تبیان، دستیار زندگی
مدتی است فعالیت‌ها در اردوگاه‌های اصولگرایان و اصلاح‌طلبان برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال 92 شدت بیشتری پیدا كرده است؛ عده‌ای حرف از ائتلاف چهره‌های شاخص در بین اصولگرایان می‌زنند، برخی دیگر معتقد به حضور تمام شاخه‌های اصولگرایی در انتخابات هستند و در جنا
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چینش اصولگرایان را رقبا‌ تعیین می کنند


مدتی است فعالیت‌ها در اردوگاه‌های اصولگرایان و اصلاح‌طلبان برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال 92 شدت بیشتری پیدا كرده است؛ عده‌ای حرف از ائتلاف چهره‌های شاخص در بین اصولگرایان می‌زنند، برخی دیگر معتقد به حضور تمام شاخه‌های اصولگرایی در انتخابات هستند و در جناح اصلاح‌طلب هم حرف از كاندیداتوری یكی دو چهره در این جریان مطرح شده و برخی دیگر هنوز در مورد حضور در انتخابات به تصمیم قطعی نرسیده‌اند.

در همین رابطه حسین طلا عضو شورای مركزی فراكسیون اصولگرایان مجلس با تاكید بر اهمیت انتخابات آینده ریاست‌جمهوری، معتقد است كه چینش كاندیداهای اصولگرا در انتخابات آینده بستگی زیادی به نحوه حضور رقیب در انتخابات دارد و حتی نیاز به وحدت در بین اصولگرایان هم بر همین اساس شكل خواهد گرفت.

وی همچنین اضافه می‌كند كه در طول سال‌های بعد از انقلاب امكان حضور جریان اصلاح‌طلب در شرایطی كه چارچوب‌ها و ارزش‌های نظام از طرف آنها رعایت شده باشد وجود داشته و در این دوره نیز نظام برای اصلاح‌طلبانی كه چارچوب‌ها را قبول داشته باشند، بستر را فراهم خواهد كرد.

حسین طلا

مشروح گفت‌وگوی سایت اطلاع رسانی تبیان با حسین طلا نماینده تهران را در زیر می‌خوانید:

ـ اهمیت انتخابات آینده ریاست‌جمهوری را چطور ارزیابی می‌‌كنید؟

مگر می‌شود مردمی كه اینقدر در انتخابات‌های مختلف مشاركت سیاسی دارند و نظام‌شان متعلق به خودشان است نسبت به انتخاب دومین مقام كشور به عنوان ارشدترین مقام اجرایی بی‌تفاوت باشند؟ در حال حاضر تمام امور در ابعاد مختلف از اقتصادی، اجتماعی و سیاسی زیرمجموعه دولت تعریف می‌شود و من تصور نمی‌كنم مردم ما با توجه به خلق و خو و خصلتی كه دارند نسبت به آینده‌شان بی‌تفاوت باشند.

ـ نحوه حضور اصولگرایان در انتخابات آینده ریاست‌جمهوری چطور پیش‌بینی می‌كنید؟

هنوز خیلی زود است كه بتوان در مورد كاندیداها و جریانات مختلف پیش‌بینی داشت اما هر چه جلوتر می‌رویم پرده‌های جدیدی به نمایش گذاشته می‌شود. گاهی اظهارنظرهای متفاوتی از آنچه ما تاكنون شناخت داشته‌ایم مطرح می‌شود و مجموعه‌ای باسابقه و قدمتی مشخص موضعی می‌گیرد كه 180 درجه با انتظار ما تفاوت دارد، یا برخی كاندیداهای مطرح در كنار هم قرار می‌گیرند و ایجاد یك تشكیلات و ائتلاف می‌كنند این فضا آرام آرام به پیش می‌رود اما باید منتظر ماند و دید كه آیا این تحركات به نتیجه می‌رسد، آیا این ائتلاف بر اساس نظرسنجی‌ها جلو می‌رود؟ رفتار دولت به عنوان جریانی كه خارج از جایگاه و امكانات دولتی امكان حضور در انتخابات را مثل تمامی شهروندان دارد، چه خواهد بود؟

