کد:
36269
پرسش
لطفا فتاوای همه مراجع عظام تقلطد درباره احكام سفر كسی كه برای شغلش سفر می كند، مانند: استاد برای تدریس و همچنین نماز و روزه دانشجو را به تفصیل بیان بفرمایید. با تشكر فراوان.
پاسخ
با عرض سلام و تحیت.
دوست محترم!
حكم نماز و روزه دانشجویانى كه فاصله وطن آنها تا محل تحصیل بیش از 4 فرسخ شرعى [5/22 كیلومتر] است و حداقل براى یك ترم چنین برنامهاى دارند، در محل تحصیل و بین راه، با توجه به موارد زیر چنین است:
1) دانشجویى كه تقریباً همه روزه از وطن به محل تحصیل مىرود و برمىگردد.
آیات عظام امام خمینى و خامنهاى: نماز شكسته است و روزه صحیح نیست.
آیات عظام اراكى و گلپایگانى و بهجت: نماز تمام و روزه صحیح است.
آیت الله تبریزى: بنا بر احتیاط واجب بین نماز شكسته و تمام جمع كند، و بنابراحتیاط روزه بگیرد، و البته اگر روزه گرفت، دیگر قضا لازم نیست.
آیت الله سیستانى: اگر به مدت 6 ماه در یك سال یا سه ماه در چند سال این مسافرتها ادامه دارد نماز او در همه مسافرتها حتى اگر براى تفریح باشد تمام و روزه صحیح است.
آیت الله صافى: نماز در بین راه و محل تحصیل تمام و روزه صحیح است.
آیت الله فاضل: بنا بر احتیاط واجب شكسته است و نمىتوانند روزه بگیرند.
آیت الله مكارم: نماز و روزه در محل تحصیل و خوابگاه و بین راه تمام است.
2) دانشجویى كه سه روز در هفته، به محل تحصیل مىرود و برمىگردد.
آیات عظام امام خمینى و خامنهاى: نماز شكسته است و روزه صحیح نیست.
آیات عظام اراكى و گلپایگانى: نماز تمام و روزه صحیح است.
آیت الله بهجت: نماز تمام و روزه آنان صحیح است.
آیت الله تبریزى: بنا بر احتیاط بین نماز شكسته و تمام جمع مىكند و بنا بر احتیاط روزه بگیرد و چنانچه روزه گرفت قضا ندارد.
آیت الله سیستانى: اگر به مدت 6 ماه در یك سال یا سه ماه در چند سال این مسافرتها ادامه دارد نماز او در همه مسافرتها حتى اگر براى تفریح باشد تمام و روزه صحیح است.
آیت الله صافى: نماز در بین راه و محل تحصیل تمام و روزه صحیح است.
آیت الله فاضل: بنا بر احتیاط واجب شكسته است و نمىتوانند روزه بگیرند.
آیت الله مكارم: نماز و روزه در محل تحصیل و خوابگاه و بین راه تمام است.
3) دانشجویى كه فقط یك روز در هفته به محل تحصیل مىرود و برمىگردد.
آیات عظام امام خمینى و خامنهاى: نماز شكسته است و روزه صحیح نیست.
آیات عظام اراكى و گلپایگانى: نماز تمام و روزه صحیح است.
آیت الله بهجت: نماز تمام و روزه آنان صحیح است.
آیت الله تبریزى: بنا بر احتیاط بین نماز شكسته و تمام جمع مىكند و بنا بر احتیاط روزه بگیرد و چنانچه روزه گرفت قضا ندارد.
آیت الله سیستانى: نمازش شكسته است و اگر قبل از ظهر برود روزه صحیح نیست.
آیت الله صافى: نماز در بین راه و محل تحصیل تمام و روزه صحیح است.
آیت الله فاضل: بنا بر احتیاط واجب شكسته است و نمىتوانند روزه بگیرند.
آیت الله مكارم: نماز شكسته است.
4) دانشجویى كه هر دو هفته یك بار، یا بیش از ده روز یكبار به محل درس مىرود و برمىگردد.
آیات عظام امام خمینى و خامنهاى: نماز شكسته است و روزه صحیح نیست.
آیات عظام اراكى و گلپایگانى: نماز شكسته است و روزه صحیح نیست.
آیت الله بهجت: نماز را قصر به جا آورد و روزه او صحیح نیست.
آیت الله تبریزى: نمازش شكسته است و روزهاش را هم افطار مىكند.
آیت الله سیستانى: نمازش شكسته است و اگر قبل از ظهر برود روزه صحیح نیست.
آیت الله صافى: نماز در بین راه و محل تحصیل شكسته است و روزه صحیح نیست.
آیت الله فاضل: بنا بر احتیاط واجب شكسته است و نمىتوانند روزه بگیرند.
آیت الله مكارم: شكسته است.
