در راستای انجام و اجرای برنامه های نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، رسانه ملی علاوه بر گفت و گوی مستقیم چهار نامزد با مردم و بحث های تخصصی همچنین پاسخ به سووالهای کارشناسان، موضوع مناظره را در برنامه های خود گنجانده است. | ||||||
در مقابل عده ای معتقدند که در مسیر اجرای کامل اصول دموکراسی این حرکت نوین یک اقدام لازم در عصر کنونی که عصر پیشرفت است، کاملا احساس می شود ". فارغ از اینکه حق با کدامیک از دو گروه است و ضرورت اجرای مناظره میان نامزدها که در یکی از آنها یک سوی مناظره بالاترین مقام اجرایی کشور، تاکید بنده بر نحوه اجرای مناظره در صورت انجام آن است. ازاین رو آنچه به عنوان رسالت رسانه ای و روزنامه نگاری چند توصیه اساسی را در این راستا خالی از لطف نمی دانم که لازم است این نکات با دقت رعایت شود. 1-تلاش شود که این مناظره در فضایی صمیمی و به دور هر گونه خداناکرده توهین و تخریب و سیاه نمایی صورت گیرد. توهین، تخریب و ناکارآمد جلوه دادن دولت کنونی و دولت های گذشته به سود هیچ یک از افراد ، جریانها و گروهها نیست و در حقیقت با دست خودمان به جهانیان " به ویژه دشمنان و کسانی مترصد چنین فضایی هستند:» اعلام می داریم که در 30سال گذشته آنچه بر کشور گذشته غیر از عقلانیت و درایت و مدیریت بوده که پیشرفت های کشور در سه دهه گذشته نشان می دهد ،هرگز چنین نبوده و نیست و لذا لازم است رعایت موازین و اخلاقیات به صورت کامل از سوی همه طرف ها اعمال شود. 2- با دقت و وسواس زیاد تمام جوانب این مناظره به خصوص زمانی که رییس دولت یکی از طرف های مناظره است به لحاظ حفظ شان و جایگاه وی و نیز حفظ جایگاه نظام بخوبی حفظ و حراست شود و دچار احساس و جوگرفتگی نشویم. 3- حتما از مجریان با سابقه و کارکشته و مسلط استفاده شود و مبادا از روی احساسات و جوسازی مجریان کم سن و سال و کم تجربه را به کار بگیریم که بعدها افسوس آن برای رسانه ملی ، مردم و نظام باقی بماند. 4- مجریان برنامه هر جا که احساس کردند یکی از نامزدها، پا را فراتر از چارچوب برنامه نهاده اند، بدون تعارف و فارغ از جایگاه حضرات بلافاصله وارد شوند و اجازه ندهند و با مدیریت برنامه و با تغییر فضای برنامه اجازه ادامه بحث را ندهند که شان هیچ یک از آقایان بزرگان خدشه دار نشود. 5- در موضوع مناظره نباید بحث هایی مطرح شود که دشمن از آنها سو برداشت و سو استفاده کند و به عبارت روشنتر در این مناظره ها ، توجه نامزدها و مجریان به این نکته کاملا جلب و جذب باشد، که هیچ گونه افشا گری نشود ، چرا که هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد"؛ اگر چه مردم محرم هستند ، اما گوش های ناپاک و نامحرم نیز در داخل و خارج از کشور کم نیستند. 6- نامزدهای انتخاباتی بر روی برنامه های خود در بخش های اقتصادی ، اجتماعی ، فرهنگی و هنری ، ورزشی ، فناوری هسته ای و مسایل علمی و پژوهشی با جزییات مشخص و آمار و حتی اعلام مجریان آن و مسوولان کارآمد تاکید و تکیه کنند و برای جلب آرای عمومی سعی نکنند که از روی آبروی فرد مقابل بالا بروند. 