تبیان، دستیار زندگی
فصل تابستان رسیده است و تدارک سفر به مناطق گردشگری و البته بکر شاید بهترین گزینه تفریحی باشد؛ مناطقی که با وجود برخورداری از جاذبه‌های مختلف می‌توانند به مقصدی شگفت برای یک سفر تابستانی تبدیل شوند اما متاسفانه کمتر شناخته شده‌اند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

از بهشت تا جهنم دره
طبیعت


فصل تابستان رسیده است و تدارک سفر به مناطق گردشگری و البته بکر شاید بهترین گزینه تفریحی باشد؛ مناطقی که با وجود برخورداری از جاذبه‌های مختلف می‌توانند به مقصدی شگفت برای یک سفر تابستانی تبدیل شوند اما متاسفانه کمتر شناخته شده‌اند.


گذشته از جاذبه‌های دو منطقه‌ای که یکی در شرق و دیگری در غرب ایران واقع شده است نام آنها نیز آدم را برای سفر کردن وسوسه می‌کند؛ «دربهشت» نیشابور و «جهنم‌دره» خوی. بنابراین اگر اهل سیر در طبیعت بکر و دست‌نخورده هستید، پیشنهاد ما به شما این دو منطقه و البته جاذبه‌های شهرهای اطراف آن است که با تمام جذابیت‌هایش سفری خاطره‌انگیز را برایتان رقم خواهد زد.

دربهشت، روستایی سبز

نیشابور، جاده باغرود و سرانجام دربهشت؛ روستایی سرسبز و پوشیده از درختان که چشم هر گردشگر و طبیعت دوستی را نوازش می‌دهد. این روستا با طبیعت دل‌انگیز خود سخاوتمندانه آغوش سبز و پرطراوتش را به روی گردشگران می‌گشاید.

هر ساله گردشگران مذهبی بسیاری با هدف زیارت حرم مطهر امام رضا(ع) قصد سفر به استان خراسان رضوی می‌کنند؛ قطعا با بازدید از جاذبه‌های طبیعی، بکر و دست‌نخورده در مسیر رسیدن به پایتخت معنوی کشورمان می‌توان با یک تیر چند نشان را هدف گرفت و به این سفر زیارتی کمی چاشنی سیاحت را نیز اضافه کرد.

یکی از روستاهای گردشگری در این مسیر ‌دربهشت‌ در جاده باغرود نیشابور است که البته شهرستان نیشابور و باغرود نیز خود حرفی برای گفتن در زمینه گردشگری و طبیعت گردی دارد اما هدف معرفی و شناساندن مناطق گردشگری کمتر شناخته شده است.

طبیعت

گذشته از باغات سرسبز موجود در روستای دربهشت که محصولاتی چون گیلاس، آلبالو، سیب، هلو، گلابی و گردو دارد، وجود امامزاده عبدالله در دل این همه سرسبزی حال و هوای سفرتان را عوض می‌کند. آرامگاه عبدالله از فرزندان امام محمدباقر(ع) در جوار روستاهای کوهپایه‌ای دربهشت و رود قرار گرفته است که فضایی سرسبز و پوشیده از درختان و توام با نوای پرندگان را پیشکش زائران می‌کند. نوزدهم مردادماه سال 84 بنای آرامگاه امامزاده عبدالله، به شماره‌ 12875 در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

جهنم‌دره، طبیعتی بکر

سفرمان به دربهشت پایان می‌یابد و حال نوبت به سیاحت در ‌جهنم دره‌ است که البته به علت داشتن مسیر ناهموار و حیوانات وحشی، تنها گروه‌هایی خاص به این مناطق می‌روند، اما اگر قصد سفر به آذربایجان غربی و شهرستان خوی را دارید گذر از این منطقه و تماشای زیبایی‌های آن نیز خالی از لطف نیست.

جهنم دره منطقه‌ای سبز است که به دلیل صعب‌العبور و همچنین دور بودن از دست‌یازی بشر به این منطقه از سالیان دور دست‌نخورده باقی مانده است. این منطقه یکی از جاذبه‌های گردشگری روستای قریس در حاشیه شهر خوی به شمار می‌رود به طوری که روزهای تعطیل اهالی این شهرستان برای گشتی کوتاه به روستای قریس می‌آیند و در مقابل زیبایی منحصر به فرد ‌جهنم دره‌ لحظاتی را به استراحت می‌گذرانند.

