اصلاح واقعی
توسط : mmmmmmmm
 

بسم الله الرحمن الرحیم 

مقاله استاد حسین انصاریان در رابطه با :

اصلاح واقعی

 آیا كسانى كه با تقلب و حیله ، مكر و خدعه ، پشت هم اندازى و ریا كارى به كارى دست مى زنند ، یا مسأله ى پوچ را با رنگ علمى به خورد مردم مى دهند ، یا چهره ى واقعى خود را پنهان مى دارند ، یا با گول زدن توده ى مردم میداندار زندگى آنان مى شوند ، یا ملت ها را به مكتب هاى بى مایه اى كه به آن لعاب علم زده شده دعوت مى كنند ، به خود و مسایلى كه به عرصه ى حیات بشر ریخته اند ، آگاهى ندارند ؟

به گفته ى قرآن مجید آگاهى دارند ، ولى اینان قومى هستند كه در طول تاریخ آب دریاى حیات را با این امور گل آلود كردند تا بتوانند براى تغذیه ى امیال و شهوات خود ماهى بگیرند .

بى تردید فضاى فرهنگ این دار و دسته ، فضاى گمراهى و تاریكى است ، و حمیت و نخوت و غیرت آنان صد در صد جاهلى است .

اینان كه به تمام حقایق هستى و بخصوص به خداوند هستى آفرین كفر ورزیدند ، و به انكار آیات حق برخاستند باید دچار چنین فرهنگى شوند ، و مسایل سخیف و بى پایه اى در مغز آنان پدیدار شود ، آنگاه به عنوان مكتب و آیین به خورد دیگران دهند تا دیگران را هم مانند خود از خدا و حقایق جدا سازند !

اینان هدفى جز فساد در زمین ، و هلاك نسل و كشاورزى ، و آلوده كردن اقوام و ملل به انواع معاصى و گناهان ندارند .

  وَإِذَا تَوَلَّى سَعَى فِی الاَْرْضِ لِیُفْسِدَ فِیهَا وَیُهْلِكَ الْحَرْثَ وَالنَّسْلَ وَاللّهُ لاَ یُحِبُّ الْفَسَادَ 

 سردمداران صهیونیسم در كتاب پروتوكل هاى خود نوشته اند : ما پیروزى داروین و ماركس و نیچه را به وسیله ى آراى ایشان پایه گذارى كردیم ، و اثر مخرب اخلاقى كه علوم ایشان در فكر غیر یهودى پدید مى آورد با كمال تأكید براى ما واضح است .

یهودیت جهانى توسط سه تن از دانشمندان خود : ماركس ، فروید و دركایم ، نظریه ى داروین و تئورى تطور را با زننده ترین صورتى كه در راه كوبیدن هر فضیلتى كه در جاهلیت اروپایى باقى مانده بود مورد استفاده قرار داد ، و این سه دانشمند مغرض بطور دایم دین را با تحقیر و سرزنش یاد مى كردند ، و چهره ى آن را در نفوس و اذهان مردم زشت و آلوده نشان مى دادند .

اینان همراه با نظریات دانشمندان وابسته به خود ، هیچ یك از جوانب تصور بشر را بدون فساد باقى نگذاشته اند ، زیرا كلیه ى تصورات و علایق انسان را ، از علاقه به خالق گرفته تا علاقه به جهان هستى ، و زندگى و علاقه به ابنا نوع ، همگى را فاسد و تباه ساخته و به یك سلسله از انحرافات تبدیل كرده است .

انحراف اصلى در تصور حقیقت الهى و علاقه ى انسان به خدا ، انحراف در تصور جهان هستى و علاقه ى آن به خدا ، و علاقه ى انسان به جهان و علاقه ى جهان به انسان .

انحراف در تصور حیات و پیوستگى ها و اهداف آن ، انحراف در تصور نفس بشرى و روابط انسان با انسان و فرد با اجتماع و همسر با همسر ، و به طور خلاصه انحراف در كلیه ى شئون حیات .

در سایه ى شوم این انحراف ، شرایط زندگانى واقعى تحت تأثیر اهوا ، خضوع در برابر طاغوت و تسلیم در چنبر شهوات واقع مى شود ، و دامنه ى فساد به طور روزافزون گسترش مى گیرد ، و كار هلاك و دمار وقتى به پایان مى رسد كه « خدا » آخرین و بى تأثیرترین معبود در زندگى مردم گردد ، و آلهه و معبودات باطل بر كلیه ى شئون حیات مسلط شوند.

