• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
کد: 63691

پرسش

دلایل موجود بر اینكه قرآن از زمان نبی اكرم صل الله تا كنون دچار تحریف نگردیده است
با تشكر فراوان از تمامی زحمت كشان این شركت

پاسخ

با سلام و تحیت.
دوست عزیز!
بحث تحریف یا عدم تحریف قرآن از مسائل بسیار گسترده و مفصلی است كه در طول تاریخ دوران اسلامی كتابها و مقالات متعددی در باره آن به نگارش درآمده است؛ و ما در اینجا به اختصار بدان می پردازیم. آنچه هم اكنون خواهیم آورد، به مسئله تحریف به طور كلی می پردازد.
معتقدین به عدم تحریف قرآن ادله گوناگونی ارائه داده اند كه بطور كلی می توان آنها را به چهار دسته تقسیم نمود: ادله تاریخی ـ ادله روائی ـ ادله قرآنی ـ ادله عقلی.
1- شواهد تاریخی: علاقه زاید الوصف عرب نسبت به قرآن به دلیل فصاحت و بلاغت و آهنگ معجزه آسای آن و تقدس قرآن نزد مسلمانان و حساس بودن ایشان نسبت به هر گونه تحریف و تغییر در آن، علاوه بر توصیه ها و دستورات پیامبر اسلام(ص) در مورد تلاوت، كتابت، حفظ و جمع آوری قرآن و عدم طرح تحریف قرآن در ضمن انتقاداتی كه به خلفا، پس از رسول خدا(ص)، همگی گواه بر این هستند كه قرآن آلوده به تحریف نشده است. مسئله تحریف مسئله پیش پا افتاده و ساده ای نبوده كه واقع شود و سر و صدا به پا نكند!

2- دلیل روایی: حدیث ثقلین و روایات زیادی موكداً بیان می كنند كه در تشخیص حق از باطل در تمایلات و جریانهای فكری و ... محور و محك را قرآن قرار بدهید. با توجه به علم اول و آخر حضرات معصومین(ع) چگونه ممكن است منبعی را كه به زودی مخدوش می شود، برای شناخت دین خاتم معرفی كنند!؟

همچنین روایات فراوانی با صراحت بر مصونیت قرآن دلالت دارند، مانند روایت امام صادق(علیه السلام) كه در باره قرآن می فرماید: قرآن سخن خدا، كتاب خدا، وحی الهی و نازل شده از سوی اوست و آن كتاب نفوذ ناپذیری است كه باطل به هیچ وجه به آن رو نمی آورد.(بحارالانوار، ج89، ص117- 118)

3- دلیل قرآنی: با سه دسته از آیات قرآن، بر عدم تحریف قرآن استدلال شده است:

الف- آیات تحدی، كه هیچ كس نمی تواند سوره ای مانند سوره های قرآنی بیاورد. لازمه آن این است كه اضافه كردن به قرآن مقدور نباشد.

ب- آیات عزت، كه قرآن را نفوذ ناپذیر معرفی می كند. لازمه این آیات آن است كه تحریف كه باطل است در او راهی نداشته باشد.(فصلت/ 41-42)

ج- آیه ذكر: قرآن به صراحت بیان می فرماید: «إنا نحن نزلنا الذكر و إنا له لحافظون»(حجر/9).

كیفیت استدلال به این آیه بدین صورت است كه جمله دوم این آیه یعنی: "إنا له لحافظون" دلالت دارد به اینكه قرآن را خداوند حفظ می كند و این را با تاكیدات فراوان بیان می كند، و چون مصونیت قرآن پس از نزول را به طور مطلق بیان كرده است، شامل حفظ قرآن از تحریف لفظی هم می شود.

4- دلیل عقلی: با استدلال عقلی می توان نتیجه گرفت كه قرآن نه تنها تحریف نشده، كه نمی تواند هم تحریف شود.

خداوند حكیم ـ یعنی كسی كه كار بیهوده و عبث انجام نمی دهد- برای هدایت بشر قرآن را فرستاده است.

از طرف دیگر، با توجه به خاتمیت دین و پیامبر اسلام(ص)، اگر در كتاب مقدس آن تحریف واقع شود، پیامبر دیگری كه راه صحیح را به مردم نشان دهد نخواهد آمد و مردم گمراه خواهند شد، بدون اینكه در این گمراهی مقصر باشند.

این خلاف آن چیزی است كه خداوند به جهت آن قرآن را نازل نموده است كه همان هدایت انسانها باشد.

پس خداوند به طور قطع قرآن خود را محفوظ خواهد داشت.



مطالبی كه گذشت، همگی ناظر به مسئله تحریف به طور كلی بود.

اما در خصوص تحریف به زیادت ـ در مقابل تحریف به نقصان ـ باید گفت: در باب نقصان بعضی از آیات قرآن، در میان شیعه و سنی آراء شاذی مبنی بر تحریف هست. اما در باب تحریف به زیادت احدی از علمای مذاهب اسلامی و حتی مستشرقین و یا دشمنان چنین ادعایی نكرده است. چنین اجماع قاطعی كافی است كه احتمال آن را منتفی سازد.

اگر باز مطلبی بود در خدمت هستیم.

با تشكر.
مشاوره مذهبی_ قم.

مشاور : موسسه ذکر | پرسش : پنج شنبه 24/2/1383 | پاسخ : يکشنبه 27/2/1383 | | | 0 سال | معارف اسلامي | تعداد مشاهده: 26 بار

تگ ها :

UserName