• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
کد: 829429

پرسش

آینده قیام ولی عصر چگونه خواهد بود؟

پاسخ

با سلام و احترام
در رابطه ی زندگی بعد از قیام حضرت ولی عصر روایات متعددی وجود دارد که من برایتان مبحث زندگی بعداز قیام امام زمان عج را تشریح می کنم امیداست که پاسخ شما داده شود.
از دو نظر می توان این مطلب را بررسی كرد.
آیا بعد از ظهور ولی عصر(عج) مردم زندگی خواهند كرد؟
جهان بعد از وجود ولی عصر(عج) چگونه خواهد بود؟
در پاسخ باید گفت كه قیامت غیر از ظهور است. به قول رهبر معظم انقلاب كه فرمودند: «بعضی خیال می كنند حضرت كه آمدند، آخر دنیاست! نه، تازه شروع دنیا و شروع تاریخ بشریت است، حركت تاریخی انسان آن وقت است، آنوقت است كه استعدادهای انسان ظهور خواهد كرد. هنوز این دانشی كه بشر تا امروز پیدا كرده، در مقابل استعدادهایی كه خدا در وجود بشر گذاشته صفر است. اگر حضرت آمدند و دنیا پر از عدل و داد شد ولی آن هنگام، آخر عمر باشد و منتظر صور اسرافیل باشیم این كه كار نشد، بشر، چند هزار سال با این زحمت كار كند، بعد حضرت بیایند و دنیا را پر از عدل و داد كنند و بعد هم دنیا تمام شود. وقت ظهور حضرت، دنیا تازه شروع می شود با آمدن حضرت اول زندگی بشر، اول تاریخ و اول رشد و تعالی بشری به صورت كلان است.[1]

رشد دانش و فرهنگ اسلامی:
حكومتی كه در راس آن رهبری مانند حضرت مهدی علیه السلام است كه درهای دانش به روی او گشوده است، طبعا از نظر علمی پیشرفت شگفت انگیزی خواهد داشت.[2] در حكومت آن حضرت با اجرای برنامه های آسمانی آن چنان انسان ها از نظر شخصیت پرورش می یابند كه گویی آنان غیر از انسان هایی هستند كه در گذشته زندگی می كرده اند.

از جهت اقتصاد:
اقتصاد جامعه شكوفا گشته، فقر و تنگدستی رخت بربسته، آبادانی همه جا به چشم می خورد و بازرگانی رونقی شایان توجه می یابد.[3]