اینان كار را با ژست علمى به خود گرفتن به جایى رساندند كه به باور اكثر مردم دنیا دادند كه جبر اقتصادى ، جبر اجتماعى و جبر تاریخى همگى در سرنوشت انسان حكومت و تأثیر دارند و به صورت قدر حتمى و قاطعى ، بدون مداخله ى اراده ى انسان ، زندگانى انسان را تحت سیطره و تسخیر قرار مى دهند .

این جملات واهى و كلمات سخیف ، كار بسیارى از مردم جهان بخصوص اروپا و آمریكا ، و بخصوص نسل جوان بسیارى از جوامع را به جایى رساند كه گویى لا ینقطع این فریادها را از گلوى انسان مى شنویم :

« من از قید بندگى و طوق عبودیت رسته ام ، و برنامه ى زندگى خود را به میل و اراده ى خویش طرح و تنظیم مى كنم ! من عقاید و سلوك خود را بر وفق عقل و نظر خود پایه گذارى و ترسیم مى كنم .    من زندگى كنونى و آینده ى خود را با استقلال ذاتى و بدون سرپرستى خدا مى سازم ! »

در نتیجه ى همین ادعا ، خویش را از سنگر حمایت خدا بیرون رانده ، و به دام مكر و حیله ى شیطان درافكنده است .

در نتیجه ى همین ادعاست كه اهریمن شر و فتنه فرصت یافته و تسلط و نفوذ خود را در سراسر زمین گسترش داده است .

در نیتجه ى همین ادعا و غرور است كه ظلم و بیداد ، اكناف جهان را فرا گرفته و انواع عبودیت ، همگى اقوام بشرى را زیر یوغ ذلت كشیده و گروهى را به عبودیت سرمایه ، و گروهى را به عبودیت دولت ، و گروهى را به عبودیت دیكتاتور ، و گروهى را به عبودیت شهوات خانمانسوز گرفتار ساخته است .

در نتیجه ى همین ادعا و غرور است كه فسق و فجور در سراسر جهان گسترش یافته و همگى پسران و دختران را در معرض آلودگى و فساد قرار داده است .

در نتیجه ى همین ادعا و انحراف است كه از یك سو جنون و اختلال مشاعر ، تیمارستانهاى كشورهاى متمدن را بر دیوانگان تنگ ساخته ، و از دیگر سو وسوسه ى مدپرستى و فیلم ها و ستاره هاى سینما و تلویزیون و سایر شهوات ، مردم را از توجه به حقیقت خویش باز داشته ، و سراسر عمرشان را در غفلت و تباهى گذاشته است .

نتیجه ى این زندگى نكبت بار كه تمام شئون ظاهر و باطنش غرق آلودگى و انحراف ، و فسق و فجور است این است كه بسیارى از مردم جهان را سرخورده كرده ، و ابر سیاه و تاریك یأس و ناامیدى را در فضاى جانشان جاى داده ، و در عین اینكه زیر ضربات تازیانه ى وجدان و فشار فطرت دست و پا مى زنند مى گویند : راه اصلاح به روى انسان بسته است یا اگر هم باز باشد انسان قدرت حركت در آن را ندارد و در نهایت براى اینكه خود را تا اندازه اى آرام كند مى گوید : انسان نسبت به همه ى امورش محكوم قضا و قدر و جبر است .

ولى این جملات هم محصول حكومت همان فرهنگ شیطانى ، و فضاى جاهلى است ، و چیزى جز نشخوار همین آلودگان و تبهكاران نیست .

فرهنگ پاك اسلام ناب كه تبلور قطعى در مذهب شیعه ى دوازده امامى دارد با تكیه بر آیات قرآن و معارف امامان معصوم ، همراه با دلیل و حكمت و منطق و برهان اعلام مى دارد كه راه اصلاح هرگز به روى بشر بسته نیست ، و تا روز برپا بودن جهان بسته نخواهد شد ، و حركت انسان در راه صلاح و سداد ، در امكان تمام افراد انسان ، گرچه به انواع گناهان آلوده باشند هست ، و عقاید و اعمال و اخلاق آدمى به هیچ وجه جبرى و محكوم قضا و قدر نیست .

