دسته
دوستان
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 706437
تعداد نوشته ها : 222
تعداد نظرات : 7
Rss
طراح قالب

با عرض سلام

پیروزی آقای احمدی نژاد را تبریگ می گوییم

نتایج کاملی از انتخابات به زودی در این وبلاگ قرار خواهد گرفت

دسته ها : انتخابات
شنبه بیست و سوم 3 1388 17:18

* اولین انتخابات ریاست جمهوری در ایران، 5 بهمن 1358 برگزار شد که در آن حدود 124 نفر داوطلب شدند که امام خمینی صلاحیت همه آنها را تایید کردند.

در اولین انتخابات ریاست جمهوری، ابوالحسن بنی‌صدر به عنوان اولین رییس جمهور ایران انتخاب شد و از روز 15 بهمن 1358 با دریافت حکم تنفیذ از امام خمینی ریاست جمهوری خود را آغاز کرد که 17 ماه طول کشید. بخاطر طرفداری از منافقین و دیگر گروههای ضد انقلاب و همچنین به دلیل ایستادگی در مقابل اکثر مصوبات مجلس، قوه قضاییه و شورای نگهبان، طرح عدم کفایت سیاسی وی در مجلس تصویب و به حکم امام از ریاست جمهوری عزل شد و در هفتم مرداد 1360 از ایران گریخت.

* دومین دوره انتخابات ریاست جمهوری پس از عزل بنی‌صدر و به فاصله یک سال و شش ماه بعد از اولین انتخابات ریاست جمهوری در 2 مرداد 1360 و در شرایطی که حدود یک سال از شروع جنگ تحمیلی عراق علیه ایران می‌گذشت برگزار شد. در این دوره 71 نفر داوطلب ریاست جمهوری بودند که 4 نفر از آنها از سوی شورای نگهبان تایید شدند (بر اساس قانون مورخ 13/4/1360 مصوب مجلس وشورای اسلامی تایید صلاحیت داوطلبان ریاست جمهوری به عهده شورای نگهبان گذاشته شد).

نامزدهای اصلی این دوره محمدعلی رجایی، عباس شیبانی، ‌اکبر پرورش و حبیب‌الله عسگراولادی بودند که از این میان محمدعلی رجایی به عنوان دومین رییس جمهور انتخاب و حکم تنفیذ وی توسط امام خمینی صادر شد.

رییس جمهور منتخب این دوره یک چهره فرهنگی و از معلمان با سابقه آموزش و پرورش تهران بود. ابتدا مسوولیت وزارت آموزش و پرورش را عهده‌دار بود و در سال 1359 به نمایندگی مردم تهران وارد مجلس شورای اسلامی شد. در 18 شهریور 1359 به نخست وزیری و پس از عزل بنی‌صدر به ریاست جمهوری رسید.

دوران ریاست جمهوری رجایی تنها یک ماه دوام آورد و در روز 8 شهریور 1360 بر اثر انفجار بمب در ساختمان نخست وزیری به همراه محمدجواد باهنر به شهادت رسید.

پس از شهادت رجایی، بلافاصله مقدمات برگزاری انتخابات سومین دوره ریاست جمهوری در تاریخ 10/7/1360 فراهم شد. در این دوره 46 نفر داوطلب ریاست جمهوری بودند که صلاحیت 4 نفر از آنها تایید شد. این چهار نفر عبارت بودند از: سیدعلی خامنه‌ای، اکبر پرورش، حسن غفوری‌فرد و سیدرضا زواره‌ای.

منتخب این دوره آیت‌الله خامنه‌ای بود که حکم تنفیذ ایشان در تاریخ 17/7/1360 توسط رهبر فقید انقلاب صادر شد.

رییس جمهور منتخب این دوره پس از پیروزی انقلاب مسوولیت‌های مهمی همچون عضویت در شورای انقلاب، نماینده امام در شورای عالی دفاع، ‌امام جمعه تهران و ‌نمایندگی مردم تهران در مجلس شورای اسلامی را بر عهده داشت. برگزاری انتخابات اولین دوره مجلس خبرگان رهبری و انتخابات دومین دوره مجلس شورای اسلامی از مهمترین رویدادهای این دوره بودند.

* انتخابات دوره چهارم در تاریخ 25/5/1364 برگزار شد. داوطلبان این دوره 50 نفر بودند که سه نفر از آنها توسط شورای نگهبان تایید صلاحیت شدند. کاندیداهای تایید شده این دوره سیدعلی خامنه‌ای، حبیب‌الله عسگراولادی و سیدمحمود کاشانی بودند.

در این دوره آیت‌الله خامنه‌ای مجددا به عنوان رییس جمهور انتخاب شد. سالهای ریاست جمهوری خدمت آیت‌الله خامنه‌ای سالهای ترسیم چهره‌ جهانی انقلاب اسلامی بود و بویژه در نشان دادن مظلومیت جمهوری اسلامی ایران و توطئه‌های استکبار علیه انقلاب اسلامی سهم بسزایی داشتند. از مهمترین رویدادهای دوره دوم ریاست جمهوری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای یکی پذیرش قطعنامه 598 شورای امنیت سازمان ملل و دیگری رحلت بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران بود. در پی این رویداد جانسوز، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای توسط مجلس خبرگان رهبری به رهبری انقلاب اسلامی ایران برگزیده شد.


* پنجمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، 6 مرداد 1368 برگزار شد. در این دوره 79 نفر داوطلب ریاست جمهوری بودند که دو نفر از آنها توسط شورای نگهبان تایید صلاحیت شدند: اکبر هاشمی رفسنجانی و عباس شیبانی.

این دوره از انتخابات به علت ارتحال رهبر فقید انقلاب و انتخاب رییس جمهور وقت به رهبری نظام جمهوری اسلامی یک ماه و نیم زودتر از موعد مقرر آغاز شد.

در این انتخابات هاشمی رفسنجانی به عنوان چهارمین رییس جمهور کشورمان انتخاب شد.

هاشمی رفسنجانی از دوران جوانی در حوزه علمیه به تحصیل علوم دینی پرداخت و به درجه اجتهاد رسید. او از سال 1337 تا پیروزی انقلاب اسلامی در مبارزات حضوری چشمگیر داشت و در دوران پیروزی انقلاب اسلامی از اعضای موثر و برجسته شورای انقلاب بود و سپس فعالیت‌های خود را در عرصه‌های گوناگون پیگیری کرد از جمله: عضویت در حزب جمهوری، سرپرست وزارت کشور، ریاست مجلس شورای اسلامی، امام جمعه موقت تهران، جانشین فرماندهی کل قوا، نیابت ریاست مجلس خبرگان، ریاست جمهوری، ریاست شورای عالی انقلاب فرهنگی و ریاست شورای عالی امنیت ملی.

* ششمین انتخابات ریاست جمهوری روز 21 خرداد 132 برگزار شد. در این دوره 128 نفر داوطلب ریاست جمهوری شدند که 4 نفر از آنها توسط شورای نگهبان تایید شدند: اکبر هاشمی رفسنجانی، احمد توکلی، عبدالله جاسبی و رجبعلی طاهری.

منتخب این دوره، هاشمی رفسنجانی بود. وی که هم‌اکنون ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام را عهده‌دار است.

* هفتمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در 2 خرداد 1376 برگزار شد. داوطلبین این دوره 238 نفر بودند که از این تعداد 4 نفر تایید شدند: آقایان سیدمحمد خاتمی، علی‌اکبر ناطق نوری، سیدرضا زواره‌ای و محمد محمدی ری‌شهری.

در این انتخابات سیدمحمد خاتمی به عنوان رییس جمهور انتخاب و حکم تنفیذش در تاریخ 12 مرداد 1376 از سوی مقام معظم رهبری صادر شد.

