آموزش فلش
توسط : hermaneshgh

ماکرومديا فلش ( Macromedia Flash) يکي از بهترين نرم افزار هايي است که شما ميتوانيد جهت افزودن افکت هاي مخصوص و انيميشن هاي کامپيوتري به وب سايت از آن استفاده کنيد .در اين جزوه سعي شده تمامي نکات با ذکر مثال و انيميشن براي شما ارائه گردد . اميد است اين منبع جهت استفاده ي شما عزيزان مفيد واقع شود. براي مطالعه ي اين دوره ي آموزشي نياز است کاربران محترم آشنايي با سيستم عامل ويندوز داشته باشند . ضمنا سيستم شما بايد داراي مشخصات سخت افزاري ذيل باشد : - حداقل سيستم مورد نياز پنتيوم 233 - 16 مگابايت Ram - حدود 600 مگا بايت فضاي آزاد - کارت گرافيکي 64 گيگا بايت کاربردهاي Flash زماني که با يک صفحه ي وب برخورد ميکنيم ايده هاي مختلفي براي ساختن يک وب سايت جالب ،در ذهنمان ايجاد ميشود. با وجود بخشهاي گوناگون در يک وب سايت در مورد تصاوير و رنگها قانوني کلي وجود دارد. در Flash ابزارهايي وجود دارد که به وسيله ي آنها ميتوان به راحتي تصاوير مختلفي خلق کرد. تصاوير برداري خيلي بهتر از نقشه هاي بيتي هستند. تصوير برداري نه تنها از لحاظ اندازه کوچکتر است بلکه در هنگام کوچک و بزرگ شدن به هيچ وجه کيفيت خود را از دست نميدهد. ولي زماني که يک نقشه بيتي را بزرگ ميکنيم تصاوير مات به نظر ميرسند. تصاوير Flash همانند يک فيلم بر روي صفحه ي وب گذاشته مي شود . هرگاه که مرورگر وب شما با يک فيلم Flash روبرو ميشود به طور اتوماتيک Flash player را اجرا مي کند. نكته به ياد داشته باشيد که فيلم هاي Flash به واسطه برداري بودنشان کم حجم تر از تصاوير نقشه بيتي خواهند بود. متحرک سازي در سايت وب در گذشته در سايتهاي وب به علت اينکه انيميشن نداشتند ، بسيار خسته کننده به نظر مي رسيدند. ولي نرم افزار Flash به آساني انيميشن را توسط فرآيندي به نام Tweening ايجاد ميکند. در اين مرحله شما به Flash نقطه آغاز و پايان ميدهيد و تصاوير بين اين دو نقطه به طور اتوماتيک به صورت فريم ( Frame ) ايجاد خواهند شد. مثلاً اگر يک تصوير کامپيوتري براي کامل شدن احتياج به 10 فريم داشته باشد تنها لازم است به آن دو فريم شروع و پايان را بدهيم ( فريم 1 و فريم 10) ، خود نرم افزار Flash فريم هاي ما بين آن را ميسازد. علاوه بر آن ميتوانيد يک Motion Tween براي آن شيء بسازيد. ساخت فيلم هاي محاوره اي : در Flash علاوه بر انيميشن هاي ساده ميتوانيد وب سايتهاي محاوره اي نيز بسازيد. به عنوان مثال ميتوان فيلم فلشي را ايجاد کنيد که در آن فيلمهاي کوتاه و Track هاي موسيقي متعدد قابل انتخاب وجود داشته باشد زيرا Flash کاملاً شيء گرا ميباشد. نکته : در يک فيلم Flash منظور از محاوره اي بودن اين است که کاربر قادر به انتخاب کليپ هاي ويدئويي يا Track موسيقي دلخواه باشد. تغيير شکل اشياء و متون متحرک : يکي از تکنولوژي هاي انيميشن در Flash اين است که به شما اجازه ي تغيير يک شکل به شکل ديگر را ميدهد ،به اين فرآيند Shape tween ميگويند. بدون شک متون متحرک را در سايت هاي مختلف مشاهده کرده ايد. اين متون درون يک جعبه از نقطه اي به نقطه ديگر