کشور چین با 6/9 میلیون کیلومتر مربع پس از روسیه و کانادا از نظر وسعت سومین کشور بزرگ دنیاست این کشور پهناور جمعیت عظیمى بالغ بر یک میلیارد و سیصد میلیون نفر را در خود جاى داده است. پایتخت جمهورى خلق چین شهر پکن است که یکى از مراکز فرهنگى با سابقه تاریخى سه هزار ساله است و سابقه پایتختى آن به حدود 700 سال قبل باز مى‏گردد. البته چینى‏ها به پکن (بى جینگ) مى‏گویند که معناى آن پایتخت شمالى است.

مسلمانان :

جمعیت مسلمانان طبق آمار رسمى 20 میلیون نفر و بر اساس آمارهاى غیر رسمى بین 60 تا 70 میلون نفر مى‏باشد. در مجموع بیش از 200 میلیون نفر از جمعیت چین معتقد به یکى از ادیان الهى مى‏باشند و مابقى جمعیت این کشور در یک خلاء فکرى و اعتقادى به مى‏برند. همین خلاء دینى و اعتقادى باعث شده ادیان و مذاهب مختلف در چین فعالیت نمایند؛ به عنوان مثال مسیحیت در چین داراى فعالیت سازماندهى‏شده و گسترده‏اى مى‏باشد و در همین راستا توانسته‏اند جمعیت مسیحیت چین را که کمتر از 10 میلون نفر بوده به بیش از 35 میلیون نفر برسانند. این در حالى است که نسبت به فعالیت مسیحت حساسیت وجود دارد و با مبلغین مسیحى برخورد مى‏شود و یکى از مسائل اختلافى بین چین و آمریکا همین مسئله تبلیغ مسیحیت در چین و برخورد با مبلغان آن‏ها است.

طى دو سه هزار سال اخیر در کشورى مانند چین که اندیشه کنفوسیوسى جزمى بر آن حاکم بوده ادیان خارجى متعددى مانند «مانویت»، «نسطورى»، «زردشتى»، «یهودیت» و غیره به تدریج رنگ باخته و به صورت موضوع‏هاى علمى براى مطالعات آینده‏گان در آمدند. ادیان و اندیشه‏هایى مانند بودیسم و یا دائویسم که در چین تأثیر بسیارى داشته‏اند پس از مدتى با اندیشه‏هاى کنفوسیوسى در هم آمیختند و به تدریج از شور و حرارت آن‏ها کاسته شد. معابد بودایى، مجسمه‏ها، نقاشى‏ها، مناره‏هاى عظیم و کتاب‏هاى چند هزار جلدى آنان به صورت اسناد تاریخى درآمد که اگر چه نزد مردم ارزش بالایى دارند اما موقعیت آن‏ها با گذشته متفاوت است.



حفظ نمادهاى اسلامى :

اما مسلمانان که در طول تاریخ تحت فشار و استعمار طولانى و کشتارهاى غیرانسانى در دوران انقلاب فرهنگى چین بوده‏اند مى‏توان گفت با موفقیت اصول اساسى دین خود را حفظ کرده‏اند. مسلمانان چین علاوه بر افزایش میزان جمعیت خود توانسته‏اند به یک سازمان عمومى مذهبى نیز دست یابند و در اکثر مناطق چین انجمن اسلامى دایر شده و نشریات اسلامى متعددى چاپ مى‏شود. صداى الله اکبر از همه مساجد کشور چین به گوش مى‏رسد، طلاب علوم دینى در حوزه‏هاى علمیه دروس دینى را فرا مى‏گیرند و هر سال چند هزار نفر به حج مى‏روند. امروز بیش از 30 هزار مسجد فعال در سراسر چین وجود دارد که مساجد جدید هم در حال ساخته شدن است. مردم مسلمان در اعیاد اسلامى لباس‏هاى نو مى‏پوشند، عرقچین سفید سر مى‏گذارند، در مساجد حضور به هم مى‏رسانند و به یکدیگر تبریک مى‏گویند.



