تبیان، دستیار زندگی
همیشه قرار نیست در طی یک زایمان تنها یک نوزاد متولد شود. گاه مشاهده می گردد که در طی یک بارداری یک خانواده کوچک دو نفره به یکباره تبدیل به یک خانواده بزرگ چهار،پنج و .. می گردند و ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زندگی به سبک چند قلویی

چگونه خود را برای تولد نوزادان چندقلو اماده کنیم؟


همیشه قرار نیست در طی یک زایمان تنها یک نوزاد متولد شود. گاه مشاهده می گردد که در طی یک بارداری یک خانواده کوچک دو نفره به یکباره تبدیل به یک خانواده بزرگ چهار،پنج و .. می گردند و ...

زندگی به سبک چند قلویی

داشتن فرزندان دوقلو و سه قلو یک موهبت از جانب خداوند است، اما ممکن است ابتدا وقتی صاحب فرزند دوقلو یا چند قلو شدید کمی دچار ترس شوید و تصور کنید که نگهداری و تأمین نیازهای آنها دشوار است. البته این موضوع کاملاً واضح است که نگهداری از یک نوازد کار دشواری است چه برسد به دو یا سه تا. اما با به کارگیری برخی نکات ساده می توانید از بزرگ کردن و نگهداری نوزادان خود لذت ببرید.

آماده شدن برای تولد بچه های دو قلو یا چند قلو موضوعی انرژی بر و درعین حال مهیج است لذا ضروری است که در اولین فرصت برای پذیرایی از تازه واردهای کوچولو آماده شده و زندگی را برای ورود آنها مهیا کنید و در کسب این آمادگی حتما همسرتان را مشارکت دهید. به طور قطع زنان به خاطر طی کردن دوران بارداری و تغییر و تحولات روانی و جسمانی خیلی سریع برای مادر شدن آماده می گردند اما مردان برای ایجاد و شکل گیری حس پدرانه نیازمند فرصت و وقت بیشتری بوده و حتی نیازمند صرف وقت و تلاش هستند لذا به کار گیری مردان جهت ایجاد آمادگی هر چه بیشتر برای تولد نوزادان جدید، بسیار ضروری به نظر می رسد.

اگر قبلا زایمان داشته اید این شانس را خواهید داشت که از تجربیات و امکانات نوزاد قبلی برای انجام برخی وظایف خود مجددا استفاده نمایید. برای مثال ممکن است شما هنوز تخت و صندلی اتومبیل نوزاد قبلی را داشته باشید. بررسی کنید که چه وسایلی را دارید و به خرید چه وسایلی نیازمند هستید.

سعی نکنید برای تهیه تجهیزات مورد نیاز (مطابق با رسم غلط سیسمونی) وسایل کودکان تا چند سال آینده تهیه شود بلکه سعی کنید به مرور و با بزرگ شدن تدریجی چندقلوها برایشان خرید کنید

*چنانچه قبلا نوزادی نداشته اید مسلما نیازمند تهیه یک سری وسایل و مایحتاج هستید. فراموش نکنید که در تهیه وسایل برای نوزادان چند قلو افراط نکنید. برخی از والدین تصور می کنند چون تعداد فرزندانشان بیشتر از سایر والدین است لذا باید چند برابر دیگران هزینه کنند و یا به تهیه وسایل بپردازند این در حالیست که والدین فرزندان چندقلو در تهیه وسایل احتیاط و توجه بیشتری را باید داشته باشند چرا که خرید چند برابری آنها مسلما اگر با دقت و شناخت صورت نگیرد ضرر چند برابر به همراه خواهد داشت.

سعی نکنید برای تهیه وسایل مورد نیاز (مطابق با رسم غلط سیسمونی) وسایل کودکان تا چند سال آینده تهیه شود  چرا که هم فضای بسیاری را اشغال می کند و هم  تا زمان استفاده از این وسایل ممکن است تجهیزات خیلی بهتری به بازار آمده باشد و وسایلی را که شما چند سال قبل خریداری کرده اید اصلا مورد استفاده قرار نگیرد لذا سعی کنید به مرور و با بزرگ شدن تدریجی چندقلوها برایشان خرید کنید. البته در این میان استثناهایی هم وجود دارد مثلا هر چه دستمال توالت، پوشک نوزاد و .. خریداری کنید و ذخیره کنید باز هم ضرر نمی کنید.