خاتمی پس از کسب مدرک کارشناسی ارشد علوم تربیتی از دانشگاه تهران، به قم رفت و دروس حوزوی را به مدت هفت سال یعنی تا بالاترین درجه تحصیلات حوزوی ادامه داد. برگزاری اجلاس سران کشورهای اسلامی در تهران در سال 1376، انتخابات سومین مجلس خبرگان در سال 1377، انتخابات ششمین دوره مجلس در سال 1378 و حادثه 11 سپتامبر آمریکا از رویدادهای عمده دوره اول ریاست جمهوری خاتمی بود.

* هشتمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در تاریخ 18 خرداد 1380 برگزار شد. از میان 814 داوطلب، 10 نفر توسط شورای نگهبان تایید شدند.

در این دوره سیدمحمد خاتمی مجددا انتخاب شد. احمد توکلی، علی شمخانی، عبدالله جاسبی، سیدمحمود کاشانی، حسن غفوری‌فرد، سیدمنصور رضوی، سیدشهاب‌الدین صدر، علی فلاحیان و سیدمصطفی هاشمی‌طبا دیگر کاندیداهای این دوره بودند.

11 مرداد 1380 حکم تنفیذ خاتمی توسط مقام معظم رهبری صادر شد.

حمله آمریکا به عراق و افغانستان و سقوط رژیم‌های صدام و طالبان و برگزاری هفتمین دوره انتخابات مجلس از مهمترین رویدادهای دوره دوم ریاست جمهوری خاتمی بود.

* نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در دو مرحله یعنی در 27 خرداد و 3 تیر 1384 برگزار شد.

کاندیداهای مطرح این دوره هاشمی رفسنجانی، مصطفی معین، محمود احمدی‌نژاد، محمدباقر قالیباف، مهدی کروبی و علی لاریجانی بودند. در مرحله اول انتخابات این دوره هاشمی رفسنجانی و محمود احمدی‌نژاد به دور دوم راه یافتند و در دور دوم احمدی‌نژاد به عنوان ششمین رییس جمهور ایران در نهمین دوره برگزیده شد.

محمود احمدی‌نژاد عضو هیات علمی دانشکده عمران دانشگاه علم و صنعت و دارای مدرک تحصیلی دکترای مهندسی و برنامه‌ریزی حمل و نقل ترافیک است. وی در کسوت دانشجو پیش از پیروزی انقلاب با شرکت در مجالس مذهبی و سیاسی وارد فضای سیاسی جامعه شد وپس از پیروزی انقلاب اسلامی از پایه‌گذاران انجمن اسلامی دانشجویان بود. با شروع جنگ تحمیلی داوطلبانه به تیپ ویژه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پیوست و در عملیات برون‌مرزی کرکوک شرکت نمود از دیگر فعالیت‌های عمده احمدی‌نژاد می‌توان از این موارد نام برد: معاون و فرماندار ماکو و خوی، مشاور و استاندار اردبیل و شهردار تهران.

فردا، چهارشنبه 12 مرداد، حکم ریاست ‌جمهوری احمدی‌نژاد از سوی آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی تنفیذ می‌شود و وی به عنوان ششمین رییس ‌جمهور ایران آغاز به کار خواهد کرد.

در آستانه تنفیذ ریاست جمهوری دکتر احمدی نژاد، متن حکم تنفیذ دومین دوره ریاست ‌جمهوری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای از سوی حضرت امام خمینی بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی در13 شهریور 64 و نیز متن حکم دومین دور ریاست‌ جمهوری حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید محمد خاتمی که از سوی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر انقلاب اسلامی در 11 مرداد 80 تنفیذ شده است جهت آشنایی مخاطبان درپی می‌آید:


متن تنفیذ حکم دومین دوره ریاست‌جمهوری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای:

بحمدالله تعالی با تاییدات خداوند متعال - جل و علا – و دعای خیر حضرت ولی‌الله الاعظم – روحی لمقدمه الفداء – چهار سال ریاست جمهوری اسلامی با خیر و سلامت و قدرت و عظمت سپری شد و ملت بزرگ و شجاع ایران با همه توطئه‌ها و تبلیغات دشمنان اسلام که برای اطفای نور خدا و اسلام بزرگ و از صحنه خارج نمودن ملت شریف و مجاهد، دست در دست یکدیگر نهاده بودند، به مبارزه برخاست و نیز توطئه‌هایی را که برای جلوگیری از سیل خروشان و اراده آهنین مومنین مظلوم در طول تاریخ که می‌رود کاخهای ستم سیاه را فرو ریزد و فریاد حق‌طلبانه این ملت مظلوم، محرومان و غارت‌زدگان پهناور زمین را به خروش درآورد، با قدرت خنثی نمود.

ملت متعهد، با عزمی والا و قدمی ثابت، از پیر نود ساله تا نوجوان تازه بالغ، برای چهارمین بار برای تعیین سرنوشت خویش به سوی صندوقهای رای هجوم آورد و یاوه‌گویان و خیالبافان را بر خود لرزاند و فردی شریف از سلاله پیامبران را برای خدمت به اسلام و ایران و مسلمانان و ملت برگزید و این مسوولیت سنگین را بر عهده کسی گذاشت که چهار سال در این مقام، صادقانه و با تعهد و روشن‌بینی به ملت و اسلام و ایران خدمت نمود و این، پس از خدماتی بود که قبل و بعد از انقلاب انجام داده بود.

رییس جمهور محترم باید توجه داشته باشد که در پیشگاه مقدس حق – جل و علا - واقع است و آنچه بر او از خطرات قلبی و تمایلات سری تا اعمال معلن و مخفی می‌گذرد، در حضور حق است و چیزی را نتوان از او – جل و علا – پنهان کرد، هر چند از خلق خدا پنهان باشد. و باید توجه نماید که در مقامی هستند که یک جمله او آگاهی مومنی را ساقط کرده و متعهدی را از بین می‌برد، و یا غیر صالحی را به مقامی که شایسته آن نیست می‌رساند. گاهی یک سخنرانی او، جمهوری اسلامی و کشور را نور می‌بخشد و گاهی بعکس.

مقام، خطیر است و خطر بزرگ، به خدا باید پناه برد و از او استمداد کرد. همه دست‌اندرکاران - به ویژه رییس جمهور – باید از چاپلوسان دغل‌باز و زبان‌بازان حیله‌گر بر حذر باشند و مشاوران خود را از اشخاص سابقه‌دار که تعهدشان قبل از انقلاب مشهود بوده است‌، انتخاب کنند. بسا که منحرفان و منافقان، خود را با ظاهری آراسته به تقوا جا بزنند و با دست ما به اسلام و کشور اسلامی صدمه زنند.

شما ای رییس جمهور محترم و دیگر متصدیان امور کشور! می‌دانید که قدرتمندان شرق و غرب خصوصا آمریکای بازیگر، مارهای زخم برداشته از جمهوری اسلامی هستند که از اول انقلاب به هر حیله ممکن دست زدند؛ از حمله نظامی گرفته تا طرح کودتا، و از ترور شخصیتها تا به آتش کشیدن مزرعه‌ها و مغازه‌ها، و از انفجارات کور در کوچه‌ها و خیابانها تا دزدی و تجاوز.

و از همه بدتر و بالاتر تبلیغات دامنه‌دار از اول انقلاب تا امروز است ‌که برای تضعیف روحیه ملت مقاوم و رزمندگان عزیز به هر نوع دروغ و تهمتی متشبث شدند، ‌ولی بحمدالله نه تنها هیچ یک از تیرهای آنان به هدف نرسید، که نتیجه معکوس داد. اکنون از چنین مارهای زخم‌خورده‌ای نباید غافل بود. چه بسا، با نفوذ عمال سرسپرده داخلی در ارگانهای دولتی و مقامات موثر به تدریج قدم به قدم کار خود را انجام دهند و انسان مستقیم را منحرف کنند و متعهدان را وابسته نمایند. غفلت از این امر، فاجعه‌انگیز است و همه مقامات خصوصا مقامات بالا چون روسای قوای سه‌گانه بیشتر مورد نظر و هدف هستند زیرا آنان خدای ناخواسته ممکن است انحراف رژیم را در پی داشته باشد.