شایسته است به گوشه اى از معارف الهیه ، و فرامین ملكوتیه كه هدایت كننده ى انسان به سوى صلاح و سداد ، پاكى و پاكدامنى و نسخه ى نجات دهنده ى انسان از آلودگى و معاصى است اشاره شود. امام صادق (علیه السلام) به مردى فرمودند :

 اِنَّكَ قَد جُعِلْتَ طَبیبَ نَفْسِكَ ، وَبُیِّنَ لَكَ الدّاءُ ، وَعُرِّفْتَ آیَةَ الصِّحَّةِ ، وَدُلِلْتَ عَلى الدَّواءِ ، فَانْظُرْ كَیْفَ قِیامُكَ عَلى نَفْسِكَ..

همانا تو را طبیب خودت قرار داده اند ، و درد را برایت بیان كرده اند ، و نشانه ى صحت را به تو شناسانده اند ، و به دارویت راهنمایى كرده اند ، در نتیجه اندیشه كن كه چگونه در اصلاح وضع خود به پا مى خیزى .

 آرى انسان آگاه به موقعیت و وضع و شأن خویش طبیب خود است ، درد او عقاید باطله ، اخلاق شیطانى و اعمال ناهنجار است كه مفصلا در قرآن و روایات براى او بیان شده . ایمان مستقیم ، سلامت اخلاق ، آرامش درون ، عمل پاك ، همه و همه نشانه و علامت سلامت است . توبه و استغفار ، تقوا و عفت و مبارزه با گناه داروى تمام دردهاست ، این انسان است كه با كمك گیرى از این حقایق باید به اصلاح خود اقدام نماید .

امام باقر (علیه السلام) از پدرانش روایت مى كنند كه پیامبر در وصیتش به امیرالمؤمنین على بن ابى طالب (علیه السلام) فرمودند :

 یا عَلِىُّ ! اَفْضَلُ الْجِهادِ مَنْ اَصْبَحَ لاَ یَهُمُّ بِظُلْمِ اَحَد.

یا على ! برترین جهاد این است كه شخص صبح كند در حالى كه نیت ستم به احدى را نداشته باشد .

 انسان اگر هر روزش را بدین صورت قرار دهد كه از خانه خارج شود در حالى كه نیتش نسبت به تمام انسانها حتى به دشمنانش خیر باشد ، و قصدى جز خدمت به مردم نداشته باشد ، ادامه ى این حالت ، باطن را غرق نور و ظاهر را آراسته به صلاح و درستى مى نماید . امام صادق (علیه السلام) فرمودند :

مَنْ مَلَكَ نَفْسَهُ اِذا رَغِبَ ، وَاِذا رَهِبَ ، وَاِذا اشْتَهى ، وَاِذا غَضِبَ ، وَاِذا رَضِىَ ، حَرَّمَ اللهُ جَسَدَهُ عَلَى النَّارِ.

كسى كه به وقت رغبت ، و زمان ترس ، و به هنگام میل ، و در گیر و دار خشم و خشنودى ، وجودش را از افتادن در گناه و معصیت ، و ظلم و ستم حفظ نماید ، خداوند بدنش را به آتش دوزخ حرام مى كند .  امیرالمؤمنین (علیه السلام) بسیار مى فرمودند :

 نَبِّهْ بِالتَّفَكُّرِ قَلْبَكَ ، وَجَافِ عَنِ اللَّیْلِ جَنْبَكَ ، وَاتَّقِ اللهَ رَبَّكَ.

قلب خود را با اندیشه در امور بیدار كن ، شب را به عبادت حق بپرداز و در تمام شئون زندگى پروردگارت را پروا كن .  امام صادق (علیه السلام) فرمودند :

 اَلتَّفَكُّرُ یَدْعُو اِلَى الْبِرِّ وَالْعَمَلِ بِهِ .

اندیشه در همه ى امور ، انسان را به جانب نیكى و عمل به آن مى كشاند .