7- منشور اخلاقی انتخابات کشور را که "یک میثاق بسیار مهم" است ، قبل از برگزاری مناظره مطالعه و با اتکای بر این منشور وارد فضای مناظره شوند. این مهم برای تهیه کنندگان و مجریان برنامه مناظره نیز بسیار حایز اهمیت است. 8- تلاش شود در پایان مناظره با دست دوستی و بدون هر گونه دلخوری و ناراحتی صحنه را ترک کنند که میلیون ها چشم این برنامه ها را نظاره می کنند به خصوص آنکه کودکان و نوجوانان کشور این مسایل را نگاه می کنند و الگو می گیرند. آنها باید از هم اکنون این فرهنگ را یاد بگیرند که بحث و مناظره با جنجال و دعوا و بد اخلاقی تفاوت بسیاری دارد. 9- اخلاق اسلامی و توصیه بزرگان نظام به خصوص بیانات امام (ره) و مقام معظم رهبری را در نحوه حضور در نشست و ادامه بحث و شیوه پایان مناظره رعایت کنند و اجازه ندهند هیچ فرد و گروهی از این نشست سواستفاده و یا سو برداشت کند. نامزدها همچنین مراقب باشند که از پشت صحنه مناظره ، حامیان آنها مسایلی را مطرح نکنند که بعد از اعلام آن از طریق رسانه ملی برای آنها افسوس و اما و اگر باقی بماند و همانگونه که خود بهتر از هر کسی می دانند در آرامش کامل به افکار عمومی اطلاع رسانی بدون حب و بغض و بدون تخریب ارایه دهند که مردم سره را از ناسره نشخیص می دهند. محمدپور- سردبیر خبرگزاری ایسکانیور اشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران دهم خرداد ماه 1388 |
به گزارش ایرنا ، هاشمی رفسنجانی روز سهشنبه 17 بهمن در سالروز تاسیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در همایش منتخبان ائمه جماعات استان تهران در مسجد جامع شهرک قدس افزود: روحانیت فدایی اسلام ، انقلاب و کشور بوده و هستند ، ما باید در کنار و در متن مردم باشیم و به وظیفه خود به درستی عمل نماییم.
هاشمی رفسنجانی با تاکید بر اینکه عرصه انقلاب اسلامی اولین عرصه نقشآفرینی روحانیت نبوده است خاطرنشان کرد : روحانیت در تاریخ ایران بعد از اسلام برای مهمترین حوادث مردمی ، سیاسی و فرهنگی همیشه محور بودهاند و این یک ادعای تعصبگرایانه نیست ، بلکه یک حقیقت تاریخی است. وی افزود: در طول تاریخ دستهای بسیاری در کار بودهاست که این حقیقت را بپوشاند و حقیقتا هم بعد از غیبت کبری ، این قطعه تاریخ ایران درباره روحانیت غبار گرفته است.
هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه تااین قرن اخیر در ایران مسایل فرهنگی و علوم انسانی و مسایل آموزشی به طور کلی برعهده روحانیت بوده است، افزود: در عصر جدید با توجه به بوجود آمدن مدارس و دانشگاههای جدید که از دستاوردهای قرن است ، به تدریج روحانیت به قسمتهای خاصی محدود شده است و این در حالی است که در گذشته تحصیلات در همه علوم در محور روحانیت در مدارس دینی و البته در کنار مساجد صورت میگرفت.
رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه در گذشته قضاوت، آموزش در سطح عموم و نوشتن اسناد ، مرکز دیگری به جز روحانیت نداشتند " اظهار داشت : روحانیت پناهگاه همیشگی مردم برای حل مشکلاتشان بودند و هرجا عرصه بر مردم تنگ میشد یک روحانی وارد شده و نقشآفرینی میکرد.
هاشمی رفنسجانی با تاکید بر اینکه " نقش روحانیت در زمان صفویه وسعت گرفت افزود: این نقش تا جایی رسید که اجازه حکومت در برخی مقاطع از علما گرفته میشد و البته در زمان قاجار نیز زمانی که عرصه در جنگها تنگ میشد باز این علما بودند که مردم را بسیج کرده و فتوای جهاد صادر میکردند.
