در ایام تبلیغات انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری قرار داریم و این انتخابات به لحاظ زمانی، یک هفته پس از بیستمین سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی (ره) برگزار می گردد. از ویژگی های انتخابات دهم ریاست جمهوری، شعار مشترک هر چهار کاندیدا و بخشی از هواداران آنها در هم گفتمانی با امام (ره) و پیمودن راه آن عزیز سفر کرده شده است. در این انتخابات دیگر از شعارهایی چون جامعه مدنی، توسعه سیاسی و دمکراسی خواهی و حقوق بشر، خبری نیست. انتخابات دهم در سال آغازین دهه چهارم انقلاب، در فضایی برگزار می شود که همه گروه ها و جریان های سیاسی به این باور رسیده اند که مردم مسلمان و انقلابی ایران، رابطه ای ناگسستنی با حضرت امام خمینی (ره) دارند و هر کسی بخواهد رأی مردم را داشته باشد، باید خط و مسیر خود را خط و راه امام بداند و بر آن به ویژه آن گاه که با توده های مردم سخن می گوید، تاکید داشته باشد. این رویکرد جریان های فکری سیاسی نسبت به خط امام (ره) و آرمان های والای ایشان در دهه چهارم، در حالی است که پس از انتخابات هفتمین دوره ریاست جمهوری در دوم خرداد 1376 و با تشکیل جبهه دوم خرداد، برخی از گروه ها و افراد افراطی این جبهه، امام ستیزی و امام گریزی را تا آنجا پیش بردند که افرادی چون اکبر گنجی به عنوان یکی از نظریه پردازان و پیش کسوتان اصلاحات، در کنفرانس برلین آلمان در سال 1379، با صراحت در مصاحبه با مجله اشپیگل آلمان اعلام کرد، اصلاحات به این معنا است که از این پس باید افکار خمینی را در تاریخ مطالعه کرد. شعار امام گرایی اکنون در حالی از سوی همه سرداده می شود که زمانی آغاجری عضو برجسته سازمان مجاهدین و جبهه مشارکت در سخنرانی معروف خود در همدان، با طرح پلورالیسم دینی، علناً به دفاع از «تزاسلام منهای روحانیت» پرداخت و هیچ یک از احزاب، گروه ها و شخصیت های برجسته دوم خردادی نه تنها سخنان وی را محکوم نکردند، بلکه او را مورد حمایت نیز قرار دادند. تز اسلام منهای روحانیت را حضرت امام خمینی (ره) یک تز استعماری دانسته و دراین راستا می فرمایند:« اسلام منهای روحانیت ، اسلام نیست.»
تاکید همه کاندیداها و هواداران آنها بر روی خط امام (ره) و پیگیری آرمان های آن حضرت، یک امر ارزشمند و مثبت است. این رویکرد نشان می دهد که حضرت امام (ره) و آرمان های وی، برای مردم ایران یک شاخص است. مردم تأمین استقلال، عزت، سربلندی، دنیا و آخرت خود را در پیمودن راه امام (ره) می دانند و به این باور رسیده اند که از میان تمامی خط و خطوط ها این راه امام، ولایت و رهبری است که آنان را به قله های عظمت و افتخار رسانده و سعادت اخروی شان را تأمین می کند. این رویکرد مردم در انتخابات نهم ریاست جمهوری، آن گاه به اثبات رسید که مردم به کسی رأی دادند که تمامی شعارهایش ، آرمان های حضرت امام (ره) بود. بعد از انتخابات نهم بود که برخی از نشریات و رسانه های غربی، در تحلیل انتخابات ایران و نتیجه آن ، با صراحت اعلام کردند، این انتخابات نشان داد که خمینی (ره) در ایران همچنان زنده است و مردم ایران به آرمان های او وفادارند. آری، نتیجه انتخابات نهم بود که بطلان برخی از تحلیل ها در مورد جایگاه امام (ره) در میان مردم را به اثبات رساند و صاحبان این نوع تحلیل ها را به این فکر فرو برد که اگر می خواهند رأی مردم را داشته باشند باید از امام (ره) سخن بگویند.
