ﻗﺒﻞ از ﺷﺮوع ﻫﺮ ﻛﺎری ﻻزم اﺳﺖ ﺗﺎ ﺑﺎ ﺑﺮﺧﻲ از ﻣﻔﺎﻫﻴﻢ و اﺻﻄﻼﺣﺎت آﺷﻨﺎ ﺑﺸﻮﻳﺪ. ﻫﺮ ﭼﻪ ﺟﻠﻮﺗﺮ ﺑﺮوﻳﺪ ﺑﺎ اﺻﻄﻼﺣﺎت ﺑﻴﺸﺘﺮی آﺷﻨﺎ ﺧﻮاﻫﻴﺪ ﺷﺪ.
ﻓﺮم:
در وﻳﮋوال ﺑﻴﺴﻴﻚ، ﻳﻚ ﭘﻨﺠﺮه، ﻓﺮم ﻧﺎﻣﻴﺪه ﻣﻲﺷﻮد. ﻫﺮ ﻓﺮم ﺷﺎﻣﻞ ﻳﻚ ﻧﻮار ﻋﻨﻮان در ﻗﺴﻤﺖ ﺑﺎﻻی ﺧﻮد ﻣﻲﺑﺎﺷﺪ. اﻳﻦ ﻓﺮم اﺳﺎس راﺑﻂ ﮔﺮاﻓﻴﻜﻲ ﻳﻚ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪی ﻛﺎرﺑﺮدی ﻣﻲﺑﺎﺷﺪ. ﺑﺮﺧﻲ از ﺑﺮﻧﺎﻣﻪﻫﺎ از ﻳﻚ ﻓﺮم و ﺑﺮﺧﻲ دﻳﮕﺮ از دو ﻳﺎ ﺑﻴﺸﺘﺮ از دو ﻓﺮم اﺳﺘﻔﺎده ﻣﻲﻛﻨﻨﺪ.
ﻛﻨﺘﺮل:
ﺷﻴﺌﻲ ﻛﻪ ﻣﻲﺗﻮان در زﻣﺎن ﻃﺮاﺣﻲ ﻳﺎ اﺟﺮا، ﺑﺮای ﻧﻤﺎﻳﺶ ﻳﺎ ﺗﻐﻴﻴﺮ دادهﻫﺎ روی آن ﻋﻤﻠﻴﺎﺗﻲ اﻧﺠﺎم داد. ﻫﺮ ﻳﻚ از اﻳﻦ ﺷﻲءﻫﺎ ﺷﺎﻣﻞ ﺷﻤﺎﻳﻞ ﮔﺮاﻓﻴﻜﻲ 1 ﻣﺨﺼﻮص ﺑﻪ ﺧﻮد ﻫﺴﺘﻨﺪ.
ﺷﻲء:
ﻳﻚ ﺗﺮﻛﻴﺐ از ﻛﺪﻫﺎ و دادهﻫﺎ ﻛﻪ ﻣﻲﺗﻮان روی آن ﻛﺎر ﻛﺮد. ﺷﻲءﻫﺎ ﺷﺎﻣﻞ ﻣﺸﺨﺼﻪﻫﺎ و ﻣﺘﺪﻫﺎ ﺑﻮده و ﺑﻪ وﺳﻴﻠﻪی ﻛﻼس ﺗﻌﺮﻳﻒ ﻣﻲﺷﻮﻧﺪ.
ﻣﺸﺨﺼﻪﻫﺎ:
ﻫﺮ ﺷﻲء ﺷﺎﻣﻞ ﻣﺸﺨﺼﻪﻫﺎﻳﻲ 2 اﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﻪ ﻃﻮر ﻛﺎﻣﻞ ﻇﺎﻫﺮ و رﻓﺘﺎر آن را ﺗﻌﺮﻳﻒ ﻣﻲﻛﻨﺪ. ﺗﻤﺎﻣﻲ اﻳﻦ ﺧﺼﻮﺻﻴﺎت و ﻣﺸﺨﺼﻪﻫﺎ در ﭘﻨﺠﺮهی Propertiesﺟﻤﻊ ﻣﻲﺷﻮﻧﺪ.
