تبیان، دستیار زندگی
قراردادن اطلاعات شخصی روی اینترنت می‌تواند باعث سوءاستفاده افراد سودجو و کلاهبردار شود؛ این در حالی است که امروزه با گسترش شبکه‌های اجتماعی بسیاری از کاربران اینترنت اقدام به انتشار اطلاعات خود در این شبکه‌ها می‌کنند؛ اطلاعاتی که بعدا می‌تواند مورد سوءاست
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شگردهای کلاهبرداران فضای مجازی را بشناسید


قراردادن اطلاعات شخصی روی اینترنت می‌تواند باعث سوءاستفاده افراد سودجو و کلاهبردار شود؛ این در حالی است که امروزه با گسترش شبکه‌های اجتماعی بسیاری از کاربران اینترنت اقدام به انتشار اطلاعات خود در این شبکه‌ها می‌کنند؛ اطلاعاتی که بعدا می‌تواند مورد سوءاستفاده دیگران قرار گیرد.

کلاهبرداری

محسن سهل‌آبادی، استاد دانشگاه و کارشناس فضای مجازی در این زمینه می‌گوید: این موضوع دو حالت دارد؛ زمانی اطلاعاتی را افراد با اختیار خود و با ای‌میل شخصی روی سیستم قرار می‌دهند، از این طریق امکان سوءاستفاده‌های احتمالی وجود دارد و درصد آن هم بسیار بالاست اما در کنار این موضوع زمانی افراد علاقه ندارند که اطلاعات شخصی آنها افشا شود و به همین دلیل اطلاعات را در رایانه شخصی خود و یا در ای‌میل‌ها ذخیره می‌کنند، در اینگونه موارد ناخواسته و به‌دلیل افشای اطلاعات و هک‌کردن سایت‌ها و ای‌میل، اطلاعات شخصی افراد در اختیار دیگران قرار می‌گیرد.

در حال حاضر دانشجویانی هستند که پایان‌نامه‌های دوره‌های دانشجویی خود را از کارشناسی گرفته تا مقطع دکتری در بخش ذخیره ای‌میل خود قرار می‌دهند. در بسیاری از پرونده‌ها مشاهده شده است که این ای‌میل‌ها را هک کرده و اطلاعات آن را سرقت می‌کنند. متأسفانه فضای مجازی در کنار مزایای فراوانی که دارد، این آفت‌ها و آسیب‌ها را هم در خود جای داده است به همین دلیل بیشتر باید در این فضا مراقب بود.

وی می‌افزاید: برای مثال یکی از شگردهای کلاهبرداری در بحث وام است، دیگری در بحث کارت‌های معافیت و پایان خدمت و دیگری با عنوان برنده‌شدن در مسابقه یا قرعه‌کشی از شما، شماره حساب بانکی می‌خواهند. با این شگرد‌ها مشکلات جدی برای افراد ایجاد می‌کنند و در برخی از موارد هم همانطور که شما اشاره کردید در پوشش اعطای وام و به بهانه پرکردن فرم‌های مربوطه در اینترنت تمام اطلاعات کاربران را به سرقت می‌برند و با شگرد‌های خاصی در واقع قربانیان خودشان را تحت هجمه‌های گوناگون قرار می‌دهند.

متأسفانه فضای مجازی در کنار مزایای فراوانی که دارد، این آفت‌ها و آسیب‌ها را هم در خود جای داده است به همین دلیل بیشتر باید در این فضا مراقب بود

واقعیت این است که براساس فراوانی، بیشترین جرائمی که در حوزه اینترنت اتفاق افتاده است تا حالا بحث جرائم حوزه اخلاقی بوده است اما در حوزه جرائم اقتصادی هم شیوه‌های گوناگون کلاهبرداری از جمله هک حساب، جابه‌جایی مبالغ و بحث اشتغال و اعطای وام‌های فوری مطرح بوده است. البته مباحث دیگری هم ازجمله بحث تحصیل خارج از کشور هم مطرح بوده که متأسفانه تعدادی از جوانان به‌دلیل اطلاع نداشتن از اینگونه کلاهبرداری‌ها صید دام شارلاتان‌ها و افراد سود جو شده‌اند.

کلاهبرداری اینترنتی

محسن سهل‌آبادی در پاسخ به این سۆال که این شگرد به چه صورتی در فضای مجازی انجام می‌شود می‌گوید: در فضاهای اینترنتی کلاهبرداران در پوشش یک دانشگاه معتبر خارجی ظاهر شده‌اند و حتی از این طریق از آرم و نشانی یک دانشگاه سوءاستفاده کرده و شبکه مجازی برای خودشان راه‌اندازی کردند و از افراد زیادی به طمع اینکه بتوانند تحصیل کنند اخاذی کرده‌اند. افراد سودجو در فضای مجازی یک روز ممکن است بحث وام را مطرح کنند روز دیگر ثبت‌نام برای خودرو را مطرح کرده و یک روز هم اعتقادات ما را مورد هدف قراردهند. اینجاست که باید در فضای مجازی ساز هوشیاری، آگاهی و اعتقادات ما کوک باشد.

این کارشناس فضای مجازی می‌گوید: بیشترین کاربرانی که فعالیت‌های خود را در حوزه مجازی انجام می‌دهند افراد تحصیلکرده هستند اما باید توجه داشت که انسان در هر شرایطی می‌تواند اغفال شود و به این صورت نیست که ما تصور کنیم چون بنده دارای فلان تحصیلات هستم پس دیگر امکان اغفال برای من وجود ندارد چون در واقع مجرمان از نقاط ضعف ما استفاده می‌کنند. در بحث افراد تحصیلکرده یکی از دلایل این است که اعتماد به نفس کاذب این افراد در زمان گشت‌و‌گذار در فضای مجازی باعث می‌شود در دام کلاهبرداری‌ها قرار گیرند.

بخش ارتباطات تبیان


منبع : همشهری آنلاین