حیات پس از مرگ صفحه 91 الی 95
توسط : mmmmmmmm
 

بسم الله الرحمن الرحیم

حیات پس از مرگ صفحه 91 الی 95

علامه مجلسی رحمه‏الله در «بحار الانوار»، بدن مثالی را به اجسام جن و ملائكه تشبیه نموده است؛1 یعنی، همانگونه كه جن و ملائكه از قالبی لطیف(حتی لطیف‏تر از هوا) برخوردارند، قالب مثالی انسان در برزخ نیز به همین صورت است.

***

برای تبیین سیمایی روشن‏تر از قالب مثالی، روایاتی را در این‏باره یادآور می‏شویم:

از امام صادق علیه‏السلام چنین سؤال شد: آیا درست است كه می‏گویند: «روح مؤمن، در سنگدان مرغهای سبز رنگ قرار دارد؟»

امام صادق علیه‏السلام فرمود: «خیر. مؤمن، در نزد خدا عزیزتر از آن است كه روحش را در قیافه یك مرغ جلوه دهد؛ بلكه در بدنهایی همانند دنیاشان قرار می‏گیرند».2

امام صادق علیه‏السلام فرمود: «هنگامی كه خداوند، مؤمنی را قبض روح كند او را در قالبی همانند دنیا قرار می‏دهد كه با آن می‏خورد،

________________________________________

1 . «بحار»، ج6، ص217:

«ثم تتعلق الروح بالاجساد المثالیة اللطیفة الشبیهة بأجسام الجن و الملائكة».

2 . «الكافی»، ج3، ص244. «بحار»، ج6، ص268. «المحجة البیضاء»، ج8، ص300:

«عن ابی ولاّدالحنّاط، عن ابی عبداللّه‏ علیه‏السلام ، قلت له: جعلت فداك یروون انَّ ارواح المؤمنین فی حواصل طیور خضر حول العرش!

فقال علیه‏السلام : «لا. المؤمن اكرم علی اللّه‏ من أن یجعل روحه فی حوصلة طیر؛ لكن فی أبدان كأبدانهم».

________________________________________

می‏آشامد و اگر تازه وارد آشنایی بیاید، او را به همان شكل كه در دنیا بوده است، می‏شناسد».1

امام صادق علیه‏السلام فرمود: «همانا ارواح مؤمنان در برزخ، مانند اجساد دنیاشان از نعمتهای بهشتی برخوردارند و كسانی كه در دنیا با هم آشنا بودند، اینك همدیگر را می‏شناسند و هنگامی كه تازه‏واردی از دنیا به دیار آنان قدم نهد، ابتدا گویند: رهایش كنید؛ زیرا او اكنون راه سخت و دشواری را پیموده است.

[پس از اینكه قدری استراحت كرد] از او پرسند: فلان كس چطور است؟ فلان كس چه شد؟

اگر پاسخ دهد كه او را زنده ترك گفتم، امید پیوستن به ایشان را دهند؛ و اگر پاسخ دهد كه او مرده است، گویند: های! های! هلاك شد».2

 

________________________________________

1 . «لئالی الاخبار»، الشیخ محمد نبی التویسركانی، ج4، ص256، مكتبة المحمدیة:

«فاذا قبضه‏اللّه‏ (عزوجل)، صیر تلك الروح فی قالب كقالبه فی الدنیا، فیأكلون و یشربون؛ فاذا قدم علیهم القادم؛ عرفوه بتلك الصورة التی كانت فی الدنیا».

2 . «الكافی»، ج3، ص244. «بحار»، ج6، ص269:

«ان ارواح المؤمنین فی صفة الاجساد فی شجرة فی الجنة؛ تعارف و تسائل. فاذا قدمت الروح علی الارواح، تقول: دعوها، فانها قد افلتت من هول عظیم. ثم یسألونها: ما فعل فلان؟ و ما فعل فلان؟

فإن قالت لهم: تركته حیا؛ ارتجوه، و إن قالت لهم: قدهلك؛ قالوا: قد هوی، هوی!».

________________________________________

پاداش و كیفر حقیقی

عالم مِثال (برزخ)، برزخی است میان موجودات مادی دنیا و موجودات مُجرّد آخرت؛ یعنی، مانند این عالم مادی نیست؛ لیكن به صراحت تجرد آخرت هم نمی‏باشد و برخی از لوازم ماده (همچون شكل و عرض فعلی) را داراست.

