در بخش نخست این مقاله، اشاره­ای به دو دیدگاه در مورد جایگاه مردم در نظام اسلامی داشتیم و سپس «دموکراسی» و «مردم سالاری» را تعریف کردیم. پس از آن، بحث اصول و شاخصه­های مردم سالاری دینی را مطرح کردیم و یکی از آن اصول را ـ که اصل خدا محوری بود ـ توضیح دادیم. اینک ادامه بحث را پی می­گیریم.


2. مشارکت مردمى
مشارکت عامه مردم در تعیین سرنوشت سیاسى، اقتصادى، اجتماعى و فرهنگى خویش در یک نظام مردم سالارى دینى، امرى اساسى است؛ زیرا خداوند حاکم بر هستى، انسان را بر سرنوشت خویش حاکم کرده است. از این رو، امور کشور در چنین نظامى، تنها به اتکاى آراى عمومى مردم مسلمان اداره مى­شود. اراده عمومى در پروسه انتخابات و با انتخاب مستقیم و غیر مستقیم رهبرى، رئیس جمهورى، نمایندگان مجلس شوراى اسلامى، اعضاى شوراهاى اسلامى و... تحقق مى­یابد و هیچ کس نمى­تواند این حق الهى را از انسان سلب کند یا آن را در خدمت منافع فرد یا گروهى خاص قرار دهد.[1]

مردم در جامعه اسلامى باید از چنان رشدى برخوردار باشند که زمینه لازم براى حضور عاقلانه و مقتدرانه آنان در عرصه­هاى مختلف فراهم آید. اگر در جامعه­اى مردم از دخالت در امور باز داشته شوند، به تدریج زمینه پیدایش استبداد فراهم مى­آید.

یکى از مهم­ترین مصادیق مشارکت فعال مردم در عرصه­هاى مختلف، آزادى انتخاب و رأى آنان مى­باشد؛ چنانکه پس از رأى و بیعت مردم با امیرمؤمنان ـ علیه السلام ـ ، آن حضرت به سعد بن ابى وقاص فرمودند:

«مردم با من بیعت کردند، تو نیز بیعت کن! او گفت: پس از آنکه همه بیعت کردند، من بیعت مى­کنم. امام فرمودند: از نظر من بر تو باکى نیست. سپس به مردم فرمودند: راهش را باز کنید.»[2]



3. قانون محورى و قانون مدارى
اصل عمل به قانون و رعایت حدود، امرى عقلایى است. دین اسلام رعایت قوانین شرعى و عمل به آنها را از واجبات مى­داند و همگان را به دست­­یابى به سعادت دنیوى و اخروى فرا مى­خواند. مقام معظم رهبرى نیز یکى از اصول مردم سالارى دینى را قانون محورى بیان مى­کنند. ایشان تحقق همه فضائل، آرمانها و اهداف را در سایه قانون و عدالت مى­دانند و عدالت را نیز تنها در صورت استقرار قانون ممکن مى­شمارند.[3]

اصولا در نظام اسلامى، قانون مظهر حق و عدل است و مأموریت آن اسقرار عدالت اجتماعى و تعمیم آزادى و تضمین حقوق آحاد ملت است؛ چنانکه رهبر انقلاب مى­فرماید:

«در نظام اسلامى باید همه افراد جامعه در برابر قانون و استفاده از امکانات خدا­داد میهن اسلامى، یکسان و در بهره­مندى از مواهب حیات، متعادل باشند. هیچ صاحب قدرتى قادر به زورگویى نباشد و هیچ کس نتواند بر خلاف قانون، میل و اراده خود را به دیگران تحمیل کند.»[4]



4. شایسته سالارى
بر اساس این دیدگاه، عادل­ترین، آگاهترین، باتقواترین و باتدبیرترین افراد به سمت کارگزارى حکومت اسلامى گمارده مى­شوند. در رأس کارگزاران، حاکم اسلامى قرار دارد که باید همه این ویژگیها را در حد بالا داشته باشد. تشخیص این امر نیز پس از انتخاب مردمى، توسط خبرگان رهبرى انجام مى­گیرد.

