شیطان پرستی(مرلین منسون)
توسط : mhz30t
مرلین منسون





مقدمه
 انتشار مطالب دربارة چهره‌هایی از این دست به نوعی رواج دادن غیرمستقیم تفكرات و معضلات القایی ایشان به شمار می‌آید ، لكن با توجه به داده‌های موجود و آمار‌های به دست آمده از ابعاد فساد‌انگیز تحركات این فرد ، چاره‌ای باقی نمی‌ماند ، جز پرداختن دقیق و علمی به ماهیت و عملكرد این عنصر ضد فرهنگی غرب .در هر حال مطالب تهیه شده ، اختصاص به مرلین منسون و جریان‌سازی‌های وی در جمع هوادارانش دارد .  


آشنایی با مرلین منسون
1. بیوگرافی
" مرلین منسون " نام مستعار " برایان وارنر " متولد سال 1969 میلادی از یك خانواده فقیر و سطح پایین فرهنگی در منطقه كانتون اوهایو آمریكا می‌باشد . وی دوران كودكی سختی را پشت‌سر گذاشته و همواره با آرزوهای كوچك اما دست‌نیافتنی اقتصادی و مالی و آنچه در برهه زمانی موردنظر ، حداقل‌های یك زندگی را برای یك كودك و نوجوان در آمریكای افسار گسیخته لازم می‌ساخت بزرگ شد .
وارنر دوران كودكی پر از حسرت خود را به جوانی می‌رساند . در حالی كه گروهی نیز اظهار كرده‌اند وی مدتی را در یك مدرسه مذهبی مسیحی تحصیل كرده‌است. برایان در سن 18سالگی ضمن نقل مكان به منطقه تامپابای در فلوریدا به شغل روزنامه‌نگاری روی می‌آورد .
وارنر در طول این مدت مطالب مختلفی را با قلمی ضعیف و سطحی‌نگر در نقد اشعار موسیقی‌های مبتذل و سخیف " متال " و " راك " به رشته تحریر در می‌آورد. گروهی از هواداران وی به غلط او را منتقد متالیكا معرفی می‌كنند . اما آنچه با اطمینان در‌خصوص این برهه زمانی شیطان‌مدرن می‌توان اظهارنظر كرد، این است كه سال‌‌های جوانی برایان سال‌‌های آشنایی وی با فضای مسموم گروه‌های شیطان‌پرستی و اقمار آن نظیر گروه‌های متالیكا ، هی‌پی و... است .
بدیهی است از آن ساخت فاسد فرهنگی ، اگر انسان‌هایی به غیر از برایان وارنر شكل بگیرند ، محل تردید وجود خواهد داشت و این هشداری است جدی به آینده تمامی كشورهایی كه در زمینه اقدام دیر‌هنگام مهندسی فرهنگی ، هنوز هیچ تحركی را صورت نداده‌اند .
در هر حال وی پس از آشنایی با اسكات میچل گیتاریست فعال در برخی گروه‌های كوچك و نه چندان حرفه‌ای راك ، گروه متالیكای خود را تشكیل می‌دهد .
وی در این سال‌‌ها نام مرلین منسون را با تركیب نام دو نفر دیگر بر خود می‌گذارد .
نام مرلین را از بازیگر زن بنام هالیوودی " مرلین مانرو " كه شهرت به فساد و بازی در فیلم‌های غیر‌اخلاقی داشت و از ظاهر زیبایی برخوردار بود و منسون را نیز از نام یك كشیش ناراضی فرقه‌گرایی مسیحی بر‌می‌گزیند . وی با همكاری عناصر دیگری همچون " گجت گین " نوازنده باس ، " مادونا واین " ، نوازنده كیبورد و " اسپوكی كیدز " چند مجموعه موسیقی را ضبط و روانه بازار می‌نماید .
پس از انجام اقدامات جسورانه گروه منسون در انتخاب رنگ‌بندی صحنه ‌، نوع اجرا ، گستاخی در استفاده از الفاظ ركیك و ترویج فحشا در آثار ایشان ، " ترنست رزنور " (یكی از فعالان گروه متالیكا در آمریكا) در سال 1993 زمینه تبادل‌نظر گروه منسون كه دچار تغییرات رادیكال‌تری نیز شده بود را با مدیر یك شركت فعال در حوزه موسیقی آمریكا بنام " ‌تایتینگ ریكورد زلیپل " را فراهم می‌آورد .
عناصر تازه وارد گروه و مدیر شركت یاد شده زمینه‌های گرایش بیشتر شیطان‌مدرن را به وحشی‌گری در صحنه‌های اجرا و انجام اعمال خارق‌العاده یك انسان سالم و دارای هویت انسانی را فراهم می‌آورند.منسون در این سال‌ها و به سرعت عصر توحش موسیقیایی‌اش را پشت سر گذاشت و به ستاره مبتذل ، اما پر‌مخاطب رسانه‌های آمریكایی بدل شد .
این اقدامات او را از جایگاه یك مطرب محلی در فلوریدای جنوبی خارج و از او چهره‌ای ملی در آمریكا ساخت .در طول این مدت نگرانی‌های برخی از اقشار اجتماعی از هنجارشكنی وحشت‌زای این فرد ،‌زمینه‌های مقاومت‌های داوطلبانه و لغو برخی از برنامه‌های عمومی منسون را فراهم آورد . او در این سال‌ها آلبوم‌های ضد مسیح (یا آنتی كریست)، هالیوود ، حیوانات مكانیكی
و ... را منتشر كرد . ناگفته نماند كه حضور معنادار روزنامه‌های آمریكایی در چهره‌سازی این عنصر نامطلوب فرهنگی نیز بی‌تاثیر نبوده كه در جای خود مورد بحث قرار خواهد گرفت.
او در سال 1997 به یكی از خبرسازترین چهره‌های جهان بدل شد . اما آنچه باید ذكر شود ، آن است كه محصول این فعالیت‌ها شهرت و ثروت بسیار زیادی است كه حداقل 5 نسل بعد از این خواننده متالیكا را بیمه كرده‌است و بسیاری از آگاهان نامبرده را از سوپرمیلیونرها یا بهتر بگویم میلیاردرهای جهان می‌شناسند كه به كمك تسلط بر احساسات جوانان دور‌مانده از معنویت و به مدد كارهای شنیع توانسته است ثروت كلانی را جذب حساب‌های بانكی‌اش نماید.
سبك خاصی را نیز در ارائه آثار موسیقیایی به منسون نمی‌توان نسبت داد ،‌اگرچه همانطور كه اشاره شد پایه تم‌های آثار وی همان پایه‌های برگرفته شده از موسیقی متال است . اما اگر می‌خواهیم درك درستی از سبك موسیقی وی داشته‌باشیم تداعی قارچ‌های روییده بر ریشه درختان جنگلی و یا سایر انگل‌ها می‌تواند ترسیم‌گر منظور نگارنده از طرح موضوع باشد .
عامل سودجویی در تبیین خط‌مشی منسون نقش ویژه‌ای را عهده‌دار است و اما باید یادآور شد كه از فعالیت وی سود سرشاری نصیب كمپانی‌های طرف قرارداد تبلیغاتی با او كرده‌است كه در زمینه‌های مختلفی از جمله زیور‌آلات ، لباس و... فعالیت اقتصادی دارند .