آرﮔﻮﻣﺎن:
دادهﻫﺎی ارﺳﺎل ﺷﺪه ﺑﻪ ﻳﻚ روال را آرﮔﻮﻣﺎن 3 ﮔﻮﻳﻨﺪ. آرﮔﻮﻣﺎن ﻣﻲﺗﻮاﻧﺪ ﻳﻚ ﺛﺎﺑﺖ، ﻣﺘﻐﻴﺮ ﻳﺎ ﻋﺒﺎرت دﻳﮕﺮی ﺑﺎﺷﺪ.
روال:
ﺑﻼﻛﻲ از ﻛﺪ ﻛﻪ ﻣﻲﺗﻮاﻧﺪ از درون ﻳﻚ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪی ﻛﺎرﺑﺮدی ﻓﺮاﺧﻮاﻧﻲ ﺷﻮد. ﻳﻚ روال ﻣﻤﻜﻦ اﺳﺖ ﺑﺮای ﺗﻌﻴﻴﻦ ﻣﺤﻞ ﺷﻲءﻫﺎ روی ﻓﺮم ﻳﺎ ﺑﺮای ﻣﺤﺎﺳﺒﻪی اﻃﻼﻋﺎت از ﻣﺠﻤﻮﻋﻪی دادهﻫﺎی ﻛﺎرﺑﺮ ﻣﻮرد اﺳﺘﻔﺎده ﻗﺮار ﻣﻲﮔﻴﺮد.
ﭘﺮوژه:
ﻣﺠﻤﻮﻋﻪای از ﻓﺮمﻫﺎ و ﻣﺪولﻫﺎ ﻛﻪ ﻳﻚ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪی ﻛﺎرﺑﺮدی را اﻳﺠﺎد ﻣﻲﻛﻨﻨﺪ.
← ﻧﺰدﻳﻜﻲ ﺑﻪ زﺑﺎن ﻣﺎﺷﻴﻦ:
وﻳﮋوال ﺑﻴﺴﻴﻚ ﺟﺰو زﺑﺎﻧﻬﺎی ﺳﻄﺢ ﺑﺎﻻ 1 ﻣـﻲﺑﺎﺷـﺪ. زﺑﺎﻧﻬـﺎی ﺳـﻄﺢ ﺑـﺎﻻ، زﺑـﺎنﻫـﺎﻳﻲ ﻫـﺴﺘﻨﺪ ﻛـﻪ ﺑـﻪ زﺑـﺎن ﻣﺤﺎورهای اﻧﮕﻠﻴﺴﻲ ﻧﺰدﻳﻚ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﺑﻪ ﻫﻤﻴﻦ دﻟﻴـﻞ، ﺑﺎﻳـﺪ ﺑـﻪ وﺳـﻴﻠﻪی ﻛﺎﻣﭙﺎﻳﻠﺮﻫـﺎ و ﻣﻔـﺴﺮﻫﺎ 2 ﻛـﻪ ﻧـﻮﻋﻲ ﻣﺘﺮﺟﻢ زﺑﺎن ﻫﺴﺘﻨﺪ، ﺑﻪ زﺑﺎن ﻣﺎﺷﻴﻦ ﺗﺒﺪﻳﻞ ﺷﻮﻧﺪ.
← راﺑﻂ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪﻧﻮﻳﺴﻲ:
راﺑﻂﻫﺎی ﺑﺮﻧﺎﻣﻪﻧﻮﻳﺴﻲ ﺑﻪ دو دﺳﺘﻪ ﺗﻘـﺴﻴﻢ ﻣـﻲﺷـﻮﻧﺪ: ﻳـﻚ: ﺑـﺮ ﻣﺒﻨـﺎی ﻣـﺘﻦ 3 دو: ﻣﺒﺘﻨـﻲ ﺑـﺮ ﮔﺮاﻓﻴـﻚ 4. زﺑﺎﻧﻬﺎی ﻣﺒﺘﻨﻲ ﺑﺮ ﻣﺘﻦ، ﻛﺎرﺑﺮ اﻣﻜﺎن دﺳﺘﺮﺳﻲ ﻣـﺴﺘﻘﻴﻢ ﺑـﻪ ﮔﺮاﻓﻴـﻚ را ﻧـﺪارد. ﻣﺎﻧﻨـﺪ زﺑـﺎن Cﻛـﻪ ﺗﻮﺳـﻂ دﻧﻴﺲ رﻳﭽﻲ در ﺳﺎل 2791 ﻧﻮﺷﺘﻪ ﺷﺪ.