در چنین فضا و شرایطی که ارزش ذاتی دارد، یک نکته باید مورد توجه مردم و علاقه مندان و پیروان واقعی حضرت امام خمینی (ره) قرار گیرد و آن داشتن بصیرت برای تشخیص درست از نادرست است. مردم ضروری است که در چنین فضایی که همه دم از خط امام (ره) می زنند، بتوانند تشخیص دهند که وفاداران واقعی به خط امام کدامند. برای این تشخیص باید خط امام (ره) را شناخت. شناخت خط امام چگونه حاصل می شود؟ باید به خود امام(ره) رجوع کرد و او را باز شناخت.باید امام (ره) را شناخت تا صدق و عدم صدق مدعیان خط امام با محک زدن آنان با خط امام (ره) روشن گردد. زمانی که همه از امام (ره) دم می زنند، اگر امام و خط امام را نشناسیم ممکن است سرمان کلاه برود و به اشتباه بیفتیم. این نکته ظریفی است که امام (ره) را باید با خود امام (ره) شناخت. در واقع باید به نسخه اصلی رجوع کرد. زیرا تجربه نشان می دهد راه های دیگر برای شناخت امام (ره) می تواند راهی پر خطا باشد. خود امام شاخص است. سابقه افراد همراه با امام(ره) نمی تواند شاخص برای خط امام (ره) باشد. رابطه سببی و نسبی افراد یا امام (ره) نمی تواند شاخص برای تشخیص خط امام (ره) باشد. تاریخ هم اثبات کرد که سابقه، نسبت و سبب را نباید معیار و ملاکی برای تشخیص حق قرار داد. طلحه و زبیر سابقه درخشانی در کنار پیامبر اکرم (ص) دارند، لیکن در جنگ جمل این دو نفر با حضرت علی (ع) جنگیدند. سبب را نباید ملاک قرار داد زیرا نزدیکترین افراد به پیامبر اکرم (ص) جنگ جمل را علیه امام علی (ع) رهبری می کردند. نسبت را نباید ملاک قرار داد، زیرا تاریخ افرادی چون جعفر کذاب را بسیار به خود دیده است. بنابراین چاره ای نیست که پس از گذشت بیست سال از رحلت حضرت امام (ره) باید به صورت دائم امام (ره) را بشناسیم و او را آنچنان که بوده به دیگران بشناسانیم. شاخص های زیر می تواند بازگوکننده خط امام(ره) باشد. برای شاخص جملاتی از آن عزیز سفر کرده نقل می شود.
1- خط امام یعنی قیام و حرکت برای خدا و به دست آوردن رضایت حضرت حق.
الف- قیام ما للله بود.ب- همه ما در محضر خدا هستیم. ج- در اسلام، معیار رضایت خدا است، نه شخصیت ها . ج- ما شخصیت ها را با حق بسنجیم و نه حق را با شخصیت ها. معیار حق و حقیقت است.د- مقصد را مقصد الهی کنید، برای خدا قدم بردارید.
2- خط امام یعنی اسلام را جامع و کامل دانستن
الف- حقوق اسلام یک حقوق کامل و مترقی است. ب- اسلام برای نجات بشر آمده است. ج- اسلام دین سیاست است، حکومت دارد. د- والله اسلام تمامش سیاست است.
3- خط امام یعنی تلاش برای حفظ اسلام
الف- دفاع از اسلام بزرگترین عبادت است. ب- اگر ما اسلام را در خطر دیدیم، همه مان باید از بین برویم تا حفظش کنیم. ج - اگر جهانخوران بخواهند در مقابل دین ما بایستند، ما در مقابل همه دنیای آنان خواهیم ایستاد.
4- خط امام یعنی تلاش برای پیاده کردن اسلام
الف- امروز روزی است که اسلام باید تحقق پیدا کند.ب- ما برای آن نهضت کردیم که اسلام و قوانین اسلام و قرآن در کشور ما حکومت کند.ج- ما عدالت اسلامی را می خواهیم در این مملکت بر قرار کنیم.