2. عقاید
هیچ عقیده ثابتی را نمی‌توان به منسون نسبت داد ، ‌او مظهر لاقیدی و بی‌عقیدگی محض است و آنجا كه پای عقیده به میان كشیده می‌شود آن عقیده به شیطان‌ و بزرگی این موجود رانده شده‌است . لكن از آنجا كه انسان‌های بی‌عقیده و مكاتب بی‌عقیده باید در پی انجام اعمال خود به فلسفه‌بافی بپردازند تا مرموزتر و در نتیجه احساس‌ نیاز در جستجوی ایشان معمول داشته‌شود ، او نیز فلسفه‌بافی‌هایی را طرح می‌نماید . به عبارتی دیگر فلسفه‌‌بافی به كمك " مشتری‌داشتن " و ماندگاری مشتریان به كار
او آمده‌است . وارد شدن در تونلی یا سالنی كه با تصاویر هر چند بی‌ربط تزیین شده‌است كمك می‌كند تا مخاطبانش مدت‌ بیشتری را در این تونل یا سالن باقی بمانند و در نتیجه گزارش می‌كنند كه " ما فلان میزان مخاطب را داریم " .
منسون اولین دیدگاهش در صدور عقاید یا فلسفه‌بافی‌ها همین مورد است ، یعنی نگاه داشتن بیشتر مشتریان در صف انتظار دریافت تولیدات فكری جدید .

در مرحله بعد القای مفاسد فكری و عقیدتی در دستور كار وی قرار دارد كه در صدر آن همان بی‌عقیدگی است .
بی‌عقیدگی كه در پلورالیسم یا نسبت‌گرایی نیز رخ می‌نماید امروزه شاخصه زیربنای بسیاری از مكاتب فكری است ، بد نیست در اینجا متذكر شویم كه منسون مصداق نسبیت‌گرایی در حوزه اخلاق است .
در هر حال این شیطان‌مدرن به نظر گروهی یك متالیكا و ‌به نظر گروهی دیگر یك
پانكیسم است .
عمق سطحی‌نگری منسون را می‌توان در القابی كه مردم به او نسبت داده اند جستجو كرد ،‌ مانند " ‌دیوانه پلید ، شیطان‌بزرگ ، ابله‌رذل ، انسان سگ‌صفت ، خبرساز ، پول‌دوست شهوت‌پرست ،، كشف‌نشده ، فرزند شیطان‌ و مظهر شیطان‌ . "
اما برخی عقاید محوری این شیطان‌ دست‌آموز آمریكا به قرار ذیل است :
1. هر كس او را نمی‌فهمد خودش دچار مشكل فكری است و كودن است .
2. هر كس برداشت بدی از آثار وی دارد ،‌ خودش دچار رذایل اخلاقی است و براساس زاویه دیدش به كارهای او نگاه می‌كند .
3. تكثر در قرائت‌ها و برداشت‌ها (پلورالیسم)
4. اقتدار و قدرت وسیع شیطان‌ از دیگر عقاید وی است .
5. منسون در جای دیگر می‌گوید من از خدای مردمی متنفرم كه از آن مردم تنفر دارم .
6. ضدیت با مسیح نیز با توجه به گرایش كلی شیطان‌پرستان در عناد با دین مسیح در ساخت فكری بدون سازمان منسون جایگاه ویژه‌ای دارد
3. اشعار
نگاه به متن اشعار منسون كه اغلب توسط وی سروده شده‌است نیز خالی از تاثیر در شناسایی محورهای القایی این ستاره بی‌فروغ فرهنگ فاسد آمریكایی نیست كه در ادامه به برخی از آنان قید می‌شود .

تجلی تفكرات (پوچ‌گرایی) نیچه را می‌توان در اشعار منسون مشاهده كرد .