رهبرى در نظام مردم سالار دینى، از جایگاه ویژه­اى برخوردار است. از این رو، در صورتى که از عدالت و تقوا براى رهبرى امت اسلام بهره­مند باشد و داراى بینش صحیح سیاسى و اجتماعى، تدبیر، شجاعت، مدیریت و قدرت کافى و نیز بهره­مند از صلاحیت علمى لازم براى فتوا دادن باشد، مستقیم یا غیر مستقیم از سوى خبرگان و نخبگانى که مردم بر مى­گزینند، انتخاب مى­شود.

رهبرى معظم انقلاب در این باره فرمودند: «حاکم دارای دو رکن و دو پایه است: رکن اول، آمیخته بودن و آراسته بودن به ملاکها و صفاتی که اسلام براى حاکم معین کرده است، مانند: دانش، تقوا و توانایى و تعهد... رکن دوم، قبول مردم و پذیرش مردم است.»[5]



5. ارتقاء آگاهى
اگر عنصر اصلى مردم سالارى (انتخاب و تجلى اراده مردم در عرصه تصمیم­گیرى سیاسى ـ اجتماعى) بر پایه معرفت و شناخت کافى نباشد، محتواى مردم سالارى دینى رعایت نشده است. به همین جهت، باید آگاهى و معرفت کافى در خصوص اهداف مردم سالارى و عنوانهاى مورد نظر براى انتخاب شدن وجود داشته باشد و رفتارهاى انتخابى نیز بر همان اساس، سامان پذیرد؛ حتى تکلیف و وظیفه که در مشارکت مردمى وجود دارد، منوط به شناخت است و بدون شناختن، دانستن و خواستن، تکلیفى در این زمینه محقق نمى­شود.[6]

حکومت بر آمده از دین، به بالا بردن سطح آگاهى عمومى در همه زمینهها با استفاده درست از مطبوعات و رسانه­هاى گروهى اهتمام دارد و آموزش و پرورش را در همه سطوح تعمیم مى­بخشد و دست­یابى به آن را بر همگان آسان مى­ سازد.

همچنین در جهت تقویت روح پژوهش، تتبع و ابتکار در تمام بسترهاى علمى، فرهنگى و اسلامى از طریق تأسیس مراکز تحقیق و تشویق محققان، گام بر مى­دارد؛ زیرا بدون ارتقاء آگاهى همگانى نیل به توسعه همه جانبه میسور نیست. به همین دلیل، دولت در یک نظام مردم سالار دینى، موظف است وسائل آموزش و پرورش رایگان را براى همه مردم تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد و وسائل تحصیلات عالى را تا سر حد خودکفایى گسترش دهد.[7]

در نظام ولایى، مردم حق دارند از مسائل حکومتى کاملا آگاه باشند و حکومت موظف است آنان را در جریان امور بگذارد، مگر در مسائل محرمانه­اى که افشاى آنها مصالح ملى و عمومى را به خطر مى­اندازد.

حضرت امیر ـ علیه السلام ـ در سخنى، وضع حکومت را چنان ترسیم مى­کنند که گویى شخص حاکم و برنامه­ها و کارهاى حکومتى، به جز اسرار جنگى، باید در معرض دید و نظارت مردم باشد: «اَلا وَ اِنَّ لَکُمْ عِنْدی اَنْ لا اَحْتَجِزَ دُونَکُمْ سِرّاً اِلّا فی حَرْبٍ؛[8] بدانید حق شماست بر من که چیزى را از شما نپوشانم، جز راز جنگ را.»

