امیرمحسن سلطان احمدی ( تعداد مطالب : 28 ) ( تعداد نظرات : 0 )

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله جاودان استاد اخلاق، شب گذشته به مناسبت شب شهادت امام جواد(ع) در حسینیه مرحوم شیخ مرتضی زاهد گفت: خداوند در قرآن کریم می فرماید: هر کس به نزد پرودگارش برود در حالی که مجرم و گناهکار باشد برای او جهنمی مقدر شده که خود ساخته است.

وی افزود: انسان گناهکار در جهنمی که خود ساخته نه زنده است و نه مرده، اما در اوج سختی تمامی بلاها را به جان می کشد؛ انسان گناهکار در این هنگام از خداوند می خواهد عذاب او را نمام کند اما این امکان پذیر نیست چون آتش دوزخ به درون انسان مربوط می شود و از او جدا شدنی نیست.

آیت الله جاودان با استناد به آیات الهی مبنی بر اینکه انسان در عالم آخرت مالک چیزی نیست، ابراز کرد: تنها سرمایه انسان در عالم آخرت اعمال اوست بنابراین آدمی در قیامت تنها مالک اعمال خویش است.

استاد اخلاق ادامه داد: انسان به همان میزان که در عالم دنیا زحمت می کشد تا عمل صالح انجام دهد به همان مقدار در قیامت ثمره دریافت می کند؛ باطن اعمال ناپسند بوی بد است به گونه ای که اگر انسان در این عالم بوی آن را استشمام کند نمی تواند آن را تحمل کند.

وی اضافه کرد: کسی اگر مومن از این دنیا به عالم آخرت رفت آن فرد بسیار قیمتی است؛ ابلیس هزاران طرح و نقشه دارد که آدمی حتی به اندازه یک سر سوزن عمل نیک به عالم آخرت نبرد چون همان مقدار عمل صالح موجب نجات انسان می شود.

آیت الله جاودان بیان داشت: برخی به گونه ای نماز می خوانند که مورد نفرین نماز قرار می گیرند اما در مقابل بعضی افراد طوری نماز اقامه می کنند که نماز آنان را دعا می کند؛ انسان باید اعمال نیک را به بهترین شکل انجام دهد تا ثمره آن را دریافت کند. کسی که مومن از دنیا رفت در عالم آخرت غمی ندارد و دارای درجات بلندی خواهد بود.

استاد اخلاق ابراز کرد: بهشتیان به اندازه اعمال صالحی که انجام می دهند رتبه و درجه دریافت می کنند و کسانی که در مراتب پایین تر قرار دارند کسانی را که دارای مراتب بالایی هستند همانند ستارگان درخشان مشاهده می کنند که فاصله زیادی با آنان دارند و برای دیدارشان حتما باید اجازه داشته باشند.

وی با بیان اینکه انسان با انجام عمل صالح در درون خود یک قدرت باطنی حس می کند، خاطرنشان کرد: انسان مومن با همین قدرت در برابر بی عدالتی ها درست رفتار می کند و کاری نمی کند که مورد غضب الهی قرار گیرد. ایمان صحیح مانع می شود که انسان گناه کند.

*منبع: رسا

زمان آخرین مطلب این کاربر: 126روز قبل
يکشنبه 13/5/1398 - 15:51
امیرمحسن سلطان احمدی ( تعداد مطالب : 28 ) ( تعداد نظرات : 0 )

آیت الله حق شناس فرمودند:

گاهی اوقات وارد خانه می‌شوی و همسرت حرف بدی می‌گوید، باید برای خدا صبر کنی داداش جان! از آن طرف مردها هم باید ملاحظه همسرانشان را بکنند. حضرت رسول‌ صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: بهترین شما در روز قیامت کسانی هستند که با خانواده‌شان بهتر سلوک کرده باشد. شما باید آداب اجتماعی را در همه جا رعایت کنید، حقوق خانواده را هم رعایت بکنید که رعایت این حقوق، واجب است.

اگر یک مشکلی برایت پیش آمد، یک قدری به اهل خانه رفاه و آسایش بیشتر بده تا گره کارت گشوده شود؛ ان‌شاءالله

اگر می‌خواهی پروردگار عزیز در دل تو تجلی بکند، باید خودت را هیچ بدانی هیچ هیچ.

 مرحله دوم از مراحل موت

مرحله دوم، موت اسفل است. موت اسفل این است که انبار شاه را زیاد پر نکنی. انبارشاه، همین شکمی است که دائم به‌دنبال پر کردن آن هستید.

تا می‌توانید به مهمانی نروید رفقا! اگر هم می‌روید مقرراتی باشید. با این مهمانی‌های متعارف که نمی‌شود نماز شب بخوانی. یکی از شرایط و مقدمات نماز شب خواندن این است که در روز، خودت را خسته نکنی، معصیت نکنی، شب هم انبارشاه را کم پر کنی.


 مرحله سوم از مراحل موت

مرحله سوم، موت ابیض است. موت ابیض، یعنی کم‌ کردن معاشرت به قدری که اگر کاسبم، به کسب و کارم برسم. اگر معلمم، به تعلیم برسم و اگر طلبه و محصلم، به تحصیلم برسم. اگر زیاد معاشرت کنی، نه به دنیایت می‌رسی و نه به آخرتت. وقتی بنده این حدیث؛ «قال الصادق‌ علیه السلام: المرء لنفسه ما لم یعرف فإذا عرف صار لغیره؛ (ارشاد القلوب/ج1) را برای حضرت آیت‌الله‌العظمی بروجردی خواندم، ایشان یک‌ آهی کشیدند.