4. روش تبلیغ
خبر تكان‌دهنده‌ای از پاره‌كردن انجیل در اجرای كنسرت زنده منسون و پرتاب آن به سوی جمعیت در سراسر جهان منتشر شد .
منسون انجیل را پاره كرده و خطاب به جمعیت با صدای سنگین و خشكیده فریاد زد :
" این است خدای شما . "
باز خبر می‌رسد و به زودی در تمامی سایت‌های خبری پخش می‌شود كه او در هنگام برگزاری یكی دیگر از كنسرت‌هایش مدفوع را بر روی صحنه اجرا بلعیده و سپس مست و لایعقل به نعره كشیدن‌های مداوم ادامه داده‌است .
این اخبار علی‌رغم زشتی خیره‌كننده‌اش ، به سرعت در جهان گسترش می‌یابد ، طبیعی است كه در جامعه ویران آمریكایی انجام چنین اقداماتی صرفا تندروی‌های كودكانه یك جوان آمریكایی است كه در حال حاضر هم كه 37 سال سن دارد در وجودش مانده‌است .
اخبار یاد شده به خاطر برخورداری از پارامترهای خبری نظیر شگفت‌انگیز بودن ، درگیری و ... به سرعت انتشار می‌یابد و از تولید‌كننده یا بهتر بگویم منبع شكل‌گیری چهره‌سازی می‌نماید .
این اقدامات در كنار تیمی كه مدام برای صاحبشان خبرسازی می‌كنند ، مانند انتشار خبر مضروب ساختن محافظ وی كه به سرعت انتشار یافت ، كمك می‌كند تا این چهره بی‌فروغ همواره در صدر خبرسازترین چهره‌های ضد‌فرهنگی جهان قرار داشته‌باشد .
ناگفته نماند كه ترویج نمادها ، ساخت كلیپ‌ها ، توزیع تصاویر متعدد در چهره‌های گوناگون از منسون نیز به نوبه خود نقش حائز اهمیت در تبلیغ عقاید و آثار وی دارد .
مجموعا باید اظهار داشت كه تبلیغات عمدتا در این برنامه‌ریزی‌های گروه منسون قرار دارد و همه اقدامات با اهداف كوتاه‌مدت و بلند‌مدت تبلیغاتی تبیین می‌شود .

5. هواداران
یكی دیگر از روش‌هایی كه به گسترش محدودة مخاطبان منسون كمك شایان توجهی كرده‌است ،‌علاقه وافر وی و گروهش به ساختن گروه‌های هوادارانست . منسون در بسیاری از كشورها توانسته‌است گروه‌های مختلفی از جوانان را تحت‌تاثیر فضای عمومی رایج در آمریكا مبنی بر داشتن حلقه‌‌های هوادار برای خوانندگان مطرح نظیر مایكل جكسون و ... را ایجاد نماید .
تغذیه این گروه‌ها با ترتیب دادن دكورهای ویژه ـ ‌ساخت كلیپ‌های پرهزینه و فوق فنی و ... و به مدد انجام امورات خلاف اخلاق امكان‌پذیر می‌شود . ارائه آثار متناوب و بدون وقفه‌های طولانی از دیگر عواملی است كه كمك می‌كند این خواننده متالیكای با راك آمیخته ، همواره گروه‌های كوچك و بزرگ از هواداران را به خود اختصاص دهد .
در بخش‌های بعدی به تفصیل در‌خصوص جریان‌‌های هواداری از منسون در ایران و چیستی رویكرد ایشان اشاره خواهیم كرد .
همچنین نكته دیگری كه در جذب هواداران بیشتر به این فرد كمك زیادی می‌كند نمادها و علائمی است كه پس از مدتی به فرهنگ رایج در بین طرفدارانش بدل می‌شود . به طور كلی بسیاری از ویژگی‌های اسطوره شدن برای انسان تهی از معنویت ، در منسون شكل گرفت و با نظری عمیق‌تر بر جای‌جای این نوشتار ، ویژگی‌های موردنظر قابل لمس خواهند بود .
6. ظواهر
تمام افرادی كه با شیطان‌مدرن برخورد داشته‌اند ، چنانچه مورد سوال قرار بگیرند ، ‌اولین موردی را كه از منسون نقل خواهند كرد نوع آرایش سر و صورت و نحوه لباس پوشیدن ، راه‌رفتن و حتی وسایل نقلیه مورد استفاده او خواهد بود .استفاده از آرایش‌‌های خاص و بسیار تند تهوع‌آور از جمله ویژگی‌های ظاهری این ستاره ‌آمریكایی است . اگرچه این شیطان‌ ساخته‌شده توسط نظام سلطه و استحاله فرهنگی آمریكا فلسفه‌بافی‌هایی را نیز در خصوص ظاهر نامتعارفش ارائه كرده است ،‌ مانند اینكه می خواهد " با انجام چنین چهره‌آرایی‌ها باطن انسان‌ها را به تصویر بكشد " و ... اما آنچه حقیقی به نظر می‌رسد وجود بسیاری از بیماری‌های روحی و روانی است كه درون وی به وجود آمده و این‌گونه راه به جهان خارج گشوده‌است .البته این ظواهر همواره با پس‌زمینه‌های تیره و وهم‌انگیز در حالی كه ارزش‌های انسانی و اخلاقی در آنها به مسلخ برده می‌شوند ، ‌به معرض نمایش گذاشته شده‌اند .
7. مطبوعات چهره‌ساز
تحقیقات درباره این چهره موسیقی متالیكا نشان می‌دهد نشریات مطرح آمریكا نقش بسزایی را در شهرت یافتن وی ایفا كرده‌اند .
شاخص‌ترین این اقدامات را می‌توان در اقدام نشریه رولینیگ در درج یك مصاحبه مفصل و در واقع تبلیغاتی به نفع منسون یاد كرد .
نشریه آمریكایی یاد شده ، توانست ضمن خبر‌سازی یكی از بالاترین امتیازات و بهره‌برداری در فروش بیوگرافی منسون را نصیب خود سازد .
جالب توجه است این اقدام زمانی صورت می‌پذیرد كه خشم مردم متوجه اقدامات هنجار‌شكنانه فرد مورد بحث و كمك‌های مالی دولت آمریكا در قبال او صورت گیرد .رولینیگ این مصاحبه تریبونی را در اختیار وی قرار می‌دهد تا به راحتی به تبلیغ و رواج
دروغ‌های قابل توجه درباره خودش بپردازد .

