• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
کد: 49196

پرسش

با سلام . با توجه به آیه ی 124 سوره ی بقره نتیجه می گیریم كه امام دارای عصمت است و امامت از ÷یامبری بالاتر است حال با اینكه به امام وحی نمی شود چرا چنین است؟

با تشكر

پاسخ

با عرض سلام و تحیت.
دوست محترم!
در ابتدا به عنوان مقدمه به عرض می رسد، با توجه به آیه 124 سوره بقره، و آیات و روایات دیگر، به دست می آید كه شأن نبی آن است كه راه را بر مردم آشكار كند؛ اما شأن امام آن است كه مردم را به پیمودن راه وادارد، و در واقع "ایصال به مطلوب" نماید. و لذا امام بر این اساس مقام امامت از نبوت بالاتر است و به همین دلیل، ابراهیم خلیل مدت ها پس از آن كه به پیامبری رسید و پس از پیروزی در امتحان های متعدد، به مقام امامت نائل آمد.
واقع فرق بین نبی و امام این است كه امام انسان كامل است، ولی نبی به خودی خود لازم نیست به آن مرتبه از انسانیت رسیده باشد. لازمه آن كه كسی بتواند علاوه بر راهنمایی، الگوی دیگران برای وصول به حقیقت باشد، كمال انسانی خود او است.
البته توجه دارید كه بسیاری از پیامبران، علاوه بر مقام نبوت، دارای مقام امامت هم بوده اند.
امام همانند پیامبر، واسطه فیض میان خلق و حق، عامل ارتباط خلق با حق و حافظ حریم وحی و شریعت است، اما پیامبر نیست؛ یعنی مقام و شأن و مسئولیت نبوت و رسالت را به او نداده اند، و به آن صورت كه بر پیامبران وحی می شده، به آنان ابلاغ رسالت نشده است.
امام در زمانی بسر می برد كه مرحله گرفتن وحی الهی و ابلاغ احكام الهی انجام یافته، و تنها مرحله اجرا و هدایت باقی مانده است.
به خصوص، در زمان دین خاتم مسئله كاملا واضح است. جانشین پیامبر می تواند خط اجرایی پیامبر را ادامه دهد و نیازی به این نیست كه خود او نبی یا رسول باشد؛ زیرا با بودن دین خاتم، نیازی به رسالت جدیدی نیست و اجرای كامل دین اسلام مورد خواست پروردگار است. اگر چه امامام هم دائما، ملهم به الهامات الهی هستند.(اصول كافی، روایات شماره 705، 706، 435)
بنابراین، اگر چه باب دین جدید به اقتضای خاتمیت پایان یافته، ولیكن ارتباط ائمه با پروردگار و عالم ملكوت و غیب استمرار داشته، به گونه ای كه دیگر پیامبران به آنان غبطه می خورند، و آرزوی مرتبت آنان را دارند.
ائمه اطهار از طرق مختلف از جمله تحدیث، صحیفه، كتاب و جامعه، نزول روح، لوح محفوظ و... با عالم غیب در ارتباط هستند.
برای مطالعه بیشتر در این باره به كتاب "بحثی مبسوط در آموزش عقاید"، جلد دوم، مؤلفان: غرویان، غلامی، میرباقری(انتشارات دارالعلم قم) مراجعه نمایید.
موفق باشید.
مشاوره مذهبی ـ قم.

مشاور : موسسه ذکر | پرسش : يکشنبه 26/11/1382 | پاسخ : يکشنبه 17/12/1382 | | | 0 سال | معارف اسلامي | تعداد مشاهده: 100 بار

تگ ها :

UserName