کد:
68161
پرسش
بسم حق
درود بی پایان حق تعالی بر شما و دست اندر كاران شریف تبیان
1-منظور از آیات منسوخ و ناسخ و متشابه و محكم چیست.در مورد متشابهات بیشتر توضیح دهید
2-چرا ائمه اطهار یك تفسیر قرآن كریم به طور جامع تدوین نكردند تا مسلمانان فقط از آن استفاده كنند و تفسیر به رای صورت نگیرد؟چرا ائمه و به خصوص امام علی (ع) صریحا رمز حروف مقطعه را بیان نكردند؟
3-تا كنون چه تفسیر های معتبری ارائه شده است؟
4-آیاتی را كه در آن اشاره به برهان علییت و براهین اثبات ذات احدیت شده است(به غیر از برهان نظم)را بفرمایید
با امید موفقیت روز افزون
یا حق
پاسخ
با سلام و تحیت.
دوست عزیز!
1- در مورد ناسخ و منسوخ در قرآن به كد 18830، و در مورد محكم و متشابه به كد 40914 در بخش تازه های مذهبی سایت مراجعه نموده و پس از مطالعه اگر ابهامی بود در خدمتتان هستیم.
2-
یكی از ابعاد رهبری و امامت امامان معصوم(ع) تبیین و تفسیر قرآن كریم و كلام الهی است؛ و در این زمینه هم مانند زمینه های دیگر، امامان از هیچ خدمتی فروگذار نكرده، و هر كدام در حد امكان، و در مناسبت های گوناگون به تفسیر كلام الهی پرداخته اند.
لازم است ذكر كنیم كه ما روایات تفسیری زیادی از ائمه معصومین(ع) داریم كه برخی از آن ها در مجموعه های مستقل ـ مثل تفسیر امام حسن عسكری و تفسیر علی بن ابراهیم قمی ـ جمع آوری شده، و برخی دیگر نیز در خلال روایات دیگر موجود هستند. اگر روایات تفسیری را جمع آوری كنیم به ده ها هزار حدیث می رسد. كتابهای كاملی در تفسیر روایی قرآن نوشته شده است. اگر روایات تفسیری به حد قابل قبولی نبود، چگونه تألیف تفسیر بر اساس روایات ممكن بود. "تفسیرالصافی"، تألیف ملا محسن فیض كاشانی در پنج جلد و تفسیر "نورالثقلین"، تألیف عروسی حویزی در پنج جلد و كتاب "البرهان فی تفسیرالقرآن"، تألیف سید هاشم بحرانی نمونه ای از این تفاسیر است. همچنین تفسیر"الدر المنثور"، تألیف ملا جلال الدین سیوطی از تفاسیر روایی اهل سنت می باشد.
البته این كتابها هم ادعای استقصای كامل روایات تفسیری را ندارند، باید گفت جمع آوری همه روایات تفسیری از میان همه كتابهای روایی كار مشكلی است كه نیاز به یك تلاش گروهی متركز از طرف مراكز فرهنگ و دین دارد.
اما اگر منظور شما این است كه ائمه(ع) به دست خود تفسیری نوشته باشند، باید گفت هیچ لزومی به این كار نبوده، چون راویان زیادی بوده اند كه گفته ها و روایات آن بزرگان را مكتوب می كردند. به علاوه كه هر كدام از ائمه(ع) در زمان خود مسئولیت و وظایف دیگری هم داشته اند كه در كنار جو مخالفتی هم كه بر علیه ایشان بوده، امكان نگارش مستقیم را از ایشان سلب می كرده است.
اما در مورد حروف مقطعه بایستی متذكر شویم كه فقط این مورد نیست كه ما نسبت به آن آگاهی نداریم بلكه بسیاری از آیات الهی است كه ما ظاهر آن را می فهمیم و از فهم باطن آن عاجز هستیم. البته فراموش نشود كه تا آن اندازه كه در هدایت انسان لازم بوده است می توانیم از قرآن استفاده نماییم. در آخر اینكه چه بسا اگر كسی بود در آن زمان كه از رمز حروف مقطعه بیشتر می پرسید حضرات معصومین نیز بیشتر از این اسرار را بیان می فرمودند.
3- در این زمینه می توانید به كتاب "طبقات مفسران شیعه" از عقیقی بخشایشی كه به زبان فارسی تدوین شده مراجعه نمایید.ضمنا نرم افزاری به نام "جامع التفاسیر" كه در بر دارنده حدود 60 كتاب تفسیری است موجود است كه می توانید ان را نیز مورد بررسی قرار دهید.
4- بطور كلی پنج راه عقلی برای اثبات ذات خداوند وجود دارد: برهان نظم، برهان حركت، برهان وجوب و امكان(فقر و عنی)، برهان علت و معلول، و برهان صدیقین. در اینجا آیتی را ذكر می كنیم كه در آنها به براهین عقلی(غیر از برهان نظم) اشاره شده است.
1) برهان حركت: انعام/ 75-79؛ نحل/88؛ الرحمن/29.
2) برهان وجوب و امكان: فاطر/15؛ محمد/38؛ الرحمن/29.
3) برهان علت و معلول: طور/35 و 36 و 43.
4) برهان صدقین: فصلت/53؛ آل عمران/18؛ بروج/20؛ حدید/3؛ نور/35.
برای مطالع بیشتر می توانید به كتاب "پیام قرآن" از آیت الله مكارم شیرازی، ج 3 مراجعه نمایید.
پیروز باشید.
مشاوره مذهبی_ قم.
مشاور :
موسسه ذکر
| پرسش :
سه شنبه 26/3/1383
| پاسخ :
شنبه 6/4/1383
|
|
|
0
سال
|
معارف اسلامي
| تعداد مشاهده:
64 بار