به نام او
به نام اونی که از رگ گردن بهمون نزدیکتره
به نام اونی که هر چی فکر کنی نمیتونی بشناسیش باید تو قلبن درکش کنی
بـــه نـــام خـــدا ...
سلام خیلی وقت بودم دنبال یه شرکت برای adsl میگشتم
حالا یکیو انتخاب کردم از نظر خودم و چندتا از دوستام که قبلا هم adsl داشتن خوببوده
shatel.ir
دوستانی که این شرکت رو انتخاب کردند برای تخفیف 10000 تومنی اول
کافی مشخصات زیر رو بدن
معرف علی کریمی 2289754 از شیراز
با شناسه 7110300212
سرویس 128 eco یکساله 87900 که میشه ماهانه 7300 دوستان قیمت قبلی با احتساب آبونماه هست
که 10000 تومن هم میتونید تخفیف بگیرید میشه 77900 فقط 2آ یادتون نره دوستان
در ضمن پهنای باند عالی و ترافیک سالانه 12 g که من فکر نکنم کم بیارم چه برسه که نصفشم زیاد بیاد مزایای زیادی داره خودتون میفهمید ترافیک از ساعت 1 شب تا 7 صبح رایگان
انشالله کمک و راهنمای خوبی بوده باشم موفق باشید
خوبه آدم هرچیزی یاد میگیره در صورت امکان به دیگران هم یاد بده خصیص نباشیم اگه درستون خوبه وقت بذارید به دوستاتونم یاد بدید سودشو خودتون میبریئ مطمئن باشید تجربه 3 ساله منه
ای دی اس ال
اینترنت پر سرعت adsl شیسم ارزان hd nd hs hd vhiklhd َیسمراهنمایadsl
بسم الله الرحمن الرحیم
هفت روز با عروس
عروس تمام زندگی گذشته اش را وداع نموده و در حساس ترین لحظات عمرش پای در خانه ی جدید می گذارد . گذر او از خانه ی والدین به منزل همسر ، چون خروج از دنیایی به دنیای دیگر است .
اگر پسران ازدواج را چنین حساس نمی شمارند که می شمارند ، بدانند که نگرش دختران به ازدواج اگر بیشتر از آنچه که ما تعبیر کردیم نباشد ، کمتر نخواهد بود .
بر همین اساس عروس نیاز دارد که شوهرش جای خالی شده ی محبت دیگران را پر نماید . او می خواهد شوهرش جز برای کار لازم از منزل خارج نشود و آنگاه که رفت چشم به راه است که سریع برگردد. داماد نیز حق ندارد بعد از زفاف از همسرش فاصله بگیرد و به عیش و عشرت با رفقا و هم کیشان گذشته اش بپردازد که چنین چیزی جز عقده های کور حاصل شده از تنهایی را برای همسرش نمی آفریند .
اسلام سفارش می کند حتی کسانی که زنان دیگری دارند وقت ازدواج چند روزی را با همسرشان بگذرانند ، این مقدار حق شرعی همسر جدید است و تقسیم بندی ایام برای زنان دیگر را تخصیص می زند .
بسم الله الرحمن الرحیم
اینو همین الان یکی از رفقا فرستاد
عشق آلوچه نیست که بهش نمک بزنی،
دختر همسایه نیست که بهش چشمک بزنی،
غذا نیست که بهش ناخونک بزنی،
رفیق نیست که بهش کلک بزنی
عشق مقدسه ,
باید جلوش زانو بزنی
در ترازوی اعمال چیزی سنگین تر از خوشخویی نیست. پیامبر اکرم (ص)
به آنان که در زمینند رحم کن تا آنکه در آسمان است به تو رحم کند. پیامبر اکرم (ص)
هر که فقیری کند، فقیر شود. پیامبر اکرم (ص)
وقتی خواستی کاری را انجام دهی ، تامل کن تا خدا راه آن را به تو نشان دهد. پیامبر اکرم (ص)
نیکبخت ترین مردم کسی است که کردار به سخاوت بیاراید و گفتار به راستی. پیامبر اکرم (ص)
راز تو در بند توست، اگر آن را فاش کردی تو در بند آنی امام علی (ع)
حسین (ع) آخرین نمازش را هم اول وقت خواند.
فرمان خدا را عزیز بدار تا خدا تو را عزیز بدارد.
دیگر به خدا نمی گویم مشکل بزرگی دارم، به مشکلم می گویم خدای بزرگی دارم.