بنده که نمی‌گویم گوشه‌نشین باش، بلکه هیکلت در میان مردم باشد، اما سیر خودت را انجام بده.


 مرحله چهارم از موت

مرتبه بعد هم موت اسود است و این مرحله، مخالفت با هوای نفس است. آیه می‌فرماید: «و لاتتّبع الهوی فیضلّک عن سبیل الله؛ (ص/26) مبادا متابعت از نفس کنی که تو را از راه حق منحرف سازد. نوعاً ما گرفتار نفس خودمان هستیم. همین نفس است که ما را پایبند اطوار دنیوی می‌کند. اگر صد سال هم بگذرد، ولی نفس خودت را کنترل نکنی، نگاهت را کنترل نکنی، در کلاس اول متوقف می‌شوی. وقتی به کلاس دوم خواهی رفت که نفست را کنترل کنی. یا باید نفس را بپرستی یا خدا را، که امام کاظم‌ علیه السلام فرمودند: «لا نجاة إلا بالطاعة؛ یعنی تنها راه نجات طاعت و بندگی است.» طاعت چیست؟ طاعت این است که آن‌چه دلت می‌خواهد را کنار بگذاری.

مبارزه با نفس، کار یک روز و دو روز نیست، باید دائماً با نفس در جنگ باشی آقاجان!‌ اگر شما با نفس مبارزه نکنید، او به جنگ شما خواهد آمد و شما را به پستی و منافی عفت و اخلاق دعوت می‌کند.


 وجه اشتراک عقل و نفس

تنها موردی که عقل و نفس با یکدیگر توافق دارند، تحصیل علم است؛ هم عقل و هم نفس هر دو ما را به تحصیل علم تشویق می‌کنند، ولی انگیزه هر یک با دیگری فرق دارد. نفس می‌گوید: تحصیل کن تا آقا بشوی، رئیس بشوی، ولی عقل می‌گوید که تحصیل کن برای فهمیدن راه پروردگار. در روایت هم آمد که «العقل ما عبد به الرحمن و اکتسب به الجنان». (اصول کافی)

تهیه و تنظیم: علی‌اکبر بخشی

*افق حوزه

زمان آخرین مطلب این کاربر: 126روز قبل
دوشنبه 7/5/1398 - 18:12
امیرمحسن سلطان احمدی ( تعداد مطالب : 28 ) ( تعداد نظرات : 0 )

به گزارش مهر؛طبق روال چهارشنبه‌ها شامگاه اولین چهارشنبه از دومین ماه فصل تابستان و در ایام تعطیلات تابستانی درب حسینیه‌ای قدیمی در کوچه‌های باریک و محله قدیمی گلشن در پایتخت بر روی مشتاقان معارف اسلامی باز بود. با وجود سایه سنگین تعطیلات تابستانی و حتی تعطیلات حوزه، این حسینیه نورانی تعطیل نبود، بلکه شاهد حضور اقشار مختلف مردم خصوصاً جوانان و طلاب حوزوی بود که از اقصی نقاط تهران و حتی اطراف خود را به این مکان معنوی رسانده بودند، تا ره توشه‌ای معنوی کسب نمایند.

سخنرانی هفتگی درس اخلاق آیت الله شیخ محمد علی جاودان، از شاگردان مرحوم آیت الله حق شناس (ره) و نوه آیت الله شیخ مرتضی زاهد، بعد از قرائت زیارت آل یاسین و تلاوت سوره یاسین آغاز شد و این استاد اخلاق در این جلسه درباره کسب شادمانی‌های آخرت با انجام عمل صالح در دنیا سخن گفت.

شادمانی دنیا گذرا و شادمانی آخرت ابدی است

آیت الله جاودان شادمانی دنیا را گذرا و شادمانی آخرت را ابدی دانست و گفت: دنیا برای انسان‌ها گاهی شادمانی و گاهی غم و غصه به همراه دارد که این امر طبیعی است. برای همه انسان‌ها نیز عواملی در دنیا پیش می‌آید که آنها گاهی شادمان و گاهی غمگین هستند.

وی ادامه داد: اما عالم آخرت این چنین نیست و شادمانی آخرت ابدی است. انسان در دنیا عملی را انجام می‌دهد که پاداش آن شادمانی آخرت است و برای بعضی‌ها این شادمانی از همان لحظه مرگ آغاز می‌شود و برای برخی دیگر این شادمانی از برزخ و برخی از قیامت شروع می‌شود. کسب شادمانی آخرت بستگی به عمل انسان در دنیا دارد و این شادمانی آخرت به هیچ وجه قابل مقایسه با شادمانی در دنیا نیست. مهم این است که انسان عامل شادمانی آخرت را در دنیا کسب و تحصیل کند.

ایمان؛ مهمترین عامل کسب شادمانی آخرت

آیت الله جاودان به عامل و علت شادمانی آخرت اشاره نمود و بیان کرد: عامل اصلی شادمانی آخرت ایمان به خدا و آخرت است. ایمان به خدا و آخرت عامل اصلی این شادمانی است و به هر مقدار انسان در دنیا درجه ایمان او بیشتر باشد، در آخرت از شادمانی بیشتر برخوردار است و سرمایه آخرت او بیشتر است.

