حج در کلام امام علی (ع)
چهارشنبه 7 9 1386 17:18
امام علی (ع)
حدیث نخست

« وَ فَرَضَ عَليْكُمْ حَجَّ بَيْتِهِ الحَرامِ... فَرَضَ حَقَّهُ
خداوند سبحان حج خانه اش را بر شما فرض نمود و اداي حق كعبه را واجب گردانيد. »
( نهج البلاغه : خطبه 1)


 

حدیث دوم

« وَ اخْتَارَ ...، وَ وَقَفُوا مَوَاقِفَ أَنْبِيائِهِ
دعوت شوندگان به خانه محترم خداوند كساني هستند كه ... پاي خود را بر جايگاه انبياي الهي مي گذارند. »
( نهج البلاغه :
خطبه 1)


 

حدیث سوم
« حَجَّ بَيْتِهِ الحَرامِ ... وَ جَعَلَهُ ... وَ اِذْعَانِهِمْ لِعِزَّتِهِ
خداوند سبحان حج خانه اش را نشانه اعتراف به عزت و بزرگي خويش قرار داد. »
( نهج البلاغه : خطبه 1)
 

حدیث چهارم

«و فرض عليكم حج ‏بيته الحرام، الذى جعله قبله للانام، يردونه‏ورود الانعام، و يالهون اليه ولوه الحمام، جعله سبحانه علامه ‏لتواضعهم لعظمته، و اذعانهم لعزته. »
خداوند متعال حج ‏بيت الله الحرام را بر شما واجب گردانيد وآن را قبله مردم قرار داد، در آن‏جا وارد مى‏شوند مانند ورودچهارپايان و اشتياق دارند آمدن به آن‏جا را مانند اشتياق ‏كبوتران، خداوند سبحان آن خانه را براى فروتنى مردم در مقابل‏عظمت و بزرگيش و براى تصديق آنان به عزت و سلطنتش علامت و نشانه‏قرار داد.

(نهج البلاغه : خطبه 1)


 

حدیث پنجم
«جعله سبحانه و تعالى للاسلام علماو للعائذين حرما فرض حجه واوجب حقه و كتب عليكم و فادته فقال سبحانه: «و لله على‏الناس‏حج البيت‏من استطاع اليه سبيلا و من كفر فان الله غنى‏عن‏العالمين‏»
خداوند سبحان كعبه را براى اسلام نشان و براى پناهندگان، خانه‏امان ساخت، رفتن به سوى خانه را واجب گرداند و حق آن را واجب‏كرد و شما را به زيارت آن فرمان داد كه فرمود: بر هر كس كه‏تواند زيارت خانه، واجبى از سوى خداوند است و آن كه سر باز زندخدا از جهانيان بى نياز است.

(نهج البلاغه : خطبه 1)


 

حدیث ششم

«الله الله فى بيت ربكم لاتخلوه مابقيتم فانه ان ترك لم‏تناظروا»
خدا را: خدا را! در حق خانه پروردگارتان، آن را خالى مگذاريدچندان كه در اين جهان ماندگاريد كه اگر حج‏خانه خدا ترك‏شود به چشم نمى‏آييد،(و به عذاب الهى گرفتار خواهيد شد)


(نهج البلاغه، نامه 47)


 

حدیث هفتم

« اِنَّ أَفضل ما تَوَّسَلَ بِهِ اَلْمُتَوَسَّلُونَ اِلَي ا... سُبْحَانَهُ وَ تَعَالَي ... حَجُّ البَيْتِ وَ اعْتِمارُهُ
به وسيله آن به خداوند سبحان نزديك شوند و متوسل گردند ... حج خانه خدا و عمره آن است. »

(نهج البلاغه ، خطبه 110)


 