به زبانت اجازه نده قبل از اندیشه ات به کار افتد.
کلید شناخت، تلاش برای آگاهی از آن چیزی است که در پس هر چیز نهفته است.
مردان بزرگ دیر وعده می دهند ولی زود عمل می کنند.
در هر چیز که چشمانت می بیند، موعظه ای هست.
برای پناهندگی به درگاه خدا نیاز به ویزا نیست.
*آقاسلام*
آقای لحظه های جدایی ظهور کن***این شهرغم زده را غرق نورکنآقا دلم بی سروسامان است کجایی؟؟***یک لحظه براین عاشق دلسوخته عبورکنآقا هوای جدایی ابری است،ابری***با یک نگاه سراسرمحبت طلوع کنمهدی بیاکه نفسهابه شماره رسیده است***این قلب های تپنده را قبول کنآقا دلم به یادغریبی مادرت بهانه میگیرد**مولا به یادغربت زهرا ظهور کناللخدا روزی بنده مومن خویش را از جایی که انتظار ندارد می رساند. پیامبر اکرم (ص)
هر که از خطای دیگران بگذرد خدا از گناهش بگذرد. پیامبر اکرم (ص)
خوشرویی ریسمان محبت است. امام علی (ع)مردان بزرگ اراده می کنند و مردان کوچک آرزو
پرسش های ما افکار ما را می سازند.
اگر دنبال موفقیت نروید، خودش دنبال شما نخواهد آمد.
چون قنوت درختان همیشه سبز باشید.
مواظب باشید موقع حسابرسی، خودتان به خودتان زیاد تخفیف ندهید.
به خدا توکل کن، کفایتت می کند.
جهان هر کس به اندازه وسعت فکر اوست.
خدا را از یاد نبریم.
ابتدا چند روایت را در مورد دانش بررسی می کنیم.
اول: روایتی است که از پیامبر اکرم(ص) نقل شده که حضرت فرمود:
طلب العلم فریضه لکل مسلم و مسلمه(1) یعنی فراگیری دانش برای هر زن و مرد مسلمانی واجب است.
دوم: روایتی است که از حضرت محمد مصطفی(ص) نقل شده است که فرمود:
العلم رأس الخیر کله و الجهل رأس الشر کله(2) دانش رأس تمام کارهای خیر است و نادانی رأس تمام بدی ها است.
دیگر روایتی است از مولای متقیان حضرت علی (ع)(3) که آن حضرت فرمود:
لا تری الجاهل الا مفرطا او مفرطا(4) جاهل و نادان را – در کارها – نمی بینی یا افراط کارند یا تفریط کار.
حال به بررسی این عقیده بپردازیم:
اگر غرض ما از زندگی فریفتن مردم باشد پر واضح است که بی سوادی اشخاص در رسیدن به اهداف پلیدمان ما را یاری خواهد کرد. چون مردم نادان زود فریب خورده و زود منحرف می شوند.
اما اگر هدف ما، زندگی خوب و همراه با آسایش و تفاهم می باشد باید همسری با سواد و دانش را انتخاب کنیم و طبق روایتی که به عرض رسید اولا کسب دانش، وظیفه هر مسلمان – اعم از مرد یا زن – است و دوم این که گل سر سبد تمام خیر و برکت و سعادت، دانش است و بر عکس تمام شر و بدی از، جهل سرچشمه می گیرد. سوم انسان جاهل از آنجایی که نادان است به هر کاری بخواهد دست بزند یا افراط می کند یهنی از حد و مزر خارج می شود یا همیشه تفریط می کند و از کاروان عقب می ماند و دود این نادانی علاوه بر چشم نادان، چشم تو را نیز خواهد سوزاند.
پس این طرز تفکر که همسر بی سواد بهتر است باطل و مردود است.
1. بحارالانوار، ج1، ص177، روایت 54، باب 1.
2. الحیوه، ج1، ص 52، روایت 1، تألیف آقایان محمد رضا، محمد و علی حکیمی.
3. الحیوه، ج 1، ص 52، روایت 11.
4. نهج البلاغه، کلمات قصار، شماره 70.
گفتار چهارم در این جا به پایان میرسد. لازم میدانیم که چند نکته را یادآوری کنیم.