8. كلیپ‌ها
كلیپ‌های منتشر شده توسط مرلین منسون كه متاسفانه با كیفیت‌های بسیار بالا اكنون در كشور عزیزمان نیز به راحتی قابل دسترسی است ، حاوی موارد انحرافی و ضد‌اخلاقی فراوانی است . این مجموعه‌ها از آن نظر قابل‌تامل است كه دقیقا به ترویج آموزه‌های صهیونیستی و عبرانی نسبت به مقوله شیطان‌ و حواشی مربوط به آن می‌پردازد. در این تصاویر شیطان‌ موجودی قدرتمند و دارای گسترة بسیار وسیعی است ، شیطان در این تصویر‌سازی‌ها موجودی قدرتمند و حاكم مطلق بر تاریكی‌ها فرض می‌شود . دائما در این تصاویر بر لزوم اتكای انسان‌ها به شیطان‌ به گونه‌های مستقیم و غیر‌مستقیم تاكید می‌شود . این تاكیدات تا جایی پیش می‌رود كه بینندگان پس از مدتی احساس می‌كنند بجز تكیه بر شیطان‌ راه فراری ندارند و چاره‌ای جز این نیست كه مغلوب او شوند .
در عین حال سازندگان كلیپ‌ها كه به صورت حرفه‌ای محصول خود را تنظیم می‌نمایند ، می‌كوشند تا تصاویر سیاه‌نمایی شده‌ای را از انسان ، جهان و مناسبات جاری در آن ارائه نمایند . اینها نیز درست در راستای اهداف اساسی ترویج شیطان‌پرستی در جهان قرار دارد.
نكته همیشگی و تكراری در این كلیپ‌‌ها نیز رواج فحشا آن هم به شیوه‌های خشن و وحشیانه است و جالب آنكه دولت‌های غربی كه جلسات متعددی را در راستای جلوگیری از خشونت علی‌الخصوص خشونت علیه زنان برگزار می‌نمایند ، امروزه صادر‌كننده تصاویری هستند كه در آنها به بدترین شكل ممكن به انسان‌های مذكر و مونث تجاوز می‌‌شود .



9. منسون و نمادها
همانطور كه در مطلب اول شیطان‌پرستی نیز اشاره شد ساخت و استفاده از نمادهای مختلف از جمله اقدامات محوری گروه های شیطان‌پرستی به شمار می‌آید ، ‌در این میان نیز مرلین منسون خود دست به ساخت نمادهای ویژه‌ای زده‌است .
این نمادها كه شامل انواع مختلفی نیز می‌باشد ، با چند هدف عمده طراحی شده‌اند :
1) كسب منافع از طریق فروش محصولات كه نماد بر آنها درج شده‌است.
2) رواج دادن و استفاده شعاری از نمادها در ترویج شیطان‌گرایی به شكل منسون
3) شناسایی افراد توسط این علائم و برقراری روابط خاص تشكیلاتی با آنان
4) جلب توجه بیشتر و دریافت انعكاس بیرونی
1. چشم چپ منسون اولین نمادی است كه از آن به عنوان (look Marilyn manson) یاد می‌شود . این چشم با لنزی پر‌رنگ روشن از چشم دیگر وی متمایز شده‌است .
اغلب تصاویر از منسون به گونه‌ای تهیه می‌شود كه این چشم به صورت واضح نمایان باشد .
در این خصوص نیز اشاره به مقاله اول شیطان‌پرستی و تاكید بر " رمانس‌گرایی " به عنوان پایه‌های شكل‌گیری شیطان‌پرستی در درك واقعیات مربوط به سنخ‌شناسی چنین اقداماتی می‌تواند موثر واقع شود .
این فرد همچنین برخی از نمادهای جدیدی را در شیطان‌پرستی ابداع كرده و برخی دیگر را نیز دستخوش تغییر و تحولاتی نموده است كه در ادامه به شرح و توضیح آنها خواهیم پرداخت .
2. نمادی تلفیقی از 3 نماد مسیحی در شیطان‌پرستی است كه شامل صلیب وارونه ‌، چرخ خورشید ( صلیب شكسته) و پنتاگرام است .
این نمادها علاوه بر استهزا مسیحیت ، تحقیر دینداران مسیحی و باورهای صحیح و غلطشان را در بردارد.
3. نماد mm یا دوران طلای مزخرف نیز نامگذاری شده‌است (Grotesque mm,The Golden Ayeof) :
هواداران منسون او را به اختصار mm می‌خوانند ، ضمن اینكه در طراحی این نماد و به آرم یوف یا همان كمپانی سینمای یونیورسال و گشتاپو سازمان اطلاعاتی هیتلر اشاره‌شده است . القا‌كننده این معانی نیز در كنار هم می‌باشد . این نماد كه به نحوی
صلیب شكسته را به تصویر می‌كشد ، نقش دو عقاب را نیز به نمایش گذاشته است . (عقاب نیز نماد كشور آمریكا است)
گفتنی است در حال حاضر شیطان‌پرستی مبلغ نژاد‌پرستی خاص نازیسم نیز هست كه این اقدام با دو هدف عمده صورت می‌پذیرد .
1. غرب و جریانات صهیونیستی می‌كوشند تا نشان‌دهند كسانی كه یهودیان را مورد آزار قرار دارند (البته صرفا بنابر ادعای واهی هلوكاست) از تبار شیاطین هستند .
2. همچنین پوششی نیز برای جدایی تبلیغات مدنظر قرار دارد ، جدایی دروغین صهیونیسم از نازیسم كه این امر خلاف واقعیت است .
4. نماد تشنج یا ستاره ضد مسیح
(superstar shock ,Anticrist) :
این نماد نیز مانند بسیاری از نمادهای رایج میان شیطان‌پرستان از نمادهای صهیونیستی و دقیقاً امتداد ستاره داوود و با حاشیه‌هایی از حروف یونانی مبنی بر كلمه نهنگ (كه بنا بر برخی اعتقادات نه چندان صحیح عبرانی از اشكالی است كه شیطان‌ به
شكل آن ظاهر می‌شود.)
علاوه بر ستاره داوود كه مبنای طراحی این ارم است ، تعادل و چرخش نیز از خصوصیات این نماد است كه در مجامع شیطان‌ مدرن مورد تایید قرار می‌گیرند.
5. امگا و حیوانات مكانیكی
نام آلبوم پرفروش منسون است كه شامل 15 ترك است این تعداد به شكل كلید‌هایی در سر این نماد كه بی‌شباهت به بز نیست طراحی شده‌است.
امگانیز از حروف یونانی است كه با توجه به الهام گرفتن تفكرات شیطان‌پرستی از فلسفه یونانی مورد استفاده قرار گرفته است .
6. عطارد و اكنون هالی‌وود