همچنین به فرماندار مکه نوشتند: «وَ لا یَکُنْ لَکَ اِلَی النّاسِ سَفیرٌ اِلّا لِسانَکَ وَلا حاجِبٌ اِلا وَجْهَکَ وَلا تَحْجَبَنَّ ذا حاجَةٍ عَنْ لِقائِکَ بِها؛[9]

بین تو و مردم هیچ واسطه­اى نباشد، مگر زبانت و پرده­اى نباشد، مگر صورتت و مبادا نیازمندى را از ملاقات با خود منع کنى!»



6. آزادى در انتخاب رهبرى
ادیان الهى به ویژه اسلام، براى رهانیدن و آزادسازى انسان و بشر از قید و بندهاى استبداد و استعمار در دو بعد داخلى و خارجى، پا به عرصه حیات گذارده­اند. بنابراین، طبیعى است که حکومت مردم سالارى دینى به تأمین آزادیهاى سیاسى و اجتماعى مردم، بسیار اهمیت دهد و با نشر آزاد مطالب در مطبوعات و تبلیغات (در صورت عدم مباینت و عدم تناقى با مبانى دین اسلام و حقوق عمومى) مخالفت نداشته باشد و حتى گروه­هاى سیاسى، انجمنهاى صنفى و اقلیتهاى مذهبى را ـ مشروط به رعایت استقلال، آزادى و وحدت ملى ـ در عقائد خود آزاد بگذارد و در عرصه اقتصادى نیز به هر کس، آزادى انتخاب شغل دهد و با مجبور کردن افراد به پذیرفتن کارى مشخص مخالفت ورزد.[10]

در بینش دینى، انسان موجودى آزاد و مختار است و حق تعیین سرنوشت خود را دارد و مى­تواند رهبرى شایسته و کارآمد براى خود انتخاب کند. به اعتقاد شیعه، پیامبر و امام باید معصوم بوده، از گناه، خطا و اشتباه مصون باشد و تعیین پیامبر و امام باید از طرف خدا باشد؛ زیرا جز خدا کسى نمى­داند معصوم کیست.

از دیدگاه ولایت انتصابى، مشروعیت حکومت ولى فقیه نیز ناشى از نصب عام امامان ـ علیهم السلام ـ است و مردم در تفویض ولایت به او هیچگونه اختیارى ندارند؛ اما در کارآمدى حکومت نقش اصلى را دارند. بیعت گرفتن پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ و امامان ـ علیهم السلام ـ از مردم نیز براى کارآمد کردن ولایتشان مى­باشد، نه براى انتصاب آنان. در نامه امیرمؤمنان ـ علیه السلام ـ به شیعیان آمده است:

« وَ قَدْ کانَ رَسُولُ اللهِ ـ صَلَّی اللهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ ـ عَهِدَ اِلَیَّ عَهْداً فَقالَ یَابْنَ اَبی طالِبٍ لَکَ وِلاءُ اُمَّتی، فَاِنْ وَلُوکَ فی عافِیَةٍ وَاجْمَعُوا عَلَیْکَ بِالرِّضا فَقُمْ بِاَمْرِهِمْ وَاِنِ اخْتَلَفُوا عَلیْکَ فَدَعْهُمْ؛[11] پیامبر به من سفارش کرد ولایت امت من با توست اى فرزند ابى­طالب! پس اگر در آسایش و آرامش تو را به ولایت برگزیدند و با خرسندى بر تو توافق کردند، امر ایشان را به پادار و اگر بر تو اختلاف ورزیدند، آنان را ]با آنچه در آن­اند،[ رها کن!»

شرط کارآمدى حکومت، انتخاب آزادانه حاکمان توسط مردم است. حضرت امیر ـ علیه السلام ـ نیز کسى را به بیعت با خویش مجبور نکردند. ایشان در نامه­اى به طلحه و زبیر نوشتند: « وَ اِنَّکُما مِمَّنْ اَرادَنی وَ بایَعْنی وَ اِنَّ الْعامَّةَ لَمْ تُبایِعْنی لِسُلْطانٍ غالِبٍ وَ لا لِعَرَضٍ حاضِرٍ؛[12] شما به اختیار خود با من بیعت کرده­اید و همانا مردم به خاطر سلطه غالب و یا به خاطر مال و ثروتى آماده، با من بیعت نکرده­اند.»