5- خط امام یعنی داشتن روحیه ایثار، فداکاری و شهادت طلبی
الف- شهادت فخر اولیا بوده است و فخر ما.ب- ملتی که شهادت را آرزو دارد پیروز است.ج- مرگ سرخ به مراتب بهتر از زندگی سیاه است.د- گریه کردن بر شهید، زنده نگه داشتن نهضت است.
6- خط امام یعنی دعوت مسلمانان و مستضعفان به قیام در برابر ستمگران.
الف- ملت ها باید قیام کنند وخودشان را از دست حکومت های خودشان و قدرت های بزرگ نجات دهند.ب- وظیفه مسلمانان است که قیام در راه اسلام کنند.ج- ای مستضعفان جهان! برخیزید و همپیمان شوید و ستمگران را از صحنه برانید که زمین از آن خدا است و وارث آن مستضعفانند.د- هان ای مستضعفان جهان! بر مستکبران آدمخوار بشورید و حق خود را از آنان بگیرید.
7- خط امام یعنی دعوت به وحدت و پرهیز از تفرقه
الف- مسلمین باید ید واحده باشند بر ضد همه ستمگران .ب- کوشش کنید که این وحدت کلمه از بین نرود.ج- تفرقه از شیطان است و وحدت کلمه و اتحاد از رحمان است. د- آن که صدمه بیشتر به ما می زند همین اختلافات داخلی است.
8- خط امام یعنی آزادی را در چارچوب اسلام خواستن
الف- آزادی یک نعمت بزرگ الهی است.ب- اسلام هم آزادی دارد، اما آزادی بی بند و باری نه ، ما آزادی غربی نمی خواهیم. ج- از آزادی های مخرب باید جلوگیری شود. د- آزادی به شکل غربی آن که موجب تباهی جوانان و دختران و پسران می شود، از نظر اسلام و عقل محکوم است.
9- خط امام یعنی ولایت فقیه را حجت خدا دانستن.
الف- بهترین اصل در قانون اساسی، این اصل ولایت فقیه است. ب- پشتیبان ولایت فقیه باشید تا به مملکتتان آسیب نرسد. ج- ولایت فقیه برای مسلمین یک هدیه ای است که خداوند تبارک و تعالی داده است.د- ولی امر حجت خدا است.
10- خط امام یعنی برای مردم ارزش قایل بودن
الف- ما هر چه داریم از این ملت است، البته ملت اسلامی که با فریاد الله اکبر این کار را انجام داد. ب- میزان رأی ملت است.ج- مردم نباید کنار بروند، اگر مردم کنار بروند همه شکست می خوریم.
11- خط امام یعنی تلاش برای حفظ جمهوری اسلامی و نظام دینی
الف- حفظ این جمهوری اسلامی از اعظم فرایض است.ب- حفظ نظام از واجبات شرعیه و عقلیه است.
12- خط امام یعنی بیزاری جستن از تفکر ملی گرایی و لیبرالی
الف- این ملی گرایی، اساس بدبختی مسلمین است. ب- من تا زنده هستم نخواهم گذاشت انقلاب به دست لیبرال ها بیفتد.ج- اینهایی که به اسم ملیت و گروه گرایی و ملی گرایی بین مسلمین تفرقه می اندازند، اینها لشکرهای شیطان و کمک کارهای به ابر قدرت های بزرگ و مخالفین با قرآن کریم هستند.
13- خط امام یعنی در سیاست خارجی مخالف ظالم و یاور محرومان و مظلومین بودن.
الف- ما وظیفه داریم پشتیبان مظلومین و دشمن ظالمین باشیم.ب- ما با هر نوع معامله ای که مصالح مسلمین را آسیب برساند مخالفیم.ج- اهتمام به امور مسلمین از اوجب واجبات است.
14- خط امام یعنی اسرائیل را غاصب دانستن و تلاش کردن برای محو آن
الف- اسرائیل باید از صفحه روزگار محو شود.ب- ایران دشمن سرسخت اسرائیل بوده و هست. ج- باید همه به پاخیزیم و اسرائیل را نابود کنیم و ملت قهرمان فلسطین را جایگزین آنان گردانیم.
