محسن رضایی کاندیدای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در جمع دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان در خصوص برنامه سیاست خارجی دولت وی در قبال دول عربی منطقه گفت: اختلافات به وجود آمده میان دول عرب و ایران، یک توطئه است و این را باید با یک تعامل درست و منطقی مدیریت کرد و از اعراب خواست به منافع ملی ایران احترام بگذارند و در همین راستا ایجاد اتحادیه آسیای جنوب غربی با محوریت خلق همگرایی میان ملت ایران و ملت‌های منطقه به عنوان یکی از برنامه‌های دولت آینده مطرح است.
وی در خصوص شعار اقتصادی خود نیز افزود: بحث من اقتصاد مردمی نیست، بلکه اقتصاد اجتماعی است؛ اقتصاد اجتماعی یک تئوری میان اقتصاد سرمایه‌داری و اقتصاد سوسیالیستی است و ما نمی‌توانیم بازار و مکانیزم‌های اقتصادی را کنار بگذاریم و یا از طرف دیگر اقتصاد را به حال خودش رها کنیم چراکه در این صورت بحرانی نظیر بحران اقتصادی آمریکا به وجود می‌آید که کنترل آن به سختی خواهد بود.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: در این میان باید قواعد اقتصادی را بپذیریم و با اولویت‌دهی به سیاست‌های اصل 44 که بر اساس آزادی اقتصادی تنظیم شده در دولت‌مان با تشویق سرمایه‌گذاری خارجی و تضمین آن و بهره‌گیری از توان ایرانیان خارج از کشور و متناسب‌سازی سیاست خارجی و برنامه‌های اقتصادی، زمینه بهبود شرایط کشور را فراهم کند و اگر بخوبی به عرصه سیاست خارجی دیگر کشورها نگاه کنیم، می‌بینیم که مدیران عرصه سیاست خارجی آنها بیشتر شبیه اقتصاد‌دانان هستند و همواره اقتصاد را به عنوان یکی از اولویت‌های خود تاکید و بیان می‌کند.
رضایی بیان کرد: ‌باید برای سیاست خارجی ایران جامع داشت و نمی‌توانیم مانند سال‌های اول انقلاب چهره‌ای از خود نشان دهیم که به دنبال اصلاح دنیا هستیم و می‌خواهیم دنیا را درست کنیم و معتقدم خلق نشاط و آرامش و مهار بیکاری کمتر از بیرون کردن شاه و آزادی خرمشهر نیست.
دانشجویی از رضایی پرسید: حضور سال 84 شما و کنار رفتن پس از آن چه نشانه‌هایی داشت؟ آیا به دنبال رها کردن اتاق فکر نظام و به دست آوردن بدنه اجرایی آن هستید؟ که وی در پاسخ گفت: باید بپذیریم که آنها که از مدیریت دم می‌زنند، ممکن است در اجرا ضعیف باشند. باید بدانیم برخی که در اجرا هستند، تا آمدند بفهمند مدیریت چیست و اصول مدیریتی کدام است، زمان طی شده است و البته افراد دلسوز در دولت نهم کم نبودند اما وقت زیادی صرف شد که نقشه راه کشور تدوین شود و دوستان به درک صحیحی از این موضوع برسند. در دولت آینده هم در اداره کشور تا سطوح مشاوره از تمام ظرفیت‌ها بهره خواهم برد.
رضایی در خصوص بحث وساطت برای میرحسین موسوی نیز اظهار داشت: در هر دو بار مسائلی پیش آمد که تقاضایی که من از امام کردم منجر به نخست‌‌وزیری آقای میرحسین شد؛ آن موقعی که من مسئول اطلاعات بودم، کس دیگری برای نخست وزیری پیشنهاد شد. بار دوم مقام معظم رهبری و آقای هاشمی خیلی نظرشان میرحسین موسوی نبود و اصلا نخست‌وزیر جدید هم مشخص شده بود، اما چون میرحسین رابطه خوبی با فرماندهان و بچه‌های جنگ داشتند خدمت امام (ره) رسیدم و گفتم این اختلاف‌ها که الان‌ درست شده، این بچه بسیجی‌ها که در جبهه حضور دارند، سرشان برای کارهای سیاسی درد می‌کند و اینها جبهه را رها می‌کنند. به امام (ره) گفتم که میرحسین بماند و باشد. احساس کردم که حضور میرحسین می‌تواند در اداره کشور بهتر عمل کند .
وی در بیان برنامه‌های فرهنگی خود اشاره به قیمت کتاب در کشورمان کرد و گفت: این آقایانی که امروز می‌نشینند و فکر می‌کنند که پرتقال‌ها از کجا بیایند، اگر یک درصد این درآمدهای نفتی را هزینه فرهنگی می‌کردند امروز بسیاری از مشکلات را نداشتیم.
