دسته
دوستان
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 159916
تعداد نوشته ها : 330
تعداد نظرات : 258
Rss
طراح قالب
موسسه تبیان

اثبات وجود حضرت مهدي
جو حاكم در  دوران  حكومتهاى  بنى‏اميه و  بنى عباس  و  نظير  آنها  سبب  گرديد كه بسيارى از  حقايق  اسلامى  به  دست  فراموشى  سپرده شود و در ميان مسلمانان ترويج نشود و در مقابل بسيارى از چيزها كه در مسير سياست  آنها  قرار  مى‏گرفت‏به وجود آمد و تبليغ شد. نظير مساله جبر، خلق قرآن و امثال آنها.
جلال‏الدين عبدالرحمان  سيوطى  در  حالات  «يزيدبن عبدالملك  بن  مروان‏» كه بعد از «عمر بن عبدالعزيز» به حكومت رسيد مى‏نويسد: او چون خلافت را  به  دست گرفت، گفت: مانند عمربن ‏عبدالعزيز رفتار كنيد،  اطرافيان   او  چهل  نفر  شيخ (عالم دربارى) را پيش او حاضر كردند و همه آنها شهادت دادند كه بر خلفا حساب و عذابى نيست! و او بعد از چهل روز از خلافتش (از عدالت و تقوا به ظلم و بى‏بندو بارى) برگشت .
«زمانى كه منصور عباسى از مالك بن انس امام مذهب مالكى خواست كتاب «موطا» را بنويسد تا مردم را بر  فقه او وادار نمايد، با  او شرط كرد كه بايد در كتابت از على بن ابى‏طالب(ع) حديثى نقل ننمايى! و نيز به او گفت:  از  «شواذ بن مسعود»  و «شدائد بن عمر» و رخصتهاى «ابن عباس‏» اجتناب كن » به هر  حال  در  اثر  جريانهاى  اشاره شده و انزواى امامان: و شهادت، تبعيد و  زندانى  شدن آنها و مخالفت صد درصد خلفا با مطرح شدن اهل‏بيت(ع) سبب گرديد كه مساله مهدويت در ميان برادران اهل سنت ‏به دست فراموشى سپرده شود و اين  مقدار كه در كتابها نقل شده و محفوظ مانده از كرامات بلكه از معجزات است كه خداوند  خواسته است‏  حجت‏  بر  همه  اهل  اسلام تمام شود. امروز كه وضع زمان عوض شده اميد است دانشمندان اسلامى اين حقايق را ترويج كرده و وظيفه الهى خويش را در رابطه با اين حقيقت ادا نمايند.
به عبارت ديگر:
اهل سنت نيز مانند شيعه مى‏گويند: مهدى  موعود(ع) فرزند نهم امام حسين و فرزند چهارم امام رضا و فرزند بلافصل امام  حسن  عسكرى(ع) است و در سال 255 هجرى در شهر سامرا از مادرى به نام نرجس  متولد  شده است  و در آخرالزمان ظهور كرده و حكومت جهانى واحدى تشكيل خواهد داد.                                                                                                                                          
برادران اهل سنت در  رابطه  با  مهدى  موعود   مى‏گويند :  ما به مهدى نوعى عقيده داريم. به عبارت ديگر  ما  منكر  موعود  نيستيم  . احاديثى كه از رسول خدا(ص)درباره او صادر شده مورد قبول ماست ولى مى‏گوئيم، او  هنوز  متولد  نشده و معلوم نيست چه كسى است اما در  آينده  متولد  مى‏شود  و  بعد  از  برزگ  شدن  قيام  مى‏كند و حكومت جهانى واحد تشكيل مى‏دهد. او از نسل فاطمه واز فرزندان حسين (ع)است.
مثلا شبراوى شافعى در الاتحاف مى‏گويد:«شيعه عقيده دارد مهدى موعود كه احاديث صحيحه در  رابطه  با  او  وارد شده ،  همان  پسر  حسن  عسكرى  خالص است و در آخرالزمان ظهور خواهد كرد ولى صحيح آن است كه او  هنوز  متولد  نشده  و  در آينده متولد شده و بزرگ مى‏شود واو از اشراف آل البيت الكريم است.»
«ابن ابى الحديد» در شرح نهج‏ البلاغه ذيل خطبه‏16 مى‏گويد:
«اكثر محدثين عقيده دارند مهدى  موعود  از نسل فاطمه(ع) است و اصحاب ما معتزله آن را انكار ندارند و در كتب خود به ذكر  او  تصريح كرده ‏اند و شيوخ مابه او اعتراف كرده ‏اند. فقط فرق آن است كه او به عقيده ما هنوز متولد نشده و بعدا متولد خواهد گرديد.