 مردى به حضرت صادق (علیه السلام) عرضه داشت : مرا از مكرمت هاى اخلاقى خبر ده ، حضرت فرمودند :

 اَلعَفْوُ عَمَّنْ ظَلَمَكَ ، وَصِلَةُ مَنْ قَطَعَكَ ، وَاِعْطاءُ مَنْ حَرَمَكَ ، وَقَوْلُ الْحَقِّ وَلَوْ عَلى نَفْسِكَ .

گذشت و چشم پوشى از كسى كه بر تو ستم نموده ، و صله نمودن با كسى كه با تو جدایى كرده ، و عطا كردن به كسى كه تو را محروم از بخشش خود نموده ، و گفتن حق گرچه به ضرر خودت باشد .

رسول خدا (صلى الله علیه وآله وسلم) فرمودند :

كسى كه عمل زشتى یا شهوت حرامى بر او عرضه شود ، پس به خاطر ترس از خدا اجتناب كند ، خداوند آتش قیامت را بر او حرام نماید و از وحشت اكبر امانش دهد و به وعده اى كه در كتابش داده « براى كسى كه مقام پروردگارش را بترسد دو بهشت است » وفا نماید .

بدانید هركس دنیا و آخرت به او عرضه شود پس دنیا را بر آخرت اختیار كند ، خداوند عزّ و جلّ را در قیامت ملاقات كند در حالى كه حسنه اى براى نجاتش از عذاب نخواهد داشت ، و هركس آخرت را بر دنیا اختیار نماید و دنیاى فانى را معبود خود قرار ندهد ، خداوند از او خشنود گردد ، و زشتى هاى عملش را بیامرزد. راوى مى گوید به حضرت صادق (علیه السلام) گفتم :

 قَوْمٌ یَعْمَلُونَ بِالْمَعَاصِى وَیَقُولُونَ : نَرْجُو ، فَلاَ یَزالُونَ كَذَلِكَ حَتّى یَأْتِیَهُمُ الْمَوْتُ ! فَقالَ : هؤُلاءِ قَوْمٌ یَتَرَجَّحُونَ فِى الاَْمانِىَّ ، كَذَبُوا ، لَیْسُوا بِراجینَ ، إنَّ مَنْ رَجا شَیْئاً طَلَبَهُ ، وَمَنْ خَافَ مِنْ شَىْء هَرَبَ مِنْهُ .

گروهى اهل معصیت و گناهند و مى گویند در عین آلودگى امیدواریم ، به همین صورت زندگى مى كنند تا بمیرند ! حضرت فرمودند : اینان مردمى هستند كه به جانب آرزوى پوچ چرخیده اند ، دروغ گفتند ، اهل امید نیستند . كسى كه به حقیقتى امید دارد آن را مى طلبد ، و از چیزى كه بیم دارد از آن فرار مى كند .  امام صادق (علیه السلام) در توضیح آیه ى : ( ولِمَن خافَ مَقامَ رَبِّهِ جَنَّتانِ (2) ، فرمودند :

مَنْ عَلِمَ اَنَّ اللهَ یَراهُ ، وَیَسْمَعُ ما یَقُولُ ، وَیَعْلَمُ ما یَعْمَلُهُ مِنْ خَیْر اَوْ شَرّ ، فَیَحْجُزُهُ ذلِكَ عَنِ الْقَبیحِ مِنَ الاَعْمالِ ، فَذلِكَ الَّذِى خَافَ مَقامَ رَبِّهِ وَنَهَى النَّفْسَ عَنِ الهَوى .

كسى كه بداند خدا او را مى بیند ، و آنچه مى گوید مى شنود ، و آنچه از خوبى و بدى انجام مى دهد مى داند ، و این توجه او را از زشتى باز دارد ، كسى است كه از مقام خدا خائف است و نفس را از هوا باز داشته .  امام صادق (علیه السلام) به عمرو بن سعید فرمودند :

 اُوصِیكَ بِتَقْوَى اللهِ وَالْوَرَعِ وَالاِجْتِهادِ ، وَاعْلَمْ أَنَّهُ لاَ یَنْفَعُ اجْتِهادٌ لاَ وَرَعَ فِیهِ.

تو را به پیروى از خدا در همه ى امور ، و پرهیز از گناه ، و كوشش در عبادت و خدمت به خلق سفارش مى كنم ، و بدان كوششى كه در آن پرهیز از گناه نباشد سودى ندارد .