فضاى جدید براى مسلمانان :

از اوایل دهه 1980، با اعلام پایان انقلاب فرهنگى و اتخاذ سیاست دروازه‏هاى باز اقتصادى و پدید آمدن فضاى به نسبت آزاد در چین، کتاب‏ها و مقالات مختلف در سراسر چین درباره اسلام منتشر مى‏شود. در بسیارى از دانشگاه‏هاى معتبر چین مراکز مطالعاتى و آکادمى‏هاى علوم اجتماعى در پکن و سایر مناطق درباره اسلام مطالعه مى‏کنند و ترجمه‏هاى متعددى از قرآن کریم به زبان چینى منتشر مى‏شود. امروزه ارتباط مسلمانان با دولت مرکزى چین خوب است و در این فضا مسلمانان علاوه بر برنامه‏هاى دینى از نظر فعالیت‏هاى اقتصادى نیز بسیار پیشرفت نموده‏اند.آقاى عبدالله که در سال‏هاى گذشته طلبه مدرسه عالى امام خمینى(ره) بوده در شهر سن‏یا که در یکى از استان‏هاى جنوبى چین واقع شده فعالیت مى‏نماید. شهر سن‏یا از شهرهاى توریستى چین است که داراى جاذبه‏هاى گردشگرى مى‏باشد. این جزیره داراى طبیعتى بسیار زیبا و بکر همراه با سواحل دیدنى مى‏باشد که جهانگردان بسیارى همه ساله به این منطقه رهسپار مى‏گردند. جمعیت مسلمان این جزیره حدود 12 هراز نفر است.



سابقه اسلامى و ارتباط با ایرانیان :

در سال‏هاى اخیر در اطراف شهر سن‏یا یک مقبره بزرگ مربوط به مسلمانان کشف شده که از طرف سازمان باستان‏شناسى، حفظ آثار باستانى چین، سنگ بزرگى در محل این قبرستان نصب شده و به زبان‏هاى چینى، عربى و فارسى روى آن نوشته شده: این مقبره متعلق به مسلمانان و مربوط به پانصد سال قبل مى‏باشد. سنگ‏هایى از این قبرستان به دست آمده که روى آن توضیحاتى به زبان فارسى و عربى نوشته شده که این امرنشان‏دهنده ارتباط مسلمانان با ایران و زبان فارسى است.روى سردر برخى از رستوران‏هاى اسلامى کلمه «آشخانه» نوشته شده. دخترها و زن‏هاى مسلمان بلا استثناء داراى حجاب اسلامى کامل هستند. حتى در مناطق خاص توریستى که پوشش زن‏ها مناسب نیست زنان مسلمان مشاهده مى‏شوند که داراى پوشش صد درصد اسلامى مى‏باشند و کار فروشندگى را به عهده دارند.در این جزیره شش مسجد وجود دارد که امامت یکى از آن‏ها در اختیار عبدالله است. یک روز جمعه براى دیدن او و همچنین شرکت در نماز جمعه به مسجد او رفتیم. مسجد بسیار زیبا و با مساحتى بیش از 2 هزار متر است و در صحن ورودى مسجد چند اتاق ویژه خوابگاه طلاب علوم دینى وجود دارد که در سال‏هاى گذشته محل تحصیل تعدادى طلبه بوده. صداى عبدالله به گوش مى‏رسید که در حال سخنرانى و خواندن خطبه‏هاى نماز جمعه است، جمعیتى حدود 500 نفر در مسجد بودند.طبق رسم مسلمانان چین همه عرقچین بر سر داشتند. در بین جمعیت تعداد قابل توجهى شاید نزدیک به نیمى از جمعیت را جوانان و نوجوانان چینى تشکیل مى‏دادند. موضوع سخنرانى او درباره خطر آمریکا و اسرائیل براى مسلمانان بود و به مردم مى‏گفت: باید مسلمانان اتحاد و برادرى را بایکدیگر حفظ کنند تا دشمنان نتوانند بر ما غلبه کنند.منبر بزرگى در گوشه مسجد است که نمادى از خطابه و وعظ و بیدارى دینى است؛ جایگاه مقدس و با ارزشى براى بیدارى دینى و ارتقاء معرفتى و شناختى مردم در بالاى مسجد با خط درشت عبارت لااله الا الله، محمد رسول الله را نوشته بود که در میان این همه مظاهر بى دینى و شرک جانى تازه بدان مى‏داد. عبدالله تمام وقتش در طول شبانه روز، فعالیت‏هاى فرهنگى، تبلیغى در مسجد است؛ سه وعده نماز جماعت مى‏خواند، بعد از نماز مغرب جلسه قرآن دارد و در مراسم خاص مانند مراسم ازدواج و یا ترحیم و دیگر امور مردم به خانه‏هاى آنان دعوت مى‏شوم‏دو چند ساعت هم در مدرسه اهل بیت(علیهم السّلام) تدریس مى‏کند.عبدالله از جمله فارغ‏التحصیلان مرکز جهانى است که انسان با دیدن او به وجد مى‏آید. او توانسته با آموخته‏هاى علمى و عملى خود در ایران، رهبرى فکرى بخش قابل توجهى از مردم مسلمان این شهر را به عهده بگیرد و چراغ دین و منبر و مسجد را حفظ نماید. در آن‏جا به یاد زحمات همه عزیزان در مرکز افتادم؛ اعم از مسئولان، اساتید و سایر کارکنان مرکز. در واقع هر یک در به ثمر رسیدن این محصول نقش و سهم داشته‏اند و امروز همه در ثواب این تبلیغ و فعالیتى دینى او شریک هستند و این مزد همه آن است که لازم است به همه آن‏ها خسته نباشید بگویم و بدانند هیچ اجر و مزدى نمى‏تواند با این اجر معنوى برابرى نماید. لازم به ذکر است امام جمعه و جماعت مساجد در این شهر به صورت انتخابات توسط مردم انتخاب مى‏شوند که دو دوره متوالى است آقاى عبد الله بیشترین رأى را کسب کرده است.