این نماد پس از آلبوم هالی‌وود با اندك تغییراتی مورد استفاده گروه منسون قرار گرفت .این نماد مبتذل بر روابط جنسی نامشروع میان زن و مرد و آثار اروتیك تولید شده نیز دلالت دارد
در حقیقت عطارد یا هالی‌‌وود نمادی است از كارهای به اصطلاح هنری كه در خدمت رواج فحشا قرار می‌گیرند.
7. سر مرگ

این نماد تركیبی از جمجمه انسان و گوش‌های موش است ، موش كه توسط نازی‌ها به یهودیان نسبت داده‌می‌شود . ( البته در سراسر اروپا یهودیان از لقب موش‌های كثیف برخوردار بودند) این نماد نیز مانند برخی از موارد بررسی شده به جهت همسویی تبلیغاتی با صهیونیسم در برقراری پیوند سوری میان نازیسم و شیطانیسم طراحی شده‌است.
8. صلیب لوراین ، مرا بخور مرا بنوش

این نماد باستانی كه توسط منسون مورد استفاده قرار می‌گیرد ویژة گروهی از چهره‌های افسانه‌ای به نام شوالیه‌های معبد بوده‌است .
این نماد كاربردهای جادوگری و مصرف برخی امور غیرمعمول مانند كیمیاگری و ... را نیز دارا می‌باشد . از صلیب لوراین به عنوان مرگ مجازی روح و اتحاد مقابل نیز تعبیراتی ارائه شده‌است .

10. گروه منسون
افراد متفاوتی تاكنون در گروه كاری مرلین منسون حضور پیدا كرده‌اند و بنابر دلایل مختلفی موفق به ادامه فعالیت در این گروه نشده‌اند.
البته منظور از گروه ، نوازندگانی می‌باشند كه به اجرای زنده در كارهای او می‌پردازند و این افراد چنانچه كارایی خود را از دست دهند و یا آنچنانكه باید ارزش‌های اخلاقی این افراد را مورد توهین و لگدكوب نمودن قرار ندهند ،‌ فورا با نفر یا نفرات بعدی كه در لیست انتظار برای شهرت قرار دارند جایگزین می‌شوند


به لحاظ ظاهری نیز این افراد عمدتا كم سن و سال و عمیقا تحت‌تاثیر رئیس گروه قرار دارند اما علی‌رغم همه تلاش‌هایشان توان رقابت با او را پیدا نمی‌كنند ، زیرا به محض ورود به شهرت فوراً اخراج خواهند شد. این گروه در بسیاری از خبرسازی‌ها دوشادوش منسون ، وی را یاری می‌كنند . در حقیقت افراد گروه منسون باید مانند قبیله شیطان كاملاً در اختیار او و تحت‌الشعاع چهره ، رفتار و برنامه‌های او قرار گیرند تا بتوانند ادامه همكاری دهند .
11. منسون و رواج زنا با محارم
حفظ حدود خانوادگی به عنوان محملی برای شكوفایی انسان كامل و تعالی روحی ، جسمی و معنوی تك‌تك اعضای آن ، عمدتا در صدر آموزه‌های نجات‌بخش الهی می‌باشد ،‌مهم نیست كه از منظر مسیحیت آن را به نظاره بنشینیم بلكه از دیدگاه یك مسلمان‌ ، آنچه مهم است حفظ نهاد خانواده است .
اما نحله‌های مختلف فاسد فكری غرب در سالیان گذشته تلاش های ویژه‌ای را برای ناامن‌كردن حریم خانواده‌ها و یا به عبارتی دیگر خانگی كردن دزدان دین ، اعتقاد و وجدان انسان‌ها را پدید آوردند . منسون در صدر اولویت قرار دارد . سال‌ها پیش وقتی نخستین اخبار مبنی بر راه‌اندازی سایت‌های مروج روابط شنیع جنسی خانوادگی به راه افتاد ، ترس كشنده‌ای را در سطوح مختلف مطلعین دامن زد، اتفاقی كه بحمدالله و بانفوذ كلان اندیشه اسلامی در سطوح مختلف جامعه ایرانی مطرود ماند . اگرچه گروهی نیز در این بین به اشكال مختلف جذب این آموزه‌های بسیار فاسد شدند اما مطالب فجیعی در ترویج روابط خلاف اخلاق فی‌‌ما‌بین " پدر و دختر ، پدر و
پسر ، مادر و فرزند ، ‌برادر ، خواهر و ... " در جمع وسیع سایت‌های هوادار مرلین منسون
مطرح است كه باعث شگفتی جوانان به او شده‌است . امروزه نیز همین متون غیراخلاقی با
استفاده از بلوتوث مبادله می‌شود .
شیوه انتقال مفاهیم شیطانی كه مرلین منسون به عنوان مروج گستاخ آن در سراسر جهان شهرت یافت ،‌ عمدتاً با تنظیم داستان‌های اروتیك و تصاویر ساختگی از نقاط مختلف دنیا دنبال می‌شد .
ورود منسون به ایران
بدیهی است یكی از نكات مهم در تحلیل چیستی ـ چگونگی و چرایی معضلات
فرهنگی ، بررسی نحوه ورود این جریانات به جوامع هدف می‌باشد كه ما به شرح ذیل به ارائه یافته‌های خود پرداخته‌ایم .

