امامت در عقيده شيعه رياست عاليه الهيه است

بلکه در اصطلاح علم کلام که محققين علماء بيان نموده اند آن امامت به معناي رياست عاليه الهيه و اصلي از اصول دين مي باشد و ما هم بر آن عقيده ايم که الامامة هي الرياسة العامة الالهية خلافة عن رسول الله في امور الدين و الدنيا بحيث يجب اتباعه علي کافة الامة.
اين بيان اختصاص به شيعيان تنها ندارد بلکه اکابر علماء شما هم بر اين عقيده هستند از آن جمله قاضي بيضاوي مفسر معروف خودتان در کتاب منهاج الاصول ضمن بحث اخبار با کمال صراحت گويد ان الامامة من اعظم مسائل اصول الدين التي مخالفتها توجب الکفر و البدعة.
و ملا علي قوشچي در شرج تجريد مبحث امامت گويد و هي رياسة عامة في امور الدين و الدنيا خلافة عن النبي (ص).
و متعصب ترين علماي شما مانند قاضي روز بهان نقل اين معنا را نموده است که امامت رياست بر امت و نيابت و خلافت رسول الله (ص) است به اين عبارت که الامامة عند الاشاعرة هي خلافة الرسول في اقامة الدين و حفظ حوزة الملة بحيث يجب اتباعه علي کافة الامة.اگر امامت از فروع دين بود رسول اکرم (ص) نمي فرمود کسي که امام را نشناسد و بميرد به طريق اهل جاهليت مرده چنانچه اکابر علماء شما مانند حميدي در جمع بين الصحيحين و ملا سعد تفتازاني در شرح عقايد نسفي و ديگران نقل نموده اند که فرمود من مات و لم يعرف امام زمانه فقد مات ميتة جاهلية.

بديهي است عدم معرفت به فرعي از فروع دين موجب تزلزل دين و مردن به اصل جاهليت نخواهد بود که بيضاوي صريحاً گويد مخالفتش موجب کفر و بدعت گردد.
پس ثابت است که امامت داخل در اصول دين و تتميم مقام نبوت مي باشد. فلذا فرق در معناي امامت بسيار است شما که علماي خود را امام مي خوانيد امام اعظم - امام مالک - امام شافعي - امام حنبل - امام فخر - امام ثعلبي - امام غزالي - و غيره به معناي لغوي است ما هم امام جمعه داريم امام جماعت داريم دامنه اين نوع از امامان وسيع است ممکن است در يک زمان صدها امام باشد.
ولي امام به آن معني که عرض کردم رياست عامه مسلمين بر عهده اوست در هر زماني فقط يک نفر است و آن امام است که حتماً بايستي واجد جميع صفات حميده و اخلاق پسنديده و اعلم و افضل و اشجع و ازهد و اورع و اتقاي از همه ناس و صاحب مقام عصمت باشد.
و هيچ گاه زمين از وجود چنين امامي خالي نخواهد بود تا روز قيامت و بديهي است چنين امامي که واجد جميع صفات عاليه انسانيت باشد مقامش بالاترين مقامات روحانيت است و حتما چنين امامي بايد منصوب از جانب خداي تعالي و منصوص من جانب الرسول باشد که اعلي و ارفع از جميع خلايق حتي انبياء عظام مي باشد.

شنبه 15/2/1386 - 14:35
پسندیدم 0
UserName