تبیان، دستیار زندگی
خودارضایی» یكی از راه های انحرافی در ارضای میل جنسی است كه نسل جوان را در معرض آسیب های جدی قرار می‏دهد. از همین رو با جدیت باید در درمان آن كوشید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مرگ تدریجی در جوانان

مسئله خود ارضایی یکی از مسائلی است که به راحتی نمی توان در مورد آن با دیگران سخن گفت. اما چگونه می توان با این واقعیت روبرو شد و به آن پاسخ داد. چگونه می توان به افرادی که دراین زمینه مشکل دارند و به خاطر شرم و حیا قادر به مطرح کردن با دیگران نیستند کمک نمود. هدف ما دراین مقاله تحقیقی تشویق افرادی است که در این رابطه راه به جایی نبرده اند و به دنبال روزنه امیدی می گردند تا بتوانند بر این مشکل در زندگی خود غالب آیند.خود ارضایی هم همانند هر مشکل و مسئله دیگر دارای ریشه و زمینه ای است که باعث بوجود آمدن آن می باشد. بنابراین هر گاه از ریشه مطلع شویم ساده تر می توان رفتار و عادات خود را کنترل نمود و نغییرات جدی را در زندگی به وجود آورد.

جوان

«استمنا» یا «خودارضایی» یكی از راه های انحرافی در ارضای میل جنسی است كه نسل جوان را در معرض آسیب های جدی قرار می‏دهد. از همین رو با جدیت باید در درمان آن كوشید. آسیب های ناشی از خودارضایی به گونه های مختلفی تقسیم ‏پذیر است كه به اختصار به برخی از آنها اشاره می‏شود:

الف . آسیب های جسمانی‏

یكی از روش های شناخت پیشرفت بیماری ها در پزشكی، مرحله‏ بندی (staging) علایم بیماری است. براین اساس، برحسب عوارض ایجاد شده در بیمار مبتلا به خودارضایی، سه مرحله (stage) بیان شده است:

1. مرحله مشكل ساز (Problematic)

در افرادی كه مدتی است گرفتار خودارضایی شده اند، زودرس ترین عوارض ناشی‏از خودارضایی عبارت است از:

الف. خستگی و كوفتگی، ب. عدم تمركز حواس ،ج. ضعف حافظه، د. استرس و اضطراب

خستگی عضلانی تقریبا با سرعت تهی شدن عضلات از گلیكوژن رابطه مستقیم دارد و هرچه این سرعت بیشتر باشد، خستگی بیشتر است

2. مرحله گرفتاری شدید

بروز علایم زیر در فرد گرفتار، نشان دهنده آن است كه شدت ابتلای وی یا مدت آن بیش از مرحله اول است و در نتیجه عوارض شدیدتری ظاهر شده است:الف. خستگی و كوفتگی ، ب. نوسان خلق یا تغییرات سریع خلقی، ج. حساسیت بیش از حد و زودرنجی، د. كمردرد،

ه. نازك شدن موها، و. ناتوانی جنسی زودرس در جوانی، ز. بی‏خوابی یا بدخوابی و مشكلات مشابه

3. مرحله گرفتاری بسیار شدید یا حالت اعتیاد

الف. خستگی و كوفتگی ،ب. ریزش شدید موها، ج. تارشدن دید چشم ها، د. وز وز گوش ،ه. اختلال در کارکرد جنسی،

و. درد در كشاله ران،ز. دردهای قولنجی در ناحیه لگن و استخوان دنبالچه

کج روی

نحوه پیدایش عوارض‏

در دانش پزشكی، روند پیدایش علایم یك بیماری و چگونگی بروز عوارض و نشانه های كلینیكی، در شناخت هر چه بیشتر یك بیماری بسیار مهم است و می‏تواند پزشك را در تشخیص و درمان بهتر بیماری و مریض را در پیشگیری كمك كند. به این دلیل مناسب است درباره نحوه پیدایش برخی از عوارض خود ارضایی كه به آن اشاره شد بیشتر توضیح داده شود تا با روند پیدایش این عوارض آشنا شود.

1. خستگی و كوفتگی: انقباض شدید و یك مرتبه تمام عضلات بدن در جریان این عمل  باعث مصرف سریع مواد غذایی ذخیره شده در عضلات و به طور عمده كاهش گلیكوژن (ماده اصلی لازم برای تولید انرژی عضلانی) می‏شود. خستگی عضلانی تقریبا با سرعت تهی شدن عضلات از گلیكوژن رابطه مستقیم دارد و هرچه این سرعت بیشتر باشد، خستگی بیشتر است ‏. در خودارضایی، به علت انقباض های مكرر عضلات بدن، ذخایر گلیكوژن عضلات به سرعت تمام می‏شود و خستگی و كوفتگی همیشه از عوارض بدیهی آن است.

2. ریزش مو: خودارضایی به تدریج با تغییرات هورمونی و شیمیایی كه در بدن ایجاد می‏كند، باعث افزایش هورمون جنسی مردانه می‏شود كه از عواقب آن ریزش موها و تاسی و ... می شود.