زﺑﺎﻧﻬﺎی ﻣﺒﺘﻨﻲ ﺑﺮ ﮔﺮاﻓﻴﻚ ﻳﺎ وﻳﮋوال، اﻣﻜﺎن دﺳﺘﺮﺳﻲ ﻣﺴﺘﻘﻴﻢ ﻛﺎرﺑﺮ ﺑﻪ ﮔﺮاﻓﻴﻚ را ﻓﺮاﻫﻢ ﻣﻲآورﻧﺪ. ﻳﻌﻨﻲ اول ﻃﺮاﺣﻲ و ﺳﭙﺲ ﻛﺪﻧﻮﻳﺴﻲ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺻﻮرت ﻣﻲﮔﻴﺮد. ﻣﺎﻧﻨﺪ: وﻳﮋوال ﺑﻴﺴﻴﻚ
← ﻣﺤﻴﻂ ﺳﺎده:
وﻳﮋوال ﺑﻴﺴﻴﻚ ﻣﺤﻴﻄﻲ ﺑﺴﻴﺎر ﺳﺎده دارد. اﻳﻦ ﻣﺤـﻴﻂ ﻛـﻪ ﻳﻜـﻲ از ﻣﺤـﻴﻂﻫـﺎی ﺗﻮﺳـﻌﻪﻳﺎﻓﺘـﻪی ﻣﺠﺘﻤـﻊ ﻳﻌﻨـﻲ 5 IDEﻣﻲﺑﺎﺷﺪ، ﺑﻪ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪﻧﻮﻳﺴﺎن اﻳﻦ اﻣﻜﺎن را ﻣﻲدﻫﺪ ﻛﻪ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪﻫﺎی ﺗﺤﺖ وﻳﻨﺪوز ﺧﻮد را ﺑﺪون ﻧﻴﺎز ﺑﻪ اﺳﺘﻔﺎده از ﺑﺮﻧﺎﻣﻪﻫﺎی ﻛﺎرﺑﺮدی دﻳﮕـﺮ اﻳﺠـﺎد، اﺟـﺮا و ﺧﻄﺎﻳـﺎﺑﻲ ﻛﻨﻨـﺪ. اﻳـﻦ ﻣﺤـﻴﻂ ﻫﻤﭽﻨـﻴﻦ اﻣﻜـﺎن ﻧﻮﺷـﺘﻦ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪﻫﺎی ﺗﺤﺖ وﻳﻨﺪوز را ﺣﺘﻲ ﺑﻪ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ آﺷﻨﺎﻳﻲ ﭼﻨﺪاﻧﻲ ﺑﺎ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪﻧﻮﻳﺴﻲ وﻳﻨﺪوز ﻧﺪارﻧﺪ ﻣﻲدﻫﺪ.
وﻳــﺮاﻳﺶ آﻣﻮزﺷــﻲ ﻳــﺎ ،Learning Editionاﺑﺘــﺪاﻳﻲ و ﺳــﺎدهﺗــﺮﻳﻦ وﻳــﺮاﻳﺶ وﻳــﮋوال ﺑﻴــﺴﻴﻚ ﻣﻲﺑﺎﺷﺪ. در اﻳﻦ وﻳﺮاﻳﺶ، اﺑﺰار ﺧﺎﺻﻲ در اﺧﺘﻴﺎر ﺷﻤﺎ ﻗﺮار ﻧﻤﻲﮔﻴـﺮد. اﻳـﻦ وﻳـﺮاﻳﺶ ﮔﺰﻳﻨـﻪای ﻣﻨﺎﺳـﺐ، ﺑﺮای اﻓﺮاد ﻣﺒﺘﺪی ﻣﻲﺑﺎﺷﺪ.
وﻳﺮاﻳﺶ ﺣﺮﻓﻪای ﻳﺎ ،Professional Editionﺑﺮای ﺣﺮﻓﻪایﻫﺎ ﻃﺮاﺣﻲ ﺷﺪه اﺳـﺖ. اﻳـﻦ ﻧـﺴﺨﻪ، وﻳـــﺮاﻳﺶ آﻣﻮزﺷـــﻲ را ﺑـــﺎ اﺑﺰارﻫـــﺎی ﺑﻴـــﺸﺘﺮ ﺑـــﻪ ﻃـــﻮر ﻛﺎﻣـــﻞ ﺗﺤـــﺖ ﭘﻮﺷـــﺶ ﻗـــﺮار ﻣـــﻲدﻫـــﺪ.
