قرآن‌ كتاب‌ جهاني‌

ـ قرآن‌ كتاب‌ جهاني‌

قرآن‌ كريم‌، آن‌گونه‌ كه‌ پيامبر اسلام‌ را پيامبر جهاني‌ معرفي‌ مي‌كند، خودرا نيز كتاب‌ عموم‌ مردم‌ با عناوين‌ و بيانات‌ مختلفي‌ نظير هادي‌، بيان‌، بلاغ‌،نذير، بصائر، موعظه‌، ذكر، نور و بالاخره‌ برهان‌ و حجت‌ الهي‌ توصيف‌ مي‌كندو مي‌فرمايد:

«كِتاب‌ٌ اَنْزَلْناه‌ُ اءِلَيْك‌َ لِتُخْرِج‌َ النّاس‌َ مِن‌َ الظُّلُمات‌ِ اءِلَي‌ النُّورِ بِاءِذْن‌ِ رَبِّهِم‌ْ».

«اين‌ كتابي‌است‌ كه‌ بر تو نازل‌ كرديم‌، تا مردم‌ را از تاريكي‌ها(ي‌ شرك‌ و ظلم‌و جهل‌) به‌ سوي‌ روشنايي‌(ايمان‌ و عدل‌ و آگاهي‌) به‌ فرمان‌ پروردگارشان‌درآوري‌.»

«هَذا بَيان‌ٌ لِّلنَّاس‌ِ وَ هُدًي‌ وَ مَوْعِظَه‌ٌ لِلْمُتَّقيِن‌َ».     

«اين‌، بياني‌ است‌ براي‌ عموم‌ مردم‌، و هدايت‌ و اندرزي‌ است‌ براي‌پرهيزگاران‌.»

«وَ اَوْحِي‌َ اءِلَي‌َّ هَذَا الْقُرْءَان‌ُ لاُِنْذِرَكُم‌ْ بِه‌ِ وَ مَن‌ْ بَلَغ‌َ».           

«اين‌ قرآن‌ بر من‌ وحي‌ شده‌، تا شما و تمام‌ كساني‌ را كه‌ اين‌ (قرآن‌) به‌ آنهامي‌رسد، با آن‌ بيم‌ دهم‌.»

«هَذا بَلاغ‌ٌ لِلنّاس‌ِ».

«اين‌ (قرآن‌) پيام‌ (و ابلاغي‌) براي‌ (عموم‌) مردم‌ است‌.»

«يَأَيُّهَّا النَّاس‌ُ قَدْ جَآءَكُم‌ْ بُرْهان‌ٌ مِن‌ْ رَّبِّكُم‌ْ وَ اَنْزَلْنَآ اءِلَيْكُم‌ْ نُوراً مُّبِيناً».     

«اي‌ مردم‌! دليل‌ روشني‌ از طرف‌ پروردگارتان‌ براي‌ شما آمد و نور آشكاري‌به‌ سوي‌ شما نازل‌ كرديم‌.»

«تَبَارَك‌َ الَّذي‌ نَزَّل‌َ الْفُرْقان‌َ عَلَي‌ عَبْدقه‌ِ لِيَكُون‌ لِلْعالَمين‌َ نَذيراً».           

«زوال‌ ناپذير و پربركت‌ است‌ كسي‌ كه‌ قرآن‌ را بر بنده‌اش‌ نازل‌ كرد تابيم‌دهنده‌ جهانيان‌ باشد.»

«اءِن‌ْ هُوَ اءِلاّ ذِكْرٌ لِلْعالَمين‌َ». 

«آن‌ نيست‌ مگر تذكري‌ براي‌ همه‌ جهانيان‌.»

دلالت‌ خود آيات‌ بر مدعاي‌، مورد نظر ما يعني‌ نسخ‌ شرايع‌ پيشين‌ ودرخواست‌ پذيرش‌ اسلام‌ و قرآن‌ روشن‌ است‌؛ زيرا اگر گروهي‌ از مردم‌ ازاين‌ عمومات‌ و اطلاقات‌ مستثنا شوند و يا در پذيرش‌ قرآن‌ و ماندن‌ بركتاب‌هاي‌ ديني‌ خود مختار باشند، ديگر اوصاف‌ كمالي‌ قرآن‌ نظير هدايت‌عامه‌ و برهان‌ بودن‌ آن‌ به‌ وصف‌ عموم‌ و مطلق‌، تحقق‌ پيدا نمي‌كند. ديگراطلاق‌ نام‌ فرقان‌ ـ كه‌ به‌ معناي‌ فارق‌ و مميز حق‌ از ناحق‌ است‌ ـ بر قرآن‌ درموارد خاص‌ اختصاص‌ خواهد داشت‌. در حالي‌ كه‌ تخصيص‌ و تقييد آيات‌ فوق‌،نه‌ تنها برخلاف‌ ظهور، بلكه‌ خلاف‌ نص‌ آنهاست‌ و به‌ اصطلاح‌ ظواهر آيات‌ ازتخصيص‌ و تقييد ابا مي‌كنند.

در زمينه‌ جهاني‌ بودن‌ قرآن‌ و رسالت‌ پيامبر اسلام‌، رواياتي‌ وارد شده‌است‌ كه‌ در مباحث‌ آينده‌ به‌ آنها نيز اشاره‌ خواهد شد.

 

 
 

سه شنبه 14/1/1386 - 10:1
پسندیدم 0
UserName