شایان ذکر است احادیثی که درمورد ازدواج داریم بسیار زیاد هستند در پست بعدی بعضی از این احادیث که آقای فدائیان مهدویت زحمت کشیده بودند و در چند پست قبل در قسمت نظرات گذاشته بودند را میگذاریم. خوشحال میشویم اگر شما هم مایل بودید و حدیثی در این رابطه به یاد دارید با ذکر منبع برایمان بگذارید تا همگی از آن ها استفاده کنیم.
امیدواریم همیشه موفق باشید و ما را همچنان در بهبود این بلاگ یاری رسانید.
امید آن داریم که مورد قبول خداوند و امام زمان (عج) قرار گیرد.
همانطور که قبلا گفته شد یکی از اهداف ازدواج، تداوم نسل می باشد و خوبی و بدی نسل آینده، به طور مستقیم به خوبی و بدی نسل حاضر، بستگی دارد و در صورتی که نسل حاضر با بینش و توان علمی مناسب به تربیت فرزندان خود بپردازد، فرزندانی پر بار و دارای فرهنگ غنی تحویل جامعه خواهد داد و راه تعقل و تفکر انسان را برای دستیابی به زندگی بهتر و جامعه متعالی باز نموده و در نتیجه انسان ها و نسل های بعدی، یکی پس از دیگری بهتر و بهتر خواهند شد. اما خدای نا کرده اگر نسل حاضر از دانش کافی بهرمند نباشد، گرچه نسل بعدی به علم رو بیاورد لیکن کایتی های این نسل تأثیر منفی در رشد و تکامل نسل آینده گذاشته و این اثر منفی نتیجه بی سوادی والدین می باشد.
با این بیان نتیجه می گیریم که سواد و دانش همسر آینده – زن یا مرد – در باروری خوب فرزندان،تأثیر مثبت دارد به همین جهت بهتر است در انتخاب همسر، میزان سواد او را نیز به عنوان یکی از ویژگی های مهم لحاظ نمود و این ویژگی در زن و مرد، هر چه بیشتر باشد نتیجه بهتری خواهد بخشید.
ممکن است کسی بگوید: « مرد اگر با سواد باشد بهتر است اما زن اگر بی سواد باشد اطاعتش از شوهر بیشتر خواهد بود. »
در پاسخ به این نوع افکار، ابتدا چند روایت را در مورد دانش بررسی می کنیم.
اول: روایتی است که از پیامبر اکرم(ص) نقل شده که حضرت فرمود:
طلب العلم فریضه لکل مسلم و مسلمه(1) یعنی فراگیری دانش برای هر زن و مرد مسلمانی واجب است.
دوم: روایتی است که از حضرت محمد مصطفی(ص) نقل شده است که فرمود:
العلم رأس الخیر کله و الجهل رأس الشر کله(2) دانش رأس تمام کارهای خیر است و نادانی رأس تمام بدی ها است.
دیگر روایتی است از مولای متقیان حضرت علی (ع)(3) که آن حضرت فرمود:
لا تری الجاهل الا مفرطا او مفرطا(4) جاهل و نادان را – در کارها – نمی بینی یا افراط کارند یا تفریط کار.
حال به بررسی این عقیده بپردازیم:
اگر غرض ما از زندگی فریفتن مردم باشد پر واضح است که بی سوادی اشخاص در رسیدن به اهداف پلیدمان ما را یاری خواهد کرد. چون مردم نادان زود فریب خورده و زود منحرف می شوند.
اما اگر هدف ما، زندگی خوب و همراه با آسایش و تفاهم می باشد باید همسری با سواد و دانش را انتخاب کنیم و طبق روایتی که به عرض رسید اولا کسب دانش، وظیفه هر مسلمان – اعم از مرد یا زن – است و دوم این که گل سر سبد تمام خیر و برکت و سعادت، دانش است و بر عکس تمام شر و بدی از، جهل سرچشمه می گیرد. سوم انسان جاهل از آنجایی که نادان است به هر کاری بخواهد دست بزند یا افراط می کند یهنی از حد و مزر خارج می شود یا همیشه تفریط می کند و از کاروان عقب می ماند و دود این نادانی علاوه بر چشم نادان، چشم تو را نیز خواهد سوزاند.
پس این طرز تفکر که همسر بی سواد بهتر است باطل و مردود است.
1. بحارالانوار، ج1، ص177، روایت 54، باب 1.
2. الحیوه، ج1، ص 52، روایت 1، تألیف آقایان محمد رضا، محمد و علی حکیمی.