وﻳﺮاﻳﺶ ﺗﺠﺎری ﻳﺎ ،Enterprise Editionﻛﺎﻣـﻞﺗـﺮﻳﻦ و در ﻋـﻴﻦ ﺣـﺎل ﻣﺤﺒـﻮبﺗـﺮﻳﻦ وﻳـﺮاﻳﺶ وﻳﮋوال ﺑﻴﺴﻴﻚ ﻣﻲﺑﺎﺷﺪ. وﻳﺮاﻳﺸﻲ ﻛﻪ ﻫﻢ ﻛﺎرﺑﺮان ﺣﺮﻓﻪای و ﻫﻢ ﻛﺎرﺑﺮان ﻣﺒﺘﺪی از آن اﺳﺘﻔﺎده ﻣﻲﻛﻨﻨﺪ.
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام به کسایی که برنامه نویسی بلد نیستن
شما هم میتونید با ارائه طرحتون به عنوان نرم افزار به من نرم افزار خودتون رو به وسیله ی من بسازید
Basic ﺳﺮﻧﺎم ﻛﻠﻤﺎت Beginner's All‐purpose Symbolic Instruction Code
و ﺑﻪ ﻣﻌﻨﻲ زﺑﺎن ﻫﻤﻪﻣﻨﻈـﻮره ﺑـﺮای اﻓـﺮاد ﻣﺒﺘـﺪی اﺳـﺖ. اﻳـﻦ زﺑـﺎن ﺑﺮﻧﺎﻣـﻪﻧﻮﻳـﺴﻲ، ﺑـﻪ دﻟﻴـﻞ ﺳـﺎدﮔﻲ
ﺳﺎﺧﺘﺎری، از ﻣﺤﺒﻮﺑﻴﺖ زﻳﺎدی ﺑﺮﺧﻮردار اﺳﺖ. زﺑـﺎن ﺑﺮﻧﺎﻣـﻪﻧﻮﻳـﺴﻲ ﺑﻴـﺴﻴﻚ در ﺳـﺎل 4691 ﻣـﻴﻼدی، ﺑـﻪ
وﺳـﻴﻠﻪی ﺟــﺎن ﻛﻨــﻲ و ﺗﻮﻣــﺎس ﻛـﻮرﺗﺲ در داﻧــﺸﻜﺪه دارﺗﻤــﻮث ﭘﺪﻳــﺪ آﻣـﺪ. اﻳــﻦ زﺑــﺎن، ﻧﺨــﺴﺘﻴﻦ زﺑــﺎن
ﺑﺮﻧﺎﻣﻪﻧﻮﻳﺴﻲ ﻧﺒﻮد وﻟﻲ ﻫﺪف آن، ﻓﺮاﻫﻢ ﻛﺮدن ﻳﻚ زﺑﺎن ﺳﺎده ﺑﺮای داﻧﺸﺠﻮﻳﺎن رﺷﺘﻪﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺑـﻮد.
ﺗﺎ ﺑﻪ اﻣﺮوز ﻧﺴﺨﻪﻫﺎی ﻣﺘﻌﺪدی از زﺑﺎن ﺑﻴﺴﻴﻚ اراﻳﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﻲﺗﻮان ﺑﻪ:
GW BASICA, BASICA, ANSI BASIC, QBASICو QUICK BASICاﺷﺎره ﻛﺮد.
زﺑﺎن ﺑﺮﻧﺎﻣﻪﻧﻮﻳﺴﻲ ﺑﻴﺴﻴﻚ ﺑﺎ اراﺋﻪ وﻳﮋوال ﺑﻴﺴﻴﻚ ﺟﺎن ﺗﺎزهای ﮔﺮﻓﺖ و دوﺑـﺎره روﻧـﻖ ﻳﺎﻓـﺖ و ﺑﻴـﺸﺘﺮ
ﻛﺎرﺑﺮان ﺑﻪ دﻟﻴﻞ ﺳﻬﻮﻟﺖ، اﻳﻦ زﺑﺎن را ﺑﺮای ﻳﺎدﮔﻴﺮی اﻧﺘﺨﺎب ﻧﻤﻮدﻧﺪ.