وی افزود: بنابراین اگر انسان بتواند در دنیا ایمان را کسب کند و آن را پرورش داده و تقویت کند به جایی می‌رسد که به شادمانی آخرت خواهد رسید و برای بعضی‌ها بهشت و شادمانی آخرت از همین دنیا شروع می‌شود و در همین دنیا در بهشت هستند و ترس و اندوهی هم ندارند. خداوند نیز در قرآن می‌فرماید: «أَلَا إِنَّ أَوْلِیَاءَ اللَّهِ لَا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَلَا هُمْ یَحْزَنُونَ»، (آیه ۶۲ سوره یونس: آگاه باشید! یقیناً دوستان خدا نه بیمی بر آنان است و نه اندوهگین می‌شوند.)

این استاد حوزوی ادامه داد: حالا این افراد چه کسانی هستند که خوف و ترسی ندارند؟ در آیه بعد قرآن درباره آنها می‌فرماید: «الَّذِینَ آمَنُوا وَکَانُوا یَتَّقُونَ»، (آیه ۶۳ سوره یونس: آنان که ایمان آورده‌اند و همواره پرهیزکاری دارند.) این افراد اول به ایمان رسیدند که این ایمان کسب شده عامل این شادمانی است که علاوه بر شادمانی این افراد دیگر ترس و اندوهی ندارند و اصلاً ترس و اندوه سراغ این افراد نمی‌آید.

مراتب ایمان و مرتبه بالاتر آن

آیت الله جاودان با اشاره به مراحل و مراتب ایمان اظهار کرد: اولین قدم در کسب ایمان این است که برای انسان حوادثی پیش می‌آید که او را به خدا و آخرت معتقد می‌کند و این یک ایمان مقدماتی و اولیه است. مثلاً فرد در این زمینه کتابی می‌خواند یا اینکه پای سخن عالمی می‌نشیند و به خدا و آخرت ایمان می‌آورد و معتقد می‌شود. اما بعد از کسب این ایمان مقدماتی یک ایمان بالاتر هم داریم و آن ایمانی است که به عمل رسیده است، که این ایمان همان ایمانی است که خداوند در قرآن این افراد را الذین آمنوا خطاب کرده است. گفته‌اند این مرحله از ایمان، ایمانی است که با عمل کسب شده است و این ایمان بالاتر از ایمانی است که با خواندن کتاب و شنیدن سخن عالمی درباره خدا و آخرت کسب شده باشد.

وی ادامه داد: حالا این ایمانی که به مرحله عمل رسیده یک ایمان جدید در دل انسان ایجاد می‌کند. افرادی که چنین ایمانی را کسب کرده‌اند دیگر سالهای عمر خود را در مواظبت و مراقبت از اعمال و رفتار خود هستند که خطایی از آنها سر نزند. این افراد دیگر مواظب چشم و گوش و زبان خود هستند و همین طور دیگر اعضای بدن خود که گناهی و خطایی از آنها سرنزند و این مراقبت شدید را دارند و دائم از خدا می‌ترسند.

این مؤلف و محقق حوزوی افزود: حالا این ایمان در اثر عمل قوی شده و ثمره آن نیز شادمانی ابدی آخرت است و حتی برای این افراد از یک گوشه‌هایی یک ذره بهشت را در همین دنیا به آنها می‌چشانند. بعد خداوند می‌فرماید: «لَهُمُ الْبُشْرَیٰ فِی الْحَیَاةِ الدُّنْیَا وَفِی الْآخِرَةِ»، (آیه ۶۴ سوره یونس: در زندگی دنیا و در آخرت، شاد د.) حالا اگر کسی پای این مرحله از ایمان بایستند، این ایمان باعث زایش و رشد در او می‌شود. خداوند نیز می‌فرماید: اگر شما شکر نعمت را بجا بیاورید من نعمت شما را می افزایم.

گناه انسان را تحت ولایت شیطان قرار می‌دهد

آیت الله جاودان با هشدار نسبت به گناه کردن گفت: وقتی انسان در ابتدا برای اولین بار مرتکب گناه می‌شود، در مرتبه دوم آن گناه را راحت تر انجام می‌دهد و کم کم در تحت ولایت شیطان قرار می‌گیرد و دیگر در اختیار شیطان است. حالا اگر انسان در بار اول گناه کردن سریع بلند شود و آن را جبران کند، در مرتبه دوم کار برای شیطان سخت می‌شود. اما اگر جبران نکردید بار دوم شیطان راحت تر بر شما نفوذ می‌کند و شما را زمین می‌زند و بار سوم دیگر برای شیطان خیلی راحت تر است.

وی ادامه داد: کسانی که به یک گناه گرفتار شده و معتاد آن گناه شده‌اند، این افراد را شیطان در اختیار گرفته است و افسار و دهانه آنها در دست شیطان است.