مدرسه اهل بیت علیهم السّلام :

در این مدرسه حدود 100 نفر از طلاب علوم دینى دختر و پسر تحصیل مى‏کنند و تعدادى از آنان داراى خوابگاه مى‏باشند. مدیر این مدرسه آقاى عیسى از فارغ‏التحصیلان دانشگاه علوم رضوى مشهد مى‏باشد. طلاب این مدرسه در یک دوره چهار ساله موارد ذیل را مى‏خوانند:آموزش قرآن کریم، صرف و نحو عربى، آموزش مکالمه عربى، عقاید، تاریخ، اخلاق، تفسیر، تربیت اسلامى.لازم به ذکر است اکثر موارد درسى برگرفته از متون شیعى نظیر کتب چاپ سازمان مدارس، تفسیرالمیزان، عقاید الاسلامیه و کتب منتشر شده از طرف متفکران شیعى است.لازم به ذکر است علاوه بر کلاس‏هایى که براى طلاب پسر و دختر در مدرسه برگزار مى‏شود، برنامه‏هایى هم براى عموم مسلمانان در زمینه‏هاى قرآن، معارف اسلامى، اخلاق و تربیت برقرار مى‏شود که شرکت کنندگان آن از میان دانش‏آموزان دبیرستان و راهنمایى، زنان خانه دار و مردان شاغل و حتى برخى از کلاس‏ها شب‏ها براى خانم‏هاى خانه‏دار تشکیل مى‏شود که صداى تکرار قرآن در دل شب از اتاق‏ها حال و هواى خاصى به محیط بخشیده است.



چند نکته نسبت به مسلمانان چین :

1. با توجه به دوران سخت انقلاب فرهنگى چین و مبارزه همه جانبه بر علیه اندیشه دینى و مذهبى در چین، مسلمانان این کشور و حتى پژوهشگران، علما و به تعبیر خود چینى‏ها آخوندهاى این کشور براى مدت‏هاى مدید از منابع و اطلاعات لازم جهت مطالعه دقیق و عمیق اسلامى محروم بوده‏اند و مطالبى که امروز در چین به عنوان اسلام منتشر مى‏شود از عمق لازم برخوردار نیست. و کمتر پیشرفت‏هاى پژوهشى و علمى کشورهاى اسلامى به آن‏جا منتقل شده که انتظار مى‏رود با حضور دانشمندان و دانشجویان علوم اسلامى چین به کشورهاى اسلامى خصوصا ایران و همچنین انتقال آخرین دست‏آوردهاى علوم اسلامى به چین زمینه رشد فکرى مسلمانان چین فراهم آید.