3. الحیوه، ج 1، ص 52، روایت 11.
4. نهج البلاغه، کلمات قصار، شماره 70.
گفتار چهارم در این جا به پایان میرسد. لازم میدانیم که چند نکته را یادآوری کنیم.
شایان ذکر است احادیثی که درمورد ازدواج داریم بسیار زیاد هستند در پست بعدی بعضی از این احادیث که آقای فدائیان مهدویت زحمت کشیده بودند و در چند پست قبل در قسمت نظرات گذاشته بودند را میگذاریم. خوشحال میشویم اگر شما هم مایل بودید و حدیثی در این رابطه به یاد دارید با ذکر منبع برایمان بگذارید تا همگی از آن ها استفاده کنیم.
امیدواریم همیشه موفق باشید و ما را همچنان در بهبود این بلاگ یاری رسانید.
امید آن داریم که مورد قبول خداوند و امام زمان (عج) قرار گیرد.
اما بهتر است که در اینجا یک پرانتز باز کنم و صحبتی در گوشی با خوانندگان محترم داشته باشیم ..
مواردی رو در مورد دانش زن و مرد خوندیم که در صحت اونها شکی نیست اما اکنون این سئوال مطرح می شود ملاک دانش چیست ؟ و آیا داشتن دانش صرف برای ما کافیست ؟ ایا منظور فقط داشتن دانش کلاسیک و دانشگاهی است ؟ در این صورت بسیاری از دانشمندان خارجی هم هستند که در این زمینه بسیار قوی هستند اما از لحاظ اخلاقی متاسفانه در حد صفر ...راه دور نرویم ... در جامعه خودمون افرادی هستند که ضریب هوشی بالایی دارند و علم زیادی هم دارند اما همه در راههای نادرست به کار گرفته می شه .
سئوال دیگه ؟ ما خیلی افرادی رو سراغ داریم که تحصیلات دانشگاهی دارند . در محیط دانشگاه با هم آشنا می شوند و بعد از مدت کمی که با هم ازدواج کردند عاقبت آنها ختم به طلاق می شود . پس مشکل کجاست ؟ مگر دانش برای ما ملاک نیست ؟ پس این تناقض از کجا حاصل می شود ؟
بله . دانش صرفا اون دانشی نیست که مدرک گواه آن باشد . بسیاری از افراد دیده شده اند که از لحاظ تحصیلات دانشگاهی در حد بالایی نیستند اما از یک فرد دانشگاهی و دارای تحصیلات عالی و کلاسیک خیلی فهیم تر و داناترند . چرا ؟
متاسفانه در جامعه ما دانش از اخلاق و تعهد پیشی گرفته و این دو کفه ترازو با هم پیش نمی روند و در هر جایی که به این صورت پیش رفت نتیجه ای معکوس خواهیم گرفت . در دانشگاههای جامعه ما که اکثر قریب باتفاق دانشجوها با تقلب و رشوه و ضرب و زور و خیلی مسایل دیگر به نمره قبولی ( اون هم لب مرزی ) می رسند و در پایان هم موفق به دریافت مدرک می شوند ایا به این گروه می شود گفت که صاحب دانش هستند ؟ و با فرض جواب بله..چقدر در این گروه می توان از کمالات و فهم و شعور انسانی یافت ؟ البته به همه ی قشر دانشجو بی احترامی نمی کنم چون خودم هم این مراحل رو سپری کردم برای همین هم نتیجه ای که در طی این مدت به آن رسیده ام را برای شما بازگو کردم .
اصلا ببینیم منظور از دانش چیست ؟
آیا هر دانشمندی و صاحب دانشی قابل اعتماد است ؟ و یا آنچه که به عنوان دانش گفته می شود فراتز از اینهاست؟ دانش به معنی دانا بودن , فهبم بودن , صاحب کمالات انسانی بودن . آیا مدارک تحصیلی و دانشگاهی این خصوصیات عالی انسانی را نیز با خود در بر دارد ؟ یا جدا از این موارد بی بهره است ؟ یقیناً فضل و برتری انسانها را نمی توان صرفاً در مدارک دانشگاهی و کلاسیک جستجو کرد گرچه می توان آنها را مدنظر گرفت تا مارا چند گام به نتیجه گیری نزدیکتر کند اما نباید به آن اکتفا کرد . اصلاَ برای شما تحصیلات دانشگاهی هم مثال نزنم... در علوم دینی و حوزوی هم چنین تشباهاتی وجود دارد . افرادی بوده اند که بدون تحصیلات حوزوی به کمالات وصف ناپذیری دست یافته اند که محصلان حوزوی از آن عاجز بوده اند . ( باز هم کلیت مطلب را زیر سئوال نمی برم ) تنها خواستم اشاره کنم که همیشه اسثنائات زیادی وجود دارد و نمی توان بصورت قطع در این موارد حکم صادر کرد .
