تبیان، دستیار زندگی
طبق اساسنامه‌های موجود «تاسیس فرستنده و پخش برنامه‌های رادیو و تلویزیونی در هر نقطه کشور در انحصار سازمان صدا و سیما است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

كنترل تلویزیون‌های اینترنتی در دستان كیست؟


طبق اساسنامه‌های موجود «تاسیس فرستنده و پخش برنامه‌های رادیو و تلویزیونی در هر نقطه کشور در انحصار سازمان صدا و سیما است.

با گسترش شبكه‌های رادیویی و تلویزیونی، چند سالی است بحثی با عنوان تلویزیون‌های اینترنتی در دنیا شكل گرفته و بدین ترتیب امكانی فراهم شده است تا مخاطبان در سراسر دنیا بتوانند برنامه‌های مورد علاقه خود را در هر ساعتی و از هر كجای دنیا مشاهده كنند.

تلویزیون اینترنتی

این‌كه تلویزیون‌های اینترنتی و یا به عبارت دیگر آی.پی.تی.وی‌‌ها چه زمانی در ایران فعال می‌شوند، سوالی است كه جای بحث بسیار دارد.

تلویزیون اینترنتی تحت عنوان پروتكلی با نام پروتكل تلویزیون اینترنتی IPTV Internet Protocol Television راه‌اندازی شده‌اند و به عبارت دیگر راهكاری هستند تا كاربران بتوانند از طریق دنیای مجازی موفق به دریافت امواج شبكه‌های رادیویی و تلویزیونی شوند.

در این شیوه به جای ارسال سیگنال‌های رادیویی و ماهواره‌ای در فرمت تلویزیون‌های كابلی، سیگنال‌های مربوطه روی شبكه‌ اینترنت پهن باند قرار می‌گیرند و افراد می‌توانند برنامه مدنظر خود را از طریق اینترنت دنبال كنند.

اما درواقع با استفاده از تلویزیون‌های اینترنتی دیگر افراد مجبور نخواهند بود، برای دیدن برنامه‌ای خاص حتما در ساعتی خاص پای تلویزیون بنشینند علاوه بر این، با این شیوه، كاربران می‌توانند برنامه‌های تلویزیونی كشور‌های مختلف را براساس نیاز مورد استفاده قرار دهند.

در شرایطی كه در كشور‌های مختلف دنیا این شیوه‌ مورد توجه بسیار قرار گرفته، راه‌اندازی تلویزیون‌های اینترنتی در ایران همچنان با اما و اگر‌های متعدد همراه است.

پهنای باند فعلی اجازه استفاده از IPTV را می‌دهد؟

در زمینه‌ استفاده از تلویزیون‌های اینترنتی، یكی از مهم‌ترین و ضروری‌ترین موارد به بحث پهنای باند مربوط می‌شود، چرا كه بی‌شك برای دسترسی مناسب و مطلوب به این نوع تلویزیون‌ها سرعت و كیفیت اینترنت اهمیت بسزایی دارد.

تلویزیون اینترنتی تحت عنوان پروتكلی با نام پروتكل تلویزیون اینترنتی IPTV Internet Protocol Television راه‌اندازی شده‌اند و به عبارت دیگر راهكاری هستند تا كاربران بتوانند از طریق دنیای مجازی موفق به دریافت امواج شبكه‌های رادیویی و تلویزیونی شوند

در حال حاضر، اكثر ما حتی با داشتن اینترنت پرسرعت برای دیدن یك فایل كوتاه تصویری كه ممكن است برایمان ایمیل شده باشد، باید مدت‌ها زمان بگذاریم و در نهایت ممكن است تصاویر با كیفیتی پایین و به كندی نمایش داده شوند. حال تصور كنید اگر مخاطبان بخواهند با همین شیوه یك برنامه‌ تلویزیونی را تماشا كنند، چه حالی به آنها دست خواهد داد؟

هم‌چنین تصور كنید اگر برنامه‌ مدنظر شما برنامه‌ای پرطرفدار بوده باشد و همزمان حجم بالایی از مخاطبان بخواهند آن را تماشا كنند، اوضاع چگونه خواهد شد؟

اما با تمام این اوصاف، اوایل مرداد‌ماه مسئولان صدا‌وسیما از راه‌اندازی آی.پی مدیایی با نام «رسانه مهر» خبر دادند.