زندگی به سبک چند قلویی

*درباره برنامه غذایی تان با پزشک متخصص مشورت داشته باشید. مادرانی که دو قلو یا چند قلو باردار هستند نوع تغذیه شان کاملا متفاوت بوده و به ویتامینها، مواد معدنی و دیگر مواد مغزی بیشتری نسبت به سایر مادران نیازمند هستند. با پزشکتان درباره مکمل هایی که باید مصرف کنید صحبت نمایید مکمل هایی مانند اسیدفولیک، قرصهای کلسیم، ویتامینها و ...که از عیوب هنگام تولد جلوگیری می کند از جمله این موارد است که حتما باید با نظر پزشک متخصص مورد استفاده قرار گیرد.

*برنامه های چکاپ مرتبی که باید داشته باشید را با پزشکتان تهیه کنید و در خصوص بیمارستانی که قصد دارید در آنجا زایمان کنید و شرایط و امکانات آن با وی مشورت نمایید.

*اتاقی برای نوزادانتان طراحی کنید و از اسباب و لوازم مناسبی در این اتاق استفاده کنید. مثلا اگر شما برای خواباندن بچه ها باید آنها را تکان دهید لازم است که صندلی متحرکی را نزدیک تخت بچه ها قرار دهید.

*در همان ابتدای امر شما نیازمند تهیه دو یا چند تختخواب(به تعداد نوزادان) نیستید. بعضی از چند قلوها هنگامی که در کنار هم بخوابند راحت تر هستند برخی دیگر هم در صورتی که کنار هم باشند دایما یکدیگر را با صدای گریه خود از خواب بیدار کرده و لذا مزاحم خواب هم می شوند بنابراین در تهیه این نوع وسایل باید حالات روحی چند قلو ها حتما در نظر گرفته شود.

وقتی نوزادان شروع به حرکت  هنگام خواب کردند آنها را در تختها و مکانهای مجزا بخوابانید تا ضمن آنکه آسیبی به هم نرسانند باعث بیدار شدن یکدیگر نشوند

وقتی نوزادان شروع به حرکت هنگام خواب کردند آنها را در تختها و مکانهای مجزا بخوابانید تا ضمن آنکه آسیبی به هم نرسانند باعث بیدار شدن یکدیگر نشوند.

برای خرید مایحتاج چند قلوها لازم نیست از هر وسیله ای به تعداد نوزادان تهیه شود. برخی از وسایل در ابتدای امر، یک عدد کافیست و تهیه بیش از آن تنها باعث مسدود شدن بیش از حد فضای خانه می گردد.

با زمین گذاشتن وسایلی که امکان سقوط دارند و نیز محدود کردن مناطقی از منزل تان که خطرناک تر است محیط منزل تان را برای کودکان امن کنید.

سیمها و ریسمانها را از کف اتاق بردارید و برای لوازم بزرگتر منزل حتما پوشش و کاور تهیه کنید و کابینتهای منزل و یا کمدهای کوچک را به وسیله قفلهای کوچک پلاستیکی مخصوص به زمین محکم کنید.

پرده های بلند را کوتاه کرده یا گره بزنید و نخهای مربوط به آن را از دید کودکان مخفی کنید.

زندگی به سبک چند قلویی

وسایل مورد نیاز نوزاد تا سه ماهگی را قبل از زایمانتان تهیه کنید. بعد از زایمان تا مدتها خرید کردن و بیرون رفتن بسیار مشکل است از طرف دیگر افراط در خرید نیز دردسر ساز است چرا که  خرید وسایل بیشتر هم جاگیر است و هم امکان دارد که این وسایل اصلا مورد نیاز نوزادان نگردد لذا از تهیه یکباره وسایل برای نوزادان خود خودداری کرده و به مرور و با احتیاج پیدا کردن آنها، خریدهای لازم را ترتیب دهید.

وعده های غذایی را با حجم بیشتر تهیه کرده و در فریزر قرار دهید تا در ایامی که فرصت آشپزی به شما دست نمی دهد از آنها استفاده کنید.

مراقبت از نوزادان چند قلو همان اندازه که بسیار شیرین و سرگرم کننده است اما بسیار سخت و طاقت فرسا و شبیه به شعبده می باشد  لذا حتما قبل از زایمان، به فکر دریافت کمک از اطرافیان خود بوده و برای این امر برنامه ریزی کنید. در صورتی که امکان دریافت چنین کمکهایی را ندارید باید به فکر به کارگیری یک پرستار باشید.

ضمنا فراموش نکنید که قبل از زایمان و تولد چندقلوها، حتما به فکر یک خانه تکانی مفصل از منزل تان باشید چرا که احتمالا مدتها بعد از زایمان امکان تمیز کردن و رسیدگی به منزل را نمی یابید.

مریم عطاریان

بخش خانواده ایرانی تبیان


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.