یادآور می‌شود؛ جلسات سخنرانی هفتگی آیت الله شیخ محمد علی جاودان هر چهارشنبه از ساعت ۱۸:۴۵ دقیقه در حسینیه مرحوم آیت الله شیخ مرتضی زاهد واقع خیابان مصطفی خمینی، پایین‌تر از چهارراه سیروس، روبروی کوچه امامزاده اسماعیل (ع) بازار، محله گلشن، کوچه شهید بالاگر برای عموم مردم، خواهران و برادران برگزار می‌شود. و همچنین از سوی مؤسسه ایمان ماندگار مهد کودک جهت نگهداری کودکان در نظر گرفته شده است. در ابتدا این مراسم با سخنرانی کوتاه یکی از علما و سپس قرائن زیارت آل یاسین و تلاوت سوره یاسین آغاز و سپس آیت الله جاودان به ایراد سخنرانی خواهند پرداختد و در پایان نیز مختصر مداحی و روضه خوانی کوتاه برگزار می‌شود.

به قلم: امیرمحسن سلطان احمدی

زمان آخرین مطلب این کاربر: 126روز قبل
دوشنبه 7/5/1398 - 16:50
امیرمحسن سلطان احمدی ( تعداد مطالب : 28 ) ( تعداد نظرات : 0 )

آیت الله تحریری تولیت مدرسه علمیه مروی، امروز در جلسه هفتگی درس اخلاق خود که با موضوع مواعظ اخلاقی تربیتی امام صادق(ع) به عبدالله بن جندب در مدرسه علمیه معیر برگزار شد، گفت: حضرت فرمودند: شیطان  برای صید انسان ریسمان های مختلفی دارد.

وی افزود: انسان باید توجه داشته باشد دشمنی شیطان با انسان برای چیست و ریسمان های مختلف او در چه اموری است؛ کسانی که به دنبال درک این امور می روند باید مقصدشان نجات خودشان از دام شیطان باشد.

آیت الله تحریری با بیان این مطلب که زندگانی دنیوی انسان به طور خاص بستر صید است، ابراز کرد: از طرفی نیز دنیا بستر سیر انسان به عالم قدس و طهارت محسوب می شود؛ شیطان می خواهد انسان را در همین بستر نگاه دارد و توجهات، درک ها و تمایلات او را بر محور دنیا و شؤونات دنیوی تنظیم کند در حالی که خداوند انسان را در این عالم قرار داد تا به بهترین عمل امتحان شود.

تولیت مدرسه علمیه مروی با اشاره به اینکه انسان در این عالم قرار گرفت تا به بهترین عمل امتحان شود، اظهار داشت: استقرار انسان در این عالم به خواست حضرت حق است و این استقرار ناشی از حکمت الهی است و وجود شیطان نیز با حکمت الهی همراه است؛ بنابراین اصل وجود شیطان ایجاد شر نیست چرا که شر از ناحیه خداوند صادر نمی شود.

وی افزود: فعالیت های امور دنیوی نوعا با یک تقابلی همراه است که تا حدی با یکدیگر جمع می شوند و یک کمال بیشتری بوجود می آید اما آنجا که تقابل صددرصد می شود شر به وجود می آید.

آیت الله تحریری با بیان این مطلب که شیطان در یک تقابل اساسی خواستار آن است که انسان در اموری مانند شرک، کفر و نفاق اعتقادی باقی بماند، گفت: مخالفت عملی با دستورات الهی یکی از تقابل ها شیطان است؛ ابلیس می خواهد در رابطه با برادران دینی به دنبال نیکی به آنها نباشیم و این یکی از محل های صید شیطان است.

وی با اشاره به اینکه نماز اظهار خضوع کامل انسان در پیشگاه الهی است، ابراز کرد: نماز باید با یک خضوع درونی که همان ایمان به خداوند است همراه باشد؛ انسان نمازگزار باید خداوند را خالق، معبود و رب مطلق بداند تا بتواند آن خضوع درونی را در محضر حضرت حق ابراز کند.

آیت الله تحریری با بیان اینکه نماز شالوده ابراز خضوع انسان در شؤون گوناگون زندگی است، گفت: طبق صریح روایات؛ اگر نماز انسان مورد قبول درگاه الهی قرار گیرد ما بقی امور او نیز مقبول حضرت حق قرار می گیرد، کاملترین عملی که خضوع را در برابر کسی نشان می دهد سجده است؛ شیطان با سرباز زدن از آن ربوبیت خداوند را انکار کرد.

تولیت مدرسه علمیه مروی خودخواهی مطلق را سدی عظیم در برابر خداخواهی دانست و اظهار داشت: کسانی که مبتلا به خودخواهی باشند مدام با رشد این خودخواهی روبرو خواهند شد و در آخرت به عقوبت الهی گرفتار می شوند؛ بنابراین اگر حالت علو و خودبینی در وجود انسان سجده کننده وجود داشته باشد هزاران سجده هم داشته باشد آن سجده ها در وجود او اثری نخواهد داشت.

وی ادامه داد: یکی از ریسمان های شیطان آن است که انسان نسبت به اصل و قضای نماز بی توجه باشد. امور دنیوی نیاید مانع اصلاح ارتباط انسان با خداوند شود و این امر نیازمند به مراقبت و تمرکز دارد.

آیت الله تحریری با استناد به کلام امام صادق(ع) خطاب به عبدالله بن جندب، گفت: حضرت خطاب به عبدالله بن جندب فرمودند: خداوند متعال به بعضی از اولیای خودش وحی کرد که من نماز چنین شخصی را می پذیرم و در روحش تاثیر می گذارم؛ مراد از این تاثیر گذاری در روح، قبولی نماز است.