یکی از دانشجویان از رضایی پرسید چرا مدام از دولت انتقاد میکنید و برنامه‌هایتان را بیان نمی‌کنید و آیا موضعی نسبت به جبهه اصلاحات و دوم خردادی‌ها ندارید، که این کاندیدای ریاست جمهوری گفت: بیکاری و گرانی را رقیب خود می‌دانم و اگر نقد می‌کنم و یا به میدان آمده‌ام به واسطه همین مسئله است.اگر حقیقتا دوستان برنامه و یا توانایی اجرایی دارند، بیایند و عمل کنند اما نامزدها فاقد برنامه و توانایی‌های اجرایی هستند و درباره اصلاح‌طلبان باید بگویم و بارها گفته‌ام که این راهی که دولت فعلی می‌رود به پرتگاه است و بازگشت به گذشته نیز شکست است و ما نمی‌توانیم چهار یا هشت سال دیگر وقت مردم را بگیریم و موظفیم که مسئولانه عمل کنیم.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: چرا قانون گریزی از دل قانون گرایی برآمده؟ و چرا فضای بسته سیاسی از فضای باز سیاسی پدید آمده است؟ به واقع طرح جدید برادرانی که به میدان آمده‌اند، برای رفع مشکلات آن روزها چیست؟ یکی از طرح‌هایم مربوط به موضوع سربازی است، طرحی را آماده ‌کرده‌ایم که نه به نیروهای مسلح آسیب برسد و نه مشکلی برای کشور به وجود بیاورد. ما یک سال مدت زمان سربازی را کاهش می‌دهیم و سرباز‌های سه ساله و پنج ساله به صورت حرفه‌ای به عنوان یک شغل در کنار یک سال اجباری برای داوطلبین در نظر گرفته می‌شود.
وی در خصوص سرمایه‌گذاری خارجی نیز گفت: بسیاری از کالاهای ما به واسطه عدم مشترک بودن با جریان‌ها و بنگاه‌های اقتصادی جز به چند کشور دست چندم قابل صادرات نیست. طرحی را آماده کرده‌ایم که کارخانجات ایرانی که بیشتر از یک شیفت کار نمی‌کنند با بهره‌گیری از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بتوانند از طریق اعتباری که دولت به آنها برای پرداخت می‌کند، 50 درصد حقوق افراد جذب شده را پرداخت کنند و تمامی ظرفیت کاری خود را به جریان انداخته و با استفاده از این نیروی کاری ارزان که با کمک دولت به وجود آمده، ظرفیت تولیدی کشور را شبیه مدل ترکیه‌ای آن افزایش و ارتقا دهند.
کاندیدای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در خصوص بیکاری نیز گفت: باید دولت را از دخالت در اعتبارات بانکی خارج کرد، در شرایطی قرار داریم که از بهمن ماه نیروی کار از کارخانجات رو به اخراج و بیکار شدن است و از شهریورماه امسال یک موج بزرگ بیکاری در کشور بوجود می‌آید چراکه کارخانجات پول ندارند و بانکها نیز اعتباراتشان را به بنگاه‌های زودبازده داده‌اند. اگر دولت‌ها عرضه دارند، بروند و از طریق افزایش ثروت‌های ملی، درآمد دولت را افزایش دهند و در بخش اقتصادی نیز شکل دادن 9 منطقه فدرال اقتصادی در کشور به عنوان یکی از برنامه‌ها مطرح است که 9 نفر نیز در حد معاون رئیس‌جمهور مسائل مرتبط با علم و اقتصاد و فنآوری رادر این 9 فدرال پیگیری می‌کنند.
محسن رضایی همچنین درباره آزادی‌های مدنی برای قشر تحصیلکرده نیز بیان کرد: آزادی‌های سیاسی را باید از شعار خارج و تبدیل به قانون و تضمین کرد، قانون جامع حقوق شهروندی را تدوین و تصویب خواهم کرد و این قانون را به همه کارمندان و مدیران آموزش می‌دهم. تضمین قانون شهروندی را خودم خواهم کرد و اگر کسی وارد حریم خصوصی مردم شود و امنیت مردم را دچار اختلال کند، با او برخورد خواهد شد. دیگر این طور نخواهد بود که بانوی ایرانی را بگیرند و برایش پرونده تشکیل دهند و بعد رئیس‌جمهور بیاید و برای این موضوع خواستار عدالت شود.
وی ادامه داد: چه کسی گفته آن کسی که 20 تا 30 درصد آرای مردم را در یک انتخابات به دست می‌آورد، باید برود و خانه‌نشین شود؟ اصلا بنای دولت ائتلافی و بهره‌گیری از توان نخبگان و آحاد جامعه شکل گرفت و همچنان بر این عقیده‌ام که باید از تمام توان و ظرفیت مدیریتی کشور برای اداره کشور بهره برد.

دسته ها : انتخابات دهم
چهارشنبه 1388/2/23 15:28
X