7. خدمتگزارى
در جامعه دینى، حاکمان منتخب، پاسخ­گوى مردم و خدمت­گزار واقعى آنان خواهند بود. در حقیقت، مردم در این نظام محوریت ویژه­اى براى انتخاب و به قدرت رساندن کارگزاران دارند؛ چنانکه رهبرى به این امر اشاره دارند:

«مردم سالارى هم دو سر دارد: یک سر مردم سالارى عبارت است از اینکه تشکل نظام به وسیله اراده و رأى مردم صورت بگیرد؛ یعنى مردم نظام را انتخاب مى­کنند، دولت را انتخاب مى­کنند، نمایندگان را انتخاب مى­کنند... .»[13]

در این نظام باید حاکمان براى رضایت عمومى تلاش کنند و مردم را صاحب حق و داراى کرامت و ارزش بالا بدانند و به توصیه مهم رهبر انقلاب جامه عمل بپوشانند:

«تکلیف و وظیفه مسئولان در نظام جمهورى اسلامى ایران، به کارگیرى تمام توان براى خدمت به مردم است.»[14]

ایشان در جاى دیگر مى­فرمایند:

«در مردم سالارى دینى، فلسفه مسئولیت پیدا کردن مسئولان در کشور، این است که براى مردم کار کنند؛ مسئولان براى مردم­اند و خدمت­گزار و امانتدار آنها هستند.»[15]

«در حکومت دینى، امام به معناى پیشوا و رهبر است. مفهوم رهبر با راهنما متفاوت است؛ رهبر کسى است که جمعیتى واقعى را به دنبال خود مى­کشد و خود پیش قراول و طلایه­دار حرکت است. تعبیر دیگر والى است؛ والى از کلمه وِلایت یا وَلایت گرفته شده است. ولایت در لغت به معنى پیوند و همجوشى دو چیز است؛ ولایت یعنى اتصال دو چیز به همدیگر، به نحوى که هیچ چیز، میان آن دو فاصله نشود.»[16]



8 . نظارت
پس از تشکیل حکومت دینى، مردم موظف به حضور در صحنه سیاست و نظارت بر کارگزاران هستند. حضرت امیر ـ علیه السلام ـ هنگام معرّفى ابن عباس به مردم بصره فرمودند:

«به او گوش دهید و فرمانش برید تا آنجا که او از خدا و رسول اطاعت مى­کند. پس اگر در میان شما حادثه­اى (بدعتى) ایجاد کرد یا از حق منحرف شد، بدانید که من او را از فرمانروایى بر شما عزل مى­کنم.»[17]

در این حکم، مردم ناظر و داور به عملکرد کارگزاران قرار داده شده­اند. مردم همواره بر ولى منصوب ناظرند تا بدعت و سیره خلاف قرآن و دستورات پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ صورت نگیرد. از جلوه­هاى بارز نظارت، نصیحت کردن است. برخورد خالصانه و صادقانه با حاکم، نه به معناى طرفدارى محض از او و نه به معناى مخالفت مطلق با اوست، بلکه بدین معناست که اگر مردم او را عادل مى­دانند، از او اطاعت کنند و اگر او را گناهکار یا خطاکار مى­بینند، به او تذکر دهند:

« مَنْ بَصَّرَکَ عَیْبَکَ فَقَدْ نَصَحَکَ؛[18] هر کسى عیب تو را به تو بنمایاند، تو را نصیحت کرده است.» و « ما اَخْلَصَ الْمَوَدَّةَ مَنْ لَمْ یَنْصَحْ؛[19] هر کس نصیحت نکرد، دوستى­اش را خالص نکرده است.»