از طرفی در جو مسموم دانشگاهها متاسفانه هر دانشجویی بعد از مدتی تحصیل , تحت تاثیر محیط روابط دخترو پسرهای اطراف خود قرار گرفته و از واقعیت ها و درک حقایق دور می ماند . از طرفی هم حس رقابت بین دوستان و کشش های غریزی و عاطفی و مواردی از این قبیل دانشجوها را به سمت و سویی می کشاند که اولاَ تصمیم گیریها بیشتر از روی احساس است تا عقل چرا که هر گاه یکی از این ابعاد بیش از حد قلیان کند دیگری سرکوب و محدود می شود . لذا افزایش بیش از حد غرایز عاطفی و جنسی بین دو جنس مخالف از قدرت تصمیم گیری عقلانی و صحیح بشدت می کاهد . ثانیاً تحت تاثیر محیط مذکور اندک اندک رفتارها و اخلاق و روحیات افراد دچار دگرونی شده و تجربه نشان داده که بسیاری از افراد تحت این گونه شرایط چه کم چه زیاد دچار تحولاتی خواهند شد . اینگونه تحولات در بعضی موارد می تواند خوب و در بعضی موارد ( متاسفانه در اکثر مواقع ) خطرناک می باشد و موجب ایجاد عدم اطمینان در انسانها به یکدیگر می شود .
دختر و یا پسری که بعد از ورود به دانشگاه کمالات اخلاقی و ارزشهای معنوی خود را از دست می دهد دچار نوعی ضعف و عدم ثبات شخصیتی است . چنین فردی می تواند با تکانهای زندگی دچار تغییرات غیر قابل پیش بینی ای باشد که در آینده موجب از هم پاشیدن یک زندگی می شود .
نتیجه آخر :
دانش می تواند ملاک خوبی باشد اما حرف آخر را نمی زند و باید به اخلاق و کمالات صاحب آن نیز توجه کرد در غیر این صورت دانش صرف نمی تواند ارزش زیادی داشته باشد همانطور که یک عالم بی عمل هیچ سودی نخواهد داشت .
بسم الله الرحمن الرحیم
بینش های قرآنی در ساختار کانون خانواده
اگر در آیات قرآنی و به ویژه سوره ی نور با دقت تگاه گنیم به خواست خدا به این حقیقت خواهیم رسید که مقصود از احکام شریعت پیرامون پیوند میان زن و مرد ساختن خانه ای آکنده از ایمان است و خانواده بر این پایه ها استوار می باشد :
1- دیواره ی این خانه همان حدود شرع است . در مورد زن و مرد زناکار ، چه هر یک از آن دو بی هیچ ملاطفتی ( بنابر اصل حکم شرعی ) بهه صد ضرب ی تازیانه محکوم اند . خداوند می فرماید :
الزانیه و الزانی فاجلدوا کل واحد منهما مائه جلده و لا تاخذکم بهما رافه فی دین الله ان کنتم تومنون بالله والیوم الاخر ولیشهد عذابهما طائفه من المومنین . ( سوره ی نور آیه ی 2 )
باید شما مومنان هر یک از زنان و مردان زناکار را به صد تازیانه مجازات و تنبیه کنید و هرگز درباره ی آنان در دین خدا رافت و ترحم روا مدارید اگر به خدا و روز قیامت ایمان دارید و باید عذاب آن بدکاران را جمعی از مومنان مشاهده کنند .
2- هشدار خداوند در قرآن در مورد ازدواج جای تامل فراوانی دارد . بسیاری از دختران و پسران جوان نگران زندگی خود در دوران پس از ازدواج هستند . نگرانی عدم شناخت از شریک زندگی مشکل بسیار جدی ای است که روز به روز بین نسل جوان افزایش می یابد . با نگاه به آیات قرآن باید این مطلب را زن و مرد در آینه ی وجود خود پیگیری کنند و چنانچه نگران آینده ی خود هستند چنانچه اشتباهاتی دارند باید سعی در ساختن و اصلاح خود کنند تا مبادا زمانی آنها را در شریک زندگی خود مشاهده کنند .