15- خط امام یعنی حمایت از ملت مظلوم فلسطین
الف- اصولاً این تکلیف همه مسلمین است که قدس را آزاد کنند و شر این جرثومه فساد را از سر بلاد اسلامی قطع کنند.ب- ما از مبارزات برادران فلسطینی و مردم جنوب لبنان در مقابل اسرائیل غاصب کاملاً پشتیبانی می کنیم.
16- خط امام یعنی مقابله با مستکبران
الف- ما اگر چنانچه قدرت داشته باشیم تمام مستکبرین را از بین خواهیم برد .ب- وظیفه ما است که در مقابل ابرقدرت ها بایستیم و قدرت ایستادن هم داریم.
17- خط امام یعنی آمریکا را دشمن دانستن و با آن مبارزه کردن.
الف- آمریکا دشمن شماره یک مردم محروم و مستضعف جهان است.ب- هر چه فریاد دارید سر آمریکا بکشیدج- خوشوقتی کامل ما آن روزی است که سلطه همه استعمارگران شرق و غرب، بخصوص آمریکای جهانخوار از سر مسلمانان قطع شود.د- اسلحه های سرد و گرم، یعنی قلم و بیان و مسلسل را از نشانه روی به روی یکدیگر منحرف و به سوی دشمن های انسانیت که در رأس آنها آمریکا است، نشانه بروید.
18- خط امام یعنی بیزاری جستن از رابطه با آمریکا
الف- با آمریکا رابطه برقرار نخواهیم کرد مگر این که آدم بشود و از ظلم کردن دست بردارد. ب- آنهایی که خواب آمریکا را می بینند خدا بیدارشان کند.ج- آن روزی که آمریکا از ما تعریف کند باید عزا گرفت.
19- و در پایان خط امام، یعنی خط رهبری، زیرا طی 20 سال گذشته خلف صالح آن عزیز سفر کرده یعنی حضرت آیت الله العظمی خامنه ای با قوت و قدرت آنچه در باب خط امام(ره) مطرح شد را دنبال کرده و انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی را به پیش برده است.
رهبر فرزانه انقلاب همانند امام (ره) طی دو دهه اخیر روی مقصد الهی تاکید داشته، همه را به وحدت فراخوانده خطر ملی گراها و لیبرال ها را گوشزد کرده، همواره به مردم تاکید کرده است، تمام توان خود را برای حفظ نظام به کار برده، از محرومان و مستضعفان عالم و بویژه ملت مظلوم فلسطین و لبنان حمایت کرده، در برابر فشارهای سنگین غربی ها و آمریکایی ها مقاومت نموده و همواره پرچم مبارزه با استکبار و شیطان بزرگ را برافراشته نگه داشته است. بنابراین از جهات مذکور هیچ تفاوتی بین حضرت امام (ره) و حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مدظله العالی) وجود ندارد. بنابراین در انتخابات دهم هر جریان ، حزب، گروه و فردی که از خط امام (ره) و آرمان های آن عزیز، دم می زند، باید مواضع ، دیدگاه ها، رفتار و اقدامات آنها را طی 20 سال گذشته و بویژه در سال های اخیر ، با آنچه تحت عنوان شاخص های خط امام (ره) بیان گردید محک زد و مورد سنجش قرار داد تا مشخص گردد جریان ها و افراد تا چه اندازه در ادعای خود صادق و ثابت قدم هستند. این نکته بسیار مهم است که در انتخابات ریاست جمهوری، یک فرد با احزاب و گروه های اصلی اطراف باید از منظر خط امام (ره) مورد سنجش قرار داد. تا مشخص گردد جریان ها و افراد تا چه اندازه در ادعای خود صادق و ثابت قدم هستند. این نکته بسیار مهم است که در انتخابات ریاست جمهوری، یک فرد را با احزاب و گروه های اصلی اطراف آن باید از منظر خط امام (ره) مورد سنجش قرار داد. زیرا هر فردی در این انتخابات پس از پیروزی، با کمک همان اطرافیان نزدیک دولت را تشکیل می دهد و به مدت 4 سال قوه مجریه کشور با آن همه امکانات و اختیارات را در دست می گیرد.