 امام صادق (علیه السلام) مى فرمودند :

عَلَیْكَ بِتَقْوَى اللهِ وَالْوَرَعِ وَالاِْجْتِهادِ ، وَصِدْقِ الْحَدیثِ ، وَاَداءِ الاَمانَةِ ، وَحُسْنِ الخُلْقِ ، وَحُسْنِ الجِوارِ ، وَكُونُوا دُعاةً اِلى اَنْفُسِكُمْ بِغَیْرِ اَلْسِنَتِكُمْ ، وَكُونُوا زَیْناً وَلاَ تَكُونُوا شَیْناً ، وَعَلَیْكُمْ بِطولِ الرُّكوعِ وَالسُّجودِ ، فَاِنَّ اَحَدَكُمْ اِذَا اَطالَ الرُّكوعَ وَالسُّجودَ هَتَفَ اِبْلیسُ مِنْ خَلْفِهِ وَقالَ : یا وَیْلَهُ ، اَطاعَ وَعَصَیْتُ ، وَسَجَدَ وَاَبَیْتُ.

بر شما باد به پرواى از حق در همه ى امور ، و حفظ خویش از تمام گناهان ، و كوشش در عبادت و خدمت به مردم ، و راستى در گفتار و اداى امانت ، و حسن خلق ، و نیكو همسایه دارى ، و جلب مردم به آیین حق با اعمال و رفتار و اخلاق صحیح . زینت دین باشید ، عامل وهن و سبكى دین نباشید ، ركوع و سجود خود را در نمازها طولانى كنید ، همانا وقتى یكى از شما ركوع و سجودش را طولانى كند ، ابلیس از پشت سر او فریاد مى زند : واى اطاعت كرد و من سرپیچى نمودم ، سجده كرد و من امتناع كردم !  

رسول خدا به امیرالمؤمنین (علیه السلام) فرمودند :

 ثَلاثَةٌ مَنْ لَقِىَ اللهَ عَزَّ وَجَلَّ بِهِنَّ فَهُو مِنْ اَفْضَلِ النَّاسِ : مَن اَتَى اللهَ عَزَّ وَجَلَّ بِمَا افْتَرَضَ عَلَیْهِ فَهُوَ مِنْ اَعْبَدِ النَّاسِ ، وَمَنْ وَرِعَ عَنْ مَحارِمِ اللهِ فَهُوَ مِنْ اَوْرَعِ النّاسِ ، وَمَنْ قَنَعَ بِما رَزَقَهُ اللهُ فَهُوَ مِنْ اَغْنَى النّاسِ . ثُمَّ قالَ : یا عَلِىُّ ! ثَلاثٌ مَنْ لَمْ یَكُنَّ فِیهِ لَمْ یَتِمَّ عَمَلُهُ : وَرَعٌ یَحْجُزُهُ عَنْ مَعاصِى اللهِ ، وَخُلْقٌ یُدارى بِهِ النّاسَ ، وَحِلْمٌ یَرُدُّ بِهِ جَهْلَ الْجاهِلِ ـ اِلى اَنْ قَالَ ـ یَا عَلِىُّ ! الاِسْلامُ عُرْیانٌ وَلِباسُهُ الْحَیاءُ ، وَزِینَتُهُ الْعِفافُ ، وَمُرُوَّتُهُ العَمَلُ الصّالِحُ ، وَعِمادُهُ الْوَرَعُ .

سه برنامه است كه هركس خدا را با آنها ملاقات نماید از بهترین مردم است : كسى كه عمل به آنچه بر او واجب شده است را به پیشگاه حق ارایه كند ، او برترین بنده است ، و كسى كه از تمام حرامها خوددارى كند از پارساترین بندگان است ، و آنكه به روزى داده شده ى خداوند قناعت ورزد ، از بى نیازترین مردم است ; سپس فرمودند : یا على ! سه چیز است كه در هر كس نباشد عملش تمام نیست : قدرتى كه او را از معاصى خدا مانع گردد ، و اخلاقى كه با آن با مردم مدارا نماید ، و حوصله و حلمى كه جهل جاهل را با آن برگرداند تا فرمودند : یا على ! اسلام عریان است ، لباسش حیا ، و زینتش عفاف ، و جوانمردى اش عمل صالح ، و ستونش ورع و پارسایى است .

