تبیان، دستیار زندگی
"ورزش و فعالیت بدنی"، "تغذیه سالم"، "بهداشت روان" و "محیط زیست و آب و هوای سالم". ما برای حفظ سلامت‌مان به تمامی موارد بالا نیاز داریم و به همین دلیل به سلامت مواد غذایی و آنچه می ‌خوریم، توجه داریم. سعی می ‌کنیم ورزش را در برنامه روزانه‌مان بگنجانیم...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ویژگی‌های لباس سالم

لباس کودک

"ورزش و فعالیت بدنی"، "تغذیه سالم"، "بهداشت روان" و "محیط زیست و آب و هوای سالم".

ما برای حفظ سلامت‌مان به تمامی موارد بالا نیاز داریم و به همین دلیل به سلامت مواد غذایی و آنچه می ‌خوریم، توجه داریم. سعی می ‌کنیم ورزش را در برنامه روزانه‌مان بگنجانیم، فعالیت بدنی داشته باشیم و استرس را از خودمان دور کنیم. برایمان مهم است که آب سالم بنوشیم و هوای سالم تنفس کنیم، اما در انتخاب لباس و پوشاک کمتر به این موضوع توجه می ‌کنیم. در حالی که لباسی که به تن داریم، ساعت‌ها آن هم به طور مستقیم با پوست ما در تماس است. کارشناسان بهداشت می‌ گویند لباسی که می‌ پوشیم و نوع پوششی که انتخاب می ‌کنیم، به طور مستقیم با سلامت ما ارتباط دارد.

طی چند سال اخیر استفاده از مواد غذایی و محصولات خوراکی ارگانیک(طبیعی) به موضوعی پراهمیت تبدیل شده است و افراد وقتی برای خرید به فروشگاه می ‌روند، به دنبال محصولات طبیعی، سالم و ایمن هستند و حتی حاضرند پول بیشتری برای خرید این محصولات که ظاهر زیبایی ندارند، اما به طور طبیعی رشد و پرورش پیدا کرده‌اند، بپردازند. این موضوع درباره پوشاک و الیافی که در بافت لباس از آن استفاده شده است هم صدق می ‌کند و همین موجب شده تا لباس‌های ارگانیک به بازار بیایند.

طبیعی بهتر از مصنوعی، اما ...

بیشتر ما می ‌دانیم لباس‌هایی با الیاف مصنوعی، مانند نایلون و پلی استر و پارچه‌هایی که درصد کمی ‌نخ و پنبه دارند، برای سلامت پوست مناسب نیستند و برای حفظ سلامت بهتر است از لباس‌های نخی، پنبه‌ای و کتانی که از لیاف طبیعی تهیه شده‌اند، استفاده کرد، اما این نوع لباس‌ها هم بهتر است از نوع ارگانیک باشند. هرچند لباس‌های نخی و کتانی و پارچه‌هایی که از الیاف طبیعی تهیه شده‌اند، انتخاب سالم‌تری است، اما به شرطی که با حشره‌کش‌ها، آفت‌کش‌ها و سموم شیمیایی آغشته نباشد.

پنبه و کتان از گیاهانی است که هنگام کاشت و پرورش آن به مقدار زیادی از آفت‌کش و حشره‌کش استفاده می ‌شود. شاید باور نکنید اما برای تهیه یک تی‌شرت حدود 150 گرم و برای تهیه یک شلوار 300 گرم سم شیمیایی استفاده می ‌شود. آفت‌کش‌ها و سموم شیمیایی ماندگار هستند و در بافت لباس باقی می‌ مانند و به سلامت انسان و محیط آسیب می ‌رسانند.

بیشتر آفت‌کش‌ها و سموم شیمیایی که استفاده می‌ شوند، حاوی ترکیبات کلره هستند و وقتی به شکل ذرات معلق در هوا پراکنده می‌ شوند، به ترکیبات خطرناک و سرطان‌زای دی‌اکسین تبدیل می‌ شوند. به نظر می‌ رسد، آفت‌کش‌های کلره در ایجاد اختلالات هورمونی و سرطان‌های پستان و پروستات دخالت داشته باشند.

به گزارش سازمان جهانی بهداشت، در کشورهای در حال توسعه هر سال 20 هزار نفر در اثر مسمومیت با سموم شیمیایی، آفت‌کش‌ها و حشره‌کش‌ها جان‌شان را از دست می‌ دهند که بیشتر این مسمومیت‌ها در مزارع پنبه و کتان اتفاق می ‌افتد.

لباس سالم برای کودکان

همه پدر و مادرها می ‌خواهند فرزندان‌شان در محیطی سالم و ایمن رشد کنند و از محصولات سالم استفاده کنند. کودکان امروز در محیطی آلوده‌تر از پیشینیان خود زندگی می ‌کنند. آب، هوا، میوه ، سبزی و محصولات کشاورزی و پوشاکی که آنها استفاده می ‌کنند با انواع مواد شیمیایی که ممکن است سلامت‌شان را به خطر بیندازد، همراه است. به همین دلیل انتخاب خوراک و پوشاکی که به شکل طبیعی و بدون دخالت سموم و مواد شیمیایی تهیه شده‌اند، راه حل مناسبی برای کمتر کردن تماس آنها با مواد خطرناک شیمیایی است.