حدیث هشتم

« جَعَلَهُ الله ُ... وُصْلَه اِلَي جَنَّتِهِ
خداوند حج را وسيله اي براي ... رسيدن بندگان به بهشت خويش قرار داد. »
« بهشت پاداشي است كه خداوند براي آنان كه از آزمون بزرگ حج نيز، امتياز قبولي را به دست آوردند، مقرر فرموده است. »
(نهج البلاغه ، خطبه 192 )


 

حدیث نهم
« جَعَلَهُ ا... سَبَبا لِرَحْمَتِهِ
خداوند حج را سببي براي رحمت خويش قرار داد. »
( نهج البلاغه ، خطبه 192 )

 

حدیث دهم

« فَرَضَ ا... وَ الْحَجَّ تَقْويَه لِلدِّين
خداوند حج را به عنوان عاملي براي تقويت دين، واجب گردانيد. »
( حكمت 244، فيض الاسلام )


 

حدیث یازدهم

الحَجَ تَقويَهُ لِلدّين
حج مايه تقويت دين است. »
( غرر الحكم )


 

حدیث دوازدهم

«والحاج والمعتمر وفدالله و حق على الله ان يكرم وفده ويحبوه بالمغفره‏»
كسانى كه حج و عمره مى‏روند ميهمان خدايند و حق است‏بر خداوندكه ميهمانان خود را گرامى بدارد و آنها را بيامرزد.
( جامع الاحاديث، ج 10، ص 154 )


 

حدیث سیزدهم

الإمامُ عليٌّ عليه السلام - فيما أوصى‏ عِند وفاتهِ - : اللَّهَ اللَّهَ في بَيتِ ربِّكمُ ، لا تُخْلوهُ ما بَقِيتُم ، فإنَّهُ إنْ تُرِكَ لَم تُناظَروا .

امام على عليه السلام - در وصيّت خود به هنگام وفات - : خدا را ! خدا را ! در حقّ خانه پروردگارتان ، تا زنده‌‏ايد آن را وا مگذاريد كه اگر رها شود ، مهلت داده نخواهيد شد .


 

حدیث چهاردهم

 الحَجُّ جِهادُ كلِّ ضَعيفٍ .

 حجّ جهاد هر ناتوانى است.


 

حدیث پانزدهم
الحاجُّ والمُعْتَمِرُ وفْدُ اللَّهِ ، ويَحْبوهُ بالمَغفِرَةِ .

زائر حجّ و عمره ميهمان خداست و خداوند به او آمرزش هديّه مى‏كند .


 

حدیث شانزدهم

أتِمُّوا برسولِ‏اللَّهِ صلى الله عليه وآله حَجَّكُم إذا خَرَجْتُم إلى‏ بَيتِ اللَّهِ ، فإنَّ تَرْكَهُ جَفاءٌ ، وبذلكَ اُمِرْتُم ، (وأتِمُّوا) بالقُبورِ الّتي ألْزَمَكُمُ اللَّهُ‏عزّ و عجل حَقَّها وزِيارَتَها ، واطلُبوا الرِّزقَ عِندَها .

هرگاه به زيارت خانه خدا رفتيد ، با (زيارت) پيامبر خدا صلى الله عليه وآله حجّ خود را كامل كنيد ، كه ترك زيارت رسول خدا جفاى به اوست ؛ شما به اين كار فرمان داريد و حجّ خود را با زيارت قبورى كه خداوند حقّ و زيارت آنها را بر شما لازم كرده‏است ، كامل گردانيد و نزد اين قبرها روزى بطلبيد .


 

حدیث هفدهم

مَن تَرَكَ الحَجَّ لِحاجَةٍ مِن حَوائجِ الدُّنيا لَم يُقْضَ حتّى‏ يَنْظُرَ إلى‏ الُمحَلِّقينَ .

هر كس حجّ را به سبب مشكل و نيازى دنيوى ترك كند ، تا زمانى كه حاجيان را نبيند (يعنى حاجيان از حجّ برگردند) نياز و مشكلش برطرف نشود .


 

برچسب ها :
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 126860
تعداد نوشته ها : 644
تعداد نظرات : 247
Rss