وی در ادامه با بیان اینکه در زمان مغول روحانیت به اتکای اسلام از لحاظ فرهنگی این قوم را تسلیم و در اسلام ذوب کرد گفت: تا دورههای اخیر که استعمار خود را بر دنیا تحمیل کرد ، کارشناسان غربی و مستشرقان تشخیص دادند، اگر روحانیت همچنان قوی و منتقد باقی بماند، هیچچیز نمیتواند مایه سلطه بر ایران شود.
رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد : زمان مشروطه همه عوامل بسیج شد که قدرت روحانیت که البته قدرت اسلام است ، تضعیف شود. برای تضعیف حوزه نفوذ اسلام ، روحانیت نقطه هدف بودند.
هاشمی رفسنجانی اظهار داشت : نتیجه آن توطئهها هرج و مرجی بود که مطرح میکرد که جامعه منتظر منجی است که البته بعدها آن را در قزاقی مثل رضاخان پیدا کردند که هم قساوت کافی داشته باشد و هم تسلیم مهد استکبار باشد.
وی تاکید کرد: در زمان رضاخان به دلیل فشار غرب و توطئه انگلیس ، روحانیت و سایر مسلمانان تحت فشار بودند و سازمان روحانیت در آن زمان منهدم شد.این سیاست البته مخصوص ایران نبود و در همه دنیای اسلام مشاهده میشد. در آن زمان در ایران رضاخان با روحیه قزاقی عمل و مساله متحدالشکل کردن ملت را طراحی کرد تا لباس روحانیت را درآورد که البته این کار صورت گرفت و خسارتهای عمدهای را هم به کشور وارد کرد.
هاشمی رفسنجانی گفت : از زمانی که آیتالله بروجردی به قم آمدند تا زمان فوت ایشان حدود ۱۵سال حوزه قم تبدیل به مرکز عظیمی از نیروهای فاضل شد و مردم نیز مشتاقانه از طلبهها استقبال میکردند.
رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: در زمان آیتالله بروجردی به حق مصلحت این بود که تا حوزه پا نگرفته درگیریهای سیاسی زیاد بوجود نیاید. همین قضیه باعث شد دشمنان ما غافل شوند و غفلت خارجی در این دوره از روحانیت را میتوان مشابه غفلت فرعونیها و پرورش حضرت موسی(ع) در زمان خودشان تشبیه کرد.
هاشمی رفسنجانی با تاکید بر اینکه همین قضیه باعث شد که روحانیت بتواند رشد کند و به کمال و بلوغ برسد،افزود: درطول دوران مبارزه برخی درصدد بودند که روحانیت را در یک چارچوب مشخص مهار و کنترل کنند، اما نتوانستند.
وی در ادامه گفت : در صدر انقلاب آقایان نهضت آزادی به ما میگفتند بهتر است روحانیت در انتخابات نامزد نشوند ، چون عرصه برای دیگران تنگ میشود. در مجلس اول اکثریت قوی طلبهها بودند. نمیخواهیم انحصارگرایی کنیم اما این اتحاد وجود دارد. البته با ترفندهایی ممکن است در سطوحی این اتحاد را بخواهند ضعیف کنند ، اما ما باید هوشمندانه قدم برداریم. البته نه برای خودمان بلکه برای حفظ اسلام و حفظ عظمت و استقلال انقلاب.
هاشمی رفسنجانی همچنین با اشاره به تحولات عراق با تاکید بر اینکه هتک حرمت و انهدام حرمین عسگریین(ع) یک انتقامجویی صرف نیست ، گفت: این اقدام شروع یک برنامهای بود که مراکز ما را مثل زمان متوکل به هم بریزند. وهابی هایی که این اماکن مقدس را در یک زمان به آتش کشیدند، اگر شیعیان ساکت مینشستند ،اقدامات خود را ادامه میدادند.
وی با تاکید بر اینکه ما ایرانیها باید به مردم عراق کمک کنیم تا این اماکن مقدس به بهترین نحو و متناسب با جمعیت عظیمی که به آنجا میروند ساخته شوند، گفت: خوشبختانه ایرانیان این کمکها را شروع کردهاند و اگر وضعیت عراق امنیت داشت هم اکنون اقداماتی صورت گرفته بود.از:همشهری آنلاین