الزانی لا ینکح الا زانیه او مشرکه و الزانیه لا ینکحها الا زان او مشرک و حرم ذلک علی المومنین ( سوره ی نور آیه 3)
مرد زناکار جز با زن زناکار و یا مشرک نکاح مکی کند و زن زانیه را هم جز مرد زانی و یا مشرک به نکاح نخواهد گرفت و این کار ( نکاح زنان مشرک و زناکار ) بر مردان مومن حرام است .
3- بنابراین دین ، احترام به کانون خانواده را با دژبندی آن بوسیله ی نرده هایی محکم بنیان نهاده است که می توان آن را در تحریم پیوند جنسی میان مرد و زن ، جز آنگاه که پروردگار می فرماید جلوه گر دانست و شاید همین اصل در سایر احکام مربوط به پیوند میان مرد و زن از جمله تحریم ( قذف ) - نسبت دادن تهمت های جنسی به دیگران – جاری دانست ، البته این موجب می شود کانون زناشویی از زبان بیهوده گویان در امان بماند و احترام اجتماعی برای آن در نظر آید .
خداوند می فرماید : والذین یرمون المحصنات ثم لم یاتوا باربعه شهداء فاجلدوا هم ثمانین جلده و لا تقبلوا لهم شهاده ابدا و اولئک هم الفاسقون . سوره ی نور آیه ی 4
کسانی که زنان پاکدامن را متهم ( به عمل منافی عفت ) می کنند ، سپس چهار شاهد ( بر مدعای خود ) نمی آورند ، آنها را هشتاد تازیانه بزنید ، و از آن پس هرگز شهادتشان را نپذیرید که آن ها همان فاسقانند . ادامه دارد ....
بسم الله الرحمن الرحیم
چشم چرانی
چشم از ارکان اساسی بدن و یکی از پنج قسم حواس و راه درک جهان خارج است . چشم می بیند ، مغز دیده ها را تحلیل می کند و آدمی را به واکنش لازم رهنمون می سازد .
بی تردید بدون وجود این عضو ،حقایق مادی جهان هستی صورت حقیق خود را از دست خواهند داد و تنها به صورت های خیالی تجسم می شوند .
چشم به خودی خود عضوی فاقد شعور است ، هر تصویری که در برابرش قرار گیرد و نوری از آن تصویر به او اصابت کند ، همان را به شبکیه و سپس به قوای تحلیل کننده می فرستد و دل نیز در پی تحلیل به همان سو می رود که چشم دیده است .
چشم با دیدن وضع دلخراش کسی که فریاد رسی می خواهد دل را به کمک او می فرستد و با دیدن منظره ای دلفریب به همان جا سوقش می دهد . او در واقع پیشقراول دل است .
نگاه نامشروع تیری سهمگین از تیرهای ابلیس و شیاطین است که بر قلب آدمی هدف گیری شده است اثر این تیر همچنان زهرآگین است که کمتر کسی از آن در امان خواهد ماند .
اخبار و احادیثی که مردم را به سوی همسر خود در پی دیدن نامحرم راهنمایی می کنند به اثر بسیار عظیم نگاه اشاره دارند که جز با اطفاء غریزه شهوی درمان نمی شود .
صاحب دلی که با دیدن نامحرم منفعل شده است ، باید به آغوش همسرش برسد تا انفعالش از بین برود .
رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم می فرماید :
یا ایها الناس انما النظرة من الشیطان فمن وجد من ذلک شیئا فلیات اهله
ای مردم نگاه به نامحرم ، از شیطان است ، کسی که از آن چیزی به خاطرش رسید ، نزد همسر خود رود .
و داستان زیر به گسستردگی اثر چشم و بی علاج ماندن دل مسموم جز به وصال ، می پردازد .