5) دانشجویى كه دو روز در هفته را در محل تحصیل مىماند و سپس به وطن مراجعت مىكند.
آیات عظام امام خمینى و خامنهاى: نماز شكسته است و روزه صحیح نیست.
آیات عظام اراكى و گلپایگانى: نماز تمام و روزه صحیح است.
آیت الله بهجت: نماز تمام و روزه آنان صحیح است.
آیت الله تبریزى: بنا بر احتیاط بین نماز شكسته و تمام جمع مىكند و بنا بر احتیاط روزه بگیرد و چنانچه روزه گرفت قضا ندارد.
آیت الله سیستانى: اگر براى مدت 2 سال یا بیشتر دو روز در هفته كاملاً مىماند نمازش در آنجا تمام و روزه صحیح است و در راه شكسته است و احتیاطاً در ماه اول هم شكسته بخواند و هم تمام و اگر به این مقدار نیست در همه مسافرتها احتیاطاً هم شكسته بخواند و هم تمام و روزه را هم بگیرد و هم قضا كند.
آیت الله صافى: نماز در بین راه و محل تحصیل تمام و روزه صحیح است.
آیت الله فاضل: بنا بر احتیاط واجب شكسته است و نمىتوانند روزه بگیرند.
آیت الله مكارم: شكسته است.
6) دانشجویى كه شنبه به محل تحصیل مىرود و چهارشنبه یا پنج شنبه به وطن مراجعت مىكند.
آیات عظام امام خمینى و خامنهاى: نماز شكسته است و روزه صحیح نیست.
آیات عظام اراكى و گلپایگانى: نماز تمام و روزه صحیح است.
آیت الله بهجت: نماز تمام و روزه آنان صحیح است.
آیت الله تبریزى: بنا بر احتیاط بین نماز شكسته و تمام جمع مىكند و بنا بر احتیاط روزه بگیرد و چنانچه روزه گرفت قضا ندارد.
آیت الله سیستانى: اگر این وضع دو سال یا بیشتر ادامه دارد نمازش در آنجا تمام و روزه صحیح است و در راه شكسته است و اگر كمتر باشد حكم مسأله شماره 1 را دارد (یعنى اگر به مدت 6 ماه در یك سال یا سه ماه در چند سال این مسافرتها ادامه دارد نماز او در همه مسافرتها حتى اگر براى تفریح باشد تمام و روزه صحیح است).
آیت الله صافى: نماز در بین راه و محل تحصیل تمام و روزه صحیح است.
آیت الله فاضل: بنا بر احتیاط واجب شكسته است و نمىتوانند روزه بگیرند.
آیت الله مكارم: در صورتى كه براى یك ترم باشد شكسته است اما اگر براى یك سال یا بیشتر باشد تمام است.
حكم نماز و روزه دانشجویانى كه فاصله وطن آنها تا محل تحصیل بیش از 4 فرسخ شرعى [5/22 كیلومتر] است و حداقل براى یك ترم چنین برنامهاى دارند در محل تحصیل - خوابگاه - و بین راه با توجه به موارد زیر چنین است:
در فرضى كه محل تحصیل و خوابگاه با هم فاصله دارند موارد زیر وجود دارد:
6) خوابگاه در داخل شهر بافاصله 10 كیلومترى یا بیشتر و دانشجو دو روز در هفته را در محل تحصیل و خوابگاه است.
آیات عظام امام خمینى و خامنهاى: نماز شكسته است و روزه صحیح نیست.
آیات عظام اراكى و گلپایگانى: نماز تمام و روزه صحیح است.
آیت الله بهجت: نماز تمام و روزه صحیح است.
آیت الله تبریزى: اگر مسافت 22 كیلومتر یا بیشتر باشد بنا بر احتیاط واجب در راه و محل تحصیل و خوابگاه بین نماز شكسته و تمام جمع كند و روزه ماه رمضان را بگیرد و بعید نیست دیگر قضا روزه بر او واجب نباشد.
آیت الله سیستانى: اگر دو روز كامل در آنجا باشند و قصد ماندن دو سال یا بیشتر داشته باشند نماز آنها در آنجا تمام و روزه صحیح و در راه شكسته است و اگر دو روز كامل نیست اگر مجموعاً مسافرتهاى آنها در ماه ده روز یا بیشتر است كثیرالسفرند و نماز آنها در همه مسافرتها تمام و روزه صحیح است و اگر 8 یا 9 روز در ماه است بنا بر احتیاط واجب باید هم شكسته بخوانند و هم تمام و روزه را هم بگیرند و هم قضا كنند.
آیت الله صافى: چنانچه در فاصله كمتر از ده روز به وطن خود، رفت و آمد مىكند در محل تحصیل و خوابگاه و بین راه نماز تمام و روزه صحیح است.