اصولگرایان رفتار خود را بر اساس رقیب‌شان تنظیم خواهند كرد. اگر رقیب حضور جدی نداشته باشد رقابت در دایره گفتمان اصولگرایی انجام خواهد گرفت و سلایق مختلف اصولگرا با یكدیگر رقابت خواهند كرد. به هر حال طبیعی است كه احساس نیاز به وحدت در جریان اصولگرا كاملا مبتنی بر نحوه حضور رقیب در عرصه خواهد بود

ـ به نظر شما در انتخابات پیش‌رو آیا اصلاح‌طلبان امكان حضور و معرفی كاندیدا خواهند داشت؟

از طرفی اصلاح‌طلبان باید نسبت به نظام، مواضع‌شان را روشن كنند و نسبت به فتنه تبری بجویند. آنها باید مشخص كنند كه می‌خواهند فتنه را تایید كنند؟ یا رفتاری داشته باشند كه نه سیخ بسوزد نه كباب. اینها قطعا در یارگیركشی‌ها موثر خواهد بود. در 33 سال گذشته این شرایط در نظام ما وجود داشته كه هر كس در چارچوب قانون اساسی، نظام، ولایت مطلقه فقیه و ارزش‌ها در عرصه انتخابات حضور یابد مگر اینكه سابقه كیفری داشته باشد. این امكان همیشه فراهم بوده و آمدن دولت‌های جدید، نو و كاملا متفاوت از لحاظ رفتار، گفتار و عملكرد با دولت قبلی بیانگر همین است بنابراین نظام بر اساس پارامترهایی مشخص، شرایط حضور افراد در انتخابات را مشخص خواهد كرد.

حسین طلا

ـ برخی اصولگرایان معتقدند با توجه به وقایع بعد از انتخابات سال 88 امكان حضور و پذیرش اصلاح‌طلبان وجود نخواهد داشت، نظر شما در این باره چیست؟

این دو بحث جداگانه است؛ اینكه آیا نظام به اصلاح‌طلبان اجازه حضور می‌دهد؟ در واقع نظام به اصلاح‌طلبانی كه چارچوب‌ها را قبول داشته باشند و نسبت به جریانات فتنه‌گونه سال 88 تبری بجویند عرصه را برای رقابت و حضور اجتماعی آنها باز می‌كند اما اینكه آنها در بین مردم چه بازخوردهایی داشته باشند این به كاندیدا، برنامه‌‌ها و میزان محبوبیت و شناخت از او برمی‌گردد. از نظر حاكمیت، شرایط برای حضور همه گروه‌ها و اشخاصی كه می‌توانند درون نظام فعالیت كنند و این مسئولیت را به دوش داشته باشند، وجود دارد و در طول سال‌های گذشته هم كسانی كه چارچوب‌های مشخص نظام را پذیرفته‌اند بستر حضور در انتخابات را داشته‌اند.

ـ به نظر شما آینده انتخابات آینده رقابت بین اصولگرایان خواهد بود یا اصلاح‌طلبان می‌توانند رقیب جدی اصولگرایان در عرصه انتخابات باشند؟

قطعا اصولگرایان رفتار خود را بر اساس رقیب‌شان تنظیم خواهند كرد. اگر رقیب حضور جدی نداشته باشد رقابت در دایره گفتمان اصولگرایی انجام خواهد گرفت و سلایق مختلف اصولگرا با یكدیگر رقابت خواهند كرد. به هر حال طبیعی است كه احساس نیاز به وحدت در جریان اصولگرا كاملا مبتنی بر نحوه حضور رقیب در عرصه خواهد بود.

سارا كیان

 بخش سیاست تبیان