تبیان، دستیار زندگی
افشین قطبی عجیب‌ترین قرارداد سرمربیگری در تاریخ فوتبال باشگاه های ایران را با مدیران پرسپولیس بسته است....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

استعفا ‌800 هزار؛ اخراج ‌800/1 میلیون دلار

ابهامات قرارداد قطبی فاش شد

قطبی سرمربی پرسپولیس شد

افشین قطبی عجیب‌ترین قرارداد سرمربیگری در تاریخ فوتبال باشگاه های ایران را با مدیران پرسپولیس بسته است.

آیا این جمله را با شناخت نسبی كه از قطبی به عنوان یك مربی حرفه‌ای داریم و یا با حضور افراد باتجربه‌ای در زمینه ورزش و اقتصاد، نظیر داریوش مصطفوی و حسین هدایتی در راس هدایت باشگاه پرسپولیس، می‌توان باور كرد؟

نكته‌ای كه در این روزها بیش از ترک پرسپولیس توسط قطبی به آن‌ پرداخته می‌شود، موضوع قرارداد مالی این مربی با پرسپولیس است. این موضوع با اعلام مدیران باشگاه پرسپولیس مبنی بر بازگرداندن بخشی از مبالغ گرفته شده از سوی قطبی، قوت بیشتری به خود گرفت.

به نقل از ایسنا، در این میان اما باید به قرارداد شگفت انگیز سرمربی پیشین، با پرسپولیس اشاره و برخی از بند‌های آن را بازخوانی كرد تا ببینیم واقعیت ماجرا از چه قرار بوده است.

مبلغ قرارداد، یك میلیون و هشتصد هزار دلار

مبلغ قرارداد دوساله قطبی، یك میلیون و هشتصد هزار دلار است كه هشتصد هزار دلار آن برای سال اول و یك میلیون دلار دیگر برای سال دوم حضورش به عنوان سرمربی در تیم فوتبال پرسپولیس است.

بندهایی از یك قرارداد شگفت‌انگیز

قطبی سرمربی تیم فوتبال پرسپولیس

در یكی از بندهای قرارداد قطبی با پرسپولیس آمده است:" سرمربی تیم می‌تواند از ابتدای مسابقات تا پایان لیگ هر زمان مشكلات و كمبودهایی به لحاظ امكانات لازم در تیم مشاهده كرد، آنها را رسما به مدیران باشگاه اعلام كند، اما در صورتی كه چهارده روز از اعلام سرمربی گذشت و مشكلات برطرف نشد، قطبی می‌تواند استعفا دهد و تمامی مبلغ آن سال را بدون چون و چرا دریافت كند."

در بندی دیگر از این قرارداد آمده است:"هر زمان مدیران باشگاه بخاطر كسب نتایج ضعیف احتمالی تیم پرسپولیس، قصد بركناری قطبی را داشتند، موظف هستند كل مبلغ قرارداد دوساله وی یعنی یك میلیون و هشتصد هزار دلار را به سرمربی پرداخت كنند."

حال كه قطبی هفتاد درصد از مبلغ قرارداد سال اول خود را دریافت كرده است (كه این هم جای سوال دارد!) بنابر مشاهده مشكلاتی در تیم،‌ آنها را اعلام و پس از گذشت چهارده روز، استعفا داده است و در شرایطی كه تنها 14 هفته از 34 هفته یك فصل را روی نیمكت پرسپولیس نشست، این تیم را به مقصد دبی ترك كرد!

قطبی اكنون می‌تواند 30 درصد باقی‌مانده از قراردادش را هم بخواهد و تازه اگر هم نخواهد، حدود نیمی از مبلغ دریافتی‌اش را طبق بندهای آمده در قرارداد، اضافه گرفته است اما مدیران پرسپولیس همچنان از یك موضع‌ قدرتمندانه به دنبال احقاق حق بیت‌المال هستند.

سئوال‌های بی پاسخ

قطبی در تمرین دیروز پرسپولیس

در حال حاضر مشخص نیست كه به چه علتی چنین قراردادی با سرمربی مستعفی پرسپولیس بسته شده؟ آیا مدیران بیش از اندازه نسبت به توافقات انجام شده بی‌اطلاع بودند؟ آیا قطبی برخلاف تصورات، بسیار انسان زیركی است؟ آیا این مربی ارزش بستن چنین قراردادی را داشته است؟ آیا هدایتی كه فاتحانه برای عقد قرارداد با قطبی به دبی رفت و قرارداد را امضا كرد، متوجه بندهای قرارداد نبوده است؟ آیا هدایتی و پرسپولیس، سرشان كلاه رفته است؟ آیا هدایتی كه پیش از آمدن به جمع پرسپولیسی‌ها می‌گفت تنها برای خرید این باشگاه آمده وعضویت در هیئت مدیره فایده‌ای برایش ندارد، توافقات دیگری با قطبی داشته است؟!