1. تلویزیون‌های ماهواره‌ای
طی سالیان گذشته ورود پدیدة آسیب‌زای بهره‌برداری بدون قاعده و غیرمجاز از تجهیزات دریافت ماهواره‌ای ،‌اثرات غیرقابل جبرانی را در سطح خانواده‌های ایرانی به همراه داشته‌است . مدیران خانواده‌هایی كه با هوشیاری و آگاهی به مضرات " ‌بمب‌های ساعتی " آگاهی یافتند بدون درنگ و حتی از دست دادن دقایقی این محموله‌های انفجاری را به بیرون از منازلشان پرتاب كردند ، تا دیگر اعضای عزیز خانواده‌هایشان قربانی این انفجارهای اخلاقی و اجتماعی نشوند . گروهی نیز با كم‌اطلاعی و بی‌توجهی همچنان بر استفاده از امواج مسموم اصرار ورزیده و به همین سبب است كه ‌منسون و تبعات فكری و گروهی وی به عنوان یك معضل از طریق این شبكه‌ها به خاك ایران اسلامی راه یافتند .


2. اینترنت
حضور اینترنت در كشورهای مختلف جهان در بسیاری موارد توانست ،‌ امور دریافت فایل‌های متنی ، صوتی و تصویری را تسهیل نماید .
بدیهی است جریانات مخرب نظیر " شیطان‌گرایان " نیز از این فرصت استفاده كرده و عقاید خود را به این شبكه اطلاع‌رسانی بدون مرز وارد ساختند.
ا
3. بازگشتگان از غرب
هم‌ردیف ورود بیماری‌های جسمی مهلك مانند ایدز و هپاتیت از برخی بازنشستگان غرب، بیماری‌های روحی و روانی عدیده‌ای نیز از جامعه مسموم غربی به سرزمین‌های اسلامی علی‌الخصوص ایران اسلامی راه یافت .
طبیعی است انسان‌هایی كه در فضای پاك و نسبتا سالم داخل كشور رشد كرده‌اند نمی‌توانند به راحتی پذیرای این چنین ره‌آوردهایی باشند. لكن شیفتگی تاریخی رایج در تعامل با بازگشتگان از غرب باعث برقراری پیوند و سرایت هواداری و یا بهره‌برداری از آثار این میلیاردر هالیوودی در ایران شد .
4. تكثیر محصولات در كلوپ‌ها
اصناف ارائه‌كننده خدمات فروش و تكثیر محصولات رایانه‌‌ای و فیلم طی سال‌های گذشته عمدتا به صورت غیرقانونی مبادرت به توزیع لوح‌های فشرده با مضامینی مختلف پرداخته‌اند.
در این میان چنانچه یك محصول حاوی موارد غیراخلاقی و مخرب باشد نیز به سرعت در جامعه و با هزینه بسیار اندكی رواج پیدا می‌كند.
همین جا باید متذكر شد اقدام به جای نیروی انتظامی توانسته‌است اثرات مثبتی را در جلوگیری از انتشار این محصولات منحرف‌كننده به همراه داشته‌باشد ، ‌اما این مبارزه باید ادامه داشته باشد تا سلامت جامعه حفظ شود .
كلیپ‌ها و فایل‌های صوتی مرلین كه از طرق مختلف ضبط و توزیع شده‌بود توسط
برخی از ویدئوكلوپ‌ها (كه اغلب فاقد مجوز فعالیت نیز باشند) بدون آنكه مالكین آنها حداقل اطلاعی از محتوای آموزه‌هایی كه انتشار می‌دهند داشته باشند ، به سرعت منتشر و در سطح هر منطقه صدها نسخه كه 99% آنها نیز كپی بود در دسترس جوانان قرار گرفت و بدین‌ترتیب به شكل‌گیری جریان گروه‌های شیطان‌پرستی كمك كرد .

5. مطبوعات و سایت‌ها
برخی از مطبوعات كشور ،‌ علی‌الخصوص آن گروهی كه با عنوان " مطبوعات زرد " شناخته می‌شوند با اهدافی به اصطلاح روشنگرانه اما در‌حقیقت تبلیغی به معرفی شخصیت فرد مورد مطالعه این پژوهش (مرلین منسون) پرداختند .
در كنار اقدامات نشریات زرد عملكرد سایت‌های خبری ـ فرهنگی نیز كه ظرافت‌های لازم را در‌خصوص رویارویی با این الگوی فاسد مراعات نكردند قابل توجه می‌باشد .

6. گروه‌‌های متالیكا
با توجه به اینكه سبك موسیقی منسون یكی از انواع موسیقی متالیكا می‌باشد (‌مانند انواع و اقسام گرایش‌های شیطان‌پرستان) این فرد در سایه رواج گروه‌های متالیكا در كشور شناسایی شد .
گروه‌هایی كه با سهل‌انگاری برخی از مسئولان فرهنگی كشور به ابعاد كمی و كیفی فعالیت‌های خود افزودند.
طبیعی است كه در میان جمعی كه دارای سبك مشترك می باشند ، فرد الهام‌بخش ، آن فردی است كه دارای شهرت بیشتر می‌باشد .
فعالیت این گروه‌های موسیقی در ایران از سویی باعث ورود و رواج هرچه بیشتر مرلین منسون و آثارش به ایران شد و از دیگر سو باعث شهرت بیشتر وی در جمع قشر جوان كشور گردید .



