از بعثت تا هجرت به مدینه 4
 

آری برای آنها باور كردنی نبود كه این دعوت، جدی باشد و محمّد با یاری و همكاری علی در این دعوت جهانی موفّق گردد، ولی خدا بر هر كاری قادر و توانا است. این واقعه تاریخی را كه متضّمن اعلام خلافت علی علیه السلام است بسیاری از مورخین معروف مانند طبری و از معاصرین جودة السّحاره، و محمد حسین هیكل، و حتی كارلایل مسیحی انگلیسی در كتاب قهرمانان نقل كرده‌اند.

در این دوره پیغمبر و كسانی كه به آن حضرت ایمان می‌آوردند، سخت مورد اذیت و آزار نادانان، سفها و حسودان و آنان كه دعوت اسلام را مضّر منافع شخصی و جاه‌طلبی خویش می‌دانستند، قرار گرفتند و به شكنجه‌ها و تعذیبات بدنی شدید، گروندگان به حق را شكنجه و تعذیب می‌كردند و سه سال بنی هاشم و مؤمنینِ به اسلامِ محمّد را در شعب ابی طالب محصور و با آنها قطع رابطه كردند و فروش نان و آرد و اشیاء دیگر را به آنها ممنوع ساختند در این مدت سه سال صبر و امتحان مسلمانان شدید شد و از تنگدستی و گرسنگی سخت در فشار بودند، و ابوطالب، آن حامی مخلص و مؤمن واقعی پیغمبر به طور محرمانه بوسیله‌ی بعضی از دوستانش، قدری آرد و طعام به مقداری که این گروه تلف نشوند فراهم می‌نمود.

شب‌ها فرزند دلبندش علی را در بستر پیغمبر می‌خواباند تا مبادا كه به آن حضرت سوء قصدی شود، تا آنكه دوران محصوریت در شعب نیز به اذن خداوند متعال به پایان رسید و بعضی از قریش با پیمان قطع رابطه مخالفت كردند، و پیمان نامه آنها نیز به وضع معجزه‌آمیزی از بین رفت، و پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله از طریق وحی از آن با خبر گشت.

در این دوره، سوره‌های مكّی قرآن كه مشتمل بر وعد و وعید و بشارت و انذار و دعوت به روش عقاید حقّ از مبداء و معاد و اخبار و سرگذشت انبیای گذشته و مطالب مهمّ دیگر بود نازل شد و در این دوره بود كه دو حامی بزرگ پیغمبر صلی الله علیه و آله جناب ابوطالب و امّ المؤمنین خدیجه از دنیا رحلت كردند و سال وفات آنها، عام الحزن نامیده شد، و رسول خدا در اثر فوت ابوطالب ناچار به طائف هجرت فرمود كه در آنجا نیز بت‌پرستان، كارشكنی كرده و حضرت را سنگباران نمودند، و پس از اسلام عداس مسیحی به شرحی كه در تواریخ است به مكّه مراجعت كردند و خداوند متعال، مقدّمات دوران چهارم زندگی پیغمبر را فراهم ساخت.

(برگرفته از کتاب ندای اسلام از اروپا نوشته حضرت آیت الله العظمی صافی)

دوشنبه 26/9/1386 - 10:8
پسندیدم 0
UserName