کوه شاهوار : (4000 متر )
توسط : moradyzade

سرپرست برنامه : علی شاه محمدی

طبق برنامه شش ماه گروه صفا گنبد کاووس ؛ برنامه شاهوار باید به سرپرستی دوست خوبم آقای علی اسماعیلی انجام می شد ؛ ولی بنا به دلایلی هدایت و سرپرستی این برنامه به من سپرده شد . قرار براین شد که از ضلع شمالی شاهوار ؛ از روستای تاش برنامه انجام شود ؛ که سردترین مسیر بوده ویخ و برف بیشتری دارد . ضلع شرقی این کوه از روستای نکارمن بود و طلوع آفتاب این مسیر را گرم تر از مسیر های دیگر کرده ؛ ولی وزش باد از ضلع شرقی بیشترمی باشد و بهترین ضلع از سمت جنوبی است که به مسیر چشمه پری خانی یا قطار زرشک معروف می باشد ؛ دارای برف کمتر و هوای بهتر نسبت به دیگر مسیرها بوده .پس نتیجه می گیریم ؛ که صعود زمستانی از ضلع شمالی ( تاش ) بسیار سخت و مشکل می باشد و باید نکات ایمنی را رعایت نمود .

در روز چهارشنبه با اداره هواشناسی شهرستان شاهرود هماهنگی لازم را انجام دادم و طبق برنامه در روز پنج شنبه ؛ پانزده دی ماه سال 90 با شش نفر دیگر از دوستانم به سمت شاهرود حرکت نمودیم ؛ به علت نبود امکانات و وسایل گرمایشی در روستای تاش تصمیم گرفتم ؛ که گروه ؛ شب را در شهرستان شاهرود سپری کند . متاسفانه پناهگاه تاش همیشه بسته بوده و مسجد محل مناسبی برای استراحت نمی باشد . از شهرستان شاهرود تا روستای تاش با وسیله نقلیه حدود سی دقیقه بوده و این روستا به علت برف سنگین ونبود امکانات در زمستان خالی از مردم می باشد و آنها در زمستان ها به شهرستان های گرگان یا شاهرود مهاجرت می کنند .

ساعت 6 صبح روز جمعه شانزده دی ماه سال90 به روستای تاش رسیدیم . دماسنج ؛ دمای روستا را 15 درجه زیر صفر نشان می داد . از مسجد روستا ؛ پیاده روی را شروع کردیم . دو شب پیش برف بسیار سنگینی منطقه مورد نظر را سفید پوش کرده بود و گام برداری در ابتدای حرکت به سختی انجام شد و ما در ساعت 7 صبح به آرام حسنی یا به قول دوستان کوهنورد به معدن رسیدیم ؛ به سمت جنوب ادامه مسیر دادیم و از تنگه معروف پیر میشی عبور کردیم . نرسیده به آبشار پیر میشی به سمت چپ حرکت کردیم . یال سنگینی در جلو ما خود نمایی می کرد و پس از سپری کردن این یال به دو راهی مسیر آبشار پیر میشی رسیدیم و سپس به راه خود به سمت جنوب ادامه دادیم . پس از طی ساعاتی برای یکی از دوستانم ؛ مشکل ارتفاع زدگی پیش آمد و با گروهی دیگر که به سمت پایین در حرکت بودند ؛ ایشان را به سمت آرام حسنی بر گرداندم . در ساعت 10 صبح به دیوار عظیم پیر میشی رسیدیم . عبور از این دیواره باید با احتیاط انجام گیرد و ما برای عبور از آن یک ساعت زمان را از دست دادیم ولی به سلامتی عبور کردیم . به سمت جنوب شرقی حرکت کردیم و پس از ساعتی گام برداری یکنواخت به قله شاهوار این نگین زیبای البرز شرقی قدم گذاشتیم و همگی خداوند را شکر کردیم .ساعت 1 بعداز ظهر قله رابه سمت تاش ترک کردیم و از همان مسیر برگشتیم .ساعت 6 بعدازظهر به روستا رسیدیم و سپس به سمت شهرستان گنبد حرکت نمودیم .

دوستان گرامی ؛ به مواردی توجه نمایید :

در صعود به کوه شاهوار در زمستان ؛ از تجهیزات زمستانی استفاده نموده ونکات ایمنی را رعایت نمایید . کلنگ و طناب انفرادی و کیسه بیواک و تبریخ از وسایل ضروری می باشد .

در طول مسیر آب موجود می باشد .

صعود زمستانی به کوه شاهوار حدود 12 ساعت ؛ زمان می برد . زمان برنامه را در نظر بگیرید .

سرعت باد در قله زیاد است و گاهی دمای هوا بین20 تا 30 درجه زیر صفر می رسد .

در طول مسیر حیوانات وحشی مانند خرس دیده می شود با احتیاط عبور نمایید .

ازدوستانم آقایان : دکتر نظم آرا ؛ احمد کولف ؛ شریف علیزاده ؛ رضا صفری ؛ محمد عبدا...پور ؛ علی قربانی که در این برنامه مرا یاری نمودند ؛ تشکرمی نمایم .