9. مشورت
حاکم براى دست­یابى به نظرهاى مردم، مى­تواند با آنان مکاتبه و مذاکره کند و یا به مشورت بنشیند. هرگاه دایره حکومت حاکم گسترش یافت و احتیاجات و تکالیف زیاد متوجه او شد، قهراً نیازمند زیاد کردن مشاوران، ایادى و عمال در دایره­هاى مختلف حکومتى است.

از مهم­ترین دلائل ضرورت مشورت حاکم با مردم و آزادى آنان در اظهار نظر، آیات و روایاتى است که در اینباره آمده است، از جمله:

]وَ اَمْرُهُمْ شُوری بَیْنَهُمْ[؛[20] «مؤمنان امورشان را بر اساس شورا ]و تبادل نظر[ انجام مى­دهند.»

رهبر دینى در امور جامعه به مشورت مى­پردازد و با رعایت مصالح و مفاسد به تصمیم­گیرى نهایى مى­رسد. در این جهت، فرقى بین رهبران معصوم و غیر معصوم نیست. سیر? پیامبر اکرم ـ صلّی الله علیه و آله ـ و حضرت على ـ علیه السلام ـ در مشورت با مردم ـ با اینکه مصون از لغزش و خطا بودهاند ـ نوعى حرمت نهادن به شخصیت فکرى ـ فرهنگى افراد بوده که مایه رشد و بالندگى اندیشه­هاست. خداوند به پیامبر اسلام ـ صلّی الله علیه و آله ـ مى­فرماید: ]وَ شاوِرْهُم فِی الْاَمْرِ[؛[21] «در تصمیم گیریها]ى همگانى،[ با آنان مشورت کن!»



10. تأمین عدالت اجتماعى
نظام مردم سالارى دینى، نظامى است که بر پایه اعتقاد به عدل خدا در خلقت و تشریع قرار دارد و از این روست که بر اجراى قسط و عدل در نظام سیاسى، اقتصادى، اجتماعى و فرهنگى پاى مى­فشارد و در پى رفع تبعیضات ناروا و ایجاد امکانات عادلانه براى همه در تمام زمینه­هاى مادى و معنوى برمى­آید و اقتصادى عادلانه را جهت ایجاد رفاه، رفع فقر و برطرف کردن هر نوع محرومیت در عرصه­هاى تغذیه، مسکن، کار، بهداشت، بیمه و... جستجو مى­کند و نیز مى­کوشد امنیت قضایى عادلانه را براى همگان در اقصا نقاط کشور فراهم آورد.[22]



11. رعایت کرامت انسانى
دین در لباس حکومت، در صدد دست­یابى و نهادینه سازى کرامت و ارزش والاى انسانى از طریق ارائه یک نظام کارآمد است. براى کارآمدى نظام، اجتهاد مستمر فقهاى جامع الشرائط، عنصرى مهم و حیاتى است. انسان در حکومت مردم سالارى دینى از چنان کرامتى برخوردار است که جان، مال، حقوق، مسکن و شغل او از هر گونه تعرضى ـ مگر مواردى که قانون تجویز مى­کند ـ مصون است و همچنین با هتک حرمت و حیثیت کسى که به حکم قانون دستگیر، زندانى و یا تبعید شده، به مخالفت مى­پردازد.[23]



12. ظلم ستیزى
حکومت و نظام سیاسى مردم سالارى دینى، هر گونه ستمگرى، سلطلهگرى، ستم کشى، و سلطه­پذیرى را در دو عرصه داخلى و بیرونى نفى مى­کند. در درون، اشکال مختلف استبداد، خودکاملگى و انحصارطلبى را مردود مى­داند و در عرصه خارجى، طرد کامل استعمار و جلوگیرى از نفوذ اجانب را پى مى­گیرد و استخدام کارشناسان خارجى را ـ در آنجا که بیم نفوذ، سلطه و ظلم آنها بر کشور اسلامى و مردم مسلمان مى­رود ـ نمى­پذیرد و حتى مى­کوشد از سلطه اقتصادى بیگانه بر امور مالى و تولیدى کشور جلوگیرى کند و در ابعاد سیاست خارجى، هر گونه قراردادى را که موجب سلطه بیگانه ستمگر بر منافع طبیعى، اقتصادى، فرهنگ، ارتش و دیگر شئون کشور مى­گردد، منع مى­کند.[24]