تولیت مدرسه علمیه مروی ادامه داد: زمانی نماز در روح انسان تاثیر می گذارد که نمازگذار در برابر عظمت پروردگار تواضع داشته باشد و روز خود را با یاد باری تعالی سپری کند.

وی با بیان اینکه شیطان در میان اعمال عبادی به نماز بسیار حساس بوده و از شبکه های ابلیس بازماندن انسان از اصل و قضای نماز است، خاطرنشان کرد: سبک شمردن نماز سبب می شود انسان در دام شیطان اسیر شود.

*منبع: رسا

زمان آخرین مطلب این کاربر: 126روز قبل
دوشنبه 7/5/1398 - 15:40
azemandias ( تعداد مطالب : 287 ) ( تعداد نظرات : 2 )

مدیرعامل بانک ایران زمین، در حکمی خانم مهستی نعیمی را به عنوان رئیس اداره خدمات حقوقی، قراردادها و استعلامات این بانک منصوب کرد.
در حکم عبدالمجید پورسعید خطاب به خانم نعیمی آمده است:
نظر به تعهد و تجارب ارزنده شما، به موجب این حکم به عنوان رئیس اداره خدمات حقوقی، قراردادها و استعلامات بانک منصوب می شوید. امید است با توکّل به خداوند متعال و توجه به اصول مدیریت علمی و اخلاق حرفه‌ای، همت خویش را در انجام امور محوله به کار گیرید. از درگاه ایزد منان توفیق روز افزونتان را مسئلت دارم.

زمان آخرین مطلب این کاربر: 2روز قبل
سه شنبه 10/2/1398 - 11:27
پروازاخر ( تعداد مطالب : 475 ) ( تعداد نظرات : 273 )

زمان آخرین مطلب این کاربر: 110روز قبل
دوشنبه 12/9/1397 - 19:5
qaltak ( تعداد مطالب : 0 ) ( تعداد نظرات : 0 )

با توجه به نوسانات اقتصادی اخیر ،فارغ از هر دیدگاه سیاسی و اقتصادی ،مشاهده می گردد که عرصه برای شعار دادن و حرف خوب زدن فراهم می باشد،از سلبریتی ها گرفته تا دولت و حتی مردم کوچه و بازار شعار و حرف های خوب می زنند و می زنیم ولی ،وظیفه اخلاقی و انسانی خود که همانا کمک به همنوعان بی بضاعت تر و محتاج تر از خود را فراموش یا بصورت مقطعی و کم انجام می دهیم و این فرهنگ که از گذشته های دور در نهاد ما می باشد،کمرنگ تر شده ،من که نمی توانم بازار ارز و سکه را درست کنم ،من که نمی توانم مشکل اجاره بها و قیمت ضروریات زندگی را پایین بیاورم (البته ما هر کدام در این موارد مسئولیم و مسئولیت داریم که در این منوال نمی گنجد)پس حداقل تا آنجا که می شود ،او فامیل و همسایه و آشنایی که نیازمنداست را کمک کنیم و در مرحله بعد به کسانی که نمی شناسیم و در مرحله بالاتر به انسانهایی که دراین کره خاکی از بدیهی ترین امکانات زندگی محروم می باشند را کمک نماییم .

 

زمان آخرین مطلب این کاربر: 588روز قبل
پنج شنبه 21/4/1397 - 11:3
گلهاي بهشت ( تعداد مطالب : 32 ) ( تعداد نظرات : 29 )

برای تربیت صحیح و درست، اصولی وجود دارد که مهم ترین آن ها "لقمه حلال" است. لقمه حرام آثار شوم فراوانی در زندگی انسان دارد که در ذیل به برخی از آنها اشاره می شود.

 

 


 

مهم ترین عامل تربیت فرزندان صالح پرهیز از ارتزاق حرام است. تمامی مباحث تربیتی یک طرف و لقمه حلال هم یک طرف!

با وجود درآمد نامشروع و حرام تمامی تلاش های تربیتی بی نتیجه است.کسب حرام باعث می شود که فرزندان آدمی ناصالح باشند.

لقمه حرام باعث می شود که انسان در مقابل ولی خدا و امام عصر خویش بایستد و بجنگد. همچنان که در واقعه عاشورا امام حسین (علیه السلام) فرمود: "ملئت بطونهم من الحرام" شکم های آنها از حرام پرشده است.

لقمه حرام باعث می شود که انسان حق را نپذیرد وبه باطل گرایش داشته باشد.

لقمه حرام، صیرت را از انسان می گیرد. لقمه حرام نه تنها باعث نمی شود که روزی انسان زیاد شود بلکه روزی انسان را کم می کند و برکت از رزق و زندگی برداشته می شود.

 

تربیت قبل از تولد
مـلامحمدتقى مجلسى از علماى بزرگ اسلام است .

وى درتربیت فرزندش اهتمام فراوان داشت و نـسـبـت به حرام و حلال دقت فراوان نشان مى داد تا مبادا گوشت و پوست فرزندش با مال حرام رشد كند.

مـحمدباقر، فرزند ملامحمدتقى، كمى بازیگوش بود.