حرکت ميکنند. از اين Effect در سرفصل روزنامه ها و تبليغات فروشگاهها استفاده ميشود. ايجاد يک متن متحرک در Flash کار بسيار ساده اي است . بدين منظور جهت رسيدن به نتيجه ي مطلوب بايد تکنيک هاي فيلم سازي Flash را با هم ترکيب کنيم ، به اين صورت که ابتدا يک Motion Tween ايجاد کرده ، بوسيله آن متني را داخل جعبه از اين سمت به آن سمت برده و سپس يک Mask اضافه مي کنيم. توسط اين ماسک ميتوانيم متن داخل جعبه را کنترل کنيم. اين بدان معني است که شما قادر خواهيد بود هر قسمت از متن دلخواه خود را قابل مشاهده کنيد. درک و يادگيري اصول پايه اي Flash Flash داراي يک سري عناصر اوليه است که در طول کارتان شما را همراهي ميکند. شکل زير نماي اوليه اي از عناصر اوليه Flash ميباشد. صفحه کاري ( Work Place ) در Flash : صفحه کاري منطقه اي است که در آن قلم هاي Flash را ايجاد ميکنيد. اين صفحه ي کاري در واقع آن منطقه سفيد رنگي است که در قسمت مياني پنجره Flash واقع شده است. نکته : به طور پيش فرض اندازه اين صفحه 550*400 پيکسل ميباشد. اطراف صفحه کاري بوسيله يک حاشيه خاکستري که محيط کاري است پوشانده شده است. اشياء روي محيط کاري ظاهر ميشوند، مگر اينکه آنها را بر روي صفحه کاري منتقل کنيد. Timeline : Timeline ( خط زمان ) يکي از ابزار هاي Flash است که فريم هاي درون آن را کنترل ميکند. شکل زير قسمتهاي مختلف Timeline را به تصوير ميکشد. Play head : براي ديدن گزينه هاي Flash مورد نظر Play head را بوسيله اشاره گر ماوس بر روي اين Flash بکشيد. بدين منظور شما ميتوانيد يک Frame دلخواه را بر روي Timeline کليک کنيد که آن به صورت اتوماتيک Play head ميشود. Frame Number : همان نما هاي شما براي کار کردن در Timeline ميباشند. Frame line شما را قادر ميسازد تا مکان صحيح اشياء در فريم را مشخص کنيد. Timeline Menu : از طريق اين متد ميتوان به تعداد گزينه هايي که براي تنظيم چگونگي مشاهده Timeline استفاده ميشوند دسترسي پيدا کرد. Center Frame : قسمت مرکزي قابل ديد در Timeline ميباشد. Onion Skin View : توسط اين گزينه ميتوان فريم هاي مختلف يک انميشن ترتيبي را مشاهده کرد. در واقع ميتوان تشکيل فريم هاي مياني را ملاحظه نمود. Onion Skin Outline view : اين گزينه نيز مانند Onion Skin View ميتواند تعداد فريم هاي اول تا آخر را نشان دهد .اما اين گزينه بيشتر براي منحني ها استفاده ميشود. Edit Multiple Frames : اين گزينه شما را قادر ميسازد تا هر بخش از يک انيميشن را که بر فريم هاي مختلفي تقسيم شده اند ، ويرايش کنيد. Modify Onion Markers : منويي را نمايش ميدهد که توسط آن شما ميتوان تعداد فريم هاي دلخواه را در Onion Skin View نمايش داد. Current Frame : در اين قسمت ساده فريم جاري نمايش پيدا ميکند. Frame Rate : اين گزينه تعداد فريم هاي نمايش داده شده را نشان ميدهد. Playback Time : اين گزينه مدت زمان سپري شدن فيلم را نشان ميدهد. Scroll Bars : بوسيله اين گزينه ميتوان فريم هاي لايه هاي قبلي را مشاهده نمود.

سه شنبه 23/5/1386 - 16:15
پسندیدم 0
UserName
x