تبیان، دستیار زندگی
در طی هفته های گذشته شاهد افزایش قیمت خودرو بوده ایم. در این مصاحبه به علت تفاوت فاحش خودرو از کارخانه تا فروش پرداخته شده است....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قیمت خودرو از کارخانه تا بازار بال درمی آورد؟


در طی هفته های گذشته شاهد افزایش قیمت خودرو بوده ایم. در این مصاحبه به علت تفاوت فاحش خودرو از کارخانه تا فروش پرداخته شده است....

قیمت خودرو

بازار خودرو طی ماه‌های گذشته اوضاعش در این آشفته بازار اقتصاد، علاوه بر نابسامانی، کمی اغواگر و کمی هم جالب بوده است. اینکه یک خودرو در کارخانه یک قیمت و در بازار با تفاوتی چند میلیونی به خریدار عرضه میشود نشان از بیسر و سامانی این بخش دارد. این وضعیت مثل همیشه به ضرر مصرف‌کننده و به سود دلالان و واسطه‌‌هاست.

البته در چنین اوضاعی کافی است نرخ ارز هم با نوساناتش، بازار خودرو را تحت تاثیر قرار دهد و دلیلی دیگر برای این افزایش قیمتها باشد. البته نباید از تاکید مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت بر ساماندهی بازار خودرو و عادی شدن روال تولید آن در شش ماهه دوم سال نیز غافل بود.

اختلاف قیمت بازار و کارخانه برای محصول خودرو و اینکه ممکن است محصولات توسط خود خودروسازان انبار شود و بعدا در بازار با قیمتی بالاتر فروخته شود همواره یکی از سوالاتی بوده که اذهان را به خود مشغول کرده است. البته گفته میشود براساس قانون، تمام نمایندگی‌های فروش شرکت سایپا و ایران خودرو باید محصولات خود را با قیمت مصوب بفروشند و امکان احتکار محصول در شرکت‌های خودروسازی وجود ندارد چراکه پارکینگ‌های این شرکت‌ها توان پاسخگویی به این میزان حجم تولید را ندارند و نابسامانی ایجاد شده در بازار توسط برخی افراد سودجو در بازار پدید آمده است اما موضوع به همین‌جا ختم نمیشود و این تفاوت چند میلیونی قیمت یک خودرو از کارخانه تا رسیدن به بازار خرید و فروش باید از تمام زوایا بررسی شود.

در این زمینه پای سخنان حسین اردوخانی ـ رییس اتحادیه فروشندگان خودرو ـ نشسته‌ایم. او راه‌کارهایی را برای کنترل وضعیت موجود پیشنهاد میکند و از توضیح اضافی در این باره خودداری میکند.

جنابعالی علت اصلی اختلاف قیمت خودرو در بازار و کارخانه را ناشی از چه میدانید و چگونه میتوان این معضل را مدیریت کرد تا از این وضعیت جیب دلالان بیش از این پر پول نشود؟

برای کنترل موضوعی که شما میفرمایید، اگر خودروساز محصول خود را به‌صورت مستقیم و به‌صورت اینترنتی عرضه کند و بفروشد قیمت در بازار آزاد کاهش خواهد یافت. در گذشته سایت فروش مستقیم خودروسازان در مواردی محدود باز شد و خریداران می‌توانستند خودرو را به صورت مستقیم و به قیمت‌های رسمی خریداری کنند اما هم‌اکنون به دلیل مشکلات نقدینگی خودروسازان و البته مخالفت نمایندگی‌ها با فروش مستقیم، این موارد به شدت کاهش یافته است.

اختلاف قیمت بازار و کارخانه برای محصول خودرو و اینکه ممکن است محصولات توسط خود خودروسازان انبار شود و بعدا در بازار با قیمتی بالاتر فروخته شود همواره یکی از سوالاتی بوده که اذهان را به خود مشغول کرده است

البته در مواردی نیز تعدادی خودرو در اختیار نمایندگی رسمی فروش خودروسازان قرار میگرفت و نمایندگی، این خودروها را به قیمت‌های دلخواه خود عرضه می‌کند مثلا خودروساز تعدادی خودرو را به صورت سبدی و با کسب مبالغی به نمایندگی خود پیش‌فروش می‌کند. نمایندگی پس از دریافت خودروها، آنها را بالاتر از نرخ‌های رسمی به فروش می‌رساند و اعتقاد دارد مبلغ کلانی را بابت پیش خرید خودرو به خودروساز پرداخت کرده و حال باید با فروش گران‌تر این خودروها نسبت به نرخ مصوب، سود پول خود را هم کسب کند.

پس اعتقاد دارید نمایندگیها در ایجاد این وضعیت نقش‌آفرینی میکنند؟

نه با این قطعیت اما تاحدودی میتواند اینگونه باشد. گاهی برخی نمایندگی‌های فروش تعدادی ماشین را به نام اقوام و آشنایانشان میخرند و به جای آن‌که آنها را در محل نمایندگی با قیمت‌های رسمی بفروشند، با قیمت‌های آزاد میفروشند که البته شرکت خودروساز نیز در مواردی در جریان صوری بودن خرید این نمایندگی‌ها قرار دارد اما خوب.....

قیمت خودرو

روال صحیح در این راستا چیست؟

روال صحیح این است که خریدار قرارداد خرید خودرو را در نمایندگی منعقد کند و پس از آن نمایندگی قرارداد فروش را به خودروساز تحویل دهد. خودروساز نیز خودرو را برای نمایندگی ارسال کند تا به قیمت مصوب تحویل خریدار شود. این در حالی است که در حال حاضر برخی نمایندگیها به‌گونه‌ای دیگر رفتار میکنند.

پس معتقدید فروش مستقیم یا اینترنتی بهترین راه است؟

بله. اگر خودروساز، خودرو را مستقیم و به صورت اینترنتی بفروشد، قیمت خودرو در بازار آزاد به سرعت پایین خواهد آمد.

براساس این اظهارات و نگاهی به وضعیت بازار، تفاوت قیمت‌های کارخانه و بازار نشانگر وضعیتی عجیب است. اینکه گاهی تفاوت قیمتها در برخی خودروها به بیش از 60 میلیون تومان برسد و گاهی افزایش قیمتها 40 تا 50 درصد را تجربه کند، یعنی مدیریت در این بخش برای ساماندهی بازار نیازمند قاطعیت بیشتری است. البته مسووولان میگویند خودروهایی که تفاوت قیمت بیشتری دارند وابستگی ارزیشان به خارج از کشور بیشتر است و اینکه آیا این علت میتواند دلیل محکمی برای وضعیت فعلی قیمتها باشد یا خیر موضوعی است که باید به آن پاسخ قانع‌کننده‌ای داد.

معصومه نصیری

بخش اقتصاد تبیان