استمرار حضور
در بخش سوم این پژوهش به علل و عواملی كه همچنان بر حضور این عنصر شیطان‌پرستی و آموزه‌هایش در ایران استمرار می‌بخشد ، خواهیم پرداخت .

1. همسو با جهان
اغلب كشورهای جهان و علی‌الخصوص آن بخش‌هایی كه تحت سلطه فرهنگی غرب قرار گرفته‌اند از انواع زجرآور خلاء فرهنگی در عذابند.
نداشتن الگوی مناسب ، كمبود امید در آینده ،افزایش میل به پوچ‌گرایی و ... در سطح كشور‌های جهان‌ ، همگی دست به دست هم داده و حضور عناصری همچون منسون را توجیه می‌كند . عناصری كه دست آورد عمده تحرك آنها رواج رذایل اخلاقی در بدترین صور ‌آنها می باشد .
منظر دیگری كه قابل تامل است، تحت‌تاثیر قرار دادن تصنعی جهان از مفهوم یكجانبه‌گرایانه جهانی‌سازی است .
بدیهی است كه اولین مرزهایی كه در جهانی‌سازی عملا برداشته می‌شود و صد البته مورد هدف دنبال‌كنندگان نیز می‌باشد ، مسائل فرهنگی كشورها و حواشی آنان است .
براساس این قاعده مرزهای فرهنگی كشورها به سرعت و با حضور عناصر دون‌شأنی
مانند منسون درنوردیده می‌شود و اینان با جاذبه‌های حیوانی درصدد فائق آمدن بر فرهنگ‌های اصیل بومی و محلی هستند .
2. حركت مطبوعات
مطبوعات از دیرباز تاكنون نقش‌های ویژه‌ای را در چهره‌سازی‌ها ایفا نموده‌اند و این روند و روال همچنان ادامه دارد .
موضوعی كه در این قسمت باید به آن اشاره شود ، موضوع مهمی است كه به نحوة پرداختن و نقد غیر‌اصولی یك چهرة مخرب می‌تواند به رشد هرچه بیشتر آن كمك نماید . همچنین گفتنی است كه برخی از نشریات داخلی تحت‌تاثیر فضای بین‌المللی و با استفاده از متون ترجمه شده مورد علاقه هواداران منسون با او آشنا شده و از وی تصاویری ارائه شده‌است كه ماحصل آن تبلیغ چهره شیطانی منسون است .
استفاده از عناوین " سلطان‌موسیقی " ، " نوآور " ، " ‌بدیع " و... در معرفی آثار و شخصیت این چهره‌ هالیوودی از مظاهر بیرونی این عملكرد ناصواب و تاثیر آن بر ماندگاری چهره مذكور در سطوح مختلف جامعه می‌باشد .

3. وبلاگ‌نویسان
وجود بیش از دو میلیون وبلا‌گ فارسی زبان شناسایی‌شده در كشور خود نمایانگر این نكته مهم است كه این وبلاگ‌ها از هر دری سخن می‌گویند و بستر مناسب را در جامعه فراهم می‌آورند.
وبلاگ‌های مرتبط با موضوع در چند محور عمده ذیل به تحرك می‌پردازند :
1-3 ترویج اشعار منسون
2-3 چهره‌سازی و قهرمان‌پردازی‌ از این هنرپیشه ابتذال‌گرای غربی
3-3 انتشار داستان‌های محرك جنسی
4-3 انتشار تصاویر و كلیپ‌های خواننده مذكور در كیفیت‌ها و تعداد مختلف
5-3 عرضه و فروش محصولات تولید شده توسط گروه منسون با شیوه‌های مختلف
6-3 اعلام برنامه كنسرت‌های منسون به صورت منظم
7-3 ترویج فحشا و انواع آن
8-3 معرفی گروه‌های موسیقی راك و متالیكا در سراسر ایران و جهان و اعلام برنامه و تبلیغ برای این دست گروه‌ها
9-3 رواج و تبلیغ انواع گروه‌های شیطان‌پرستی و شیطان‌گرایی
10-3 رواج نمادها و سمبل‌های منسون و سایر جریانات شیطان‌پرستی


4. شكل‌گیری هواداران
شكل‌گیری هواداران و به تعبیر بهتر گروه‌های كوچك و بدون سازمان هواداران مرلین منسون را می‌توان در فاصله زمانی 10سال پیش تاكنون در ایران جستجو كرد.
این گروه‌ها عموما در مهمانی‌های شبانه و چت‌روم‌های تازه وارد اینترنت سازماندهی و به صورت پراكنده و بسیار كم ‌اثر ساماندهی شدند .
بخش چهارم پژوهش حاضر به صورت كامل به بررسی جامعه‌شناسی هواداران اختصاص یافته‌است .
هوادارانی كه اغلب با پوشیدن انواع خاص از البسه مورد استفاده منسون و انجام آرایش‌های نامتعارف به روی صورت و موهایشان مورد شناسایی سایرین قرار می‌گیرند .
همچنین عمده‌ترین شیوه دعوت ایشان به محافل از طریق روابط اینترنتی و پست‌الكترونیك انجام می‌پذیرد ، زیرا از نظر این گروه از افراد مطمئن‌ترین روش می‌باشد .
همچنین باید افزود رفتار گروهی این‌گونه از شیطان‌پرستان تازه‌وارد انعكاس دقیقی است
با " شیطان " الگو كه توسط ایشان برای پیروی برگزیده می‌شود ، اما پس از مدت كوتاهی امكان تغییر رویه و اعمال تغییراتی در رفتار آنان وجود دارد .
شكل‌گیری هواداران
1. محافل شبانه
پدیده آسیب‌زای محافل خاص شبانه از آنها با عنوان " پارتی " استفاده می‌شود ، در فرآیندی نزولی اشكال انحراف شدیدتری را هر سال نسبت به سال‌های گذشته ، طی می‌نماید .
بدیهی است كه این محافل نیاز به كالاهای قابل مصرف و جذاب دارند و از دیگر سو خرده‌فرهنگ‌ها و ضد فرهنگ‌هایی ر ا برای جمع مخاطبان و شركت‌كنندگانشان تولید می‌نماید .
جذابیت‌های مجازی مرلین منسون (شامل ظاهر ،‌ اشعار ،‌ ریتم و تنوع موسیقی مورد استفاده و...) می‌تواند همچنان پدیده‌ای كارآمد در اختیار این محافل مسموم قرار بگیرد .
طبیعی است پس از طی مدتی این موسیقی متن به علاقمندی و نهایتاً تاثیرپذیری مخاطبانش بدل می‌شود .