كشاورزی:
كشاورزی بر اثر فراوانی باران رونق می یابد. در روایت است كه خداوند برای او(مهدی عج) بركت را از آسمان فرو می فرستد.[4]
در زیارتهایی كه درباره حضرت مهدی(عج) رسیده است به زندگی اصیل و درست انسان در پرتو فروغ جاودانه تعالیم امام مهدی(عج) اشاره رفته است: السلام علی ربیع الانام و نضره الایام. سلام بر بهاران زندگی مردمان و طراوت روزگاران.[5]
و اما اینكه جهان بعد از وجود ولی عصر علیه السلام چه گونه خواهد بود، آیا بعد از ایشان قیامت بر پا خواهد شد؟ جواب این است كه این مساله مرتبط با رجعت است و رجعت یكی از اعتقادات تشیع است و بدین مفهوم است كه امامان خاندان وحی و رسالت علیه السلام و عده ای از كسانی كه صالح و نیكوكار بوده و از دنیا رفته اند و جمعی از كسانی كه جنایت پیشه و ستمكار بوده و چشم از جهان دوخته اند، پس از حضرت علیه السلام به خواست خدا به این جهان باز می گردند. و نخستین رجعت كننده امام حسین علیه السلام است و پس از آن وجود گران مایه همه امامان اهلبیت علیهم السلام یكی پس از دیگری.[6] گرچه در صدد بیان آیات رجعت نیستم اما از باب نمونه به چند آیه قرآن كه اشاره به رجعت دارد، اشاره می كنم و شما می توانید به تفسیر در ذیل این آیات شریفه مراجعه فرمایید.
بقره: آیه 259: او كالذی مرّ علی قریه و هی خاویه علی عروشها... فاماته الله مأه عام ثم بعثه...2. بقره/ آیه 243: الم ترالی الذین خرجوا من دیارهم و هم ألوف حذر الموت فقال لهم الله موتوا ثم احیاهم: درباره زنده شدن 70 هزار خانوار
3. اعراف/ آیه 155: و اختار موسی قومه سبعین رجلا لمیقتنا ... در این آیه می فرماید: حضرت موسی، تعداد 70 نفر را برای میقات ما انتخاب كرد. و در آیه 55 و 56 بقره راجع به آنان می فرماید: و به موسی گفتند: ما هرگز به تو ایمان نخواهیم آورد. و اذ قلتم یا موسی لن نومن لك حتی نری الله جهره، تا اینكه خداوند را علناً ببینیم... آن گاه می فرماید: ثم بعثناكم من بعد موتكم : آن گاه ما شما را پس از اینكه مرده بودید زنده كردیم.
4. كهف/ آیه 25: اصحاب كهف مدت 309 سال در غار مكث نمودند(به خواب رفتند) آن گاه خدای مقتدر آنان را به دنیا برگردانید.
5. بقره/ 72 و 73 و 74: از این آیات این واقعیت دریافت می گردد كه خداوند، مقتول بنی اسرائیل را در همین جهان و پیش از روز رستاخیز زنده ساخت.[7]
جواب قسمت دوم سؤال یعنی زمین در آن زمان چگونه خواهد بود؟ كه جواب این قسمت از توضیح در قسمت الف روشن خواهد شد. و اضافه می كنم كه پس از قیام جهانی امام عصر علیه السلام، در روزگار حاكمیت آن عدالت گستر راستین فقر و نیاز از جامعه بشری رخت بر می بندد و آفت و محرومیت از بین می رود. عقده های روانی مردم حل و زدوده می شود و حزن و اندوه به سرور و شادمانی تبدیل می گردد و دیگر نه ظالمی خواهی دید و نه مظلوم و ستمدیده‌ای آرمانها و آرزوهای مسلمانان آگاه و پروا پیشه تحقق می یابد و كره زمین مهد صلح و آزادی می گردد[8]. به تعبیر دیگر: وقتی مهدی موعود علیه السلام ظاهر شد و در جنگ پیروز گشت و بر شرق و غرب جهان تسلط یافت، تمام زمین به وسیله یك حكومت جهانی اسلامی اداره می شود. برای تمام بلاد و استانها، استانداران لایقی را با برنامه كار و دستورات لازم گسیل می دارد. به واسطه كوشش و جدیت آنان تمام زمین آباد و معمور می گردد... عدل و دادش تمام زمین را فرا می گیرد. مردم با هم مهربان شده با صدق و صفا زندگی می كنند امنیت عمومی همه جا را فرا می گیرد. و كسی در صدد آزار دیگری نیست وضع اقتصادی مردم بسیار خوب می شود به طوری كه مستحق زكات پیدا نمی شود. بارانهای نافع پی در پی می بارد. تمام زمین سبز و خرم می گردد. بركات و محصولات زمین زیاد می شود.[9]
و اما در مورد این سؤال كه امام زمان چگونه به جنگ مشركین می رود؟
در ابتدا باید این نكته را به عرض برسانیم كه امام زمان علیه السلام مانند پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله برای هدایت و راهنمایی مردم، نخست اعلان دعوت عمومی می كند و در آغاز ظهورش، مردم را از پیام انقلاب خود آگاهی داده و اتمام حجت می كند، در این میان عده‌ای دعوتش را می پذیرند و راه سعادت، پیش می گیرند و عده‌ای به مخالفت بر می خیزند كه امام مهدی(عج) در برابر اینها قیام مسلحانه می‌كند. چنانچه امام جواد علیه السلام فرموده است: وقتی 313 نفر یاران خاص حضرت قائم(عج) به خدمتش در مكه رسیدند، حضرت، دعوتش را به جهانیان آشكار می سازد و وقتی كه این تعداد به ده هزار نفر رسید، به اذن خدا قیام مسلحانه می كند و خروج می كند.[10]
برنامه قیام حضرت مهدی(عج) همانند برنامه قیام همه پیامبران الهی خواهد بود، یعنی بر اساس اسباب و وسایل عادی و طبیعی برنامه‌های خود را اجرا می‌كند و جز در موارد استثنایی از راه اعجاز وارد نمی‌شود. و اما اینكه در بعضی از روایات از سلاح به شمشیر معنا شده است، باید گفت كه ظاهرا مقصود از خروج با شمشیر، ماموریت به جهاد، و توسل به اسلحه برای اعلای كلمه حق است، و این كه با هیچ یك از كفار به مصالحه نمی نشیند، زیرا«شمشیر» همیشه كنایه از قدرت و نیروی نظامی بوده و هست، همان گونه كه«قلم» كنایه از علم و فرهنگ است، و نیز از قدیم معروف بوده كه كشور با دو چیز اداره می شود: قلم و شمشیر.[11]
پس منظور قیام با شمشیر، همان اتكای به قدرت است، تا مردم نپندارند كه این مصلح بزرگ، فقط به شكل یك معلم یا یك واعظ، عمل می كند، بلكه او یك رهبر مقتدر الهی است كه امان را از ستمگران و منافقان می‌گیرد. بنابراین اجرای طرح حكومت حق و عدالت در سطح جهانی نیز باید با استفاده از وسایل مادی و معنوی لازم(بجز در موارد استثنایی) تحقق پذیرد. به تعبیری دیگر، آن حضرت و یارانش با هر اسلحه ای كه لازم باشد، در مقابل كفار و ستمگران می ایستند، و از هر گونه اسلحه‌ای كه در آن زمان متداول بوده و مورد نیاز باشد، استفاده می‌كنند. به امید آن روزی كه قدرت اسلام، همه جا را فراگیرد و روزی كه چشم همه به دیدار دل آرای آن محبوب، روشن گردد.

