دسته
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 150182
تعداد نوشته ها : 351
تعداد نظرات : 122
Rss
طراح قالب

توقیف دارایی های  ایران در آمریکا به دستور کارتر :

پس از ناامیدی دولت آمریکا از حل سریع بحران گروگان گیری جاسوسان آمریکایی در ایران و در یافت این نکته که رهبری انقلاب نیز اقدام دانشجویان را درتصرف جاسوسخانه این کشور،  در تهران مورد تایید قرار داده است ، دولت آمریکا برای ضربه زدن و تحت فشار قرار دادن جمهوری اسلامی ایران ، در چنین روزی در سال 1359به دستور کارتر کلیه دارایی های رسمی ایران در بانکهای آمریکایی را توقیف کرد . کارتر رییس جمهور وقت آمریکا همچنین در ابتدای کار تلاش زیادی به عمل آورد که نوعی تحریم بین المللی علیه ایران به اجرا بگذارد و لی به علت مخالفت اتحاد جماهیر شوروی سابق به این خواسته خود نرسید اگرچه در آینده نه تنها اقدام به قطع کلیه روابط سیاسی و دیپلماتیک با ایران کرد بلکه دست به اعمال فشارهای سیاسی و تضییقات اقتصادی جدید زد که در همین راستا تجاوز نظامی دولت امپریالیستی آمریکا در صحرای طبس منجر به شکست فضاحت باری شد. 

استقلال الجزایر از فرانسه :
الجزایر کشوری است در شمال آفریقا در ساحل در یای مدیترانه که تاقلب صحرای بزرگ آفریقا گسترش یافته است . الجزایر مدت یک قرن تحت سیطره فرانسه بود و پس از مبارزه مداوم در سال 1962در چنین روزی به استقلال واقعی خود دست یافت . غالب مردم این کشور از نژاد سفید ند و به عربی و فرانسه صحبت می کنند و اکثرا پیرو دین مبین اسلام اند . حکومت این کشور جمهوری است . این کشور در هشت  اکتبر 1962به عضویت سازمان ملل در آمد . 

استقلال ونزوئلا :
این کشور در منطقه  استوایی شمال آمریکای جنوبی بین دریای کارائیب و کشور برزیل قرار دارد  . نوع حکومت آن جمهوری فدرال است . این کشور در چنین روزی در سال 1811 از اسپانیا مستقل شد و در تاریخ 15 نوامبر 1945 به عضویت سازمان ملل در آمد . پایتخت آن کاراکاس است و مردمش سفید و سرخ و دورگه اند . بیشتر مردم این کشور به زبان اسپانیولی صحبت می کنند و دین غالب آنان مسیحیت کاتولیک است . 

استقلال کیپ ورد از پاراگوئه و روز ملی :
مجمع الجزایرکیپ ورد در مغرب آفریقا، نزدیک سنگال در اقیانوس اطلس قرار دارد . حکومت این کشور جمهوری است . این کشور در تاریخ  پنجم ژوییه 1975 از پرتغال مستقل شد و در هفدهم سپتامبر همان سال به عضویت سازمان مل در آمد  . پایتخت این کشور پرایا نام دارد . نژاد مردم آن سیاه و سفید و زبان رسمی این کشور پرتغالی است .  اکثر مردم این کشور پیرو آیین مسیحیت  و بقیه مسلمان اند .   

کودتا در پاکستان  :
درچنین روزی درسال 1977 میلادی ژنرال ضیاءالحق فرمانده ارتش پاکستان طی کودتایی دولت ذوالفقارعلی بوتو را 
سرنگون کرد . این کودتا بدون خونریزی انجام شد و بوتو خود ناگزیر به فرار از کشورش شد .  در سال 1999 میلادی هم نظامیان و در راس آن ارتشبد پرویز مشرف بر ضد دولت نواز شریف کودتای نظامی کردند . پس از این کودتا پرویز مشرف بر مسند قدرت قرارگفت . بسیاری از کشور در بدو امر دولت کودتایی مشرف را مورد شناسایی قرار ندادند . مشرف در سال گذشته با برگزاری انتخابات ،  به حکومت کودتایی خود مشروعیت مردمی بخشید . 

انحلال پارلمان :
در چنین روزی در سال 1959 میلادی  احمد سوکارنو رئیس جمهور  اندونزی در یک اقدام انقلابی  مجلس شورای ملی این کشور را منحل اعلام کرد .


دسته ها :
چهارشنبه جهاردهم 4 1385
X