شبى پدربراى نماز و عبادت به مسجد جامع اصـفـهـان رفـت . آن كـودك نـیـز همراه پدر بود. محمد باقر در حیاط مسجد ماند و به بازیگوشى پرداخت .

وى مشك پر از آبى را كه در گوشه حیاط مسجد قرار داشت با سوزن سوراخ ‌كرد و آب آن را بـه زمـین ریخت .

با تمام شدن نماز، وقتى پدر از مسجد بیرون آمد، با دیدن این صحنه، ناراحت شد.

دست فرزند را گرفت و به سوى منزل رهسپار شد. رو به همسرش كرد و گفت: مى دانید كه مـن در تربیت فرزندم دقت بسیار داشته ام.

دلی كه از لقمة ‌حرام روئیده باشد، كجا و قابلیت انوار عالم قدس كجا و نطفه ای كه از مال حرام هم رسیده باشد به مرتبة‌رفیع انس با پروردگار چكار، چگونه پرتو عالم نور بدلی تابد كه غذای حرام آن را تاریك كرده و كی پاكیزگی و صفا برای نفسی حاصل می شود كه كثافات مال شبهه ناك آن را آلوده و چرك آلود نموده باشد
امروز عملى از او دیدم كه مرا به فكر وا داشت.

با این كه در مورد غذایش دقت كرده ام كه از راه حلال به دست بیاید، نمى دانم به چه دلیل دست به این عمل زشت زده است .

حال بگو چه كرده اى كه فرزندمان چنین كارى را مرتكب شده است ؟

زن كمى فكر كرد و عاقبت گفت : راستش هنگامى كه محمد باقر رادر رحم داشتم ، یك بار وقتى به خانه همسایه رفتم ، درخت انارى كه درخانه شان بود، توجه مرا جلب كرد.

سوزنى را در یكى از انارها فرو بردم و مقدارى از آب آن را چشیدم .

ملامحمدتقى مجلسى با شنیدن سخن همسرش آهى كشید و به راز مطلب پى برد.

 

نتیجه اخلاقی:
اگر در روایات اسلامى تاكید شده كه خوردن غذاى حرام ولو اندك در نطفه تاثیر سوء دارد به همین جهت است.

لذا بزرگان علم تربیت گفته اند: تربیت قبل از تولد شروع مى شود.

 

غذا بر روان آدمی تأثیر دارد
غذاى حرام بر روح و روان انسان بسیار تأثیر گذاره و این تأثیر بر روان فرزند به هیچ وجه قابل انكار نیست نطفه ای كه با لقمه حرام بسته و رشد یافته چیزی جز خباثت نیست و چگونه می توان به چشم او امیدوار بود كه به نامحرم نگاه نكند و یا با زبان غیبت نكند.

عالم ربانی مرحوم نراقی در كتاب معراج السعاده می نویسد:

دلی كه از لقمة ‌حرام روئیده باشد، كجا و قابلیت انوار عالم قدس كجا و نطفه ای كه از مال حرام هم رسیده باشد به مرتبة‌رفیع انس با پروردگار چكار، چگونه پرتو عالم نور بدلی تابد كه غذای حرام آن را تاریك كرده و كی پاكیزگی و صفا برای نفسی حاصل می شود كه كثافات مال شبهه ناك آن را آلوده و چرك آلود نموده باشد. (معراج السعاده انتشارات مطبوعاتی حسینی ص 313)

تأثیرگذاری لقمه ی حرام بر نفس و جان آدمی و بر حقیقت هستی او است. بنابراین یکسانی اثر مال حلال و حرام در بدن انسان، مساوی با یکسانی اثر آن در روح و نهاد آدمی نیست و نباید بین این دو خلط کرد.


مادر مفاسد و گناهان، لقمه حرام است

یکی از مهم ترین عوامل قضا شدن نماز شب و نماز صبح لقمه حرام است. به گونه ای که یکی از بزرگان با خوردن چند لقمه از غذای یک فرد رباخوار (ندانسته) چهل شب نماز شبش ترک شده و به سختی برای نماز صبح بیدار می شده است.

لقمه حرام باعث می شود که دعای انسان مستجاب نشود. لقمه حرام مادر بسیاری ازمفاسد و رذایل بوده و مهم ترین ابزار شیطان است.

لقمه حرام قساوت قلب می آورد. لقمه حرام باعث می شود که انسان عاقبت بخیر نشود!!

 

ورودی های لقمه ی حرام
دلایل زیادی وجود دارد که باعث می شود انسان در ورطه لقمه حرام بیفتد که عبارتند از:

حرص و طمع و عجول بودن و جهل و ولخرجی و... ولی مهم ترین عامل، عدم ایمان به "توحید در رازقیت"خداست.

توحید در رازقیت یعنی اینکه رازق تنها خداست و لاغیر (لا رازق الاالله)

به قول حافظ شیرازی: ...بر سر هر خوان که بنشستم خدا رزاق بود...

اگر در موقع اذان اکثر مغازه ها باز است به خاطر شرک در رازقیت است چرا که رازق را مشتری می دانند نه خدا را، اگر رشوه خواری و رباخواری و کلاهبرداری و... در جامعه زیاد است، اگر بعضی از خانواده به خاطر ترس از فقر مانع بچه دار شدن می شوند، اگر اکثر افراد جامعه خمس وزکات مالشان را نمی پردازند، اگر به افراد پولدار و ثروتمند در جامعه و بانک ها بیشتر احترام می کنند، اگر در بعضی مغازه ها برای فروش بیشتر از زنان بزک کرده و موسیقی حرام استفاده می شود، به خاطر این است که دیگران  را رازق می دانند نه خدا را و این شرک خفی است که اکثر ما دچار آن هستیم. رزق و روزی ما فقط و فقط دست خداست و دیگران نمی توانند آن را کم و زیاد کنند....