روزی رسول خدا صلی الله علییه و آله و سلم در میان جمع نشسته بود ، به ناگاه چشمانش به زنی افتاد و آن منظره پیامبر را به تعجب وا داشت ، پیامبر بی درنگ برخاستند و به اطاق یکی از زنانش به نام " ام سلمه " که آن روز می بایست با وی می بود ، رفتند و با وی همبستر شدند . چون برگستند آب غسل از سر آن حضرت می چکید ، اصحاب که متعجب شده بودند از ایشان علت را جویا شدند ، حضرت فرمود : نگاه از شیطان است ، کسی که چیزی از نگاه به ذهن او خطور کرد نزد همسرش رود . (بحار الانوار ، ج 16 ، ص 259 و ج 22 ، ص 277 )
اکنون به برخی از آثار و تبعات نگاه به نامحرم توجه کنید :
1- عشق کاذب
اولین اثر نگاه به نامحرم ایجاد و شعله ور شدن عشق کاذب است ، و گاه عشقی سرکش از نگاهی مسموم و کوتاه شروع شده است .
حضرت امیر می فرماید :
رب صبابة غرست من لحظة
چه بسا عشقی که از یک لحظه شروع شده است . ( غرر الحکم )
چنین عشق سرکشی دل را حیران می کند و دل حیران گاه مرتکب شکستن حریم ، سرقت و هلاک کردن دیگران می گردد که همان انسان اگر عاشق نمی شد هرگز مرتکب آنها نمی گشت .
امام صادق علیه السلام در این باره می فرماید :
النظرة بعد النظرة تزرع فی القلب الشهوة و کفی بها لصاحبتها فتنه
نگاه روی نگاه ، شهوت را در قلب می کارد و همان کافی است تا موجب فتنه برای بیننده شود. ( وسایل الشیعه ، ج 16 ، ص 139 )
2- عوارض درونی
نرسیدن به معشوق و شکست از عشق از عوامل اساسی بیماری های روانی چون عصبانیت ، پرخاشگری ، افسردگی و چه بسا جرح و قتل است .
امام صادق علیه السلام می فرماید :
کم من نظرة اورثت حسرة طویلة
چه بسا نگاهی که حزنی طولانی را به دنبال داشته باشد . ( وسایل الشیعه ، ج14 ، ص 138 )
3- حجاب عقل
عشقی که زاییده ی نگاه مسموم است ، پرده ای بر عقل می افکند تا عاشق را از تفکر باز دارد و نظریه ی توام با تدبر را ارائه ندهد و از یافتن حقیقت باز بماند .
دل عاشق جز به وصال معشوق نمی اندیشد و جز به او فکر نمی کند .
کم نیستند پسران عفیف و از خانواده های محترمی که به دنبال نگاهی ، زندگی را بر خانواده ی خویش تار می سازند ، کم نیستند دخترکان عفیفه ای که در پی نگاهی ، دل را با تلفن و نامه حواله می دهند و سیرت پاک خود را آلوده می نمایند تا آنجا که بر کره ی خاکی وجبی را برای حیات والدین خود نمی گذارند .
و کم نیستند ازدواج هایی که با نگاه آلوده شروع شدند و پس از فروکش شعله ی شهوت ، جز پشیمانی و ندامت و گاه طلاق و جدایی یا ادامه ی زندگی با درد و رنج به دنبال نداشتند .
این نه به مقتضای کج فهمی آنهاست ، بلکه به خاطر نگاه آلوده است ، نگاه آلوده خود به خود چنین اثری را می آفریند .
حضرت امیر علیه السلام می فرماید :
اذا ابصرت العین الشهوة عمی القلب عن العاقیة .
وقتی چشم شهوت باز شود ، دل ار فهم عاقبت کدر می گردد . ( غرر الحکم )
4- مقابله به مثل
بی تردید آنکه مرتکب تعدی در حقوق دیگران شود ، همان را در حق وی روا خواهند داشت و هیچ چیزی بی مکافات باقی نخواهد ماند .
پس هر که به نوامیس دیگران چشم بدوزد بدون شک محارمش از نگاه های حرام دیگران مصونیت نمی یابند .
امام صادق علیه السلام می فرماید :
ما یامن الذین ینظرون فی ادبار النساء ان ینظر بذلک فی نسائهم .
ایمن نیست هر آن کس که از پشت سر به زنی بنگرد ، از اینکه از پشت سر به زنش بنگرند .
5- عدم پذیرش عبادات
نگاه چنان حجابی بر دل می افکند که توان فهم هر چیزی را از آدمی سلب می کند .
عبادت انسان زمانی ارزش خود را می یابد که در روح و روان عابد موثر گردد .
اگر روان انسان در پرده ی حجاب باشد چون حافظه ی مغناطیسی کامپیوتر که ضبط بر آن را قفل کرده اند ، از تاثیر عبادت محروم می ماند .