در مجموع اینها سوالاتی است كه شاید طی اتفاقات هفته پیش‌رو، پاسخش داده شود، شاید هم بنابر مصلحت‌اندیشی‌های مختلف، هیچ وقت پاسخ واقعی آن را نشنویم.

البته داریوش مصطفوی مدیرعامل باشگاه پرسپولیس می‌گوید:" كاملا به امور حقوقی فیفا آشنا هستم و موضوع را از طریق فیفا پی‌گیری می کنم اما در وهله اول سعی دارم قضیه را به شكلی مسالمت‌آمیز حل شود."

از سویی افشین قطبی هم فعلا سیاست سكوت را اختیار كرده است و با آرامش در كنار خانواده‌اش در دبی بسر می‌برد. "مهدی حاج‌باقر" مدیر برنامه‌های وی در عین حال نسبت به این رویكرد مدیرعامل پرسپولیس واكنشی خفیف دارد و سعی می‌كند حتی‌الامكان مساله با مذاكره حل شود اما می‌گوید: " بهتر است این مساله از طریق مذاكره حل شود اما اگر خدای نكرده كار به فیفا كشیده شود، قطبی هم استنادات و وكلایی دارد كه بطور جدی از خود دفاع كند. اگر قرار باشد طبق شرایط قرارداد عمل كنیم، مفادی در آن وجود دارد كه صحبت‌های كنونی مدیران پرسپولیس مبنی بر بازگرداندن بخشی از مطالبات دریافت قطبی به باشگاه پرسپولیس را نقض می‌كند."

افشین قطبی

وی با تائید این بند در قرارداد قطبی كه "سرمربی می‌تواند 14 روز پس از حل نشدن موارد و مشكلاتی در بحث امكانات تیم كه آن را بصورت مكتوب به مدیرعامل باشگاه اعلام كرده، استعفا دهد و باشگاه موظف به پرداخت كلیه مبلغ قرارداد سال اول اوست"، می‌گوید: "طبق اتفاقات پیش‌ آمده و مفاد قرارداد قطبی، وی می‌تواند حتی ادعای دریافت 30 درصد دیگر مبلغ قرارداد سال اول خود را داشته باشد اما قطبی اكنون تنها 70 درصد از قراردادش را گرفته و از ایران رفته است."

مدیر برنامه‌های قطبی در تهران همچنین در رابطه با مشكلاتی كه قطبی با استناد به آنها استعفا داده نیز می‌گوید: " مشكلات از دید قطبی وجود داشته است اما مصطفوی مدیرعامل باشگاه گفته است این مشكلات تنها موارد بسیار ناچیزی است كه قطبی نباید آنها را بزرگ جلوه دهد ولی سوال اینجاست كه آیا همین موارد ناچیز حل شده است؟ "

با این تفاسیر بعید به نظر می‌رسد كه قطبی یك‌دلار هم از مبلغ دریافتی‌اش را بازگرداند. در این صورت باز هم شاهد برگ پیدا شده دیگری از عهدنامه به اصطلاح "تركمانچای" بی‌پایان، این‌بار بین مدیران پرسپولیس و قطبی باشیم.

البته ممكن است همین‌روزها شاهد انتشار خبرهایی با این عناوین كه " طبق توافقات انجام شده مدیران پرسپولیس با قطبی، بخشی از پول‌های دریافتی این مربی به صندوق باشگاه بازگشت!" یا اینكه "رئیس متمول هیئت مدیره باشگاه این هزینه را تقبل كرده است!" باشیم و ماجرا برای به حاشیه نرفتن این تیم بزرگ پرحاشیه، ختم‌ به خیر شود.

در همین راستا علی‌آبادی رئیس سازمان تربیت بدنی هم كه متوجه مفاد قرارداد قطبی شده طی روزهای گذشته یك جلسه با مصطفوی و جلسه دیگری را با تمامی اعضای هیئت مدیره باشگاه برگزار كرده و صحبت‌های لازم را با آنها انجام داده است.