ریشه های غریزی و فطری امر بمعروف و نهی از منکر
توسط : haji bina

**************
باسمه تعالی
جایگاه امربه معروف
در قرآن و روایات
*عسگرابراهیم زاده-منطقه شوط
مقدمه
امر به معروف و نهی از منکر.ازاصول دین است واحیای این
دواصل بیانگرحیات وسرزندگی جامعه می باشد و فراموش
کردن این دواصل موجب رخوت و سستی . بی تفاوتی و به
تدریج اضمحلال ومرگ جامعه خواهد شد.
برهرمسلمان ومکلفی واجب است.درچارچوب قوانین شرع
.عمل به معروفات را توصیه کرده . و دیگران را از مبادرت به
منکرات بازدارد . این امراز چنان ظرافتی بر خورداراست که
گاه .عبور از حدومرز آن .نه تنها ثوابی نخواهد داشت . بلکه
عقوبتی را نیز در پی خواهد داشت.
ریشه های فطری و غریزی
پدران و مادران در طول تاریخ . فرزندان خود را به کارهایی وا داشته و از کارهایی نهی کرده اند . مسئله امر و نهی و
تشویق وهشدار.ریشه در درون هرانسانی دارد.ومربوط به
زمان و مکان یا منطقه خاصی نمیشود.وهر مسئله اینگونه
فراگیر باشد.نشان از فطری بودن آن دارد.
هشدار و اخطار و فریاد دربرابر خطرها وانحرافات مخصوص
انسان نیست در قرآن مجیدمیخوانیم:
وقتی مورچه ای دیدحضرت سلیمان بن علی نبیناوآله ( ع )
بالشکرش درحرکتندفریادزدوبه سایرمورچگان گفت :به لانه
های خودبروید تا پایمال نشوید.
هنگامی که هدهددرپرواز خود ازفضای کشور"سبا" متوجه
انحراف مردم ودریافت که مردم خورشیدپرستند .نزدحضرت
سلیمان (ع)آمدواز این انحراف شکایت کرد.
بنابراین .فریاد دربرابرانحراف ودلسوزی.برای دیگران نه تنها
مسئله ای فطری برای انسانهاست . بلکه ریشه ای غریزی
نیز در حیوانات دارد.

پنج شنبه 14/4/1386 - 8:54
پسندیدم 0
UserName