ويژه محرم
امام حسين عليه السلام و عاشورا در كلام مقام معظم رهبري

از خدا خواهيم توفيق ادب            بي ادب محروم باشد از لطف رب

بي ادب تنها نه خود را داشت بد              بلكه آتش در همه آفاق زد

پديد آورنده : نامشخص ، صفحه 118

عاشورا، حركتي در دو جبهه

... ماجراي عاشورا عبارت از يك حركت عظيم مجاهدت آميزي در دو جبهه است. هم در جبهه مبارزه با دشمن خارجي و بيروني ـ كه همان دستگاه خلافت فاسد و آن دنياطلباني بود كه به اين دستگاه قدرت چسبيده بودند و قدرتي را كه پيامبر صلي الله عليه و آله وسلم براي نجات انسان ها آورده بود استخدام و استثمار كرده بودند و عكس مسيري كه اسلام و نبي مكرم اسلام صلي الله عليه و آله وسلم خواسته بودند و اراده كرده بودند حركت مي كردند ـ و هم در جبهه دروني كه آن روز كه جامعه به طور عموم به سمت همان فساد دروني حركت كرده بود...

اثر محبّت به امام حسين عليه السلام

... اگر محبّت در تشيع نبود اين دشمني هاي عجيبي كه با شيعه شده بايد او را از بين مي برد. همين محبّت شما مردم به حسين بن علي عليه السلام ضامن حيات و بقاي اسلام است اين كه امام [خميني رحمه الله ] مي فرمود: «عاشورا اسلام را نگه داشت» معنايش همين است...

عاشورا، محرك مسلمانان

ماجراي حسين بن علي عليه السلام حقيقتا موتور حركت قرون اسلامي در جهت تفكرات صحيح اسلامي بوده است. هر آزادي خواه و هر مجاهدِ في سبيل اللّه و هركس كه مي خواسته است در ميدان خطر وارد شود از آن ماجرا مايه گرفته و آن را پشتوانه روحي و معنوي خود قرار داده است. در انقلاب ما اين معني به صورت بينّي واضح بود...

بي نظير بودن واقعه عاشور

از اوّل تا آخر حادثه عاشورا به يك معني نصف روز بوده، به يك معني دو شبانه روز بوده [است]... شما ببينيد اين نصف روز حادثه چه قدر در تاريخ ما بركت كرده و تا امروز هم زنده و الهام بخش است... در تاريخ تشيع، بلكه در تاريخ انقلاب هاي ضدظلم در اسلام ـ ولو از طرف غير شيعيان ـ حادثه كربلا به صورت درخشان و نمايان اثربخش بوده... من هيچ حادثه اي را در تاريخ نمي شناسم كه با فداكاري آن نصف روز قابل مقايسه باشد.

فلسفه قيام امام حسين عليه السلام

در زيارتي از زيارت هاي امام حسين عليه السلام كه در روز اربعين خوانده مي شود جمله اي بسيار پر معني وجود دارد و آن اين است: «و بَذَلَ مُهجَتَهُ فيك لِيَسْتَفيدَ عِبادَكَ مِنْ الجَهالَة». فلسفه فداكاري حسين بن علي عليه السلام در اين جمله گنجانده شده است. زائر [امام حسين عليه السلام ] به خداي متعال عرض مي كند كه اين بنده تو، اين حسين تو، خون خود را نثار كرد تا مردم را از جهالت نجات بدهد و [از] «حيْرةُ الضَّلالَةِ»؛ [هم چنين تلاش كرد] مردم را از سرگرداني و حيرتي كه در گم راهي است نجات بدهد...

نتيجه تفكر در مسئله عاشور

هرچه درباره مسئله عاشورا و قيام حسيني بيشتر فكر كنيم باز هم اين قضيه در ابعاد مختلف داراي كشش و گنجايش انديشيدن و بيان كردن است. هرچه بيشتر درباره اين قيام عظيم فكر كنيم، ممكن است حقايق تازه اي بيابيم...

اثر عزاداري هاي سنتي

اين عزاداري هاي سنتي مردم را به دين نزديك مي كند.


برچسب ها :
درباره وبلاگ
سلام
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 14696
تعداد نوشته ها : 17
تعداد نظرات : 2
پخش زنده
X