تبیان، دستیار زندگی
در حالی دولت شرایط مسکن قسطی شهر تهران را پیش پرداخت و قسط یک میلیون تومانی عنوان کرده است که به نظر می‌رسد این شرایط نه برای اقشار کم‌درآمد بلکه برای اقشارپردرآمد جامعه است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مسکنی ویژه پولدارتر ها؟!


در حالی دولت شرایط مسکن قسطی شهر تهران را پیش پرداخت و قسط یک میلیون تومانی عنوان کرده است که به نظر می‌رسد این شرایط نه برای اقشار کم‌درآمد بلکه برای اقشارپردرآمد جامعه است.

مسکن

دولت نهم بحث مسکن مهر را از همان سالهای ابتدایی تصدی اش مطرح کرد، بحثی که برگرفته از طرحهای ساماندهی مسکن در دولت قبل از خود بود که با تغییرنام و تغییر هدف گذاری از مسکن استجاری به ملکی به جریان افتاد؛ البته با گذشت چندین سال از ثبت نام متقاضیان و آغاز فازهای اجرای آن هنوز با وعده های داده شده فاصله قابل تاملی دارد.

در ادامه مسکن مهر و از بهار سال 91 به ناگهان دولت بحث احداث مسکن ویژه در تهران را مطرح کرد، ریشه طرح مسکن ویژه نابسامانی بازار مسکن در این بزرگترین کلان شهر کشور بود.

طرح ساخت مسکن قسطی در شهر تهران از ابتدای امسال از سوی وزیر راه و شهرسازی مطرح شد و وی اعلام کرد که برای کنترل قیمت بازار مسکن در شهر تهران، مسکن ارزان قیمتی را در برخی از نقاط می‌سازد تا متقاضیانی با سطح در آمد بالاتر از مسکن مهر هم در تهران خانه دار شوند.

براساس این تصمیم دولت، زمین‌هایی در مناطق حکیمیه، تهرانسر، چیتگر و پردیس در نظر گرفته شد تا ساخت مسکن مهر شهر تهران در آنجا شروع شود و اولین بار هم ساخت و ساز از منطقه تهرانسر آغازشده است.

به دنبال نوسانات قیمتی مسکن که از نوسانات بازار در ماه های پایانی سال گذشته منتج شد، قیمت زمین در شهر تهران بنابر آمارهای رسمی به مرز هر متر مربع 7 میلیون تومان رسیده بود و اجاره یک واحد صد متری در شهر تهران از مرز ماهانه یک میلوین تومان هم بالاتر رفته بود، این در حالی بود که دولت مدعی بود با اجرای طرح مسکن مهر توانسته است به تقاضای بازار مسکن پاسخ بگوید و این بازار به تعادل رسیده به طوریکه وزیر مسکن و شهر سازی با استناد به نتایج سرشماری نفوس و مسکن اعلام کرد تعداد واحدهای مسکونی بیش از خانوارهای ایرانی است.

اگر بخواهیم این طرح را یک طرح مکمل مسکن مهر هم بدانیم باید اجرای آنرا نوعی رقابت دولتی با سازندگان بخش خصوصی در بازار مسکن طبقه متوسط به بالا بنامیم

که به نظر بعد از چندین سال فراموشی به شکلی شتابزده به اجرا درآمده است

با این وجود در بهار سال جاری به ناگهان بحث طرح مسکن ویژه مطرح می شود، طرحی که تا مدتها شرایطش نامعلوم بود و در نهایت به رغم عدم اطلاع رسانی دقیق قرار شد از دهم شهریور ماه ثبت نام برای این واحدها آغاز شود،که نشد.

اما به نظر هر کسی امکان ثبت نام در این طرح را پیدا نمی کند، واجدین شرایط باید سابقه سکونت 10 ساله در تهران، تأهل، بهره مند نشدن از وامهای مسکن را دارا می بودند، البته ازهمین افراد 30درصد قیمت زمین در طرح مسکن ویژه در چهار مرحله و 70 درصد باقی مانده با اقساط یک میلیون تومان دریافت می شود.

مسکن

شرایطی که برای خرید این نوع از مسکن مهر از سوی دولت اعلام شده، این است که متقاضی باید علاوه بر پیش پرداخت، توانایی پرداخت یک میلیون تومان در هر ماه را داشته باشد و به عبارتی، به صورت قسطی هزینه واحد خود را بپردازد.

