تبیان، دستیار زندگی

ساخت دستگاه ایرانی برای شناسایی بافت چربی

دستگاهی به منظور مشخصه‌یابی خواص مکانیکی بافت چربی زیر پوستی از سوی محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر ساخته شد که با دقت بالایی قادر به شناسایی خواص مکانیکی بافت چربی برای تشخیص بیماری و ارزیابی روند درمان در بیماران است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
دانشگاه صنعتی امیرکبیر،
از سوی محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر دستگاهی به منظور مشخصه‌یابی خواص مکانیکی بافت چربی زیر پوستی ساخته شد که به گفته آنها با استفاده از این دستگاه پزشکان متخصص طب سنتی ایرانی با دقت بالایی قادر به شناسایی خواص مکانیکی بافت چربی برای تشخیص بیماری و ارزیابی روند درمان در بیماران خواهند بود.

بهزاد سیفی دانش آموخته دکتری دانشگاه صنعتی امیر کبیر با اشاره به اهمیت شناسایی خواص مکانیکی بافت نرم برای طراحی و ساخت اندام‌های مصنوعی و پروتزها، گفت: علاوه بر آن از دیدگاه طب سنتی ایرانی خواص مکانیکی بافت چربی زیرپوستی در برخی نقاط بدن که مرتبط با میزان تجمع مایع میان بافتی است، بیانگر میزان سطح سلامت یا علائم بیماری است و با وجود این مهم، درحال حاضر، پزشکان متخصص طب سنتی برای ارزیابی خواص مکانیکی بافت، از روش معاینه با دست بهره می‌برند.

وی دقت معاینه با دست را مستلزم تخصص و تبحر پزشک دانست و ادامه داد: ازاین رو این روش از دقت کافی برخوردار نیست و بر این اساس در این مطالعات اقدام به ارائه روشی برای کمی‌سازی فرآیند معاینه با دست کردیم.
سیفی این تحقیق را شامل دو بخش نرم‌افزاری و سخت‌افزاری در تشخیص ودرمان دانست و یادآور شد: در مقوله تشخیص در بخش سخت‌افزاری، دو نسخه ازیک دستگاه برای انجام تست‌های آزمایشگاهی و بالینی طراحی و ساخته شد که موفق به دریافت تأییدیه ثبت اختراع نیز شدیم.

مجری طرح با اشاره به دستاوردهای این مطالعات در فاز درمان، اظهار کرد:در این بخش 8 دستگاه برای کار بر روی نمونه حیوانی طراحی و ساخته شده است. در بخش نرم‌افزاری که شامل مدل‌سازی و مشخصه‌یابی خواص مکانیکی بااستفاده از داده‌های آزمایشگاهی است، فرآیند آزمون تشخیصی بر روی حدودً50 نفر از افراد سالم جامعه انجام شده است.
به گفته وی به منظور تکمیل بانک داده‌ها برای طراحی استاندارد و دامنه پارامترهای تشخیصی برای افراد سالم، نیاز است در آینده آزمون بر روی تعداد بیشتری از افراد انجام شود.
وی چالش اصلی این تحقیقات را مطالعات در این‌ویو (انجام تست بر روی بافت زنده) دانست و ادامه داد: به دلیل اغتشاشات ناشی از فعالیتهای فیزیولوژیک بدن مانند ضربان قلب و تنفس اندازه گیری پاسخ بافت نرم به تحریک مکانیکی دارای چالش است.

وی غیرتهاجمی بودن، فاقد عواض جانبی و کاهش هزینه درمان را از جمله مزایای این طرح نام برد و ادامه داد: این تحقیق اولین رساله دکتری دررشته‌های فنی است که هدف آن استفاده از ابزارها و روش‌های مهندسی در طب سنتی ایرانی تعریف شده است.
سیفی تشخیص و درمان با رویکرد کل‌نگری با استفاده از منابع طب سنتی ایرانی را از کاربردهای دستاورد این تحقیقات نام برد.

وی با اشاره به فاز توسعه‌ای این تحقیقات، توضیح داد: به منظور تجاری سازی فناوری نیاز است ابتدا نمونه بالینی از نسخه درمانی دستگاه به تعدادحداقل 20 عدد ساخته و بر روی بیماران تست شود. پس از این مرحله مجوزهای مرتبط اخذ شده و محصول وارد بازار خواهد شد.
این طرح از سوی بهزاد سیفی دانش آموخته و ناصر فتورائی ازاعضای هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر و مهدی علیزاده عضو هیأت علمی دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران در قالب رساله دکتری اجرایی شد.
منبع:خبرگزاری فارس