از اینكه گفته می‏شود «برزخ ماده ندارد»، برخی می‏پندارند كه پاداش و كیفر جهان برزخی، وَهم و خیالی بیش نیست و هیچگونه وجود خارجی ندارد! این پندار هم فی‏نفسه باطل است و هم انحرافی است در درك مقصود.1

علی ایّ حال، وضع برزخ همان است كه در گفتارهای پیشین بیان داشتیم و اینك، به چند حدیث كه حقیقی و واقعی بودن پاداش و كیفر برزخ را با صراحت بیشتری بیان می‏دارد، اشاره می‏كنیم:

امام صادق علیه‏السلام فرمود: «ارواح مؤمنین در خانه‏های بهشتی زندگی می‏كنند، از طعامهای بهشتی می‏خورند و از شربتهای آن می‏آشامند».2

________________________________________

1 . برگرفته از: «حیات پس از مرگ» ص 29 ـ30، علامه طباطبایی (دفتر انتشارات اسلامی).

2 . «كافی»، ج3، ص244. «بحار»، ج6، ص269:

« [ان ارواح المؤمنین] لفی حجرات فی الجنة. یأكلون من طعامها و یشربون من شرابها».

________________________________________

امام صادق علیه‏السلام فرمود: «دری از آتش جهنم به روی مجرمین و كفار گشایند و آنها را در آب گرم جوشان اندازند».1

ابوبصیر گوید كه از امام صادق علیه‏السلام پرسیدم: ارواح مشركین در برزخ چگونه است؟

امام صادق علیه‏السلام فرمود: «در آتش، عذاب می‏شوند».2

ارتباط با ارواح

از جمله مسائلی كه در بحث «حیات برزخی» مورد اتفاق تمام مذاهب اسلامی است، گفت و گو و ارتباط با ارواح است.

روایات وارد شده در این باب بسیار است كه از باب نمونه یك روایت را یادآور می‏شویم:

«در جنگ بدر (نخستین نبرد مسلمانان با مشركان كه موجب پیروزی و سرافرازی سپاه اسلام گردید) كشتگان قریش را به دستور پیامبر اكرم در چاهی انداختند. پیامبر بر سر آن چاه آمد و خطاب به سران كفار (ابوجهل، عتبه، شیبه، امیه و...) فرمود:

ای كفار! شما همسایگان خوبی برای پیامبر خدا نبودید. او را از

________________________________________

1 . «امالی الصدوق»، ص229. «بحار»، ج6، ص223:

«... یفتحان له بابا إلی النار و وینزلان الیه الحمیم من جهنم».

2 . «الكافی»، ج3 ص245 ـ «بحار»، ج6 ص270:

«عن ابی بصیر، عن ابی عبداللّه‏ علیه‏السلام ، قال: سألته عن ارواح المشركین. فقال علیه‏السلام : «فی النار یعذبون،...».

________________________________________

دیار خود بیرون راندید و به ستیز و جنگ با او برخاستید؛ من اینك وعده پروردگارم را حق یافتم. [شما چطور؟].

عمربن خطاب كه سخنان پیامبر را می‏شنید به آن حضرت اعتراض كرد: [اینها بدنهایی مرده و بی‏جانند] چگونه با آنان سخن می‏گویید؟

پیامبر صلی‏الله‏علیه‏و‏آله فرمود: بس كن! سوگند به خدا كه تو از آنان شنواتر نیستی؛ آنان می‏شنوند؛ ولی توانایی پاسخ گفتن را ندارند. اینك كه از آنان روی برگردانم، فرشتگان عذاب با گرزهای آهنین بر سرشان می‏كوبند».1

جهان بیداری

از روایات استفاده می‏شود كه برزخیان به اندازه مقام و منزلت خویش از دنیا دیدن می‏كنند:

امام كاظم علیه‏السلام فرمود: «انسانهای برزخی، در شكل پرنده‏ای لطیف به دیوار خانه‏هایشان فرود می‏آیند. اگر كردار نیكی از خانواده‏هایشان ببینند، خوشحال می‏شوند و اگر كردار بدی از خانواده‏هایشان سرزند؛ اندوهگین می‏گردند».2

________________________________________

1 . «بحار الانوار»، ج6، ص254 ـ 255.

«سخن گفتن پیامبر گرامی با سران كفار قریش، از مسلمات تاریخ و حدیث است؛ از میان محدثان گروهی آن را نقل كرده‏اند كه به برخی اشاره می‏كنیم:

الف ـ «صحیح بخاری»، ج5، ص97، 98 و 110 (در سرگذشت جنگ بدر).

ب ـ «صحیح مسلم»، ج4، ص77 (كتاب جنت).

ج ـ «سنن نسایی»، ج4، ص89 و 90.

د ـ «مسند امام احمد»، ج2، ص131.

ه•• ـ «سیره ابن هشام»، ج1، ص639.

و ـ «مغزی واحدی»، ج1، (غزوه بدر).

ز ـ «بحار الانوار»، ج19، ص346.

و... (نقل از: «اصالت روح از نظر قرآن»، ص158)

2 . «الكافی»، ج3، ص230. «بحار»، ج6، ص257:

برگرفته از کتاب حیات پس از مرگ به نویسندگی علــی‏محمّد اســدی

شنبه 22/10/1386 - 13:14
پسندیدم 0
UserName