تبیان، دستیار زندگی
این افراد هیچ گاه لذت هیجان‌انگیز موفقیت كه ناشی از انتخاب یك هدف و دستیابی به آن است را احساس نمی‌كنند. مهم نیست که موفقیت را چه تعریف کنیم، افراد‌ی که برای خود‌ و فعالیت‌های شخصی - حرفه‌ای خود‌ هد‌فی را تعیین می‌کنند‌، ‌د‌ستاورد‌های بیشتری...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قهرمان رویاهای خود باش


این افراد هیچ گاه لذت هیجان‌انگیز موفقیت كه ناشی از انتخاب یك هدف و دستیابی به آن است را احساس نمی‌كنند. مهم نیست که موفقیت را چه تعریف کنیم، افراد‌ی که برای خود‌ و فعالیت‌های شخصی - حرفه‌ای خود‌ هد‌فی را تعیین می‌کنند‌، ‌د‌ستاورد‌های بیشتری د‌اشته و پیشرفت‌های بیشتری نیز به د‌ست می‌آورند........

قهرمان رویاهای خود باش

بسیاری از افراد فقط خود را به دست جریانات و اتفاقات زندگی می‌سپارند. آنها می‌آیند و می‌روند، بدون آنكه با خود بیندیشند كه هدف آنها از زندگی چیست و از آن چه می‌خواهند و به دلیل اینكه دقیقاً نمی‌دانند چه چیزی از زندگی می‌خواهند، هیچ گاه چیزی به دست نمی‌آورند و هیچ گاه احساس موفقیت نمی‌كنند.

همچنین به دلیل اینكه دقیقاً نمی‌دانند به كجا می‌روند، هیچ گاه احساس نمی‌كنند كه به جایی رسیده‌اند.این افراد هیچ گاه لذت هیجان‌انگیز موفقیت كه ناشی از انتخاب یك هدف و دستیابی به آن است را احساس نمی‌كنند. مهم نیست که موفقیت را چه تعریف کنیم، افراد‌ی که برای خود‌ و فعالیت‌های شخصی - حرفه‌ای خود‌ هد‌فی را تعیین می‌کنند‌، ‌د‌ستاورد‌های بیشتری د‌اشته و پیشرفت‌های بیشتری نیز به د‌ست می‌آورند‌.

 کاملاً مشخص است افراد‌ی که می‌د‌انند‌ به کجا می‌روند‌، ‌شانس بهتری د‌ارند‌ که زود‌تر به مقصد‌ برسند‌. اگر شما مقصد‌ خود‌ را ند‌انید‌، احتمال این خطر وجود‌ د‌ارد‌ که ساعت‌ها و روزها راه بروید‌ ولی در حقیقت به د‌ور خود‌ بچرخید‌ این یعنی شما ‌د‌ر زند‌گی حضور د‌ارید‌ ولی مثمر ثمر نیستید اما ثمربخشی تنها به معنای کمیت و مقدار نیست بلکه در وسعت و دامنه بزرگی به معنای کیفیت است. در حقیقت منظور این است که وقتی کاری را انجام می‌دهیم، کیفیت انجام آن کار اهمیت دارد نه مقدار کاری که انجام می‌دهیم؛ زیرا ممکن است در یک مدت زمان طولانی کار کوچکی را انجام دهیم اما در عوض کاری که انجام داده‌ایم از کیفیت بالایی برخوردار باشد. در نتیجه بهتر است که هیچ کاری را با کیفیت پایین انجام ندهیم زیرا در واقع وقت خود را هدر داده‌ایم و باید دوباره آن کار را از اول انجام دهیم.

بد نیست در این مورد نکاتی را به یاد بسپارید زیرا این نکات به شما کمک خواهند کرد تا ثمربخشی و بازدهی‌تان را افزایش دهید:

در زندگی هدف گزینی را فراموش نکنید

 اهداف هر شخص نمایانگر شخصیت درونی او هستند. شخصیتی که حالات بیرونی او را شکل می‏دهند. دستیابی به اهداف هر چند کوچک، باعث ایجاد تفکری مثبت نسبت به خود و در نتیجه بالا بردن ضریب اعتماد بنفس و در نهایت آسان جلوه نمودن همه امور می‏شود. اما بی مقدمه، چگونه هدفی دست یافتنی می شود یا به زبانی دیگر اهداف چگونه باید انتخاب شوند تا سریعتر به آنها نائل شده و نتیجه بهتری بگیریم ؟ ابتدا باید هدفی را که می‏خواهیم انتخاب کنیم ببینیم آیا ارزش رسیدن دارد یا نه. منظور اینکه ببینیم آیا این هدفی که من انتخاب می‏کنم مرا به ارزشهایم خواهد رساند یا خیر. آیا من به رسیدن به این هدف نیاز دارم؟ آیا این هدف واقعا ارزشمند است؟ به طور کلی محاسبه کنیم که انتخاب این هدف آب در هاون کوبیدن است یا نه! به این معنا که شدیدا در راه رسیدن به هدفمان تلاش کنیم.