ناگفته نماند كه: اهل سنت‏ بر اين گفته  خود دليلى از احاديث‏ يا آيات نياورده ‏اند. فقط شهرتى است كه در ميان ايشان به وجود آمده است و اين از  نتايج منزوى شدن اهل بيت(ع) و برگشتن خلافت اسلامى از آنهاست . وانگهى  احاديث  منقوله در كتب اهل سنت عينا عقيده شعيه را مى‏رساند و در آن  احاديث مى‏خوانيم كه: مهدى موعود(ع) دوازدهمين امام از ائمه دوازده‏گانه و نهمين  فرزند  امام  حسين(ع)  و  چهارمين فزرند امام رضا(ع) و فرزند بلافصل امام حسن عسكرى(ع) است.
و نيز روايات اهل سنت مى‏گويند كه آن حضرت در سال 255 هجرى در نيمه‏ شعبان در شهر سامرا از مادرى به نام نرجس به دنيا آمده است. بنابراين شيعه و اهل  سنت در مهدى موعود شكى ندارند و هر دو عقيده به مهدى شخصى  دارند.  منتها،  دورانهاى تاريك و انزواى اهل بيت و عصر حكومت ‏سياه بنى‏اميه  و بنى‏عباس مانع از آن شد كه اهل سنت چيزى را كه در كتابهاى خود نوشته و  نقل  كرده ‏اند  در ميان  خود  شهرت بدهند و مانند شيعه منتظر آمدن مهدى شخصى(ع) باشند.
ما اينك بعضى از دلايلى را كه دلالت ‏بر  مهدى  شخصى  دارند  از  كتب  برادران  اهل سنت نقل كرده و درباره آنها توضيح مى‏دهيم:
1- محمد صالح حسينى ترمذى حنفى از سلمان فارسى نقل كرده مى‏گويد:
«دخلت على النبى (ص) فاذاالحسين على فخذه و هو يقبل عينيه و فاه و يقول: انت‏سيد ابن سيدانت امام ابن امام،  نت‏ حجة‏ابن  حجة  ابوحجج  تسعة  من صلبك تا سعهم قائمهم.»
«يعنى داخل محضر رسول خدا(ص) شدم ناگاه ديدم كه حسين(ع)  بر  روى  زانوى آن حضرت است. حضرت چشمها و دهان حسين را مى‏بوسيد و مى‏فرمود: تو آقايى فرزند آقايى، تو امامى، پسر امامى،  تو  حجتى  فرزند  حجتى. پدر نه ‏نفر حجتى از صلب تو كه نهم آنها قائم آنهاست.
اين حديث ‏شريف صريح است  در  اينكه مهدى موعود(ع) نهمين فرزند امام حسين(ع) است على هذا  متولد  هم  شده است.  بنابراين حديث نمى‏شود گفت معلوم نيست مهدى چه كسى است و هنوز متولد نشده است.
2- «ابوالمويد موفق خوارزمى حنفى‏» (متوفاى 568) آن را با كمى تفاوت از «سليم بن قيس‏» از «سلمان محمدى‏» چنين نقل مى‏كند:
«قال دخلت على النبى(ص) واذاالحسين على فخذه و هو  يقبل  عينيه  و  يلثم  فاه و يقول انك سيدابن سيدابوسادة انك امام ابن امام ابوائمة، انك حجة ابن  حجة  ابوحجج تسعة من صلبك تاسعهم قائمهم.
«مهدى موعود(ع) در كلام رسول  خدا(ص)  به  احسن  وجه  تعيين  شده و آن نهمين فرزند امام حسين(ع) است.»
3 خوارزمى به دو سند از سلمان فارسى و امام سجاد(ع)   از  پدرش امام حسين(ع) نقل كرده كه  چنين است:
«عن على بن الحسين عن ابيه الحسين بن على: دخلت على  جدى  رسول ‏الله(ص) فاجلسنى على فخذه و قال لى: ان الله اختار من صلبك يا حسين تسعة ائمة تاسعهم قائمهم و كلهم فى‏الفضل و المنزلة عندالله سواء»
«امام مى‏فرمايد: به محضر جدم رسول ‏الله(ص) داخل  شدم  مرا  روى  زانوى  خويش نشانيد و فرمود خداوند از صلب تو نه نفر امام  اختيار  كرده كه نهم آنها قائم آنهاست و همه در فضيلت و مقام پيش خداوند يكسانند».
بنابراين مهدى(ع) يك مهدى معين و نهمين فرزند امام حسين(ع) است.
شيخ  سليمان حنفى در در  فصل  دهم  از  كتاب «ينابيع ‏الموده‏» تحت عنوان «المودة العاشرة فى عدد الائمه  و  ان المهدى منهم‏» حديث مبارك فوق را که سلمان فارسى از رسول ‏الله(ص) نقل كرده است را در خود گنجانده است.
پس  بنابر  آنچه  ما  به  دست  آورده ‏ايم حديث  فوق در كتابهاى «مقتل خوارزمى‏» در «ارجح‏ المطالب‏» «مناقب مرتضوى‏» ، «مودة ذوى‏القربى‏» و «ينابيع المودة‏» نقل شده است   و  دلالت ‏ بر  مهدى  شخصى  دارد  يعنى  مهدى  موعود(ع)  فرزند  نهم  امام حسين(ع) است.
