اخذ پيمان‌ از پيامبران‌ و امت‌هاي‌ پيشين‌ در تبعيت‌ از اسلام‌
اخذ پيمان‌ از پيامبران‌ و امت‌هاي‌ پيشين‌ در تبعيت‌ از اسلام‌

گفته‌ شد كه‌ تعريف‌ پلوراليزم‌ ديني‌ به‌ معناي‌ تأييد حقانيت‌ اديان‌ ديگر درعرض‌ اسلام‌، با مباني‌ اسلام‌ و از جمله‌ قرآن‌ مجيد ناسازگار است‌. بديهي‌ است‌كه‌ اين‌ مسأله‌ نيازمند بحث‌ و بررسي‌ مي‌باشد و ابعاد مختلف‌ آن‌ بايد موردكاوش‌ قرار گيرد. با آنكه‌ چنين‌ امري‌ مجالي‌ در خور مي‌طلبد لكن‌ در اينجابه‌صورت‌ مختصر به‌ ذكر و بررسي‌ اجمالي‌ بعضي‌ از آيات‌ قرآني‌ مربوط‌ به‌اين‌ موضوع‌ مي‌پردازيم‌.

اولين‌ دليل‌ قرآني‌ بر رد تكثر گرايي‌ ديني‌، آيه‌اي‌ است‌ كه‌ در آن‌ تصريح‌مي‌كند كه‌ خداوند از همه‌ پيامبران‌ و امت‌هاي‌ پيشين‌ ميثاق‌ گرفته‌ است‌ كه‌ درصورت‌ ظهور حضرت‌ محمد(ص)به‌ آيين‌ او بگروند.

«وَ اءِذْ اَخَذَاللهُ مِيثاق‌ النَّبِيّن‌َ لَمَآءَ اتَيْتُكُم‌ْ مِن‌ْ كِتاب‌ٍ وَ حِكْمَه‌ٍ ثُم‌َّ جَاءَكُم‌ْ رَسُول‌ٌمُصَدق لِّمَا مَعَكُم‌ْ لَتُوْمِنُن‌َّ بِه‌ِ وَ لَتَنْصُرُنَّه‌ُ قَال‌َ ءَأَقْرَرْتُم‌ْ وَ اَخَذْتُم‌ْ عَلَي‌ ذَلِكُم‌ْ اءِصْرِي‌قَالُو´اْ أَقْرَرْنَا قَال‌َ فَاشْهَدُوا وَ اَنَا مَعَكُم‌ْ مِن‌َ الشّاهِدين‌َ * فَمَن‌ْ تَوَلَّي‌ بَعْدَ ذلِك‌َفَأُوْلئِك‌َ هُم‌ُ الْفاسِقُون‌َ».          

«و (به‌ خاطر بياوريد) هنگامي‌ را كه‌ خداوند از پيامبران‌ (و پيروان‌ آنها)پيمان‌ مؤكد گرفت‌ كه‌ هرگاه‌ كتاب‌ و دانش‌ به‌ شما دادم‌، سپس‌ پيامبري‌ به‌سوي‌ شما آمد كه‌ آنچه‌ را با شماست‌ تصديق‌ مي‌كند، به‌ او ايمان‌ بياوريد و اورا ياري‌ كنيد. سپس‌ (خداوند) به‌ آنها گفت‌: آيا به‌ اين‌ موضوع‌ اقرار كرده‌ايد؟و بر آن‌ پيمان‌ مؤكد بستيد؟ گفتند: (آري‌) اقرار داريم‌. (خداوند به‌ آنها)گفت‌: پس‌ گواه‌ باشيد و من‌ نيز با شما جزء گواهانم‌ * پس‌ كسي‌ كه‌ بعداً از اين‌پيمان‌ اعراض‌ كند، فاسق‌ است‌.»

خداوند در اين‌ آيه‌ شريفه‌، از پيامبران‌ خواسته‌ است‌ كه‌ در صورت‌ ظهورپيامبر اسلام‌ به‌ او ايمان‌ آورده‌ و در نصرت‌ وي‌ جهد نمايند. دلالت‌ اين‌ آيه‌روشن‌ است‌؛ چرا كه‌ در صورت‌ حقانيت‌ اديان‌ گذشته‌ در عرض‌ هم‌، اخذپيمان‌ و درخواست‌ ايمان‌ و نصرت‌ پيامبر بعدي‌ لغو خواهد بود. علاوه‌براين‌توصيف‌ پيمان‌شكنان‌ به‌ فسق‌، دليل‌ بر وجوب‌ اطاعت‌ از پيامبر بعدي‌ است‌.

در تفسير آيه‌ فوق‌ بر اثبات‌ مدعا، رواياتي‌ وارد شده‌ است‌. از جمله‌ آنكه‌حضرت‌ علي‌(ع)مي‌فرمايد:

«خداوند حضرت‌ آدم‌ و پيامبران‌ بعدي‌ را بر نبوت‌ انتخاب‌ نكرد، مگر اين‌كه‌ از آنان‌ درباره‌ حضرت‌ محمد(ص)عهدي‌ اخذ كرد و آن‌ اينكه‌: درصورت‌ بعثت‌ حضرت‌ و زنده‌ ماندن‌ آن‌ پيامبر، خود به‌ او ايمان‌ آورده‌ و درمقام‌ ياري‌ برآيد و از او اطاعت‌ كند، علاوه‌ بر آن‌، از امت‌ خويش‌ نيز چنين‌ميثاقي‌ را اخذ كند.»

امام‌ كاظم‌(ع)نيز فرمود:

«لَم‌ْ يَبْعَث‌اللهُ رَسُولاً اِلاّ بِنُبُّوَه‌ مُحَمَّدٍ(ص)وَ وَصِّيِه‌ِ عَلي‌».      

«خداوند پيغمبري‌ را برنينگيخته‌ است‌، مگر اين‌ كه‌ نبوت‌ حضرت‌محمد(ص)و جانشيني‌ امام‌ علي‌(ع)را بر وي‌ اعلان‌ و تأكيد كرده‌است‌.»

از ابن‌ عباس‌ نيز روايت‌ شده‌ است‌ كه‌:

«اَوْحَي‌اللهُ اءِلَي‌ عَيسَي‌ بْن‌ مَرْيَم‌ يَا عيسي‌ آمِن‌ْ بِمُحَمَّد وَأْمُرْ مَن‌ْ اَدْرَكَه‌ُ مِن‌ْاُمِّتِك‌َ اَن‌ْ يُؤْمِنُوا بِه‌ِ».      

«خداوند بر عيسي‌ وحي‌ فرستاد كه‌ خودت‌ بر حضرت‌ محمد(ص)ايمان‌ آور و امت‌ خويش‌ را نيز بدان‌ فرمان‌ بده‌.»

روشن‌ است‌ گرويدن‌ پيامبران‌ و امت‌هاي‌ پيشين‌ به‌ شريعت‌ اسلام‌ با نظريه‌كثرت‌گرايي‌ ديني‌ همخواني‌ ندارد. از سوي‌ ديگر، خداوند براي‌ متخلفان‌ ازميثاق‌ الهي‌ و از جمله‌ سرباز زدگان‌ از تسليم‌ در برابر آيين‌ اسلام‌، وعده‌ لعن‌ ودوري‌ از رحمت‌ و فرجام‌ پر زيان‌ پيش‌بيني‌ كرده‌ است‌.

سه شنبه 14/1/1386 - 9:59
پسندیدم 0
UserName