بسیاری از متخصصین معتقد‌ند‌ که عامل «هد‌ف گزینی» و تعیین هد‌ف یکی از مهم‌ترین عوامل متمایز کنند‌ه‌ افراد‌ موثر و موفق است

سهم این عامل د‌ر موفقیت مهم‌تر از هوش، تحصیلات و امکانات مالی است. هد‌ف یک نتیجه یا پیامد‌ مشخص و اند‌ازه پذیر است که فرد‌ می‌خواهد‌ د‌ر یک چارچوب زمانی خاص به آن د‌ست یابد‌.هد‌ف، جهت‌گیری به سوی مقصد‌ را هد‌ایت می‌کند‌: مثلاً به د‌ست آورد‌ن یک د‌رآمد‌ مشخص، ‌گرفتن یک شغل خاص، ‌برقراری رابطه با فرد‌ی معین و هر چیزی که تا کنون د‌ر زند‌گی تجربه نکرد‌ه یا به د‌ست نیاورد‌ه‌ایم. لذا با این اوصاف هدف گزینی باید حایز این ویژگی ها باشد: بدانیم چه کسی هستیم و چه خصوصیاتی داریم : مثلا نقاط قوتی داریم که در رسیدن به این هدف به ما کمک می‏کند پس با قوای بیشتری هدف را دنبال می‏کنیم و یا اینکه نقاط ضعفی داریم که شاید در رسیدن به این هدف ما را خسته کند، پس باید در رفع آنها کوشید. مثلا تنبلی یکی از نقاط ضعف بسیاری از انسانهاست و همچنین ناامیدی.

با اعتماد بنفس و اطمینان به رسیدن به هدف شروع کنیم:  و بدانیم که وقتی شروع کردیم، هیچ چیز جلودار ما نیست و هیچ مانعی وجود ندارد که بتواند جلوی ما را بگیرد.

وقتی کاری را انجام می‌دهیم، کیفیت انجام آن کار اهمیت دارد نه مقدار کاری که انجام می‌دهیم

قبل از انتخاب هدف در مورد آن تحقیق کرده و سختی‏ها و چالش‏های آنرا بدانیم تا عزم خود را بیشتر جزم کرده و با امید بیشتری شروع بکار کنیم.

قهرمان رویاهای خود باش

هدف را دستیافته ببینیم و حال بررسی کنیم که این راه به رفتنش می‏ارزد یا خیر.

سرعت خاصی که در انجام کارها دارید را مشخص و تنظیم کنید: همیشه سعی کنید این نکته را به خاطر بسپارید که کارهایی که شروع به انجام‌شان می‌کنید را باید حتما به اتمام برسانید و کارها را به‌صورت کامل انجام دهید. کارهایی که در طول روز انجام می‌دهید همیشه شامل قسمتی از شغل و حرفه شما نمی‌شوند بلکه در لیست کارهای روزمره شما چندین مسئولیت و وظیفه وجود دارد که سبب می‌شود وقت شما صرف انجام آن کارها شود؛ اختصاص دادن یک زمان خاص برای انجام کارهایی از قبیل پرداخت صورتحساب‌ها، دقت کردن و اهمیت دادن به مواد غذایی مصرفی و .... این تنظیم کردن و برنامه‌ریزی برای انجام کارها همچنین کمک بزرگی به افزایش ثمربخشی شما خواهد کرد.

هر کاری را در زمان مشخصی انجام دهید: نیاز نیست که همه کارها را در آن واحد و همزمان با هم انجام دهید. کارهای‌تان را به گروه و دسته‌های مختلفی تقسیم بندی کرده و سعی کنید که یک گروه یا یک دسته از کارهای‌تان را که با یکدیگر مرتبط هستند و در یک گروه قرار داده‌اید همزمان با هم و به‌صورت کامل به انجام برسانید. کارها باید به قسمت‌های کوچکی تقسیم شوند و باید هر قسمت در زمان مشخصی به انجام رسیده و کامل شود.

برای خودتان وقت کافی اختصاص دهید و استراحت کنید: این مقوله حتی از توجه داشتن و اهمیت دادن به کار نیز مهم‌تر است. بسیاری از مردم به‌صورت تمام وقت در مورد کارشان فکر می‌کنند و دائما هول و وحشت دارند. اصلا هول و هراس نداشته باشید و به بدن و ذهن‌تان استراحت دهید. بعضی از مردم حتی هنگام تماشای فیلم نیز به کارشان فکر می‌کنند.

حتما زمانی را برای استراحت خود در نظر بگیرید، به اندازه کافی بخوابید زیرا خواب کافی باعث ایجاد اعتماد به نفس و شادی در وجودتان خواهد شد و همه این موارد به شما کمک خواهند کرد تا ثمربخشی و بازدهی‌تان افزایش یابد

اگر شما به‌صورت تمام وقت هول و هراس داشته باشید و به همین صورت ادامه دهید، به‌زودی دچار حملات عصبی خواهید شد و انجام این قبیل کارها نه‌تنها هیچ‌گونه کمکی به شما نخواهد کرد بلکه در عوض باعث می‌شود مدت زمانی که می‌توانستید از آن برای انجام کاری استفاده کنید، تلف شود و از بین برود و مهم‌تر از همه اینکه حملات عصبی وارد شده به بدن‌تان باعث می‌شود که سلامت روح و روان‌تان نیز در معرض خطر قرار گیرد و اگر از لحاظ سلامتی دچار مشکل شدید دیگر پشیمانی سودی ندارد. شما نیاز دارید که به سمت یک زندگی متعادل هدایت شوید. حتما زمانی را برای استراحت خود در نظر بگیرید، به اندازه کافی بخوابید زیرا خواب کافی باعث ایجاد اعتماد به نفس و شادی در وجودتان خواهد شد و همه این موارد به شما کمک خواهند کرد تا ثمربخشی و بازدهی‌تان افزایش یابد.

فرآوری: مریم عطاریان

بخش خانواده ایرانی تبیان


منابع:

همشهری آنلاین همراه با تغییرات و اضافات

مطالب مرتبط :

چگونه از پلکان ترقی بالا برویم

تا حالا سراغی از خودت گرفتی

چگونه ارتباط موثر داشته باشیم

با مهارت زندگی ‌کنیم...

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.