آیت الله فاضل: نماز این افراد شكسته است و نمىتوانند روزه بگیرند مگر این كه تصمیم داشته باشند ده روز یا بیشتر در یك مكان بمانند.
آیت الله مكارم: نماز و روزهاش در محل تحصیل و خوابگاه و بین راه شكسته است.
8) خوابگاه در داخل شهر با فاصله 10 كیلومترى یا بیشتر و دانشجو شنبه تا چهارشنبه را در محل تحصیل و خوابگاه است.
آیات عظام امام خمینى و خامنهاى: نماز شكسته است و روزه صحیح نیست.
آیات عظام اراكى و گلپایگانى: نماز تمام و روزه صحیح است.
آیت الله بهجت: نماز تمام و روزه صحیح است.
آیت الله تبریزى: اگر مسافت 22 كیلومتر یا بیشتر باشد بنا بر احتیاط واجب در راه و محل تحصیل و خوابگاه بین نماز شكسته و تمام جمع كند و روزه ماه رمضان را بگیرد و بعید نیست دیگر قضا روزه بر او واجب نباشد.
آیت الله سیستانى: نماز آنها در آنجا تمام و روزه صحیح است و در راه اگر به اندازه 44 كیلومتر باشد، شكسته است.
آیت الله صافى: چنانچه در فاصله كمتر از ده روز به وطن خود، رفت و آمد مىكند در محل تحصیل و خوابگاه و بین راه نماز تمام و روزه صحیح است.
آیت الله فاضل: نماز این افراد شكسته است و نمىتوانند روزه بگیرند مگر این كه تصمیم داشته باشند ده روز یا بیشتر در یك مكان بمانند.
آیت الله مكارم: نماز آنها در آنجا تمام و روزه صحیح است و در راه اگر به اندازه 43 كیلومتر یا بیشتر باشد، شكسته است.
9) خوابگاه در خارج شهر با فاصله كمتر از 5/22 كیلومتر و دانشجو دو روز در هفته را در محل تحصیل و خوابگاه است.
آیات عظام امام خمینى و خامنهاى: نماز شكسته است و روزه صحیح نیست.
آیات عظام اراكى و گلپایگانى: نماز تمام و روزه صحیح است.
آیت الله بهجت: نماز تمام و روزه صحیح است.
آیت الله تبریزى: اگر مسافت 22 كیلومتر یا بیشتر باشد بنا بر احتیاط واجب در راه و محل تحصیل و خوابگاه بین نماز شكسته و تمام جمع كند و روزه ماه رمضان را بگیرد و بعید نیست دیگر قضاى روزه بر او واجب نباشد.
آیت الله سیستانى: نسبت به خوابگاه حكم فرض اول را دارد و نسبت به محل تحصیل اگر از خوابگاه به آنجا برود همان حكم را دارد و اگر از مسافرت به آنجا وارد شود نمازش شكسته است مگر در فرضى كه كثیرالسفر باشد.
آیت الله صافى: نماز تمام و روزه صحیح است.
آیت الله فاضل: نماز این افراد شكسته است و نمىتوانند روزه بگیرند مگر این كه تصمیم داشته باشند ده روز یا بیشتر در یك مكان بمانند.
آیت الله مكارم: نماز و روزهاش در محل تحصیل و خوابگاه و بین راه شكسته است.
10) خوابگاه در خارج شهر با فاصله كمتر از 5/22 كیلومتر و دانشجو شنبه تا چهار شنبه را در محل تحصیل و خوابگاه است.
آیات عظام امام خمینى و خامنهاى: نماز شكسته است و روزه صحیح نیست.
آیات عظام اراكى و گلپایگانى: نماز تمام و روزه صحیح است.
آیت الله بهجت: نماز تمام و روزه صحیح است.
آیت الله تبریزى: اگر مسافت 22 كیلومتر یا بیشتر باشد بنا بر احتیاط واجب در راه و محل تحصیل و خوابگاه بین نماز شكسته و تمام جمع كند و روزه ماه رمضان را بگیرد و بعید نیست دیگر قضاى روزه بر او واجب نباشد.
آیت الله سیستانى: اگر دو روز كامل در آنجا باشند و قصد ماندن دو سال یا بیشتر داشته باشند نماز آنها در آنجا تمام و روزه صحیح و در راه شكسته است و اگر دو روز كامل نیست اگر مجموعاً مسافرتهاى آنها در ماه ده روز یا بیشتر است كثیرالسفرند و نماز آنها در همه مسافرتها تمام و روزه صحیح است و اگر 8 یا 9 روز در ماه است بنا بر احتیاط واجب باید هم شكسته بخوانند و هم تمام و روزه را هم بگیرند و هم قضا كنند و نسبت به خوابگاه حكم فرض 2 را دارد (یعنى نماز آنها در آنجا تمام و روزه صحیح است و در راه اگر به اندازه 44 كیلومتر باشد شكسته است).