همه ما و شما باید بدانیم که شیطان خارج و داخل و نفس اماره به تدریج انسان را از خلاف‌های کوچک به بزرگ و بزرگتر می‌کشانند که یک وقت از کفر سر در می‌آورد. پس خلاف کوچک را بزرگ شمارید و شماریم، و فساد را از سرچشمه جلو گیریم. از خداوند متعال مدد می‌خواهیم که همه ما را حفظ نماید، خصوصا از شیطان نفس که مادر بتهاست.

اینک به پیروی آرای محترم ملت عظیم‌الشان و آشنایی به مقام تعهد و خدمت‌گزاری دانشمند محترم جناب حجت‌الاسلام‌والمسلمین آقای سیدعلی خامنه‌ای - ایده‌الله تعالی - آرای ملت را برای پس از پایان دوره کنونی تنفیذ و ایشان را به سمت ریاست جمهوی اسلامی ایران منصوب می‌نمایم و از خداوند تعالی توفیق ایشان را در خدمت به اسلام و ملت و کشور اسلامی خواستارم. البته رای ملت و تنفیذ اینجانب تا وقتی است که ایشان به تعهد خود و راه مستقیمی که در پیش داشته‌اند باقی باشند و به اسلام و احکام نورانی آن پایبند و طرفدار مظلومان و مستضعفان و محرومان و مخالف ظالمان و ستمگران و مستکبران باشند و با هیچ ظالم مستکبری راه سازش باز نکنند - که نمی‌کنند -.

خداوند همه ما را به طریق مستقیم انسانیت هدایت فرماید. ما و همه مقامات جمهوری اسلامی مرهون ملت فداکار خصوصا قشر ضعیف و مظلوم هستیم که با جانبازی و فداکاری آنان دست جباران کوتاه و بجای طاغوتیان حکومت مستضعفان پایه‌گذاری شد.

این حقیقت همیشه باید در پیش چشم همه باشد، که همه خدمتگزار این قشر باشیم و هرچه در راه این ملت عزیز در طبق اخلاص بگذاریم از عهده شکر آن برنخواهیم آمد.

والسلام علی عبادالله‌الصالحین

18 ذی‌الحجه 1405 - عید مبارک غدیر خم

روح‌الله الموسوی الخمینی

 

متن تنفیذ حکم دومین دوره ریاست‌جمهوری حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدمحمد خاتمی:

«به یاری الطاف کریمانه‌ خداوند متعال و دعای مستجاب حضرت بقیه‌الله (روحی فداه)، اکنون دوره‌ تازه‌ای از مسؤولیت اجرایی کشور آغاز می‌شود. این هشتمین باری است که ملت بزرگ ایران در آزمون انتخاب رییس جمهور موفق و سربلند گشته و دخالت سرنوشت‌ساز خود در اداره کشور را به نمایش نهاده و اقتدار ملی، نظام اسلامی را به جهانیان نشان می‌دهد. کشور بزرگ و کهنسال ما این افتخارات را مرهون انقلاب اسلامی و رهبر کبیر آن و فداکاری شهیدان و ایثارگران و مومنان صادق و صابر که جان و توان خود را در مبارزه با رژیم زور و فساد و استبداد و نظام بین‌المللی سلطه‌جو، غارتگر پشتیبان آن مبذول گردید.

خدای متعال را بر هدایت و رحمتش سپاس می‌گوییم و به ملت عالی‌قدر ایران که با هوشمندی و پایداری خود پرچم حاکمیت اسلامی را برافراشتند و در طوفانها و گردابها سرافراز نگاه داشته‌اند، درود می‌فرستم.

مردم ایران در فضایی آرام و با رفتار متین با اکثریتی قاطع و شورانگیز شخصیتی انقلابی و فرزانه و منتسب به بیت سیادت و علم و تقوا را که اینک چهار سال تجربه‌ مدیریت کلان بر مزایای ایشان افزوده است به ریاست جمهوری برگزیدند و پایبندی خود را به دین و اخلاق و ارزشهای معنوی و دلبستگی خود را به روحانیت و سیادت نشان دادند. اینک که بحمدالله این فرصت تازه و فضای پرنشاط در کشور پدید آمده، جای آن است که لحظه‌لحظه وقف مسؤولان و نخبگان و امناء ملت به خدمت و تلاش مخلصانه سپری شود و عزم و همت همگان به سوی بسط عدالت و ارتقای معرفت و معنویت و گشایش امر اقتصاد و معیشت عمومی معطوف گردد و فقر و فساد و تبعیض که محصول حاکمیت جهل و ظلم و خودکامگی طواغیت در روزگار بس طولانی است، از صفحه‌ زندگی ملت ایران زدوده شود.

بی‌شک، هر اقدام مجاهدت‌آمیز رییس جمهور محترم و دیگر مسؤولان در این راه مشمول کمک و پاداش الهی و پاسخ شایسته به حضور و صمیمت مردم و مورد تایید و همکاری این خدمتگزار ناچیز خواهد بود.

اینجانب با سپاس خداوند متعال، با عرض تبریک به ملت عزیز و با معرفت به مراتب شایستگی اندیشمند فرزانه جناب حجت‌الاسلام‌ آقای حاج‌ سیدمحمد خاتمی (دامت معالیه)، رای ملت را تنفیذ و ایشان را به ریاست جمهوری اسلامی ایران منصوب می‌کنم. بدیهی است که تنفیذ اینجانب و رای ملت تا زمانی است که ایشان به تعهد خود و صراط مستقیمی که تاکنون در پیش داشتند، یعنی راه اسلام و احکام نورانی آن و دفاع از مستضعفان و مظلومان و ایستادگی در برابر دشمنان مستکبر و حق‌ستیز و زورگو پایبند باشند که با توفیق الهی همواره چنین خواهد بود، ان‌شاءالله.

رییس جمهور محترم را به یاد خدا و اغتنام فرصت زودگذر و اخلاص در عمل توصیه می‌کنم، و قدردانی از ملت، مراقبت از منافع ملی و اولویت‌دادن به نیاز قشرهای مستضعف و گرامی‌ شمردن ارزشهای والای دین و انقلاب را به ایشان متذکر می‌گردم و توفیق و هدایت و کمک الهی را برای ایشان وهمه‌ مسؤلان کشور مسألت می‌کنم.

 

منبع: ایسنا

دسته ها : انتخابات
سه شنبه نوزدهم 3 1388 18:29

خبرگزاری فارس: محسن رضایی گفت: در نظر سنجی های صورت گرفته من نفر دوم هستم و به خواست خدا و همراهی مردم در انتخابات موفق خواهم شد.


 

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از واحد مرکزی خبر؛ این نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری که در ورزشگاه شهدای هفت تیر تهران در جمع بیش از 1000 تن از هوادارانش سخن می گفت،‌ افزود: در چند روز اخیر تبلیغات منفی علیه من زیاد شده است و هر چه پیش تر می رویم فشارها و جو سازیها زیادتر هم خواهد شد.

وی افزود: اخیرا کشف کرده ایم که در یکی از ستادها به هوادارانشان گفته اند بروید به مردم بگویید که رضایی برنامه دارد اما رای ندارد، من به همه می گویم در نظر سنجی ها نفر دوم هستم.

رضایی گفت: من با شما همراه هستم تا انتخابات را به یک نقطه عطف در تاریخ ایران تبدیل کنیم.

این نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه با آمدنش به صحنه مسیر انتخابات دچار تاثیرات بسیار خوبی شده است گفت: پیش از آمدن من به صحنه انتخابات سرد و راکد و مسئله ای پیش پا افتاده بود و این مسئله برای مردم جدی تلقی نمی شد.

وی گفت: در آن زمان نامزدها صرفا همدیگر را نقد می کردند و صحبت از آینده نبود و مسائل انتخاباتی در محیطی منجمد پیش می رفت.

رضایی افزود : با آمدنم در ابتدا از آقای ضرغامی خواستم تا میان نامزدها مناظره بگذارد تا مسائل برای ملت ایران روشن شود.

وی گفت: چند روز پس از پیشنهاد من، صدا و سیما برگزاری مناظره میان نامزدها را اعلام کرد و این به روشن شدن مسائل کمک می کند.

وی یکی از دلایل کنار رفتنش را در دور قبل انتخابات ریاست جمهوری نبود مناظره میان نامزدها اعلام کرد و گفت: درآن زمان با نبود مناظره شفافیت بوجود نمی امد و مردم از دیدگاههای نامزدها اطلاع کامل نداشتند و قدرت انتخاب نامزد مورد نظرشان را نداشتند.

این نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ارائه برنامه برای حل بیکاری،‌گرانی و فقر را دیگر تاثیر ورودش به صحنه انتخابات اعلام کرد و گفت: من به خواست شما ملت امدم و می خواهیم اقتصاد را نجات دهیم و سیاست خارجی را به روندی جدید تغییر دهیم که تبدیل به فرایندی نوین شود و دیپلماتهای کارکشته را به صحنه بفرستیم.

رضایی افزود: از زمانی که من صحبت از برنامه کردم نامزدهای دیگر به فکر افتادند تا برنامه دهند.

وی شور و نشاط ایجاد شده در جامعه بویژه در جوانان و بانوان را دیگر اثر مثبت ورودش به انتخابات ریاست جمهوری دانست و گفت: جوانان در این انتخابات با نشاط تر از انتخابات دوره نهم هستند و من پس از تشکیل دولت با کمک انان کشور را می سازم.

رضایی تصریح کرد: ما در پی تشکیل دولتی محدود و کوچک نیستیم بلکه می خواهیم دولتی بزرگ و گسترده تشکیل دهیم که در ان از همه اقوام ایرانی و همه نخبگان و همه نسل ها استفاده کنیم.

این نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری این سوال را مطرح کرد که چرا عده ای نسل اول را می کوبند و نسل سوم را در حاشیه می گذارندی

وی گفت : ما این کار را نمی کنیم و از نسل اولی ها، ‌دومی ها و نسل سومی ها و همه ظرفیت های انسانی کشور استفاده می کنیم .

رضایی بانوان را قشر مظلوم کشور دانست و گفت: قانع ترین بانوان دنیا در ایران هستند و من برای استفاده از ظرفیت آنان برنامه دارم.

این نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: من از بانوان به شایستگی در اداره کشور، تصمیم گیری و تصمیم سازیها در زمینه های مختلف اجتماعی ، فرهنگی ، فناوری اطلاعات و حتی تجاری و بازرگانی و در همه عرصه ها برای سازندگی کشور استفاده می کنم.

وی با اشاره به اینکه 60 درصد دانشجویان را و شمار زیادی از تحصیل کردگان دانشگاهها را بانوان تشکیل می دهند گفت : ما چرا نمی خواهیم از این سرمایه ها استفاده کنیم.

وی افزود : با اموزش در زمینه های مختلف مرتبط با خانه داری از بهداشت و کمک های اولیه گرفته تا اقداماتی برای بهبود وضعیت خانه که بین 6 تا 9 ماه صورت بگیرد به بانوان خانه دار مدرک می دهیم و خانه داری را به عنوان یک شغل محسوب می کنیم و فیش مستقل حقوق انان را برقرار می کنیم.

رضایی با تاکید بر اینکه باید عملگرایی در کشور حاکم شود گفت : در دوازده سال گذشته از حقوق شهروندی و ازادیهای مدنی صحبت شده است اما دریغ از یک قانون، ای کاش یک قانون در این باره می نوشتند.

وی با بیان اینکه رعایت حقوق شهروندی فقط در دانشگاهها نباید باشد گفت: بسیاری از مردم ایران حقشان را نمی توانند پیگیری کنند، ادارات ، دادگاه و وکیل را نمی شناسند.

رضایی افزود: من حقوق شهروندی را از روستاها ، جوانان ، مردان وزنان اغاز می کنم .

وی افزود: من حقوق شهروندی را از حریم خصوصی گرفته تا فعالیت های دانشجویی در قانون حقوق شهروندی تدوین ، تصویب و اجرایی می کنم .

رضایی افزود : قصه تلخ حقوق شهروندی دوازده سال است که وجود دارد و هر نامزدی که می اید از ان سخن می گوید اما به ان عمل نمی کند، اما من حقوق شهروندی و ازادیهای مدنی را عملی می کنم .

این نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به برنامه هایش برای گشت ارشاد گفت: گشت ارشاد را دو قسمت می کنم بخش اول را که وظیفه برخورد با چاقو کشان و سارقان است را به عهده نیروی انتظامی باقی می گذارم و بخش دوم را که به ارشاد، فرهنگ و توصیه به جوانان مرتبط می شود از نیروی انتظامی، وزارت اطلاعات و دیگر جاهها می گیرم و به دست فرهنگیان می دهم .

رضایی با اشاره به اینکه ورزش کشور امروز سیاسی شده است گفت: ببینید در این مدت چند مدیرعامل و مسئول خوب ورزش که موفقیت کسب کردند عزل کردند چرا دولت اینقدر باید در این امور دخالت کند به خاطر همین است که من می گویم وزارت ورزش و امور اجتماعی تشکیل می دهم .

رضایی همچنین درباره فرهنگیان گفت: این قشر از جامعه انسانهای شریفی هستند که اینده کشور را با تربیت شانزده تا هفده میلیون دانش اموز رقم می زنند پس باید به انها بیشتر برسیم تا انها بتوانند با تربیت اینده سازان کشور به ساختن ایران اینده کمک کنند.

این نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به مشکلات ایثارگران ، جانبازان و خانواده های شهدا اشاره کرد و افزود: این قشر از جامعه بویژه جانبازان با گذشت 20 سال از جنگ همچنان در درد و رنجند.

رضایی با بیان اینکه من امده ام تا به اینده فکر کنیم گفت: ما ایرانی نوین و پیشرفته می خواهیم که مانند ستاره در دنیا بدرخشد و همه دنیا به ایرانیان افتخار کند.

وی تصریح کرد: ما گذشته را نباید در اینده تکرار کنیم بلکه اینده را باید با تکیه بر جوانان با چارچوبی جدید بسازیم.

رضایی گفت : محور اصلی کار من با جوانان است و تصمیم جدی دارم که قدرت را از نسل اول بگیرم و به نسل های دوم و سوم بسپارم.

این نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری همچنین گفت: من تمام اصناف ایران را در اداره کشور به کار می گیرم، بسیاری از کارهای اجرایی ادارات را به انها می دهم و به مدیریت شهری و شوراها اختیارات کامل خواهم داد.

دسته ها : انتخابات
دوشنبه هجدهم 3 1388 17:11

محسن رضایی محورهای برنامه انقلاب اقتصادی مد نظر خود اعلام کرد.

به گزارش «تابناک»، رویکرد دولت ائتلافی کارآمد و کارآفرین رضایی، نجات اقتصادی با پایبندی به چشم‌انداز ایران 1404، قانون اجرای سیاست‌های اصل 44 و سیاست‌های کلی برنامه پنج ساله پنجم است.