13. اعتدال اقتصادى
­اعتدال چون نقطه موزون و پایدار در ساختار نظام دینى است، هر انسان سلیم النفس و بىغرضى را جذب مى­کند؛ البته اعتدال در سایه عدالت تحقق مى­یابد و اگر عدالت نباشد، اعتدال معنا پیدا نمى­کند. از این رو، در نظام اقتصادى یک حکومت مردم سالار دینى، اقتصاد بر سهبخش: تعاونى، خصوصى و دولتى قرار دارد و دولت موظف خواهد بود ثروتهاى ناشى از ربا، غصب، رشوه، اختلاس، سرقت و... را گرفته و به صاحب حق رد کند و در صورت معلوم نبودن صاحب حق، آن را به بیت­المال بسپارد.[25]



14. توسعه اجتماعى
تمامى نظامهاى سیاسى، بر پایه مبانى تئوریک نظرى و اعتقادى خود، الگو و مدل اجرایى توسعه اجتماعى­شان را به صورت تک بعدى و تک ساختى پى­ریزى کرده­اند؛ یا صرفاً به رفاه مادى و افزایش بازدهى خدمات رسانى رفاهى و لجستیکى پرداخته­اند و از ابعاد و زوایاى ارتقاء معنویت و آرامش روانى بازمانده­اند، یا به آزادى فردىپرداخته­اند و از عدالت اجتماعى بهره نبرده­اند.

اما اسلام که مبتنى بر معارف حقه است، مبناى توسعه اجتماعى را بر مدل و الگوى توسعه متوازن و همه جانبه و به صورت ترکیبى از تأمین نیازهاى مادى و معنوى، آزادى توأم با عدالت اجتماعى، عدالت توأم با مردم سالارى دینى و... قرار داده است.[26]



واپسین کلام
با توجه به شاخصه­ها و ویژگیهاى مردم سالارى دینى، از آنچه گذشت بر مى­آید که مردم در نظام اسلامى در سه عرصه: تشکیل، تداوم و اعمال فرمانروایى، نقش کلیدى دارند. اساساً مناسبات مردم و حکومت در نظام اسلامى بر پایه رعایت حقوق متقابل است. در این نظام، جایگاه مردم و پاسداشت حقوق فردى و اجتماعى آنان از سوى حاکمیت اسلامى از مهم­ترین مؤلفه­هاى مورد توجّه است.

بر اساس منطق دینى، مردم صاحبان حق و حاکمیت هستند و پاسدارى از حرمت انسانى ـ اعم از مسلمان و غیر مسلمان ـ بر حکومت امرى بایسته و ضرورى است. سیاستهاى حاکم در یک جامعه اسلامى بر محور مدارا، محبّت و هدایت مى­چرخد. در نتیجه، با رضایت عامه مردم، آنها مى­توانند در شرایط سخت و ناگوار و در تنگناها، نقطه اتکاء حکومت باشند.

در این نظام براى هیچ طبقه­اى امتیاز خاصى تعلق نمى­گیرد و توجه به حقوق مالى مردم و توزیع عادلانه امکانات عمومى و ثروتهاى همگانى ارزشمند است. بر این اساس، شکاف عمیق معیشتى و دستهبندى اقلیتِ برخوردار و اکثریتِ محروم دیده نمى­شود.