2. نسل جدید مسلمانان چین داراى اعتقادات اسلامى بکر مى‏باشند و تحت تأثیر اندیشه‏هاى انحرافى مثل وهابیت واقع نشده‏اند و نگرش امروز مسلمانان به اسلام کاملاً نو مى‏باشد.

3. هم اکنون صدها مدرسه اسلامى در سطح کشور چین فعالیت مى‏نماید و کار تعلیم و تربیت تعداد قابل توجه بیش از 50 هزار نفر از جوانان علاقه‏مند به مباحث اسلامى را به عهده دارند. این نسل جدید که امروز در مدراس چین تحصیل مى‏کنند در آینده مجموعه امور مسلمانان را به دست خواهند گرفت و بخشى از این افراد 38 هزار مسجد را که در سراسر چین وجود دارد اداره مى‏نمایند.

4. با توجه به سوابق مثبت فرهنگى، سیاسى و اقتصادى در تاریخ دو کشور چین و ایران، عموم مسلمانان چین با وجود این که سنى‏مذهب مى‏باشند عشق و علاقه خاصى به ایران دارند و خصوصا نسبت به انقلاب اسلامى ایران و شخص حضرت امام خمینى(ره) بسیار علاقه‏مندند و شخصیت امام به دلیل معنویت، شجاعت و ایستادگى در مقابل ابرقدرت‏ها براى آن‏ها بسیار محبوب است.

5. بسیارى از مسلمانان چین به اهل بیت(علیهم السّلام) علاقه‏مند بوده و حتى هنوز برخى از اعتقادات فقهى شیعى مثل سجده بر چوب در بسیارى از مساجد به چشم مى‏خورد و وهابیت با تمام فعالیتى که داشته‏اند نتوانسته‏اند موقعیت عمده‏اى به دست بیاورند.

6. امروزه تعداد قابل توجهى از طلاب فارغ‏التحصیل چینى از مرکز جهانى و سازمان مدارس در سطح چین به فعالیت مستقیم فرهنگى و دینى اشتغال داشته و بخش دیگرى هم که در فعالیت‏هاى اقتصادى و بازرگانى وارد شده داراى زمینه‏هاى مناسب بالفعل و بالقوه براى پشتیبانى از فعالیت‏هاى دینى مى‏باشند و داراى عرق دینى و مذهبى هستند.

7. به نظر مى‏رسد مناسب‏ترین فضاهاى فرهنگى براى طلاب چین در سطح کشور باید به صورت دقیق مورد مطالعه قرار گیرد و طلاب حاضر در مرکز هنگام انتخاب رشته و همچنین در طول تحصیل به سوى نیازمندى‏هاى کشورشان سوق داده شوند. که برخى از اهم این مواد که امروز در چین براى طلاب قابل اجراست به صورت ذیل است:

- قدرت برنامه‏ریزى فرهنگى و مدیریت امور مذهبى مسلمان و اداره مساجد؛

- توان تدریس در علوم اسلامى خصوصا ادبیات عرب، عقاید، تاریخ، قرآن، تفسیر، فنون و مهارت‏هاى قرائت، حفظ، علوم تربیتى؛

- قدرت مکالمه و مطالعه و سخنرانى به زبان عربى؛

- توان مدیریت و برنامه‏ریزى آموزشى و اداره مراکز آموزشى؛

- توان فعالیت مطبوعاتى اعم از تأمین مطالب و انتشار مجلات و نشریات؛

- قدرت ترجمه متون خصوصا از فارسى و عربى به زبان چینى.

منبع : نشریه داخلی مرکز جهانی علوم اسلامی



دسته ها : سیاست
دوشنبه 1387/12/12 10:36
X