یکی از مهم ترین عوامل قضا شدن نماز شب و نماز صبح لقمه حرام است. به گونه ای که یکی از بزرگان با خوردن چند لقمه از غذای یک فرد رباخوار (ندانسته) چهل شب نماز شبش ترک شده و به سختی برای نماز صبح بیدار می شده است
چند نکته تربیتی:
1-در محبت به فرزندان نه افراط داشته باشید و نه تفریط، نه سخت گیرباشید نه سهل انگار، بلکه متعادل رفتار کنید.

2-برای فرزندان نامی نیکو و مذهبی انتخاب کنید چرا که اسم در شخصیت فرزندان تاثیر زیادی دارد. متاسفانه برخی با تبلیغ اسامی ایرانی و...می خواهند اسامی اسلامی و مذهبی کمرنگ شود.

3-والدین باید در رفتار با فرزندان هم آهنگ باشند و متناقض رفتار نکنند.

4-مادر با وضو به فرزندان خود شیر دهد.

5-به فرزندان خود شخصیت دهید و هرگز او را تحقیر و توهین نکنید.

6-زیاد امر و نهی به فرزند نکنید تا جرأت نافرمانی نکند و باعث لجبازی فرزند نشود.

7-برای تربیت جنسی فرزندان، والدین نخست باید به آنها بیاموزند که سرزده وارد اتاق آنها نشده و اجازه بگیرند.

8-لوس کردن کودک باعث خودرای شدن و بی اراده شدن و ضعف اعتماد به نفس او می شود.

9-برای کودکان خود دعا کنید و با خود به مجالس مذهبی و مسجد ببرید.

10-خانواده ها باید از بین فرزندان و ماهواره یکی را انتخاب کنند!بنا به دلایل متعدد تاثیر منفی ماهواره بیش از تاثیر مثبت آن است. ریشه بسیاری از طلاق ها و مدگرایی وبزک کردن و اعتیاد و بزهکاری ها و بی اعتقادی ها و...ماهواره است. ماهواره مارخوش خط و خال وخمپاره ای است که بنیان خانواده را ویران می کند.

زمان آخرین مطلب این کاربر: 676روز قبل
يکشنبه 26/1/1397 - 12:30
امیرمحسن سلطان احمدی ( تعداد مطالب : 28 ) ( تعداد نظرات : 0 )

آیت الله جاودان در پایان بحث شان به نکته ای از استادشان مرحوم آیت الله حق شناس در این باره اشاره و گفت: این دسته سوم همه غصه آنها این است چه کاری انجام دهند که خدا از آنها راضی شود،  مرحوم حاج آقا حق شناس حدود ۴۰ سال پیش از فوتشان و شاید هم بیشتر، دو سال بود بارها و شاید بیش از صد بار به من می فرمودند: «فلانی چکار کنیم خدا از ما راضی باشد؟»؛ من هم که کسی در محضرشان نبودم و جزء افراد برجسته هم نبودم، اما شاید ایشان می خواستند این فکر را در ذهن من بکارند و بارها آن را تکرار می کردند. بنابراین همانطور که این آیه فرموده یک دسته هستند که فقط دور خدا می گردند.

این شاگرد آیت الله حق شناس افزود: دوستی داشتیم آن زمان دانشگاه بود و ایشان می گفت در مسیر دانشگاه یک نوار از مرحوم آیت الله حق شناس از بلندگوی دانشگاه پخش می شد و من سه تا سوال در ذهنم بود که ایشان این سه سوال مرا در این نوار جواب دادند. این نوار مربوط به سخنرانی ۲۰ سال پیش ایشان بود و کسی ۲۰ سال پیش جواب سوال یک آدم ناشناس را در ۲۰ سال بعد می دهد.

این دوست ما گفت یکی از سوال هایم این بود که مثلا اذان صبح ساعت ۵ بود و من ساعت ۴ بیدار می شدم و ایشان در صحبتشان گفت ساعت ۴ بیدار می شوی فکر کردی کاری کرده ای؟ این گیر من در ذهنم بود که من ساعت ۴ قبل از اذان بیدار می شوم که ایشان گفت مگر کاری کرده ای؟ وهمین طور دو سوال دیگر هم چنین جواب دادند.

قابل ذکر اینکه با صدای ملکوتی اذان مغرب و عشاء سخنرانی آیت الله جاودان به پایان رسید و بعد از اقامه نماز جماعت مغرب و عشاء، مولودی خوانی به مناسبت میلاد امام جواد (ع) نیز توسط برادر عبدی برگزار و مراسم به پایان رسید.