در حکومت دینى مردم، با سخن گفتن و انتقاد کردن، افزون بر بهره گرفتن از حق مسلّم سیاسى ـ اجتماعى خود و دست یافتن به احساس آرامش و تخلیه روانى، زمینه رفتارهاى ناهنجار اجتماعى را نیز بر مى­چینند.

در این نظام، ارتباط تنگاتنگ و دوستانه­اى میان دولتمردان و مردم بر قرار خواهد شد. افزودن بر این، مردم در نظام اسلامى موظف­اند که بر فعالیتهاى زمامداران نظارت کنند و کاستیهاى نظام اسلامى را از بین ببرند. در این صورت است که با همدلى و مشارکت مردم و حکومت، در عرصه­هاى اجرایى، تقنینى و فضایى، از نفوذ آسیبهاى اجتماعى، جلوگیرى مى­شود و جامعه اسلامى، پویایى و بالندگى خود را حفظ خواهد کرد.

در پایان، به طور خلاصه محورهاى ذیل که مى­تواند از اهم شاخصه­هاى حکومت دینى باشد، ذکر مى­شود:

الف. حاکمیت به طور ذاتى از خداوند سبحان است که بر تمام هستى مالکیت تام دارد؛

ب. حاکمیت خداوند در جوامع بشرى، به اولیاى الهى واگذار شده است و پس از آن مجتهدان جامع الشرائط این وظیفه سنگین را بر عهده دارند؛

ج. ارزشهاى دینى بر تمامى گستره حکومت حاکم است و مردم در همان چارچوب فعالیت مى­کنند؛

د. انتخاب حاکم اسلامى در چارچوب ضوابط دینى حقِ مردم است و افزون بر این، حق مشورت در تصمیم­گیرى و نظارت بر عملکرد کارگزاران براى آنان محفوظ است؛

هـ . مناسبات و روابط جامعه و حکومت بر پایه اعتماد، همکارى و رعایت حقوق متقابل استوار است.

_________________________________




[1]. قانون اساسى، اصول 3، 6 و 7.

[2]. انساب الاشراف، احمد بن یحیى البلاذرى، دارالفکر، بیروت، چاپ اوّل، 1417 ق، ج 3، صص 8 ـ 9.

[3]. ر. ک: روزنامه کیهان، 29/8/79.

[4]. حدیث ولایت، ج 1، ص 221.

[5]. مقام معظم رهبرى، روزنامه اطلاعات، 1/9/81.

[6]. در مکتب جمعه، ج 7، صص 3 ـ 4.

[7]. قانون اساسى، اصول 3، 30، 43.

[8]. نهج البلاغه، ترجمه سید جعفر شهیدى، نامه 50، ص323.

[9]. همان، نامه 67.

[10]. قانون اساسى، اصول 3، 8، 14، 30.

[11]. کشف المحجّة، سید ابن طاووس، ص180.

[12]. نهج البلاغه، نامه 54.

[13]. مقام معظم رهبرى، روزنامه اطلاعات، 15/9/79.

[14]. مقام معظم رهبرى، کیهان، 28/8/79.

[15]. مقام معظم رهبرى، روزنامه جمهورى اسلامى، 17/10/1362، ص 2.

[16]. همان، 16/3/1380، ص 2.

[17]. مصنفات الشیخ المفید، ح 1، ص 420.

[18]. غرر الحکم و درر الکلم، عبد الواحد التمیمى الآمدى، ج 5، ص 175.

[19]. همان، ج 6، ص 75.

[20]. شورى / 38.

[21]. آل عمران / 159.

[22]. قانون اساسى، اصول 2 و 3.

[23]. همان، اصول 2، 22، 39.

[24]. همان، اصول 2، 3، 43، 153.

[25]. همان، اصول 44، 49.

[26]. فصلنامه مطالعات سیاسى، سال اوّل، ش 4، ص26.

نویسنده:سیدحسن اسحاقی

دسته ها : انتخابات دهم
جمعه 1388/3/1 10:7
X