّ الْمُشْتَكى، وَعَلَيْكَ الْمُعَوَّلُ فى الشِّدَّةِ وَالرَّخاءِ، اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ اَلَّذينَ أَمَرْتَنا بِطاعَتِهِمْ وَعَجِّلِ اللّهُمَّ فَرَجَهُمْ بِقائِمِهِمْ، وَاَظْهِرْ إعْزازَهُ، يا مُحَمَّدُ يا عَلِيُّ يا عَلِيُّ يا مُحَمَّدُ، إِكْفِيانِي فَإِنَّكُما كافِيايَ، يا مُحَمَّدُ يا عَلِيُّ يا عَلِيُّ يا مُحَمَّدُ أُنْصُراني فَإِنَّكُما ناصِرايَ، يا مُحَمَّدُ يا عَلِيُّ يا عَلِيُّ يا مُحَمَّدُ، اِحْفَظاني فَإِنَّكُما حافِظايَ، يا مَوْلايَ يا صاحِبَ الزَّمانِ - ثلاث مرّات - اَلْغَوْثَ اَلْغَوْثَ اَلْغَوْثَ، أَدْرِكْني أَدْرِكْني أَدْرِكْني، ألْأَمانَ ألْأَمانَ

نماز حضرت قائم‏عليه‏السلام دو ركعت است. در هر ركعت فاتحة الكتاب را تا آية "إِيّاكَ نَعْبُدُ وَإِيّاكَ نَسْتَعينُ" مى‏خوانى، سپس اين آيه را صد مرتبه تكرار كرده، آنگاه سوره را تمام مى‏كنى و بعد سوره توحيد را مى‏خوانى و بعد از نماز دعاى "اللهم عظم البلاء..."  را قرائت مى‏نمايى.

ب - "شيخ طبرسى" صاحب "تفسير مجمع البيان" در كتاب "كنوز النجاح" ( روايت كرده است از "احمدبن الدربى" از خدّامه ابى عبداللَّه "حسين‏بن محمد بزوفرى" كه او گفته است: از ناحيه مقدّسه حضرت صاحب الزمان - عليه الصلوة والسلام - توقيعى بيرون آمد كه اگر كسى را به سوى حق تعالى حاجتى باشد، بايد بعد از نصف شب جمعه غسل كند و به مكان نماز خود برود و دو ركعت نماز گزارد: در ركعت اول سوره حمد را بخواند و چون به "إِيّاكَ نَعْبُدُ وَإِيّاكَ نَسْتَعين" مى‏رسد، صد مرتبه آن را تكرار نمايد و بعد از آنكه صد مرتبه تمام شود، بقيه سوره حمد را بخواند؛ پس از تمام شدن سوره حمد سوره "قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدْ" را يك مرتبه بخواند و ركوع و دو سجده به جا آورد و "سبحان ربّي العظيم وبحمده" را هفت مرتبه در ركوع بگويد و "سبحان ربى الاعلى و بحمده" رادر هر يك از دو سجده هفت مرتبه بگويد و بعد از آن ركعت دوم را نيز مانند ركعت اول به جاى آورد و بعد از تمام شدن نماز اين دعا را بخواند؛ پس خداوند حاجت او را - هر چه كه باشد - برآورده سازد مگر آنكه حاجت او در قطع كردن صله رحم باشد؛ دعا اين است:

"أَللّهُمَّ اِنْ اَطَعْتُكَ فَالْ'مَحْمِدَةُ لَكَ وَاِنْ عَصَيْتُكَ فَالْحُجَّةُ لَكَ، مِنْكَ الرَّوْحُ وَمِنْكَ الْفَرَجُ، سُبْحانَ مَنْ أَنْعَمَ وَشَكَرَ، سُبْحانَ مَنْ قَدَرَ وَغَفَرَ، اَللّهُمَّ اِنْ كُنْتُ عَصَيْتُكَ فَاِنّي قَدْ اَطَعْتُكَ في أَحَبِّ الْاَشْياءِ اِلَيْكَ وَهُوَ الْايمانُ بِكَ لَمْ أَتَّخِذْ لَكَ وَلَدا وَلَمْ أَدْعُ لَكَ شَريكا مَنّا مِنْكَ بِهِ عَلَىَّ لامَنّا مِنّى بِهِ عَلَيْكَ وَقَدْ عَصَيْتُكَ يا اِلهي عَلى غَيْرِ وَجْهِ الْ'مُكابَرَةِ، وَ الْخُرُوجِ عَنْ عُبُودِيَّتِكَ، وَلَا الْجُحُودِ لِرُبُوبِيَّ-تِ-كَ وَلكِنْ اَطَعْتُ هَواىَ وَاَزَلَّنِي الشَّيْطانُ فَلَكَ الْحُجَّةُ عَلىَّ وَالْبَيانُ، فَاِنْ تُعَذِّبْني فَبِذُنُوبي، وَاِنْ تَغْفِرْ لي وَتَرْحَمْني فَاِنَّكَ جَوادٌ كَريمٌ) و بعد از آن تا نفس او وفا كند "يا كَريمُ يا كَريمُ" را مكرّر بگويد، بعد از آن بگويد: "يا امِنا مِنْ كُلِّ شَي‏ءٍ وَكُلُّ شَىْ‏غ‏ءٍ مِنْكَ خائِفٌ حَذَرٌ اَسْئَلُكَ بِاَمْنِكَ مِنْ كُلِّ شَىْ‏غ‏ءٍ وَخَوْفِ كُلِّ شَيْ‏ءٍ مِنْكَ، اَنْ تُصَلِّيَ عَلى مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَاَنْ تُعْطِيَني اَمانا لِنَفْسي وَاَهْلي وَوَلَدي وَسايِرِ ما اَنْعَمْتَ بِهِ عَلَيَّ حَتّى لا أَخافَ وَلا اَحْذَرَ مِنْ شَيْ‏ءٍ اَبَدَا اِنَّكَ عَلى كُلِّ شَيْ‏ءٍ قَديرٌ، وَحَسْبُنا اللَّهُ وَنِعْمَ الْوَكيلُ

