دبیرکل حزب اعتماد ملی صبح روز شنبه و در پنجمین و آخرین روز ثبت‌نام از داوطلبان با حضور در ستاد انتخابات کشور رسما برای کاندیداتوری دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرد.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی کروبی پس از ثبت نام در انتخابات با حضور در جمع خبرنگاران و با تاکید بر اهمیت انتخابات در این دوره اظهار کرد: بسیار مهم است که این انتخابات را با انتخابات‌های قبلی متفاوت بدانیم. وی خاطرنشان کرد: مهم‌ترین آزمایش و امتحان برای دست‌اندرکاران اجرا و نظارت در این انتخابات به وجود آمده است؛ از آن‌جا که روسای جمهور قبلی دو دوره رییس‌جمهور بوده‌اند و در دور دوم رقابت‌های جدی با آن‌ها صورت نگرفته است، اما این انتخابات این چنین نیست و رقابت به شدت جدی است.

وی یادآور شد: دولت فعلی و یا رییس‌جمهور قانونا حق دارد یک دوره دیگر نیز باشد؛ بنابراین چون متولی کار است و امکانات کشور را در اختیار دارد به خصوص وزارت کشور، امتحان بزرگی پیش رو دارد؛ لذا دولت باید کمال دقت را در این زمینه داشته باشد.

دبیرکل حزب اعتماد ملی با بیان این‌که " وزارت کشور باید بی‌طرفی را رعایت کند" گفت: در این انتخابات رقابت جدی در پیش داریم؛ همه‌ کاندیداها می‌گویند برای تغییر آمده‌اند تا اوضاع این‌گونه نماند.

وی در ادامه با تاکید بر نقش شورای نگهبان و ناظرین شورای نگهبان و ضرورت بی‌طرفی آن‌ها در انتخابات خاطرنشان کرد: با توجه به این‌که بارها برخی اعضای شورای نگهبان به خصوص اعضای موثر آن‌ها حمایت خود را از دولت مطرح کرده‌اند و گرایش‌های خود را نشان داده‌اند ـ که البته از این جهت نقدی بر آن‌ها نیست ـ باید در نظر داشت که نقش آن‌ها در این انتخابات بسیار حساس است. شورای نگهبان آزمایش‌های سیاسی بسیار مهمی دراین مرحله دارد که چگونه رفتار می‌کند. باید توجه کند که کمال بی‌طرفی را رعایت کند و به تمام معنا دقت کند که منطبق بر خواست نظام جمهوری اسلامی و صاحبان انقلاب، تنظیم‌کنندگان قانون اساسی و بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی و رهبری باشد.

وی ادامه داد: فلسفه وجودی این نهاد مبارک و مقدس برای این است که در موارد حساس اوضاع را حفظ کند؛ چراکه امتحانی تاکنون پیش‌روی شورای نگهبان نبوده است. این بار رقیب جدی ما دولت است و ما هم رقیب جدی او هستیم.

کروبی همچنین با اشاره به سخنان فرمانده‌ سپاه گفت:‌ فرمانده محترم نیروی سپاه، برادر بسیار معزز و محترم جناب آقای جعفری نکته‌ای گفته که برای من بسیار تعجب‌آور بود؛ او بسیج را در دو بخش تعریف کرده و فرموده‌اند یک بخش بسیج نیروی نظامی و یا وابسته به نظامی است که نباید در انتخابات دخالت کند. اما یک بخش دیگر بسیج بیشتر به امور امداد و یا فرهنگ توجه می‌کند که دخالت آن در انتخابات اشکال ندارد. این عبارت تازه‌ای است،ه گویا قرار است ما هر روز حرف‌های بدیع و تازه بشنویم.

وی خاطرنشان کرد: ما یک بسیج عمومی داریم که امام فرمود" افتخار من بسیجی بودن است" مقام معظم رهبری ، آقای هاشمی و ... همه می‌گویند بسیجی هستیم. اما آن بسیجی که زیر نظر آقای جعفری است چه گروهی هستند که مدیریتش با ایشان است، این گونه حرف‌ها وقتی مدیریتش با نیروی مسلح است یعنی علامت و نشانه دادن.

وی گفت: به برادر محترم با کمال وادب و احترام عرض می‌کنیم؛ بسیج به معنای عام که 60 درصد آن مردم آزاد هستند و 40 درصد برای کل نیروهای مسلح است مثل سپاه، ارتش ، سرباز و نیروی انتظامی که موظف بوده به جبهه بروند، چندین هزار نفر اقشار مختلف مردم در جبهه به جنگ رفتند و شهید شدند آن‌ها هم بسیجی بودند اما امروز جنگ نیست و بسیج زیر نظر نیروی مسلح و سپاه است که افتخار ملت و برآمده از آن است. این‌ها در اختیار نیروی مسلح‌اند و معنا ندارد وارد عرصه‌ انتخاباتی شوند.

دبیرکل حزب اعتماد ملی یادآور شد: من از 48 سال پیش بسیجی بوده‌ام، قطعا آن زمان آقای جعفری یک کودک بود، اما باید گفت آن بسیجی که زیر نظر آقای جعفری است نیروهای مسلح هستند.

وی تاکید کرد: ما برای داغ کردن تنور انتخابات نیامده‌ایم، آمده‌ام برای انتخاباتی آزاد و بدون دخالت بسیج و نیروهای مسلح و یا نیروهای خودسر. انتخاباتی آزاد که هرکس می‌آید برای پیروزی می‌آید. این خط و نشان‌ها را نکشید، مردم را حساس‌تر می‌کنید.

وی تاکید کرد: اگر کوچکترین تخلفی شود محکم می‌ایستم و از صحنه بیرون نمی‌روم. عکس‌العمل نشان می‌دهیم پیامد آن به عهده‌ برادران بزرگوار است که اوضاع واحوال را مناسب نمی‌بینند و احساس خطر کرده‌اند و برای خود آوازهایی می‌خوانند. می‌گویند بسیج دو قسم است. کم‌کم لابد می‌شود چهار قسم و بعد شش قسم.

وی با اشاره به زمان تشکیل مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت:‌در آن زمان گفتم که مجمع قوه‌ چهارم است که آن حکیم بصیر پیر دوراندیش گفت که مجمع در عرض قوای سه‌گانه نیست. قوای کشور سه‌گانه است.

کروبی با مخاطب قرار دادن سردار جعفری تاکید کرد: بسیج یک نوع است و آن هم زیر نظر شماست. هیج‌کس هم آبروی زیادی ندارد که آبروی زیادی‌اش را بدهد. تقسیم بسیج نکنید که بسیجی‌ها پای صندوق‌ها یا در جلسات مردم را تهدید کنند.

وی بر نقش و اراده مردم در انتخابات تاکید کرد.

کدیور، عبدی، کرباسچی، ابطحی و گرامی‌مقدم از جمله همراهان کروبی هستند.

دسته ها : انتخابات دهم
شنبه 1388/2/19 19:27
X