قطعا کوه‌های سر به فلک کشیده، یکی از مناطق مورد علاقه کوهنوردان است. در جهنم دره نیز گروه‌های کوهنوردی خاصی که مجهز به وسایل کامل کوهنوردی بوده‌اند، موفق به فتح آن شده‌اند.

قله‌های بلند با پوششی از درختان جنگلی، دره‌های عمیق با آبشارها و چشمه‌های جوشان، عوارض طبیعی دل‌انگیز، صخره‌های مرتفع، چشمه‌های آب‌معدنی، پوشش گیاهی انبوه، پرندگان و جانوران وحشی از پدیده‌هایی است که خداوند در این منطقه به تصویر کشیده است

نهفته‌های روستای قریس

در روستای قریس کلیسایی فراموش شده متعلق به دوره قاجار وجود دارد که بیست‌و‌پنجم اسفند سال‌1379 با شماره 3381 در فهرست آثار ملی کشورمان به ثبت رسیده است. همچنین تفرجگاه دره قریس نمادی از عظمت و شکوه خلقت آفریدگار بی‌همتا، در دل کوه‌های سر به فلک کشیده صفائیه شهرستان خوی قرار دارد.

قله‌های بلند با پوششی از درختان جنگلی، دره‌های عمیق با آبشارها و چشمه‌های جوشان، عوارض طبیعی دل‌انگیز، صخره‌های مرتفع، چشمه‌های آب‌معدنی، پوشش گیاهی انبوه، پرندگان و جانوران وحشی از پدیده‌هایی است که خداوند در این منطقه به تصویر کشیده است.

دره قریس در 25 کیلومتری شمال غرب شهرستان خوی و در مسیر جاده خوی بخش صفاییه قرار گرفته که روزانه صدها نفر از دوستداران طبیعت از شهرهای شمال آذربایجان غربی برای گردش و تفریح به آن سفر می‌کنند. آبشار و مرداب چیر که از زیباترین پدیده‌های طبیعی آذربایجان غربی است در این دره واقع شده و مامن هزاران پرنده آبزی، کنار آبزی و انواع جانداران و پستانداران کوچک است.

همچنین همزمان با فصل زمستان و بارش سنگین برف، گروه‌های بسیاری از گردشگران در فصل زمستان نیز برای انجام ورزش‌های زمستانی، کوهنوردی، صخره نوردی به این منطقه سفر می‌کنند.

طبیعت

تماشای جاذبه‌های خوی را از دست ندهید

سفرنامه‌نویسان در توصیف شهرستان خوی این گونه نوشته‌اند: «هنگامی که به شهر خوی می‌رسیم صحنه دگرگون می‌شود؛ مسافر از دور نوک ساختمان‌ها و گنبدهای زیبای این شهر را در هوا معلق می‌بینند.

اگر ورود مسافران همزمان با فرا رسیدن پاییز باشد عطر گل‌های وحشی و منظره میوه‌ها بهترین یادآور خرمی و زیبایی این شهر است. دیدن روی مردمانی سر‌خوش و شاداب و خوشدل و خوش بیان، به مسافران نوید می‌دهد در اینجا به سرزمین متمدنی گام نهاده‌اند.»

همین توصیف زیبا کافی است‌ عزمتان را برای سفر به این شهرستان جزم کرده و کوله بار سفر برداشته تا از نزدیک شاهد زیبایی‌ها و نعمت‌های خدادادی در این خطه از کشورمان باشید.

شهرستان خوی به واسطه شرایط خاص جغرافیایی دارای چشمه‌های آب معدنی متعددی است که این چشمه‌ها از جاذبه‌های طبیعی منطقه به شمار می‌آیند. همچنین وجود مساجد قدیمی، کلیساها، بازار قدیمی خوی، قلعه‌های قدیمی، برج‌ها، کاروان سراها، حمام‌ها و اماکن قدیمی حکایت از پیشینه غنی تاریخی این منطقه دارد.‌بنابراین در سفر به این شهرستان و تماشای جهنم دره، بازدید از جاذبه‌های شاخص و آثار باستانی این شهرستان نظیر مناره شمس تبریزی، مسجد مطلب‌خان، دروازه سنگی، پل خاتون، غار علی شیخ، چشمه کلوانس، قلعه باستانی بسطام، کاروانسراهای خوی، دروازه سنگی، سنگ نبشته بسطام، موزه خوی و... را هم از دست ندهید.

بخش گردشگری تبیان


برگرفته از جام جم