3. خود ارضایی مكرر باعث تحریك بیش از حد سیستم عصبی پاراسمپاتیك می‏گردد كه این خود باعث پاره‏ای از عوارض جسمانی و روانی، چون حواس‏پرتی، كمی حافظه ، عدم تمركز حواس، سیاهی رفتن چشم و در نهایت تاری دید می‏شود. تمام این علامت ها ناشی از تغییر تعادل میزان مواد شیمیایی موجود در مغز است كه بین سلول های عصبی رد و بدل می‏شود و انتقال پیام های مختلف را بر عهده دارد. برخی نیز بر این عقیده‏اند كه علت بروز اختلالات مغزی (مانند حواس پرتی، عدم تمركز حواس و كاهش حافظه) ناشی از ظرفیت عظیمی از انرژی بدن است كه در هر بار تکرار از دست می رود این ذخایر عظیم انرژی - كه باید در بدن برای رشد و تقویت بخش های مختلف مورد استفاده قرار گیرد - بیهوده و به طور مكرر از بدن خارج می‏شود و هر كدام عوارضی را به دنبال می‏آورند.

امام صادق‏علیه السلام نیز می‏فرماید: «با سه گروه خداوند در روز قیامت سخن نمی‏گوید و پاكشان نمی‏خواند و عذابی دردناك دارند، از آن سه‏اند، خودارضایی كننده و كسی كه لواط دهد»3

ب . آسیب های روحی و روانی‏

ضعف حافظه و حواس‏پرتی، اضطراب، منزوی شدن و گوشه‏گیری، افسردگی، بی‏نشاطی و لذت نبردن از زندگی، پرخاشگری، بداخلاقی و تندخویی، كسالت دائمی و ضعف اراده، احساس حقارت، عدم اعتماد به نفس، احساس گناه و عذاب وجدان بروندادهای روانی و روحی خودارضایی است.

ج. آسیب های اجتماعی‏

ناسازگاری خانوادگی، بی‏میل شدن به همسر و ازدواج، احساس طرد شدن، از بین رفتن عزّت، پاكی، شرافت و جایگاه اجتماعی، دیر ازدواج كردن و لذت نبردن از زندگی مشترك‏ از عوارض اجتماعی این عادت نادرست است.

د. آسیب های معنوی و اخروی‏

هیچ یك از آسیب های پیش گفته، به اهمیت آسیب های معنوی نیست؛ زیرا آسیب های معنوی، جان و دل و به عبارت دیگر كنه حقیقت وجود آدمی را تباه می‏سازد. خودارضایی از نظر دین یك گناه است و به تعبیر قرآن زنگار بر دل می‏نهد: «كَلاَّ بَلْ رانَ عَلی‏ قُلُوبِهِمْ ما كانُوا یَكْسِبُونَ»؛ «چنین مباد! بلكه اعمال (ناشایست) دل های آنان را زنگار زده است».مطففین (83)، آیه 24. زنگ یا زنگار در اشیای مادی، همان چیزی است كه روی فلزات و اشیای قیمتی می‏نشیند و معمولاً نشانه پوسیدن و از بین رفتنِ شفافیت و درخشندگی آن و در نهایت ضایع شدن و از بین رفتن آن است.

علامه طباطبایی در تفسیر المیزان ‏می‏فرماید: از آیه شریفه سه نكته استفاده می‏شود:

1. اعمال زشت، نقش و صورتی به نفس و روح انسان می‏دهند؛

2. این نقش و صورت خاص، مانع آن است كه نفس آدمی حق و حقیقت را درك كند؛

3. نفس آدمی به حسب طبع اولیه‏اش صفا و جلایی دارد كه با داشتن آن، حق را آن طور كه هست درك می‏كند. ترجمه سید محمد باقر موسوی همدانی، (تلخیص)، (قم: دفتر انتشارات اسلامی، بی‏چا، بی‏تا)، ج 20، ص 385.

پیامبر اكرم‏صلی الله علیه وآله وسلم در این باره می‏فرماید: «ناكح الكف ملعون»؛«ملعون است كسی كه خودارضایی كند»2

همراهان عزیز سعی داریم در مقاله دیگری به راهکار های درمانی و بسیار مفید بپردازیم . بنا براین حتما مقالات این بخش را دنبال کنید.

پی نوشت ها

1- طباطبایی، سید محمد حسین، ترجمه تفسیر المیزان،

2- ری شهری، محمد، میزان الحكمة، ج 12، ص 5654..

3- همان، ح 19049..

با همکاری دكتر حسن قدوسی زاده و حجت الاسلام  شاكرین

ذکر یار

منابع

فیزیولوژی گایتون، ترجمه دكتر فرخ شادان،  ج 1، ص 313..

قائمی، علی، خانواده و مسائل جنسی كودكان،

تنظیم برای تبیان: کهتری

مقالات مرتبط

جرم خودکشی تدریجی!

اختلالی به نام چشم چرانی

از خود شده بیگانه

جوانی که باید ازدواج کند

پسران شتابزده

علل رابطه ناسالم با نامحرم

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.