امام باقر (علیه السلام) فرمودند :

اِنَّ اَفْضَلَ العِبَادَةِ عِفَّةُ الْبَطْنِ وَالْفَرْجِ .

همانا برترین عبادت نگاهدارى شكم و شهوت از حرام خداست. امام صادق (علیه السلام) فرمودند :

 اِنَّما شِیعَةُ جَعْفَر مَنْ عَفَّ بَطْنُهُ وَفَرْجُهُ ، وَاشْتَدَّ جِهادُهُ وَعَمِلَ لِخالِقِهِ ، وَرَجا ثَوابَهُ ، وَخَافَ عِقابَهُ ، فَاِذا رَأَیْتَ أُولئِكَ ، فَأُولئِكَ شِیعَةُ جَعْفَر .

همانا پیرو جعفر كسى است كه شكم و شهوت را از حرام حفظ كند ، كوشش او در راه خدا شدید باشد ، محض خدا عمل كند ، به پاداش حق امیدوار و از عذابش بترسد ، چون اینان را دیدى ، اینان شیعه ى امام صادق هستند .  رسول خدا (صلى الله علیه وآله وسلم) فرمودند :

لاَ تَزالُ اُمَّتِى بِخَیْر ما تَحابُّوا وَتَهادَوْا وَاَدُّوا الاَمانَةَ ، وَاجْتَنبُوا الحَرامَ ، وَقَرَوُا الضَّیْفَ ، وَاَقامُوا الصَّلاةَ ، وَآتُوا الزَّكاةَ ، فَاِذَا لَمْ یَفْعَلُوا ذلِكَ ابْتُلُو بِالْقَحْطِ وَالسِّنینَ(1) .

دایم امت من به خیر و نیكى اند تا به یكدیگر محبت ورزند و به یكدیگر هدیه دهند ، و امانت را ادا كنند ، و از حرام بپرهیزند ، و مهمان را پذیرایى نمایند و نماز را برپا دارند و زكات مال را بپردازند . اگر این امور را انجام ندهند به قحطى و خشكسالى مبتلا شوند .

از روایاتى كه در سطور قبل ملاحظه كردید استفاده مى شود كه راه اصلاح به روى همگان براى همیشه باز است ، و حركت در این راه نورانى ، براى هركس كه بخواهد ممكن است ، و انسان در عمل و رفتار ، و كردار و اخلاق به چیزى مجبور نیست ، و آزادانه مى تواند با نیتى پاك و تصمیم و عزمى جدى به واقعیاتى كه در آن روایات اشاره شده و خلاصه اش به شرح زیر است آراسته گردد ، و این همه نیكى و خیر و زیبایى معنوى را به جاى آن همه زشتى و بدى و هیولاى شیطانى بگذارد ، و با دست خود همراه با یارى و نصرت حق ، سیئات اخلاقى و عملى و باطنى را تبدیل به حسنات باطنى و عملى و اخلاقى نماید ، كه هركس در راه اصلاح قرار بگیرد ، خداوند در تبدیل شدن سیئات به حسنات به او كمك خواهد داد ، و چون حسنات را جایگزین سیئات كند ، تمام سیئات گذشته اش بخشیده خواهد شد .

 إِلاَّ مَن تَابَ وَآمَنَ وَعَمِلَ عَمَلاً صَالِحاً فَأُولئِكَ یُبَدِّلُ اللَّهُ سَیِّئَاتِهِمْ حَسَنَات وَكَانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحِیماً 

مگر آنان كه توبه كردند و ایمان آوردند و عمل شایسته انجام دادند ، اینانند كه خداوند سیئات آنان را به حسنات تبدیل كرد و خداوند آمرزنده ى مهربان است .

  إِلاَّ مَن ظَلَمَ ثُمَّ بَدَّلَ حُسْناً بَعْدَ سُوء فَإِنِّی غَفُورٌ رَّحِیمٌ .

مگر كسانى كه ستم كردند ، آنگاه در مقام توبه و جبران برآمدند و بدى را تبدیل به نیكى كردند ، من نسبت به آنها آمرزنده و مهربانم .

برگرفته از سایت استاد حسین انصاریان به نشانی Erfan.ir

سه شنبه 27/9/1386 - 11:56
پسندیدم 0
UserName