يا كافِيَ اِبْراهيمَ نَمْرُودَ وَيا كافِيَ مُوسى فِرْعَوْنَ اَنْ تُصَلِّيَ عَلى مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَاَنْ تَكْفِيَني شَرَّ فُلانِ بْنِ فُلانٍ" و به جاى فلان‏بن فلان، نام شخصى را كه از ضرر او مى‏ترسد و نام پدر او را بگويد، و از خداوند طلب كند كه ضرر او را دفع نمايد و كفايت كند. بعد از آن به سجده رود و حاجت خود را مسئلت نمايد وبه درگاه خداوند تضرع و زارى كند.

هر مرد مؤمن و زن مؤمنه‏اى كه اين نماز را به جا آورد و اين دعا را از روى اخلاص بخواند، درهاى آسمان براى برآمدن حاجات او گشوده مى‏شود و دعاى او مستجاب مى‏گردد، و اين به سبب فضل و انعام خداوند تعالى بر ما و بر مردمان است.

ج - قطب راوندى‏رحمةاللَّه در كتاب "دعوات" در ضمن نمازهاى معصومين‏عليهم‏السلام مى‏گويد:

نماز مهدى - صلوات‏اللَّه و سلامه عليه - دو ركعت است: در هر ركعتى حمد يك مرتبه و صد مرتبه "إِيّاكَ نَعْبُدُ وَإِيّاكَ نَسْتَعين"، و بعد از نماز، صد مرتبه صلوات بر پيغمبر و آل او (صلوات اللَّه عليهم).

د - صاحب كتاب "مونس‏الحزين" در ضمن بيان داستان مسجد مقدّس جمكران قم، از قول حسن‏بن مثله جمكرانى چنين مى‏نويسد:

امام زمان‏عليه‏السلام فرمود:

دو ركعت نماز تحيّت مسجد بگزارند، در هر ركعتى يك بار "الحمد" و هفت بار "قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدْ" بخواند و تسبيح ركوع و سجود را هفت بار بگويند؛ و دو ركعت نماز امام صاحب الزمان‏عليه‏السلام بگزارند بر اين نسق: چون فاتحه خواند به "إِيّاكَ نَعْبُدُ وَإِيّاكَ نَسْتَعين" رسيد، صد بار آن را بگويد، و بعد از آن فاتحه را تا آخر بخواند؛ و ركعت دوم را نيز به همين طريق بگزارد و در ركوع و سجود هفت بار تسبيح بگويد، و چون نماز را تمام كرد، تهليل بگويد و تسبيح فاطمه زهراعليهاالسلام را، و چون از تسبيح فارغ شد سر به سجده نهد و صد بار صلوات بر پيغمبر و آلش - صلوات اللَّه عليهم - بفرستد، و اين نقل از لفظ مبارك امام‏عليه‏السلام است كه "فَمَن صلّيهما فكأنّما صلّى فى البيت العتيق"؛ يعنى هر كه اين دو ركعت نماز را بگزارد، گويى دو ركعت نماز در كعبه گزارده است.