خداوند به پیامبرش داوود می فرماید : چه بسا بنده ای نماز می خواند ولی نمازش به صورتش کوبیده می شود و صدایش به من نمی رسد آیا می دانی چرا ؟
و سپس خود می افزاید :
ذلک الذی یکثر الالتفات الی حرم المومنین بعین الفسق .
این بنده ، بنده ای است که به چشم آلوده ، به حرم مومنین نگاه ناروا می کند . (بحارالانوار ، ج 84 ، ص 257 )
6- بسته شدن چشم از رویت حقایق
چشم جسم و چشم دل چون دو کفه ی ترازو هستند . همانطوری که جسم و روح نیز این گونه اند .
اگر چشم جسم بر هر چیزی باز باشد ، به هر جا که خواست بنگرد از دیدن حقایق باز می ماند ، پس هر که می خواهد با چشم دل واقعیات را بپوید باید چشم جسم خود را از نگاه حرام باز دارد .
رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم می فرماید :
غضوا ابصارکم ترون العجائب
چشمها را از محرمات ببندید ، عجائب را خواهید دید . ( بحار الانوار ، ج 104 ، ص 41 )
7- عذاب اخروی
تاثیرات بسیار نگاه مسموم چنان است که عواقب سختی در اخبار و احادیث برای آن در نظر گرفته شده است .
رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم می فرماید :
من ملاء عینه من حرام ملاء الله عینه یوم القیامة من النار الا ان یتوب و یرجع
کسی که چشمش را از حرام پر کند ، خداوند روز قیامت چشمش را از آتش پر می کند مگر اینکه توبه کند و باز گردد .
و طبعاً آن که این معصیت را ترک گوید خداوند به نیکی در آخرت پاسخش را خواهد داد .
قال الصادق علیه السلام : من نظر الی امرئة فرفع بصره الی السماء او غمض بصره لم یرتد الیه بصره حتی یزوجه الله من الحورالعین
امام صادق علیه السلام می فرماید : کسی که چشمش به زنی نامحرم بیفتد و به آسمان بنگرد یا چشمش را فرو بندد ، پلک بر هم نمی نهد مگر این که خداوند حورالعینی را به تزویج او در آورد . ( من لایحضره الفقیه ، ج 3 ، ص 473 )
البته ناگفته نماند که تاثیر نگاه حرام منحصر به نگاه مردان به زنان نیست بلکه نگاه زن به مرد نامحرم نیز همان اثر را ایجاد می کند که نگاه به زن نامحرم می آفریند .
روزی عایشه و حفصه از زنان پیامبر نزد او بودند ، ابن مکتوم که نابینا بود بر حضرت وارد شد ، حضرت به همسرانش فرمود بروید داخل اتاق شوید ، آن دو عرض کردند که وی کور است و ما را نمی بیند .
حضرت فرمودند :
ان لم یرکما فانکما تریانه .
اگر او شما را نمی بیند ، شما او را می بینید . ( وسایل الشعه ، ج 14 ، ص 171 )
نگاه مسموم از زنی که خود شوهر دارد و به مردان دیگر چشم می دوزد بسیار مهلک تر است به طوری که چنین زنی به شدت مغضوب خداوند واقع شده و تمام اعمال نیکش با یک نگاه حرام از بین می رود .
رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم می فرماید :
اشتد غضب الله علی امرئة ذات بعل ملات عینها من غیر زوجها او من غیر ذی محرم منها فانها ان فعلت ذلک احبط الله عزوجل کل عمل عملته .
خشم و غضب خداوند شدید است بر زن شوهرداری که چشمش را از نامحرم پر کند که اگر چنین کند خداوند تمام اعمالش را حبط می نماید . ( وسایل الشیعه ، ج 14 ، ص 172 )
به هر حال نظر دوختن به نامحرم ، از محرمات اکید و موجب عواقب سوء دنیوی و اخروی است و طبعاً ایجاد انگیزه برای انجام این فعل حرام نیز حرام است .
و بی تردید زنی که در کوچه و خیابان و مهمانی ها و مجالس ، خود را در منظر و مرآی دیگران قرار می دهد تا نگاه های حرام به او بیفتد و نیز والدین و یا همسرش که امکان نگاه های حرام به او را فراهم می کنند ، همگی در عقوبت این معصیت سهیم هستند .
زفاف – دکتر علی غضنفری