پی نوشتها:

[1] . انتظار، سال سوم، شماره هشتم و نهم، تابستان و پاییز 1382، فصلنامه علمی تخصصی ویژه امام مهدی(عج) صفحات 9 و 10.
[2] . نجم الدین مجلسی، كتاب چشم اندازی به حكومت مهدی(عج)، ص 176، انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی، چاپ سوم، 1378.
[3] . همان منبع، ص 196.
[4] . همان منبع، ص 204.
[5] . محمد حكیمی، عصر زندگی و چگونگی آینده انسان و اسلام، ص 235.
[6] . امام مهدی علیه السلام، از ولادت تا ظهور نوشته آیه الله فقید سید محمد كاظم قزوینی ترجمه و تحقیق: علی كرمی، و سید محمد حسینی، چاپ سوم پاییز 78، موسسه چاپ الهادی، ص 792.
[7] . ستارگان درخشان، تالیف محمد جواد نجفی، قسمت دوم از جلد 14، سرگذشت حضرت صاحب الزمان علیه السلام، ناشر: كتاب فروشی اسلامیه، نوبت چاپ: پنجم، تاریخ چاپ 1371.
[8] . امام مهدی(عج) از ولادت تا ظهور، محمد صدر، بیروت الوفاء ص 795.
[9] . دادگستر جهان، نوشته ابراهیم امینی، چاپ نوزدهم، 1379، چ قدس، انتشارات شفق صفحه 319.
[10] . علامه مجلسی، محمد باقر، بحارالانوار، ج 52، ص 283، موسسه الوفاء بیروت، 1403 ه.ق .
[11] . رجالی تهرانی، علی رضا، یكصد پرسش و پاسخ پیرامون امام زمان(علیه السلام) انتشارات نبوغ چاپ سوم، ص 218.
با تشکر
و من الله توفیق

مشاور : موسسه پرتو نور | پرسش : دوشنبه 6/10/1389 | پاسخ : دوشنبه 13/10/1389 | | ليسانس | 27 سال | مهدويت | تعداد مشاهده: 99 بار

تگ ها :

UserName