نماز مسجد جمكران را مرحوم حاجى نورى -كه از بزرگترين محدّثان قرون اخير است

 در كتابهاى "نجم الثاقب"، "كلمه طيبه" و "جنة المأوى" در ضمن حديث تأسيس مسجد جمكران نقل نموده است، و قبل از ايشان هم جمعى از بزرگان آن را با اختلاف اندك روايت كرده‏اند كه عبارتند از:

1 -  خبير مرحوم "محمد تقى ارباب قمى"، از دانشمندان دوره ناصرى (پدر مرحوم آيت اللَّه حاج ميرزا محمد ارباب قمى)؛ ايشان حديث مسجد جمكران را در كتاب "تاريخ دارالايمان قم" -كه در سال ( 1295) قمرى بنا به خواسته حاكم دارالايمان قم تحرير يافته است- بدون ذكر سند مرقوم داشته است.

در نقل ايشان، اين مسجد به نام مسجد قدمگاه صاحب الزمان‏عليه‏السلام مطرح است.

2 - محدّث و مورخ عظيم الشأن، مرحوم "صفى الدين محمدبن محمد هاشم حسينى قمى"، حديث تأسيس مسجد جمكران را در كتاب "خلاصة البلدان" كه در سال ( 1179) قمرى از تدوين آن فارغ گرديده، روايت نموده است؛

گرچه در نسخه چاپى، اين حديث نيامده، ولى طبق نقل الذريعه نام كتاب "خلاصة البلدان فى اخبار قم و شرفها و ذكر بناء مسجد جمكران" است، و صاحب كتاب "انوار المشعشعين" آن را از خلاصة البلدان نقل كرده است.

3 - مرحوم سيد نعمت‏اللَّه جزائرى - متوفاى ( 1112) قمرى - بنا به نقل مرحوم حاجى نورى، آن را در مجموعه‏اى كه در دست مرحوم نورى بوده، مرقوم داشته است

نقل ديگران چون مرحوم نهاوندى، محدث قمى و صاحب كتاب انوارالمشعشعين به اين بزرگواران منتهى مى‏گردد.

اين تذكر لازم است كه گزارش اين سه شخصيّت به كتاب ترجمه تاريخ قديمى قم، كه اصل آن تأليف حسن‏بن محمدبن حسن قمى - معاصر شيخ صدوق - است، منتهى مى‏گردد. اين كتاب در سال ( 1378) قمرى تدوين و در سال ( 806 - 805 ) توسط بهاءالدين حسن‏بن على‏بن حسن‏بن عبدالملك قمى، در بيست باب، به فارسى ترجمه شده است.

متأسّفانه در حال حاضر تنها پنج باب از بيست باب ترجمه موجود است، و اصلِ عربى و مابقى ترجمه به كلّى مفقود مى‏باشد.

بزرگانى كه حديث مسجد جمكران را از تاريخ قم نقل كرده‏اند به صراحت گفته‏اند كه صاحب تاريخ قم، آن را از كتاب "مونس‏الحزين" شيخ بزرگوار صدوق روايت نموده است.

دسته ها :
چهارشنبه پانزدهم 6 1385

 

منتظر با قلب های بی قرار

شمعدانی چیده اند                    

در میان کوچه های انتظار                               

         ...تا رسد پیغام یار                                                                          

دسته ها :
دوشنبه سیزدهم 6 1385

لبتاتهسخاتکمنتزلنرتاهمتیمبهنسگهنگاخناکملنبانسیاسی

یسناکیبسناکناکلبسمنابلنانبلناکبسفناکمبسلا

لبناکسنخغفقانکسمبللللللللللللللللللللنافخکقسهنخقحفهحخفاتقفتخهسعتهتسثهجط

بلحخاسکناکاهنسخکناکمبلا

تبیان

بلسکمنبلاکنلباسکخهخغج0خهسثکمنانست

لبناکسنخغفقانکسمبللللللللللللللللللللنافخکقسهنخقحفهحخفاتقفتخهسعتهتسثهجط

بلحخاسکناکاهنسخکناکمبلا

بلسکمنبلاکنلباسکخهخغج0خهسثکمنانست

مناسنعلاثهاتی

انسان

اخهسعاحقفانثقفت

خحنتحخبسلهنتهنبخه

ایبلعیبهلتیبشکانتیشگخهتاق

ثقخاحثفخهغاثقفل

جثقف غنقهعغهخقفغقعخهتمنبلتاخحسیکهعحسنمبلاتبنهبلنم

لبناکسنخغفقانکسمبللللللللللللللللللللنافخکقسهنخقحفهحخفاتقفتخهسعتهتسثهجط

بلحخاسکناکاهنسخکناکمبلا

بلسکمنبلاکنلباسکخهخغج0خهسثکمنانست

در مورد انسان 

حکخنحخنبگحلاخهتنخهسثیاحخفخا

ملقناخغف

انذبکمخنلاتسبل

 

دسته ها :
شنبه جهاردهم 5 1385

تست سوم

تست سوم

تست سوم

تست سوم

تست سوم

تست سوم

تست سوم

تست سوم

تست سوم

تست سوم

تست سوم

دسته ها :
شنبه جهاردهم 5 1385
X