گزارش امیرمحسن سلطان احمدی

*مهر

زمان آخرین مطلب این کاربر: 126روز قبل
پنج شنبه 9/1/1397 - 12:15
sirYahya ( تعداد مطالب : 3568 ) ( تعداد نظرات : 223 )

سه نصیحت لقمان به پسرش‏

روایت شده: لقمان حکیم روزى این سه پند را به پسرش آموخت و به او چنین گفت:

پسرجانم! به تو سفارش مى‏کنم که این سه پند را به خاطر بسپار و به آن عمل کن:

1 - راز خود را به زن (همسر) خود نگو.

2 - با عَوان [مأمور حسابرسى و دفتردار نگهبانان دولتى‏] دوستى مکن.

3 - از نوکیسه [آن کس که تازه ثروتمند شده‏] وام نگیر.

پس از آن که لقمان از دنیا رفت، پسرش خواست این پنده را بیازماید، و آشکارا بنگرد که زیان آن‏ها چیست که پدر حکیمش به آن وصیت نموده است. گوسفندى را کشت و بعد کشته شده آن را در میان جوالى نهاد و سر جوال را بست و آن را به خانه آورد و در زیر تختش گودالی کند و آن را در همان جا دفن کرد و به همسرش گفت: من دشمنى داشتم او را کشتم و در این جا دفن کردم، مراقب باش که این راز را بپوشى و به کسى نگویى.

سپس در همسایگى او عوانى [سردفتر نگهبانان دولتى‏] بود، و دوست شد و هر روز او را نزد خود مى‏آورد و برنامه روابط دوستى را با او انجام مى‏داد و نیز در آن محله‏اى که سکونت داشت، جوانى بود که اصالت خانوادگى نداشت او با سعى و کوشش ثروتى اندوخته بود و تازه ثروتمند شده بود و به ثروت خود افتخار مى‏کرد، پسر لقمان چند درهم از او وام گرفت، و آن را در گوشه خانه‏اش نهاد.

تا این که روزى بین پسر لقمان و همسرش دعوا و نزاعى رخ داد، در آن حال زن او فریاد زد: اى قاتل بدکار و اى خونریز فتنه‏انگیز، مسلمانى را به ناحق کشتى و در خانه خود دفن کردى؟ اینک میخواهى مرا نیز بکشى....؟

صداى او به گوش همسایه‏اش عوان رسید، با این که پسر لقمان با عوان دوست بود، بى درنگ او رفت و ماجراى قتل را به پادشاه خبر داد.

پادشاه فرمان داد که کسى باید قاتل را احضار کند. همان عوان گفت: من او را احضار مى‏کنم. عوان به خانه پسر لقمان آمد و او را با کمال ذلت و اهانت از خانه‏اش بیرون کشید و برنامه دوستى خود با او را به کلى فراموش کرد و کشان کشان او را به سراى شاه مى‏برد، در مسیر راه آن شخص نوکیسه، پسر لقمان را در آن حال دید، در برابر مردم و با شتاب و خشونت نزد او آمد و دامنش را گرفت و گفت: اگر تو را قصاص کنند، مال من تلف مى‏شود، هم اکنون طلب مرا بده. [با این برخورد ناجوانمردانه آبروى پسر لقمان را برد.]

به این ترتیب گروهى اجتماع کردند و پسر لقمان را با اهانت بسیارى به سوى سراى شاه روانه کردند.

هنگامى که فرزند لقمان در برابر شاه قرار گرفت، بین آن‏ها چنین گفتگو شد:

شاه: تو که پسر لقمان هستى، شایسته نبود که از تو خونریزى و فتنه انگیزى سر زند.

پسر لقمان: من هرگز خون به ناحق نریخته‏ام و اصلاً آدمیزادى را نکشته‏ام.

عوان: او دروغ میگوید، بلکه مردى را کشته و جنازه‏اش را در خانه‏اش دفن کرده است.

پسر لقمان: از پادشاه میخواهم فرمان دهد تا آن مقتول را حاضر کنند، و او در میان جوالى است که من در فلان جا دفن کرده‏ام.

پادشاه فرمان داد تا آن جنازه را حاضر کنند، مأموران به خانه پسر لقمان آمدند، همسر پسر لقمان محل دفن را نشان داد، آن‏ها از آن جا خاکبردارى کردند، جوالى را از آن جا بیرون آورده و همچنان سربسته نزد شاه آوردند، وقتى که سر جوال را گشودند، دیدند جسد یک گوسفند است که ذبح شده است. حاضران حیران و شگفت‏زده شدند.

شاه: اى فرزند لقمان! چرا گوسفند را ذبح کرده و دفن کرده‏اى؟ گونگى این حادثه را برایم بیان کن.

پسر لقمان: پدرم به من چنین وصیت کرد:

1 - راز خود را به همسرت نگو.

2 - عوان (مأمور حسابرسى به امور نگهبانان) را به عنوان دوست خود نگیر.

3 - از نوکیسه وام نگیر. من خواستم این پندهاى پدرم را بیازمایم، وقتى که آزمودم به حکمت و صدق گفتار پدرم پى بردم و برایم روشن شد که سخن او عین حقیقت است و بر هر کس که این نصیحت را بشنود سزاوار است که راز خود را به همسرش نگوید، از نوکیsه وام نگیرد و با عوان دوستى نکند و خانه دلش را از دوستى با ناکسان بزداید تا به خوشبختى دنیا و آخرت دست یابد..

 

زمان آخرین مطلب این کاربر: 703روز قبل
يکشنبه 27/12/1396 - 14:30
  • تعداد رکورد ها : 6898