کتاب عقل و جهل 27
 

عِدّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمّدٍ عَنِ الْهَیْثَمِ بْنِ أَبِی مَسْرُوقٍ النّهْدِیّ عَنِ الْحُسَیْنِ بْنِ خَالِدٍ عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ عَمّارٍ قَالَ قُلْتُ لِأَبِی عَبْدِ اللّهِ ع الرّجُلُ آتِیهِ وَ أُكَلّمُهُ بِبَعْضِ كَلَامِی فَیَعْرِفُهُ كُلّهُ وَ مِنْهُمْ مَنْ آتِیهِ فَأُكَلّمُهُ بِالْكَلَامِ فَیَسْتَوْفِی كَلَامِی كُلّهُ ثُمّ یَرُدّهُ عَلَیّ كَمَا كَلّمْتُهُ وَ مِنْهُمْ مَنْ آتِیهِ فَأُكَلّمُهُ فَیَقُولُ أَعِدْ عَلَیّ فَقَالَ یَا إِسْحَاقُ وَ مَا تَدْرِی لِمَ هَذَا قُلْتُ لَا قَالَ الّذِی تُكَلّمُهُ بِبَعْضِ كَلَامِكَ فَیَعْرِفُهُ كُلّهُ فَذَاكَ مَنْ عُجِنَتْ نُطْفَتُهُ بِعَقْلِهِ وَ أَمّا الّذِی تُكَلّمُهُ فَیَسْتَوْفِی كَلَامَكَ ثُمّ یُجِیبُكَ عَلَى كَلَامِكَ فَذَاكَ الّذِی رُكّبَ عَقْلُهُ فِیهِ فِی بَطْنِ أُمّهِ وَ أَمّا الّذِی تُكَلّمُهُ بِالْكَلَامِ فَیَقُولُ أَعِدْ عَلَیّ فَذَاكَ الّذِی رُكّبَ عَقْلُهُ فِیهِ بَعْدَ مَا كَبِرَ فَهُوَ یَقُولُ لَكَ أَعِدْ عَلَیّ

ترجمه :


اسحاق بن عمار گوید به حضرت صادق علیه السلام عرض كردم: نزد مردى مى‏روم و بعضى از سخنم را مى‏گویم او تمام مقصود مرا مى‏فهمد و مردى دیگر نزد او مى‏روم و تمام سخنم را به او مى‏گویم او طبق گفته من جواب مى‏دهد و مردى دیگر نزد او مى‏روم و سخنم را مى‏گویم او ( چون مقصود مرا نمى‏فهمد) مى‏گوید دوباره بگو. فرمود: اى اسحاق مى‏دانى چرا چنین است؟ گفتم: نه، فرمود: آنكه تمام سخن ترا از بعضى گفتارت مى‏فهمد، كسى است كه نطفه‏اش با عقلش خمیر شده است و آنكه پس از اتمام سخنت جواب تو را مى‏گوید كسى است كه عقلش در شكم مادر به او آمیخته است و آنكه چون سخنش گوئى گوید: دوباره بگو كسى است كه پس از بزرگ شدن عقلش به او آمیخته شده او است كه مى‏گوید دوباره بگو.

 

اصول كافى جلد 1 صفحه: 30 روایة: 27

شنبه 22/10/1386 - 13:10
پسندیدم 0
UserName