لباس‌هایی با الیاف کاملاً طبیعی بهترین و مناسب‌ترین انتخاب برای کودکان است، چون پوست آنها حساس، نازک و لطیف‌تر است و منافذ بیشتری دارد و به همین علت، مواد خطرناک را بیشتر جذب می‌ کند. بهتر است لباس‌های زیر و لباس‌هایی که به طور مستقیم با پوست بدن تماس دارند، لباس‌های خواب و به ویژه لباس‌های نوزادان و کودکان و همچنین بزرگسالانی که پوست حساسی دارند، از الیاف کاملاً طبیعی و ارگانیک تهیه شده باشند.

گران‌قیمت، بادوام و ارزشمند

لباس‌های ارگانیک ممکن است گران‌ قیمت‌تر از لباس‌های معمولی باشند، اما دوام بیشتری دارند و مدت زمان بیشتری می توان با آسودگی خیال از آنها استفاده کرد. ضمن اینکه خیال‌تان راحت است که لباس سالمی ‌پوشیده‌اید و پوششی انتخاب کرده‌اید که به محیط زیست و سلامت انسان‌های دیگر آسیب نمی ‌رساند.

لباسی با اندازه مناسب

یکی از مهم ترین مشخصه‌های لباس این است که در آن احساس راحتی کنید. لباس‌های تنگ و لباس‌هایی با اندازه‌های نامتناسب انتخاب مناسبی نیستند. بهترین گزینه این است که لباسی به طور دقیق متناسب با اندازه‌های شخصی و طبق الگوی بدن خودتان بپوشید و در واقع برای سفارش لباس سراغ خیاط بروید و بخواهید برایتان لباس بدوزد، اما از آنجایی که این کار هزینه و زمان بیشتری نیاز دارد، اغلب افراد ترجیح می ‌دهند سری به فروشگاه‌های پوشاک بزنند و از میان محصولات موجود، لباس‌های مورد نیازشان را خریداری کنند.

برای راحتی مصرف‌کنندگان و برای اینکه افراد بتوانند به راحتی لباسی متناسب با ابعاد بدن‌شان در بازار پیدا کنند از ابعاد و اندازه‌های آنتروپومتریک استفاده می‌ شود. در علم ارگونومی ‌یا مهندسی فاکتورهای انسانی، از این ابعاد و اندازه‌ها برای طراحی محصولاتی متناسب با نیاز مصرف کننده استفاده می ‌شود.

برای جمع‌آوری اطلاعات ابعاد و اندازه‌های بدنی جامعه مصرف‌کننده، محققان و پژوهشگران طبق اصول آماری اندازه‌های گروه‌های نمونه را به طور دقیق گرفته و این اندازه‌ها را به کل جامعه تعمیم می‌ دهند. بعد هم طبق همین اندازه‌ها که تناسب نزدیکی با گروه مصرف‌کننده دارد طراحی محصول صورت می ‌گیرد. لباسی که با این روش طراحی و دوخته شده باشد، برای بیشتر افراد جامعه به راحتی قابل استفاده است.

متأسفانه در کشور ما هنوز این کار به‌ طور کامل انجام نشده است و ما برای دوخت لباس از استانداردهای کشورهای دیگر استفاده می‌ کنیم بنابراین اگر برای خرید لباسی متناسب با ابعاد و اندازه‌های بدن‌تان مجبورید ساعت‌ها در بازار وقت صرف کنید. شاید یک علتش همین باشد.

لباس‌های هوشمند

یک خبر هم از تازه‌های علمی ‌لباس و پوشاک. دانشمندان اروپایی لباس‌هایی طراحی کرده‌اند که می ‌تواند وضعیت سلامت فردی که لباس را به تن دارد، ارزیابی کند. در بافت این لباس‌های هوشمند حس‌گری جاسازی شده است که قادر است، ویژگی‌های مایعات بدن مانند خون و عرق را ارزیابی کند. استفاده از این لباس برای بررسی و کنترل وضعیت سلامت بیماران بعد از عمل جراحی، افرادی با بیماری‌های مزمن و ورزشکاران مجروح و حادثه ‌دیده کاربرد دارد.

در حال حاضر، هشت گروه تحقیقاتی در حال پژوهش و بررسی روی این موضوع و ساخت حس‌گرهای پیشرفته‌تر هستند. اولین و ساده‌ترین نوع این حس‌گرها می ‌تواند اسیدیته، شوری و مقدار تعریق بدن را بسنجد.

پژوهشگران قصد دارند در آینده حس‌گرهایی بسازند که بتواند فاکتورها و علایم حیاتی گوناگون را به طور همزمان ارزیابی کرده و بیماری‌ها و عفونت‌ها را در مراحل اولیه شناسایی کند.

فرزانه فولادبند

*مطلب مرتبط:

پنج نكته در خرید كفش

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.