محورهای اصلی طرح نجات اقتصادی عبارتند‌ از:

1- کاهش بیکاری از راه بهبود فضای کسب و کار و ارج نهادن به سرمایه‌گذار به عنوان نیروی مولد ملی

2- افزایش رفاه جامعه با کنترل تورم و حفظ قدرت خرید پول ملی

3- افزایش ظرفیت بنگاه‌های موفق و کارآفرین موجود و توسعه سرمایه‌گذاری‌های مولد برای افزایش اشتغال

4- تشویق سرمایه‌گذاری خارجی در ایران با هدف دسترسی به فناوری‌های جدید و بازارهای صادراتی

5- بازتعریف الگوی اقتصاد کشور از راه تغییر اقتصاد از الگوی منابع پایه به اقتصاد دانش پایه

6- توسعه پایدار از طریق تخصیص بهنیه منابع نفتی و مالیاتی

7- توسعه تجارت بین‌الملل و افزایش صادرات غیرنفتی در راستای دستیابی به مقام نخست اقتصادی منطقه

8- اصلاحات نهادهایی همچون استقلال بانک مرکزی، راه‌‌اندازی صندوق توسعه ملی، فعال کردن شورای عالی اقتصاد و احیای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور

9- ایجاد 9 فدرال اقتصادی با اختیارات تصمیم‌گیری و مدیریتی در مناطق جغرافیایی گوناگون کشور

10- ایجاد انضباط اقتصادی با کوچک‌سازی دولت و عملیاتی کردن نظام بودجه‌ریزی کشور

11- افزایش سهم بهره‌وری عوامل تولید در رشد اقتصادی، دست‌کم به اندازه 33 درصد رشد تولید ناخالص ملی.

 محسن رضایی همچنین در بیانیه خود درباره بازار سرمایه تأکید کرد: برای بازسازی و نوسازی این بازار مهم همت خواهد کرد.

شرایط ورود شرکت‌های موجود در بازار سرمایه به بورس دیگر کشورها و برعکس را با هدف تأمین منابع مالی ارزان‌قیمت برای طرح‌های ملی فراهم خواهم کرد

بنا بر این گزارش، وی در بیانیه‌ای که درباره بازار سرمایه صادر کرد، اظهار داشت: بازار سرمایه در کنار بازار پول، قلب اقتصاد را تشکیل می‌دهد که جریان پول و سرمایه‌ را که به مانند خون در رگ‌های اقتصادی جاری است، به گردش درمی‌آورند. بازار سرمایه به همین دلیل در تشکیل ثروت ملی و سرمایه مولد برای تولید و اشتغال، نقش بسیار مهم و تعیین‌کننده‌ای دارد؛ بنابراین، دولت اینجانب با توجه به اهمیت این بازار مهم به بازسازی و نوسازی آن همت خواهیم کرد.

افزایش ارزش خالص دارایی‌ها

این دکترای اقتصاد برنامه‌های خود را برای بازار سرمایه این‌گونه توضیح داد: دولت اینجانب همه تلاش خود را برای بالا بردن ارزش خالص دارایی‌ها شرکت‌های سرمایه‌گذاری، صندوق‌های بازنشستگی و دیگر نهادهای مالی عمومی خواهد کرد که وجود آنها متعلق به عامه مردم و پس‌اندازکنندگان جزء است.

طراحی مجرای هماهنگی برای کارآمدی بازارها

نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ادامه داد: به دلیل نبود مقام ناظر واحد و برای حفظ تعادل بین بازارهای گوناگون، از طریق معاونت اقتصادی رئیس‌جمهور، شورای اقتصاد و شورای عالی بانک‌ها، مجرای هماهنگی‌ را طراحی خواهم کرد که به طور مستمر بازارها را با کارآمدی هدایت کند. بدین ترتیب، گردش نقدینگی در بازارهای مالی و از جمله بازار رهن مسکن که موجب رشد اشتغال‌زایی و توسعه اقتصاد کشور است، به طور بهینه انجام خواهد شد.

ایجاد نظارت در بازار و پاسخگویی توسط دستگاه نظارت و شورای بورس

دکتر رضایی افزود: با ایجاد و نظارت و شفافیت در بازار و ایجاد پاسخگویی توسط دستگاه نظارت و شورای بورس، سعی در منطقی کردن P/E بازار ثانویه خواهم داشت. تلاش خواهم کرد تا در بازار ثانویه، دارایی کمتر از ارزش جایگزینی خود معامله نشود.

محسن رضایی

کاهش آمار شرکت‌های بورس که سهم آنها زیر قیمت اسمی است

این دکترای اقتصاد تصریح کرد: با حمایت از تقویت بنیه مالی و اصلاح ساختار بنگاه‌ها و نیز ارتقای مدیریت بنگاه‌ها در بخش دولتی و عمومی و همچنین حذف رانت‌ فروش محصولات این بنگاه‌ها در صنایعی چون صنعت سیمان، اوره و آمونیاک، لبنی و شوینده و حذف موانع صادراتی محصولات، تلاش خواهد شد تا آمار 20 درصدی شرکت‌های پذیرفته شده در بورس که قیمت سهام آنها زیرقیمت اسمی است، به زیر 2 درصد برسد.

تسویه بدهی‌های دولت به شرکت‌های سهامی عام

وی گفت: اجازه نخواهم داد که دولت، به شرکت‌ها سهامی عام متعلق به عموم مردم در مدت زمان طولانی بدهکار باقی بماند تا این شرکت‌ها مجبور نشوند برای تأمین سرمایه در گردش خود، وام‌های گران قیمت بگیرند. مثال‌هایی از این نوع شرکت‌ها در گذشته و حال شرکت تراکتورسازی ایران، کنتورسازی ایران و شرکت‌های تولیدکننده مواد شوینده است که در سال‌های گذشته به علت نگرفتن مطالبات خود از دولت، به دریافت وام‌های گران قیمت مجبور شوند.

جلوگیری از فروش شرکت‌های بورس به افرادی که سوءمدیریت دارند

دکتر رضایی خاطرنشان کرد: اجازه نخواهم داد در بازار سرمایه کشور افرادی باشند که شرکت‌های موجود و شرکت‌های تازه عرضه شده را بخرند و توسط مدیران منصوب شده خود دارایی‌های آن شرکت‌ها را در راستای منافع خود بفروشند و پرونده آنها توسط سازمان بورس پیگیری نشود. پیگیری قاطع پرونده این شرکت‌ها را از سازمان بورس و اوراق بهادار خواهم خواست.

عرضه اطلاعات بورس به همه اقشار جامعه

نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری اظهار داشت: سازمان خصوصی‌سازی باید سهام دولتی را به صورت شفاف، با اعلام عمومی زمان عرضه و قیمت‌های کارشناسی شده توسط شرکت‌های تأمین سرمایه، به همه اقشار جامعه به صورت نقد و نسیه عرضه شود.

خصوصی‌سازی عمومی‌سازی

وی ادامه داد: شعار اینجانب در خصوصی‌سازی، عمومی‌سازی است و مردم می‌باید در مدیریت و مجامع شرکت‌ها حضور واقعی داشته باشند. پیشنهاد خواهم داد خط اعتباری مناسب در جهت تشویق مردم برای خرید سهم بنگاه‌ها ایجاد شود.

سازمان خصوصی‌سازی باید سهام دولتی را به صورت شفاف، با اعلام عمومی زمان عرضه و قیمت‌های کارشناسی شده توسط شرکت‌های تأمین سرمایه، به همه اقشار جامعه به صورت نقد و نسیه عرضه شود

برقراری رابطه کارآیی و پاداش

این دکترای اقتصاد افزود: با پرداخت پاداش‌های چند صدمیلیونی و حق حضورهای میلیون تومانی در شرکت‌های سهامی عام مخالفت خواهم کرد. تجربه دنیا در بحران اخیر نشان داد، اگر رابطه کارایی و پاداش قطع شود، منافع سهامداران جزء نادیده گرفته می‌شود.