اقساط ماهانه یک میلیون تومنی و آورده 20 میلیون تومانی نشان می دهد که جامعه هدف دهک های کم درآمد جامعه نیستند و اگر بخواهیم این طرح را یک طرح مکمل مسکن مهر هم بدانیم باید اجرای آنرا نوعی رقابت دولتی با سازندگان بخش خصوصی در بازار مسکن طبقه متوسط به بالا بنامیم که به نظر بعد از چندین سال فراموشی به شکلی شتابزده به اجرا درآمده است

در واقع تنها متقاضیانی می‌توانند در این طرح شرکت کنند که دارای درآمدی بالای یک میلیون و 500 هزار تومان (با احتساب حداقل هزینه‌های زندگی در پایتخت در ماه) باشند، ضمن آنکه باید شرایط مسکن مهر مانند تاهل، نداشتن سند ملکی و دیگر موارد را هم شامل بشوند، بنابراین متقاضی باید جزو اقشار کم درآمد جامعه باشد تا بتواند در طرح مسکن مهر شهر تهران ثبت نام کند.

بلاخره  بعد از فراز و فرود بسیار، ثبت نام متقاضیان آغاز شد و این تعداد متقاضیان مسکن مهر است باید در نوبت بمانند که با تائید شرایطشان آیا در فهرست مسکن ویژه قرار بگیرند، البته نکته جالب این است که در مورد اجرای طرح مسکن ویژه هیچ کس به دنبال زمان تحویل واحدها و پایان پروژه ساخت نیست.

شرایطی که برای خرید این نوع از مسکن مهر از سوی دولت اعلام شده، این است که متقاضی باید علاوه بر پیش پرداخت، توانایی پرداخت یک میلیون تومان در هر ماه را داشته باشد و به عبارتی، به صورت قسطی هزینه واحد خود را بپردازد

بر اساس گفته های مدیرکل مسکن و شهرسازی استان تهران از زمان آغاز ثبت‌نام مسکن ویژه تهران تا عصر روز سوم مهر ماه( دوشنبه هفته گذشته) 45 نفر از افرادی که افتتاح حساب کرده بودند فرآیند ثبت‌نام را به طور کامل انجام داده‌اند.

به عبارتی از 25 شهریور ماه سال جاری مراحل افتتاح حساب مسکن ویژه تهران در شعب مختلف بانک مسکن انجام شد که تا عصر روز دوشنبه هفته گذشته 1875 نفر با واریز کردن 20 میلیون تومان عملیات افتتاح حساب را انجام دادند و از این 1875 نفر نیز تا عصر روز دوشنبه هفته جاری 45 نفر از این متقاضیان فرآیند کامل ثبت‌نام را با ارسال تمام مدارک انجام داده‌اند.

مسکن

پرواضح است که ، قشر کم درآمد جامعه که نیاز به مسکن مناسب دارد، توانایی پرداخت ماهیانه یک میلیون تومان را ندارد؛ بنابراین به نظر می‌رسد که هنوز جامعه هدف این نوع از مسکن مشخص نیست و نمی‌تواند بخشی از جامعه که نیاز شدیدی به مسکن در شهر تهران را دارند، پوشش دهد و در نهایت منجر به شکستن قیمت اجاره در پایتخت شود.

به نظر می‌رسد که دولت باید شرایط آسان تری را برای مسکن قسطی شهر تهران در نظر بگیرد تا حداقل متقاضیانی که به دلیل شرایط کاری نمی‌توانند خارج از تهران زندگی کنند و همچنین توانایی پرداخت اقساط سنگین را هم ندارند، صاحب مسکن شوند.

سخن آخر اینکه، هر چند آمار  ذکر شده مربوط به هفته گذشته است، اما به نظر می رسد می تواند معیار خوبی برای میزان استقبال از طرح مسکن ویژه باشد. به عبارتی  در حالی ظرفیت ثبت نام مرحله اول مسکن ویژه تهران در تهرانسر 4500 واحد اعلام شده است که به نظر می رسد ثبت نام 1875 نفری در مدت زمان ذکرشده در استانی که بیش از 12 میلیون نفر جمعیت دارد، از عدم استقبال مردم از این طرح خبر می دهد و مسئولان وزارت راه و شهرسازی باید ضمن آسیب شناسی این طرح، درباره دلایل عدم استقبال از این طرح مسکنی دولت توضیح بدهند.

فرآوری: ریحانه حمیدی فر

بخش اقتصاد تبیان


منابع :همشهری آنلاین/ خبرآنلاین/جهان نیوز