تبیان، دستیار زندگی
خوشحالیم كه عظمت قرآن و اسلام باعث گردیده تا این محققین پس از این همة زحمت و تلاش در نهایت، بیاناتی داشته‌اند كه باعث افتخار و سرافرازی مسلمانان گردیده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

معجزه جاویدان(5)

قرآن

ادامه از معجزه جاویدان(4)

دركتاب « بنیان بی بها و قرآن» كه در سال 1885 در لندن به چاپ رسیده است ، آربوتنت ( ARBOTHNOT ) می‌گوید:
«از نقطه نظر ادبی، قرآن به عنوان نمونه فصیح‌ترین عربی كه در سبكی بین نثر و شعر در آمده است، ملاحظه می‌شود. تعجب دراین است كه با آن كه قرآن از نظر لغات و طرز گرامری و جمله بندی عیناً طبق قواعد دستوری عربی است، با وجود این، تمام همتی كه دیگران به خرج داده‌اند كه به ظرافت و بلاغت قرآن چیزی بنویسند تاكنون موفق نشده‌اند. به علاوه از جهت فوق آخرین و كامل ترین متن قرآن در بین بیست سال پس از مرگ پیغمبر( 632م) تدوین شده است و عیناً همان متن تاكنون باقی مانده است. بدون آن كه هیچ گونه تحریفی و تصرفی از طرف هواداران قرآن یا مترجمین و مفسرین در آن به عمل آمده باشد. متأسفانه چنین ادعایی درباره هیچ‌یك از كتب عهد قدیم و جدید نمی‌توان كرد».

در كتاب «پیشرفت سریع اسلام» خانم دكتر «لورا واكسیا والگیری» استاد دانشگاه ناپل چنین می‌نویسد:
« كتاب آسمانی اسلام، نمونه ای از اعجاز است  ... قرآن كتابی است كه نمی‌توان از آن تقلید كرد، نمونه سبك و اسلوب قرآن در ادبیات سابقه ندارد، تأثیری كه این سبك در روح انسان ایجاد می‌كند ناشی از امتیازات و برتری‌های آن است ... چه طور ممكن است این كتاب اعجاز آمیز ساخته محمد باشد در صورتی‌كه او یك نفر عرب درس نخوانده ای بود ... ما در این كتاب گنجینه‌ها و ذخائری از علوم می‌بینیم كه فوق استعداد و ظرفیت با هوش‌ترین اشخاص و بزرگ ترین فیلسوفان و قوی ترین رجال سیاست و قانون است. به دلیل این جهات است كه قرآن نمی‌تواند كار یك مرد حتی تحصیل كرده و دانشمند هم باشد».

در این سیر به مطلبی هم از « جیمز میچز» نویسنده مقاله «اسلام مذهبی كه درست شناخته نشده »چاپ شده در مجله پر خواننده «ریدرز دایجست» در سال 1955 می‌پردازیم. او می‌گوید:
 «قرآن محتملاً بیش از همة كتابها در دنیا خواننده دارد، مطمئناً بیش از همة كتاب ها حفظ می‌شود و ممكن است از همة كتاب ها در زندگی روزمره پیروانش بیشتر تأثیر و نفوذ داشته باشد، قرآن مثل انجیل نیست بلكه در سبك قابل ستایشی نوشته شده است. نه شعر است و نه نثر معمولی و هنوز آن قابلیت را دارد كه شنوندگان را به لذت و وجد ایمان بر انگیزاند».

این تعداد نظرات كه به آن ها اشاره شد چند برگی بود از بسیار صفحاتی كه در طی دوران ظهور قرآن تا نیم قرن اخیر در خصوص این كتاب توسط محققین غیر مسلمان به جامعه بشریت ارائه گردیده و در سال های اخیر نیز كه ارتباطات كامپیوتری و بین المللی راه تحقیق را به مراتب سهل‌تر از گذشته نموده است. روزی نیست كه تحقیق و مقاله ای در بزرگی و عظمت قرآن به انسانیت ارائه نشود.

لازم به ذكر است كه خواننده دراین مقاله با نظرات متعددی از محققین غیر مسلمان روبرو گردیده و شاید این سؤال مطرح شود كه چرا از نظرات بزرگان اسلام از دانشمندان و پژوهشگران مسلمان كه تحقیقات ارزشمندی در این ارتباط نموده‌اند ذكری به میان نیامده است. این خلاصه در پی آنست كه به خواننده تفهیم نماید كه:

عظمت اسلام و قرآن توسط محققین و اندیشمندان غیر متعصب به اسلام نیزتأیید و تصدیق گردیده و این امر اشاره به واقعیت و حقیقت قرآن دارد .

پس غرض از نقل سخن این پژوهشگران، استشهاد به كلامشان نیست، بلكه سعی بر آنست تا برای آن دسته از خوانندگان كه خود توانایی شناخت معجزه بودن ادبی قرآن را ندارند اثبات شود كه اگر كوچك ترین خدشه‌ای در این ادعای قرآن وجود داشت از نظر مورخان كنجكاو و منتقد غیر مسلمان پنهان نمی‌ماند.

البته با ادب اسلامی زحمات تمامی این پژوهشگران منصف را كه دراین راه فعالیت‌های گسترده‌ای را به انجام رسانده اند، تاجایی كه در برخی موارد فعالیت آنها آدمی را به حیرت می‌اندازد، قدر می دانیم و خوشحالیم كه عظمت قرآن و اسلام باعث گردیده تا این محققین پس از این همة زحمت و تلاش در نهایت، بیاناتی داشته‌اند كه باعث افتخار و سرافرازی مسلمانان گردیده است.

ادامه در معجزه جاویدان 6

نوشته محسن سید اسماعیلی

بخوانید:

انسان 1

عقل و و حی 1

علم و دین 1

دین شناسی 1

اسناد جاویدان 1

کدام دین 1

اسلام و محمد (ص)1