خارج کردن دارایی‌های سهامداران شرکت‌های عام از اختیار نهادهای دولتی

دکتر رضایی تصریح کرد: اجازه نخواهم داد، مگر با موافقت 100 درصدی سهامداران، در شرکت‌های سهامی عام کمک‌های بلاعوض پرداخت شود و دارایی سهامداران در اختیار نهادهای دولتی قرار گیرد.

گزینش سرمایه‌گذاران استانی

نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری توضیح داد: بر شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی به عنوان متولی سهام عدالت نظارت خواهد شد تا با گزینش مدیران کارآمد، در مجامع آنها حقوق سهامداران جزء حفظ شود. با رعایت قانون و شرع درباره سهام عدالت، در راستای پرداخت به موقع سود شرکت‌ها به مردم و پرداخت اقساط خرید آنها به دولت تلاش خواهم کرد.

هدایت کالاهایی با سهم بالاتر از یک درصد تولید ناخالص داخلی به بورس

وی گفت: همه کالاها با سهام بالاتر از یک درصد تولید ناخالص داخلی را به بورس کالا هدایت می‌کنم تا از این طریق، قیمت این کالاها در اقتصاد، پیرو قمیت‌گذاری منطقی و رقابتی باشد.

ورود شرکت‌ها به بورس و بازار فرابورس

دکتر رضایی تشریح کرد: ورود شرکت‌ها به بورس و بازار فرابورس را تشویق خواهم کرد تا منافع حاصل از معاملات این شرکت‌ها، در دسترس همگان قرار گیرد.

پرهیز از تفسیر مواد مالیاتی برای افزایش درآمدهای مالیاتی دولت

این دکترای اقتصاد افزود: از تفسیر مواد مالیاتی برای افزایش درآمدهای مالیاتی دولت پرهیز خواهم کرد. به قوانین برنامه‌های پنج ساله توسعه‌ای و بودجه‌های سالیانه وفادار خواهد بود. در صورت لزوم به تفسیر موردی این قوانین، تعهد می‌کنم به خاطر شفافیت در بازار دست‌کم یک ‌ماه پیش از تقدیم لایحه به مجلس‌،‌ مراتب را به فعالان بازار سرمایه اطلاع دهم. در دولت اینجانب، تصمیمات شبانه از قبیل تعیین تعرفه 100 درصدی برای صادرات سیمان و 60 درصدی برای واردات موبایل وجود نخواهد داشت.

رشد و توسعه بازار و ایجاد استانداردها در آن

نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ادامه داد: از کانون‌های سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی و کانون کارگزاران بورس اوراق بهادار و انجمن‌ها و جامعه حسابداران رسمی و ... برای رشد و توسعه بازار و ایجاد استانداردها و رویه‌های مناسب در آن و ارتقای فرهنگ سهامداران حمایت می‌کنم و از این نهادها در راستای اصلاح‌بخشی از قوانین تجارت، مالیات و قانون بازار سرمایه کمک خواهم گرفت.

ورود شرکت‌های بازار سرمایه به بورس کشورهای خارجی

دکتر رضایی خاطرنشان کرد: شرایط ورود شرکت‌های موجود در بازار سرمایه به بورس دیگر کشورها و برعکس را با هدف تأمین منابع مالی ارزان‌قیمت برای طرح‌های ملی فراهم خواهم کرد.

ساماندهی در تعیین قیمت‌های بورس

این دکترای اقتصادی اظهار داشت: هیچ شرکتی نباید اجازه پذیرش رد بورس بیابد، مگر آن‌که محصولات آن شرکت در ساز و کار و عرضه و تقاضا تعیین شود. دولت اگر در شرایط بسیار خاص به تعیین قیمت یک کالا مجبور شود، بر پایه قانون اصل 44 زیان سهامداران را از قبل پیش‌بینی و در بودجه خواهم آورد و خسارت سهامداران را جبران خواهم کرد و مسائلی همچون آنچه در صنعت سیمان، شوینده، اوره و آمونیاک اتفاق افتاد، در تاریخ بازار سرمایه تکرار نخواهد شد. با شعار رضایت‌‌مندی مردم، سرمایه‌گذارانی را که مالیات‌دهنده و ایجاد‌کننده اشتغال برای مردم‌اند، متضرر نمی‌کنم.

فعال کردن شرکت‌های مشمول اصل 44

دکتر محسن رضایی در پایان گفت: با توجه به خصوصی شدن شرکت‌های بزرگ مشمول اصل 44، تلاش خواهم کرد که صنایع فولاد، مس، آلومینیوم، خودروسازی، بانک‌ها، بیمه‌ها، پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها در اتاق بازرگانی حضور و فعالیت گسترده‌تری داشته باشند.

منبع:تبیان

دسته ها : انتخابات
دوشنبه هجدهم 3 1388 12:39

مقدمه:

تلویزیون یکی از موثر ترین رسانه ها در عصر جدید است.جعبه جادو دارای توانایی میخکوب کردن مخاطبان در روبروی خود و ارائه محتوا بی وقفه است.از نگاه علمای علم ارتباطات ،تلویزیون به  عنوان عضوی از خانواده های امروزی تبدیل شده است. در ایران نیز با توجه به دولتی بودن تلویزیون و  عدم وجود رقیب،استفاده از تلویزیون به ابزار مناسبی برای اطلاع رسانی به آحاد جامعه مبدل شده است.تلویزیون نقش اساسی در انتخاباتهای جهانی نیز یافته است.فیلمهای تبلیغاتی،مناظره ها،گفتگوها و اخبار از طریق تلویزیون در تیراژی بسیار گسترده تر از پوسترها،بروشورها،بیلبوردها و گفتگوهای رودرو و سخنرانی ها  به مخاطبان می رسند و  طیف گسترده تری از مخاطبان را درگیر می کنند.با توجه به گستره مخاطبان وقدرت تاثیر گذاری این رسانه نامزدها حساب جداگانه ای برای آن باز کرده اند.مخاطبان نیز با اشتیاق و حرارت، پی گیری محتوای این برنامه ها را در دستور کار خود دارند.

فیلمهای تبلیغاتی،مناظره ها،گفتگوها و اخبار از طریق تلویزیون در تیراژی بسیار گسترده تر از پوسترها،بروشورها،بیلبوردها و گفتگوهای رودرو و سخنرانی ها  به مخاطبان می رسند و  طیف گسترده تری از مخاطبان را درگیر می کنند

باید توجه داشته باشید متن سخنرانی ها و سخنان نیز فی البداهه نبوده بلکه تیم تبلیغاتی و رسانه ای هر نامزد،فراخور نقاط ضعف و قوت  به طراحی متن و پیام،حالت صورت و لباس،فراز و فرودهای سخن و مطالب مورد بحث اقدام می کنند.اثر گذاری این برنامه ها به هدف گذاری صحیح تیم تبلیغاتی و قابلیت فردی نامزد برای اجرای طرحهای تبلیغاتی بستگی دارد.ما در این نوشتار به تحلیل اهداف و روشهای وصول به این اهداف دو نامزد انتخابات که فعلا در نظر سنجی تبیان وسایر نظرسنجی ها دارای اقبال بیشتری هستند می پردازیم و سخنرانی 30 دقیقه ای در سیمای آنها و سپس مستند 30 دقیقه تولیدی او را مورد تحلیل قرار می دهیم:

تیم تبلیغاتی و رسانه ای هر نامزد،فراخور نقاط ضعف و قوت  به طراحی متن و پیام،حالت صورت و لباس،فراز و فرودهای سخن و مطالب مورد بحث اقدام می کنند.اثر گذاری این برنامه ها به هدف گذاری صحیح تیم تبلیغاتی و قابلیت فردی نامزد برای اجرای طرحهای تبلیغاتی بستگی دارد

الف)سخنان ضبط شده 30 دقیقه ای پخش شده از شبکه 1دکتر محمود احمدی نژاد:

تصویر ظاهری که از دکتر احمدی نژاد در این سخنان ارائه شد دارای تفاوتهایی با موارد مشابه در سال 1384 بود.او ترجیح داد از لباس رسمی کت و شلوار به جای کاپشن معروف خود استفاده کند.نکته قابل توجه دیگر این بود که آقای احمدی نژاد نوشته‌هایی نیز به همراه داشت که هر از چندگاهی از آن‌ها برای ادامه نطقش کمک می‌گرفت.این نوشته ها انسجام ذهنی مطلوبی برای او فراهم می ساخت.یکی از نقاط قوت آقای احمدی نژاد،سخنوری و قابلیت جذب مخاطب و تن صدای به نسبت خوب اوست.انسجام فکری به وجود آمده به همراه فن بیان و  زبان چهره او با لحن رسمی و جدی، همراه شد که تفاوتی چشمگیر با نوع ادبیات ساده این کاندیدای ریاست جمهوری داشت.