2. گروه‌های متالیكا
بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد ، اغلب افرادی كه داخل كشور علاقة به فراگیری سبك متالیكا دارند ،پس از مدتی به دلیل شهرت و حضور برخی از عناصرحرفه‌ای در گروه منسون ، علاقمند به آثار وی‌ می‌شوند.
حتی اگر این علاقمندی كاملا از زاویه‌ای حرفه‌ای شكل بگیرد ، در هر حال نوعی از هواداری را به همراه خواهد داشت .
این زاویه از هواداری بر آثار، تفكر و ظواهر فعالان گروه‌های موسیقی متالیكا در ایران اثراتی را به همراه داشته است ، كه كاملاً قابل مشاهده است .
گروه‌های متالیكای بازار و حاشیه‌های غیر‌حرفه ای هستند كه كمك شایان توجهی را به برجسته‌تر شدن نقش و اثر عناصر حرفه‌ای و مطرح مانند منسون می‌نمایند.

3. علاقمندان به راك
با توجه به اینكه سبك موسیقی و آثار منسون آمیخته‌ای از انواع متالیكا و راك است، مانند بخش قبلی علاقمندان به موسیقی راك نیز طبیعتا جذب وی می‌شوند .
این ارتباط را می‌توان در آرا و نظریات افرادی مشاهده كرد كه موسیقی راك را به عنوان سبك دلخواه انتخاب می‌نمایند.

4. انجمن‌های ...
كلوپ ی... درجه فضای رایگان است كه افراد با عضویت و ورود در آن از امكانات رایگان برای گفتگو ،‌تبادل اطلاعات و دریافت فضای رایگان جهت وبلاگ‌نویسی بهره‌مند می‌شوند .
انواع و اقسام روابط ناهنجاری در بین گروه های مختلف جوانان كه در این مجموعه عضویت دارند قابل بررسی است .
یكی از این ابتلائات موضوع "شیطان‌پرستی" است كه طبق بررسی‌های به عمل آمده اولین محیطی است كه پذیرای گروه‌های ایرانی از این دست بوده‌است .
تصاویر ، دست‌نوشته‌ها و لینك‌های موجود در صفحات شخصی شیطان‌گرایان در سایت ....بستر مناسبی را برای شیوع هواداری از شیطان‌پرستی و چهره‌های شاخص آن را فراهم آورده‌است .
اعضایی كه در سایت مذكور هوادار منسون و شیطان‌پرستی هستند، اغلب به جای تصاویر شخصی از انواع عكس‌های فرد مذكور استفاده می‌نمایند و خود را با علائم و نمادهایی كه در بخش اول به آنها پرداخته شد ،‌ معرفی می‌نمایند.
در كنار تصاویر این افراد از مذكر و مونث عموما با ظواهری زننده و نامناسب و بعضا مستهجن قابل مشاهده است .

از این محیط برای گفتگو ، اعلام قرار میهمانی‌های به شدت فاسد شبانه و انتشار عقاید جنون‌آمیز و شیطانی خوانندگان راك و متالیكا بهره‌برداری می‌شود.


5. كلوپ‌ها در سایت .....
سایت گفتگوی .... پس از فیلترینگ سایت ..... در ایران تشكیل شده و با حضور چند نفر از دوستان قدیمی محیط های اینترنتی وبا همان فرهنگ حاكم بر .... تشكیل شد.
این سایت هم‌اكنون مدعی است كه خدمات كلانی را در اختیار جمعیت گسترده‌ای از كاربران اینترنتی ایران قرار می‌دهد.
با ذكر این نكته كه بررسی عملكرد این سایت درخور بررسی های بیشتری است به روند و روال شكل‌گیری و گسترش هواداران شیطان‌پرستی در این سایت می‌پردازیم.
طبق آمار موجود در بیش از 1000 عضو در كلوپ‌های فرعی شیطان‌پرستی و مرلین منسون این سایت به گفتگو‌، برقراری ارتباط حضوری، شركت در برنامه‌های مختلف و جابه‌جایی فایل‌های صوتی و تصویری اشتغال دارند .
نكته بسیار حائز اهمیت ، وضعیت سنی كاربران می‌باشد. بررسی انجام شده بر روی یك گروه 16 نفری نشان می‌دهد كه بزرگترین افراد ، متولد سال 1364 و كوچكترین آنها متولد 1369 می‌باشد.
70% اعضای این گروه مورد بررسی قرار گرفته نیز بعد از سال 1366 متولد شده‌اند و این هشداری جدی است برای مسئولین محترم فعال در حوزه فرهنگ: یعنی رسیدن سن تمایل به شیطان‌پرستی كمتر از 20 سال و این سن برای انحرافی به این بزرگی قطعاً نگران‌كننده است .
اما موضوعات مطرح شده در این انجمن‌ها نیز می‌تواند بیانگر وضعیت فكری این افراد باشد .
جمعه 28/1/1388 - 13:18
پسندیدم 0
UserName
x