لطف‌الله سیاهكلی - معاون رسانه مجازی سازمان صدا‌وسیما - در این باره گفت: سازمان صدا‌وسیما فرصتی را فراهم كرده تا به رسانه‌ای برروی بستر اینترنت برسیم. این سیستم با دو مگابایت سرعت در ثانیه برروی سطح تلفن است و مردم می‌توانند صوت و تصاویر درخواستی، اینترنت، موتور جست‌وجو و سایر خدماتی را كه لازم دارند روی آن دریافت كنند.

او در عین حال عنوان كرد: در این شبكه قابلیت دسترسی به كانال‌های تلویزیونی بسیار زیاد و تقریبا نامحدود است و امكان دسترسی به آن از طریق كابل نوری و تلفن فراهم شده است.

تلویزیون اینترنتی

این تلویزیون ظاهرا یك تلویزیون كابلی نیست؛ معمولا در دنیا سیستم‌های این چنینی با عنوان IPTV معروف هستند، اما سیستمی كه صدا و سیما راه‌اندازی كرده‌، یك آی.پی مدیا است؛ یعنی همه رسانه‌ها برروی آن قرار دارند. در حالت معمول تلفن، اینترنت، فكس و تلویزیون جدا از یكدیگر هستند، اما برروی آی.پی مدیا كه نام فارسی‌اش را «رسانه مهر» گذاشته‌اند، همه این خدمات به صورت همزمان قابل دسترسی هستند.

اما سیاهكلی در عین حال از دسترسی هزار مشترك تهرانی به این سیستم خبر داد و خاطر نشان كرد كه چنین شبكه‌ای تولید داخل است و در تولید آن با هیچ كشوری همكاری نشده است.

البته او سرعت و قیمت این رسانه را هم مورد توجه قرار داده و در این باره عنوان كرد: سیستم ما با هزینه‌های اندك فنی قابلیت‌های بالایی دارد و برروی بستر مخابرات تلفن فعالیت می‌كند. به همین دلیل هزینه‌‌ها كم و سرعت انتشار بالا است. بنابراین ما امیدواریم طی سال‌های اینده در تمام كشور قابل استفاده باشد.

هزینه اشتراك معادل هزینه ADSL و حدود 10 تا 12 هزار تومان در ماه خواهد بود.

با این حال معاون مجازی سازمان صدا‌وسیما هیچ صحبتی از این نكرده‌ كه از چه زمانی می‌توان منتظر گسترش چنین شبكه‌ای بود واگر افراد علاقه‌مند به استفاده از این سرویس باشند، از چه طریق می‌توانند اقدام كنند. هم‌چنین او توضیحی هم نداده كه از طریق این سیستم چه شبكه‌هایی قابل دسترسی خواهند بود و بدین ترتیب هم‌چنان اما و اگر‌های متعددی در این زمینه برجای می‌ماند.

اما با تمام این اوصاف، اوایل مرداد‌ماه مسئولان صدا‌وسیما از راه‌اندازی آی.پی مدیایی با نام «رسانه مهر» خبر دادند

كنترل تلویزیون‌های اینترنتی دست كیست؟

اما نكته دیگری كه درباره تلویزیون‌های اینترنتی مطرح است بحث مالكیت آن‌ها است.

در حالی كه مطابق با قانون اساسی، حق تاسیس شبكه‌های رادیو و تلویزیونی منحصرا به سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی واگذار شده، در حال حاضر بحث تاسیس چند تلویزیون‌ و رادیوی اینترنتی بعضا شنیده می‌شود كه البته این موضوع با واكنش‌های مختلفی نیز مواجه شده‌است.

طبق اساسنامه‌های موجود «تاسیس فرستنده و پخش برنامه‌های رادیو و تلویزیونی در هر نقطه کشور در انحصار سازمان صدا و سیما بوده و چنانچه اشخاص حقیقی یا ‌حقوقی اقدام به تاسیس یا بهره‌برداری از چنین رسانه‌هایی کنند از ادامه کار آنان جلوگیری به عمل آمده و تحت تعقیب قانونی قرار خواهند گرفت.

بخش ارتباطات تبیان


منبع : ایتنا