از لحاظ محتوایی بحث آقای احمدی نژاد به دو قسمت تقسیم می شد.فاز اول طرح از پیش طراحی شده نطق آقای

نطق احمدی نژاد در سیما

احمدی نژاد ،ایراد نقد به دولت گذشته در موضوع پرونده هسته ای بود.او انتقاد از آنچه که سازشکاری دولتهای سابق در موضوع هسته ای و قرارداد سعد آباد ، نشان می داد که دولت نهم، موضوع هسته ای را موفق ترین دستاورد خود می داند. فاز دوم سخنان آقای احمدی نژاد رویکردی ایجابی داشت.او لیستی از دستاوردهای دولت خود فراهم کرد. اشاره به پرتاب موشک امید و خوشحالی و افتخار سایر ملت های جهان از آن موضوع،ارائه آمارهایی ازافزایش تولیدمحصولات  پتروشیمی، سیمان، فولاد، آلومینیم،  تولید علم و مقالات تخصصی برای اثبات کارآمدی دولت نهم در حوزه اقتصاد، پاسخ احمدی نژاد به انتقادات 3 نامزد دیگر بود.نکته مهم دیگر در این فیلم تاکید بسیار واضح دکتر احمدی نژاد بر واژه ملت ایران بود.

هدف اصلی این فیلم معرفی آقای احمدی نژاد به عنوان ناجی و قهرمان هسته ایران به عنوان برگ برنده و ترسیم چهره ای روبه جلو از اقتصاد ایران بود.اما نکته مهم و شاید دردسر ساز، ارائه آمارهایی بود که شاید در مناظره ها مورد مناقشه رقبا قرار بگیرد.همانگونه که ممکن است انتساب پروژه های فولاد،سیمان،پتروشیمی ویا ماهواره امید صرفا  به دولت نهم مورد نقد رقیبان قرار گیرد.

انسجام فکری به وجود آمده به همراه فن بیان و  زبان چهره او با لحن  رسمی و جدی، همراه شد که تفاوتی چشمگیر با نوع ادبیات ساده این کاندیدای ریاست جمهوری داشت.

ب)سخنان ضبط شده 30 دقیقه ای پخش شده از شبکه 1مهندس میر حسین موسوی:

دیدن تصویر وصدای یک سیاستمدار پس از 20 سال در تلویزیون به خودی خود موضوعی جالب است.حال این مساله را با ورود مجدد او به سیاست ترکیب کنید.نسل سوم انقلاب در این برنامه قرار بود برای اولین بار با آقای میرحسین موسوی دیدار کنند و قدیمی ترها او را به یاد بیاورند.پس باید تیم تبلیغاتی میر حسین تمهیدی جدی بیاندیشد.ورود آقای میر

نطق موسوی در سیما

حسین دارای ویژگی خاصی بود.او برخلاف انتظار، گروه مخاطب خود را در این نطق ،طبقات مدرن و متوسط شهری قرار نداد.دانشجویان رادیکال نیز خطاب او نبودند.بحثهای مربوط به آزادی مطبوعات،حقوق بشر،جامعه مدنی و ...برخلاف تصور پررنگ نشد.او سبد رای احمدی نژاد را هدف قرار داده بود.مهندس نقاش،با اتخاذ ادبیاتی ساده،همه فهم و صریح طبقات محروم و مستضعف را مخاطب خود قرار داد وکارگران وکشاورزان و مطالبات آنها را پررنگ کرد. او با این رویکرد اولین نطق خود در تلویزیون را که اولین حضورش بعد از 20 سال سکوت در رسانه ها بود، به " یک گفتار انتقادی صرف علیه دولت نهم در حوزه اقتصاد" تبدیل کرد. مشکلات چایکاران،باغداران پرتقال،خرما،کارگران ساوه و اراک همه وهمه از رویکرد از پیش طراحی شده مهندس حکایت می کرد.البته نطق موسوی با چاشنی سه خاطره جذاب از دهه شصت و دوره جنگ،حضرت امام(ره) همراه بود تا خاطره خوش مخاطبان، به خصوص مخاطبان میانسال را نسبت به نخست وزیر سابق احیاء کند؛ موسوی همچنین ترجیح داد در نطق خویش، تشکر ویژه ای از هاشمی رفسنجانی رئیس دولت سازندگی و  سید محمدخاتمی رئیس دولت اصلاحات داشته باشد تا "معتدل بودن ، اصلاح طلب بودن و مورد حمایت هاشمی و خاتمی بودن" خود را نیز اثبات کند.اما گاهی شتابزدگی و لحن آغازین باعث افت نسبی برنامه می شد.اما با توجه به جذابیت موضوع و نوع انتقادات مطرح شده این امر پوشیده ماند.

او برخلاف انتظار، گروه مخاطب خود را در این نطق ،طبقات مدرن و متوسط شهری قرار نداد.دانشجویان رادیکال نیز خطاب او نبودند.بحثهای مربوط به آزادی مطبوعات،حقوق بشر،جامعه مدنی و ...برخلاف تصور پررنگ نشد

اما تمرکز اصلی سخنان موسوی،انتقاد نسبت به سیاست واردات دولت احمدی نژاد بود.طراحان برنامه تبلیغاتی او می خواستند،مخاطبان بعد ازتماشای نطق موسوی به این نتیجه رسیدند که میرحسین موسوی معتقد است با توقف رویه اقتصادی دولت نهم، عمده مشکلات کشور حل می شود و با اجرایی شدن ایده بازگشت به قانون، اوضاع نابسامان اقتصاد و فرهنگ و ... سامان می یابد.

او با این رویکرد اولین نطق خود در تلویزیون را که اولین حضورش بعد از 20 سال سکوت در رسانه ها بود، به " یک گفتار انتقادی صرف علیه دولت نهم در حوزه اقتصاد" تبدیل کرد. مشکلات چایکاران،باغداران پرتقال،خرما،کارگران ساوه و اراک همه وهمه از رویکرد از پیش طراحی شده مهندس حکایت می کرد.

ج)فیلم مستند 30 دقیقه ای به کارگردانی جواد شمقدری پخش شده از شبکه 1:

شمقدری

فیلم انتخاباتی دکتر محمود احمدی نژاد، با نام "دولت یار" توسط جواد شمقدری، به مدت نیم ساعت از 21:45 روز جمعه هشتم خرداد پخش شد .این فیلم نیز در امتداد مضمونی فیلم اول طراحی شده بود و در واقع به ارائه شواهد عینی برای گفتمان دولت نهم می پرداخت.این فیلم تداعی کننده دو پیام اصلی بود.پیام اصلی اول ،حضور و نقش "مردم" فقیر و حاشیه نشین و مردمی بود که در سفرهای استانی به استقبال احمدی نژاد می آیند و خواسته ها و حاجات خود را مطرح می کنند و برای احمدی نژاد دعا می کنند یا صدقه می دهند، تاکیدکلی و یکپارچه و غیرقابل تجزیه  و طبقه بندی به "مردم" همواره یکی از اصول گفتمان احمدی نژاد است.این صحنه در استقبال سفرهای استانی تشدید می شد.تاکید بر سکانسهای مرتبط به پیرزن فقیر نشین که به  برکت احمدی نژاد صاحب خانه شده است و یا دو انگاره عاطفی چشمگیر حضور "کودکان یتیم و فقیر "در کنار احمدی نژاد در حین سخنرانی های استانی و مصاحبه تیم مستند ساز احمدی نژاد با این کودکان قبل و بعد از حضور رئیس جمهور با هدف پررنگ سازی این فضا در مخاطب انجام می شد.

