عدالت در قرآن

سوره  الحديد آيه  25 

 لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَيِّنَاتِ وَأَنزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ وَالْمِيزَانَ

لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ وَأَنزَلْنَا الْحَدِيدَ فِيهِ بَأْسٌ شَدِيدٌ وَمَنَافِعُ

 لِلنَّاسِ وَلِيَعْلَمَ اللَّهُ مَن يَنصُرُهُ وَرُسُلَهُ بِالْغَيْبِ إِنَّ اللَّهَ قَوِيٌّ

عَزِيزٌ

ترجمه فارسی

ما پيامبرانمان را با دليلهای روشن فرستاديم و با آنها

 کتاب و ترازو، رانيز نازل کرديم تا مردم به عدالت عمل

 کنند و آهن را که در آن نيرويی سخت و منافعی برای

 مردم است فرو فرستاديم ، تا خدا بداند چه کسی به

 ناديده ، او و پيامبرانش را ياری می کند زيرا خدا توانا و

 پيروزمند است

تفسیر

 

بيان آيات خداي تعالي پس از اشاره به قساوتي كه دلهاي مومنين را فرا گرفته ، و در نتيجه در امتثال تكاليف ديني و مخصوصا انفاق در راه خدا كه مايه قوام امر جهاد است تثاقل ورزيدند، و آنگاه ايشان را به اهل كتاب تشبيه كرد كه در اثر طولاني شدن مهلت خدا به آنان دلهايشان دچار قساوت گرديد، اينك در اين آيات غرض الهي از فرستادن رسولان و نازل كردن كتاب و ميزان همراه ايشان را بيان كرده ، مي فرمايد: غرض از اين ارسال رسل و انزال كتب اين بود كه انبيا مردم را به عدالت عادت دهند، تا در مجتمعي عادل زندگي كنند، و آهن را نازل كرد تا بندگان خود را در دفاع از مجتمع صالح خود و بسط كلمه حق در زمين بيازمايد، علاوه بر منافع ديگري كه آهن دارد، و مردم از آن بهره مند مي شوند. آنگاه فرمود كه نوح و ابراهيم (عليه السلام ) را فرستاد، و نبوت و كتاب را در ذريه آن دو بزرگوار قرار داد، و يكي پس از ديگري رسولاني گسيل داشت ، و اين سنت همچنان در تمامي امتها استمرار يافت ، و نتيجه كار همواره اين بود كه عده اي از مردم راه حق را يافته ، اكثريتي از ايشان فاسق شدند، و سپس سوره را با دعوت مردم به اين معنا ختم مي كند كه ايمان خود را تكميل كنند ، تا از رحمت خدا دو چندان عايدشان گردد. لقد ارسلنا رسلنا بالبينات و انزلنا معهم الكتاب و الميزان ليقوم الناس بالقسط ... اين آيه مطلب تازه اي از سر گرفته ، و با آن معناي تشريع دين از راه ارسال رسل و انزال كتاب و ميزان را بيان مي كند و مي فرمايد كه : غرض از اين كار اين است كه مردم به قسط و عدالت عادت كرده و خوي بگيرند، و نيز به اين وسيله و با انزال حديد امتحان شوند، و برايشان معلوم شود كه چه كسي خداي ناديده را ياري مي كند، و چه كسي از ياري او مضايقه مي نمايد، و نيز بيان كند كه امر رسالت از آغاز خلقت مستمرا در بشر جريان داشته ، و به طور مداوم از هر امتي جمعي هدايت يافته ، و بسياري فاسق شده اند. پس منظور از كلمه بينات در جمله لقد ارسلنا رسلنا بالبينات آيات بينات است ، آياتي كه به وسيله آن بيان مي كند كه رسولان ، فرستاده از جانب اويند ، و آن آيات يا عبارت است از معجزات باهره ، و يا بشارت واضح ، و يا حجتهاي قاطع . و انزلنا معهم الكتاب - منظور از كتاب وحيي است كه صلاحيت آن را دارد كه نوشته شود و به صورت كتاب در آيد، ( نه اينكه كتاب جلد شده از آسمان بفرستد ) بلكه دستوراتي است كه مي شود آن را نوشت ، دستوراتي كه مشتمل است بر معارفي ديني ، از قبيل عقايد حق و اعمال صالح ، و اين كتابهاي آسماني كه معنايش معلوم شد، عبارتند از پنج كتاب 1 - كتاب نوح ، 2 - كتاب ابراهيم ، 3 - كتاب تورات ، 4 - كتاب انجيل ، 5 - كتاب قرآن . و الميزان ليقوم الناس بالقسط - مفسرين ، ميزان را به همان ترازو كه داراي دو كفه است و سنگينيها را با آن مي سنجند تفسير كرده اند، و جمله ليقوم الناس بالقسط را غايت و غرض انزال ميزان گرفته ، گفته اند: معناي جمله اين است كه : ما ترازو را نازل كرديم تا مردم را به عدالت در معاملات خود عادت دهيم ، و در نتيجه ديگر خسارت و ضرري نبينند، و اختلالي در وزنها پديد نيايد، و نسبت ميان اشياء مضبوط شود، چون قوام زندگي بشر به اجتماع است ، و قوام اجتماع هم به معاملاتي است كه در بين آنان دائر است ، و يا مبادلاتي كه با دادن اين كالا و گرفتن آن كالا صورت مي گيرد، و معلوم است كه قوام اين معاملات و مبادلات در خصوص كالاهايي كه بايد وزن شود به اين است كه نسبت ميان آنها محفوظ شود، و اين كار را ترازو انجام مي دهد. تفسير ديگري كه احتمالا مي شود براي ميزان كرد - و خدا داناتر است - اين است كه : منظور از ميزان ، دين باشد، چون دين عبارت است از چيزي كه عقايد و اعمال اشخاص با آن سنجيده مي شود، و اين سنجش هم مايه قوام زندگي سعيده انسان اجتماعي و انفرادي است ، و اين احتمال با سياق كلام كه متعرض حال مردم از حيث خشوع و قساوت قلب و جديت و سهل انگاريشان در امر دين است سازگارتر است . بعضي هم گفته اند: مرادا ز ميزان ، عقل است
شنبه 5/3/1386 - 14:4
پسندیدم 0
UserName