کد:
54545
پرسش
منظور از ایه 27 سوره ال عمران كه در قسمتی از ان میفرماید"زنده را از مرده و مرده را از زنده بر گزیدیم"چیست؟
و سوال دیگر ان كه ایا در بهشت لذت جنسی وجود دارد؟
وسوال اخر هم این كه ایا درست است كه انسان های گنه كار پس از اینكه برای مدت های طولانی در جهنم ماندند و عزاب كشیدند و سزای همه گناهانشان را دیدند دوباره به بهشت باز میگردند.
ایا چنین چیزی واقعیت دارد.
لطفا با دلیل و برهان پاسخ دهید
با تشكر
*یا علی*
پاسخ
با عرض سلام و تحیت.
دوست محترم!
پاسخ را به ترتیب طرح سؤال در سه قسمت پاسخ می دهیم.
1. راجع به آیه شریفه "وتخرج الحی من المیت وتخرج المیت من الحی" دو تفسیر آورده شده است:
الف ـ منظور پیدایش حیات از موجودات بی جان است. مانند ظهور موجودات زنده در طی یك سلسله تحولات از جامدات بی جان. مثلاً، انسان از نطفه تشكیل می شود، و نطفه از مواد غذایی، و مواد غذائی در طبیعت بصورت بی جان وجود دارند؛ یا در مورد درختان كه در فصلی از سال(بهار) جان می گیرند، و یا بطور كلی از تخم كاشته شده بی جان رویش و حیات می یابند، و مقصود از این كه خداوند مرده را از زنده بیرون می آورد، عكس این روند است. چنانچه همین موجود زنده باز هم تبدیل به خاك(موجود جامد و بی جان) می گردد.
ب ـ مقصود بیرون آمدن انسان های مؤمن از صُلب و پشت افراد كافر است، و برعكس.(تفسیر المیزان، ذیل این آیه)
به نظر می رسد این دو تفسیر قابل جمع با همند؛ بلكه این دو تأویلاتی برای این آیه هستند.
2. از آنجا كه در بهشت، تمام لذات به عالی ترین شكل آن وجود دارد و لذات جنسی از اهم لذت ها است، بنابراین عقلاً و نقلاً باید در بهشت از آن خبری باشد.
در آیات قرآن مواردی كه سخن از زوج(زوج كریم ـ زوج بهیج) و یا حورالعین و زیبایی های خیره كننده آنها به میان آمده است، به این مسئله اشاره می كند. روایات هم آن را تأیید و تفسیر كرده اند. در این ارتباط به كد 46229 از بخش مشاوره مذهبی مراجعه كنید، كه در آن به سؤال مشابهی پاسخ داده ایم.
3. بر اساس آیات و روایات، عده ای از انسان ها(مؤمنان گناهكار) به دلیل آن كه در مجموع رو به خدا و حقیقت داشته، ولی علیرغم آن مرتكب گناه های كوچك و بزرگ شده اند، در مراحلی وارد جهنم شده، و سپس بعد از گذراندن جهنم موقت وارد بهشت می شوند.
ولی عده ای دیگری هم هستند كه به صورت دائم در جهنم می مانند؛ مانند قاتلان افراد بیگناه(نساء/93)، منافقان و افراد مرتد(آل عمران/116 و نساء/140)، رباخواران(بقره/275)، آنان كه غرق در گناه اند و گناه سراسر وجودشان را فرا گرفته است(بقره/81) و ...(ر.ك. به بحارالانوار، ج8، ص346 و 352 و 353)
به عقیده علامه طباطبائی، مستضعفان فكری كه در بی خبری مانده اند، و كسانی كه با حق و حقیقت عناد و لجبازی ندارند، بلكه اگر حق برایشان واضح و روشن می شد، از آن پیروی می كردند(حتی غیرمسلمانها)، نیز از جمله كسانی هستند كه در جهنم ماندگار نخواهند بود، و نهایتاً به بهشت وارد می شوند.(ترجمه تفسیرالمیزان، ج5، ص80)
برای آگاهی بیشتر، و همچنین موارد روائی مربوطه می توانید به "اصول كافی"، ج3، باب كفر و ایمان و "عدل الهی" مرحوم مطهری، ص352 نگاه كنید.
كامروا باشید.
مشاوره مذهبی ـ قم.
مشاور :
موسسه ذکر
| پرسش :
چهارشنبه 27/12/1382
| پاسخ :
شنبه 8/1/1383
|
|
|
0
سال
|
معارف اسلامي
| تعداد مشاهده:
62 بار