،مساله دومی که در این فیلم مورد تاکید بود ارائه چهره ای علمی،تکنولوژی محور و پیشرو از دکتر احمدی نژاد بود.تاکید بر صحنه های مربوط به حضور او در تاسیسات هسته ای،ارسال موشک و ماهواره امید و ....در این راستا طراحی شد.

در کنار تم اول ،مساله دومی که در این فیلم مورد تاکید بود ارائه چهره ای علمی،تکنولوژی محور و پیشرو از دکتر احمدی نژاد بود.تاکید بر صحنه های مربوط به حضور او در تاسیسات هسته ای،ارسال موشک و ماهواره امید و ....در این راستا طراحی شد.دو تم فرعی نیز در این فیلم وجود داشت،ابتدا تصویر چهره مدیر قاطع از او  که چالش های کلامی احمدی

مستند احمدی نژاد

 نژاد با مسئولان محلی و وزراء در جریان سفرهای استانی  ناخودآگاه این نکته را به مخاطب القاء می کرد که کاستی ها و مشکلات به بورکراسی تنبل و مدیران ناکارآمد می رسد و احمدی نژاد با قاطعیت در پی رفع و مقابله با آن است.تم فرعی دوم تلاش برای جذب طبقات متوسط مدرن شهری و ایرانیان خارج از کشور به احمدی نزاد است.البته تمرکز ویژه بر "زنان بدحجابی" بود که تحت تاثیر خدمات احمدی نژاد، گریه کرده یا منقلب شده بودند و یا رئیس جمهور را تشویق می کردند که مشخصا به منظور تلطیف و تعدیل چهره ای که مخالفان احمدی نژاد برای او ساخته اند ،بود.شاید اوج این امر مصاحبه با تنیسور زن ایرانی بود که به آقای احمدی نژاد دو راکت تنیس هدیه داده بود.اگرچه کوشیده شده بود این مستند خوب از کار درآید اما ضرباهنگ کند آن و قابل پیش بینی بودن محتوایش،آن را به صمیمیت مستند انتخابات قبلی آقای احمدی نژاد نرساند.

 چالش های کلامی احمدی نژاد با مسئولان محلی و وزراء در جریان سفرهای استانی  ناخودآگاه این نکته را به مخاطب نشان می داد که کاستی ها و مشکلات به بورکراسی تنبل و مدیران ناکارآمد می رسد و احمدی نژاد با قاطعیت در پی رفع و مقابله با آن است

د)فیلم مستند 30 دقیقه ای به کارگردانی مجید مجیدی پخش شده از شبکه 1:

 

 

 

مجیدی

فیلم تبلیغاتی مهندس میرحسین موسوی که گروهی مستندساز به سرپرستی مجید مجیدی  آن را تهیه کرده بود و شب نهم خرداد از شبکه یک سیما پخش شد، دومین فیلم از مجموعه مستندهای نامزدهای دهم انتخابات ریاست جمهوری بود.این  فیلم نیز در امتداد مضمونی سخنرانی اول طراحی شده بود و در واقع به ارائه شواهد عینی برای شعار های مطرح در فیلم اول می پردازد.فیلم، شروعی جذاب و  احساسی داشت و شاید کمتر کسی فکر می کرد فیلم از عیادت میرحسین از  شاعر  انقلاب-احمد عزیزی- آغاز شود، شاعری که در بستر بیماری هم مچ بند سبزرنگی به دست داشت و  با انگشت، اشاره ای به آسمان می کرد.شاید این شروع تفاوت سبک فیلمسازی مجیدی نسبت به شمقدری را به رخ بکشد.

.موضوع اول تمرکز بر مشکلات مختلف جامعه ایرانی است.این مشکلات از خلال سفرهای انتخاباتی موسوی روایت می شود

در فیلم میر حسین نیز دو موضوع اصلی دنبال میشد.موضوع اول تمرکز بر مشکلات مختلف جامعه ایرانی است.این مشکلات از خلال سفرهای انتخاباتی موسوی روایت می شود.سفرهایی که به ظرافت در آن به تنوع قومی وفرهنگی ایران اشاره می کند.شمال و مزارع چای،جنوب،اهواز و خرمشهر،آذربایجان و ... نمایش متنوعی به فیلم می دهند.در تمام این مناطق مشکلات به تصویر کشیده می شود و موسوی همدردانه می شود.تم دوم فیلم از اینجا شروع می شود.بازگشت به دهه 60 و نخست وزیر ساده و مردمی.یک پازل مفهومی در اینجا شکل می گیرد.نوعی مقایسه ناخودآگاه تداعی می شود.  فیلم از اتوبیوگرافی موسوی آغاز می شود، سپس به وقوع انقلاب اسلامی و طرز آشنایی میرحسین با بنیانگذار فقید جمهوری اسلامی و لذت "امام را میان مردم دیدن" اشاره می شود، نخست وزیری مهندس موسوی و صحنه هایی از جنگ تحمیلی و "جامعه ارزشی، معصوم و غیرسوداگر آن دوره" تاکید می شود و سپس بدون هیچ اشاره ای به وقایع دو دهه اخیر(دهه هفتاد و هشتاد شمسی) ناگهان به موضوع نامزدی مهندس موسوی پرداخته می شود.

 

 

در فیلم موسوی بر "ساده زیستی" وی و صرف ناهار و نماز در گوشه خیابان هم تاکید می شود تا گوشه چشم فیلمساز و استراتژیست های ستاد انتخاباتی میرحسین برای جلب هواداران اصولگرای و به خصوص حامیان مردد محمود احمدی نژاد نیز اثبات شود

 

شاید یکی از عاطفی ترین صحنه های فیلم ،تصویری آرشیوی مربوط به عکس های یادگاری دولت موسوی با حضور امام و

مستند میر حسین موسوی

مقام معظم رهبری است.برای اعتماد سازی اقشار مذهبی دری یک فراز صحنه های پیاپی دیدار موسوی با مراجع و علما آورده می شود که با لطف او را می پذیرند.

مساله اصلی در این فیلم مجددا تمرکز بر اقشار مستضف وآرمانهای طبقاتی آنها وبی توجهی به طبقه متوسط شهری است.از سرمایه تصویری خاتمی جز یک صحنه کوتاه استفاده نمی شود.موسوی در دومین فرصت  تبلیغات صداوسیما خود علنا و رسما خود را "ادامه اصلاح طلبی و اصلاح طلبان " معرفی نمی کنددر فیلم موسوی، حتی از واژه هایی چون "اصلاح طلبی، دوم خرداد، خاتمی" و دیگر کلید واژه های دهه هفتاد و هشتاد شمسی نام هم برده نمی شود.

در آخر:

هنوز زمان تا پایان تبلیغات مانده است...روزهایی بسیار حساس...شاید راند نهایی این مسابقه در مناظره های روبرو نامزدها رقم بخورد.اما یک سوال ...به نظر شما پیروز راند اول با پخش این 2 برنامه چه کسی بود؟

 

سید حسین زرهانی

گروه جامعه وسیاست

دسته ها : انتخابات
دوشنبه هجدهم 3 1388 12:39
X