4- حموئى جوينى شافعى از عبدالله بن عباس نقل كرده كه گفت:
«سمعت رسول الله(ص) يقول انا و على و الحسن و الحسين و تسعة من ولدالحسين مطهرون معصومون‏»
«شنيدم  كه  حضرت  مى‏فرمود  من  ،  على  ،  حسن ،  حسين ، و نه نفر از فرزندان حسين همه پاك شده از طرف خدا و معصوم هستيم‏».
از اين حديث نيز  روشن مى‏شود كه مهدى موعود(ع) فرزند نهم امام حسين(ع) است و اگر بگويند چه  مانعى  دارد  كه فرزند امام حسين باشد ولى بعدا در آخرالزمان متولد شود؟! مى‏گوئيم به قرينه روايات  گذشته  و  روايات  آينده ، نه نفر پشت‏ سر منظورند. يعنى امام دوازدهم فرزند نهم امام حسين(ع) است.
5 - شبراوى شافعى مصرى  (متوفاى 1172)  در  كتاب  «الاتحاف بحب‏الاشراف‏» وابن صباغ مالكى در «فصول المهمة‏» نقل مى‏كنند كه: دعبل ‏بن ‏على‏ خزاعى مى‏گويد: چون به محضر حضرت رضا(ع) رسيدم و در ضمن قصيده خود اين دو شعر را خواندم كه:
 «خروج امام لا محالة  خارج  يقوم على  اسم الله و البركات يميز فينا كل حق و باطل و يجزى على النعماء النقمات»
حضرت رضا(ع) با گريه سرش را بلند كرد  و فرمود: اى دعبل! در اين دو شعر جبرئيل به زبان تو سخن گفته است آيا مى‏دانى آن امام كدام است كه قيام مى‏كند؟ گفتم: نمى‏دانم،  فقط  شنيده‏ام  كه  امامى  از شما  اهل بيت  قيام  كرده  زمين  را   پر   از عدل خواهد كرد.
«فقال: يا دعبل الامام بعدى محمد ابنى و بعده على ابنه و  بعده  ابنه الحسن  و  بعد الحسن ابنه الحجة‏القائم المنتظر  فى  غيبة  المطاع  فى  ظهوره و لو لم يبق من‏الدنيا الايوم واحد لطول الله ذلك اليوم حتى يخرج فيملاء الارض عدلا كما ملئت جورا».
«اى دعبل! امام بعد از من پسرم محمد و بعد از او پسر اوست و بعد از او حسن و بعد از حسن پسرش حجت قائم منتظر است. در غيبت  مورد  اطاعت‏ خواهد بود و در وقت ظهورش اگر از عمر دنيا نماند مگر يك روز ، خدا آن روز را بلند خواهد كرد تا خروج نموده و زمين را پر از عدل و داد گرداند همانطور كه از ظلم پر شده باشد.»
6- شيخ‏ الاسلام حموئى جوينى شافعى در  فرائد السمطين   از  حسين بن خالد نقل كرده كه [امام] على‏بن‏ موسى‏الرضا(ع) فرمود كسى كه ورع ندارد، دين ندارد و كسى كه تقيه ندارد ايمان ندارد  و  «ان اكرمكم عندالله اتقيكم‏» يعنى عمل كننده ‏تر به تقيه. گفته شد يابن رسول  ‏الله  تا  كى  تقيه كنيم؟ فرمود: تا روز وقت معلوم و آن روز خروج قائم ماست هر كسى تا قبل از خروج قائم تقيه را ترك كند از مانيست .
«فقيل له  يابن  رسول ‏ الله  و  من القائم  منكم  اهل  البيت؟ قال: الرابع من ولدى ابن سيدة الاماء  يطهر الله  به  الارض  من كل جور و يقدسها من كل ظلم و هوالذى يشك الناس فى ولادته و هو صاحب  الغيبة  قبل  خروجه  فاذا  خرج  اشرقت  الارض  بنوره‏»
«گفته شد يابن رسول ‏الله  كداميك از شما اهل بيت، قائم است؟ فرمود: فرزند چهارم من ، پسر خانم كنيزان  .  خداوند  به  وسيله  او  زمين  را از هر ظلم پاك و از هر ستم خالى مى‏گرداند.  او  همانست  كه  مردم  در  ولايت  وى شك كنند و او صاحب غيبت است و چون خروج كند زمين بانورش روشن مى‏گردد.»
او همانست كه زمين براى وى پيچيده  شود  و  براى  وى  سايه ‏اى نباشد و او همان است كه منادى  درباره  وى  از  آسمان ندا مى‏كند. ندايى كه خدا آن را به گوش همه اهل زمين  مى‏رساند.  منادى مى‏گويد:بدانيد حجت‏ خدا در نزد كعبه ظهور كرده تابع او شويد كه حق در او و با اوست و آن است قول خداى عزوجل كه مى‏فرمايد:
«ان نشا ننزل عليهم من‏السماء آية فظلت اعناقهم لها خاضعين‏»
اين حديث مانند حديث‏ سابق دلالت‏ بر مهدى معين دارد.


دسته ها :
سه شنبه جهاردهم 6 1385
X