تبیان، دستیار زندگی

دوچرخه Cybic و دستیار دیجیتال الکسا

پس از تجهیز لوازم خانگی و بلندگوها به دستیارهای صوتی، اکنون شاهد استفاده از الکسا در دوچرخه‌ها هستیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
دوچرخه هوشمند
افزودن الکسا به وسایل نقلیه‌ای همچون دوچرخه‌ها و موتورسیکلت‌ها ممکن است در نگاه اول بی‌فایده به‌نظر برسد؛ اما با نگاهی به دوچرخه‌ی هوشمند E-Legend محصول سایبیک (Cybic)، دیدگاه افراد در این رابطه تغییر خواهد کرد. در طرح مفهومی مورد بحث می‌توان از الکسا برای مسیریابی فوری استفاده کرد. به‌علاوه، می‌توانید پیش از رسیدن به منزل سیستم گرمایشی را روشن کنید یا به خانواده‌ی خود اطلاع دهید که در ترافیک مانده‌اید. با کمک دستیار صوتی، حتی می‌توانید حین پدال زدن غذای دلخواه‌ خود را از سرویس تحویل‌غذای UberEats سفارش دهید.

سایبیک اولین شرکتی به‌حساب می‌آید که دست به ارائه‌ی دوچرخه‌های مجهز به الکسا زده است. این مجموعه که شامل دوچرخه‌های هیبریدی و غیرالکتریکی می‌شود، تابستان امسال و ازطریق وب‌سایت Halfords در بریتانیا به‌فروش خواهند رسید. پس از بریتانیا نیز شاهد ورود این دوچرخه‌ها به دیگر بازارها خواهیم‌ بود.

دوچرخه‌ی E-Legend از رایانه‌ای با نمایشگر رنگی کوچک بهره می‌برد. این رایانه که بین اهرم‌های ترمز دستی جا خوش کرده، به یک بلندگوی کوچک و مجموعه‌ای از میکروفون‌ها مجهز است که می‌توانند از فاصله‌ی زیاد صدای کاربر را تشخیص دهند. در نمونه‌ی به‌نمایش گذاشته‌شده در نمایشگاه CES، این میکروفون‌ها کار خود را به‌خوبی انجام می‌دادند و باوجود سروصدای زیاد، دستگاه بدون مشکل فرمان فعال‌سازی «الکسا»‌ را تشخیص می‌داد؛ البته نمی‌توان محیط غرفه‌های نمایشگاه را با شرایط واقعی رانندگی مقایسه کرد. در هر حال، مشاهده‌ی کارکرد میکروفون‌ها در شرایط دوچرخه‌سواری با سرعت بالا، وزش باد و در حضور خودروهای پر سروصدا جذاب خواهدبود.

نسخه‌ی الکتریکی E-Legend با ترکیبی از باتری و موتور الکتریکی ارائه می‌شود تا به کمک پاهای دوچرخه‌سواران بیایند.



از سوی دیگر، گوش دادن به پاسخ‌های دستیار صوتی چندان آسان نبود؛ چرا که بلندگوی موجود صدایی ضعیف با حجم و کیفیت پایین تولید می‌کرد. البته احتمالا امکان اتصال دوچرخه به ایرفون‌های بی‌سیم، ازطریق بلوتوث فراهم خواهدشد و در این صورت استفاده از الکسا حین دوچرخه‌سواری راحت‌تر است. مشکل دیگر، برقراری ارتباط با اینترنت است، این دوچرخه‌ها می‌توانند اینترنت را از گوشی کاربر دریافت کنند و همچنین با سیم‌کارت‌های Vodafone به‌همراه بسته‌ی اینترنت سه‌ساله عرضه می‌شوند؛ اما در محیط نمایشگاه که امکان اتصال به اینترنت به‌خوبی مهیا نبود، دوچرخه نمی‌توانست با سرعت کافی به فرامین کاربران پاسخ دهد. برای مثال،‌ در پاسخ به درخواست ارائه‌ی سرخط اخبار روز، نتایج چندین دقیقه بعد توسط الکسا ارائه شدند.

اکنون زمان مناسبی برای قضاوت نهایی در رابطه با این محصول نیست؛ اما آنچه گفته‌شد، اهمیت ارائه‌ی پاسخ‌های سریع را نشان می‌دهد. اگر قرار باشد برای هر پاسخ بیش از دو دقیقه صبر کنیم، بهتر است از همان مدت برای توقف و به‌دست آوردن اطلاعات ازطریق گوشی‌هوشمند خود استفاده کنیم.

در قسمت فوقانی چارچوب دوچرخه، نزدیکی محل اتصال فرمان به بدنه، سه‌ کلید فیزیکی نیز قرار دارند. در صورت اتصال دوربین به دوچرخه ازطریق ارتباط بلوتوث یا وای‌فای، می‌توانید با فشردن کلید «دوربین»، تصویری را ثبت کنید. کلید دیگری نیز در همین قسمت وجود دارد که چراغ‌های جلو و عقب دوچرخه را روشن می‌کند. کلیدی که با حرف P مشخص‌شده با قفل کردن چرخ عقب، خیال شما را از بابت امنیت دوچرخه در زمان پارک کردنِ آن راحت می‌کند. این دوچرخه‌ی هوشمند از GPS نیز بهره می‌برد؛ اما مشخص نیست که آیا سایبیک راهکاری برای یافتن دوچرخه در صورت سرقت آن ارائه می‌کند یا خیر.

نسخه‌ی الکتریکی E-Legend با ترکیبی از باتری و موتور الکتریکی ارائه می‌شود تا به کمک پاهای دوچرخه‌سواران بیایند. هرچند نوع موتور و باتری استفاده‌شده هنوز تأیید نشده است؛ اما عبارت Bafang M500 که روی پدال‌ها نقش بسته بود، احتمالا به استفاده از ترکیب موتور ۲۵۰ واتی و باتری ۴۵۰ وات‌ساعتی محصول شرکت Bafang اشاره می‌کند.

از آنجا که دوچرخه به زمین غرفه متصل شده‌ بود، امکان راندن و آزمایش آن در محیط نمایشگاه وجود نداشت؛ پس هم‌اکنون نمی‌توان در رابطه با کارایی سیستم الکتریکی آن قضاوت کرد. نکته‌ی دیگر این است که قیمت مدل الکتریکی هنوز اعلام نشده؛ اما امکان عرضه‌ی دوچرخه با برچسب قیمت چندهزار دلاری دور از ذهن نیست. در رابطه با مدل E-Legend هم احتمالا قیمت آن در انگلستان بالغ‌بر هزار پوند خواهد بود.
منبع: گجت نیوز