آیت الله صافى: نماز تمام و روزه صحیح است.
آیت الله فاضل: نماز این افراد شكسته است و نمىتوانند روزه بگیرند مگر این كه تصمیم داشته باشند ده روز یا بیشتر در یك مكان بمانند.
آیت الله مكارم: نماز و روزهاش در محل تحصیل و خوابگاه تمام و در بین راه شكسته است (اگر به اندازه 43 كیلومتر یا بیشتر باشد).
11) خوابگاه در خارج شهر بافاصله كمتر از 5/22 كیلومتر و دانشجو دو یا چند هفته یك بار به وطن مراجعت مىكند.
آیات عظام امام خمینى و خامنهاى: نماز شكسته است و روزه صحیح نیست.
آیات عظام اراكى و گلپایگانى: نماز تمام و روزه صحیح است.
آیت الله بهجت: نماز تمام و روزه صحیح است.
آیت الله تبریزى: اگر مسافت 22 كیلومتر یا بیشتر باشد بنا بر احتیاط واجب در راه و محل تحصیل و خوابگاه بین نماز شكسته و تمام جمع كند و روزه ماه رمضان را بگیرد و بعید نیست دیگر قضاى روزه بر او واجب نباشد.
آیت الله سیستانى: نماز آنها در آنجا تمام و روزه صحیح است و در راه اگر به اندازه 44 كیلومتر باشد شكسته است.
آیت الله صافى: نماز تمام و روزه صحیح است.
آیت الله فاضل: نماز این افراد شكسته است و نمىتوانند روزه بگیرند مگر این كه تصمیم داشته باشند ده روز یا بیشتر در یك مكان بمانند.
آیت الله مكارم: نماز و روزه او در آنجا تمام است و در راه اگر به اندازه 43 كیلومتر یا بیشتر باشد، شكسته است.
12) خوابگاه در خارج شهر با فاصله بیشتر از 5/22 كیلومتر و دانشجو دو روز در هفته در محل تحصیل و خوابگاه است.
آیات عظام امام خمینى و خامنهاى: نماز شكسته است و روزه صحیح نیست.
آیات عظام اراكى و گلپایگانى: نماز تمام و روزه صحیح است.
آیت الله بهجت: نماز تمام و روزه صحیح است.
آیت الله تبریزى: اگر مسافت 22 كیلومتر یا بیشتر باشد بنا بر احتیاط واجب در راه و محل تحصیل و خوابگاه بین نماز شكسته و تمام جمع كند و روزه ماه رمضان را بگیرد و بعید نیست دیگر قضاى روزه بر او واجب نباشد.
آیت الله سیستانى: اگر دو روز كامل در آنجا باشند و قصد ماندن دو سال یا بیشتر داشته باشند نماز آنها در آنجا تمام و روزه صحیح و در راه شكسته است و اگر دو روز كامل نیست اگر مجموعاً مسافرتهاى آنها در ماه ده روز یا بیشتر است كثیرالسفرند و نماز آنها در همه مسافرتها تمام و روزه صحیح است و اگر 8 یا 9 روز در ماه است بنا بر احتیاط واجب باید هم شكسته بخوانند و هم تمام و روزه را هم بگیرند و هم قضا كنند.
آیت الله صافى: نماز تمام و روزه صحیح است.
آیت الله فاضل: نماز این افراد شكسته است و نمىتوانند روزه بگیرند مگر این كه تصمیم داشته باشند ده روز یا بیشتر در یك مكان بمانند.
آیت الله مكارم: نماز و روزهاش در هر سه مكان شكسته است.
13) خوابگاه در خارج شهر با فاصله بیشتر از 5/22 كیلومتر و دانشجو شنبه تا چهارشنبه در محل تحصیل و خوابگاه است.
آیات عظام امام خمینى و خامنهاى: نماز شكسته است و روزه صحیح نیست.
آیات عظام اراكى و گلپایگانى: نماز تمام و روزه صحیح است.
آیت الله بهجت: نماز تمام و روزه صحیح است.
آیت الله تبریزى: اگر مسافت 22 كیلومتر یا بیشتر باشد بنا بر احتیاط واجب در راه و محل تحصیل و خوابگاه بین نماز شكسته و تمام جمع كند و روزه ماه رمضان را بگیرد و بعید نیست دیگر قضاى روزه بر او واجب نباشد.
آیت الله سیستانى: اگر دو روز كامل در آنجا باشند و قصد ماندن دو سال یا بیشتر داشته باشند نماز آنها در آنجا تمام و روزه صحیح و در راه شكسته است و اگر دو روز كامل نیست اگر مجموعاً مسافرتهاى آنها در ماه ده روز یا بیشتر است كثیرالسفرند و نماز آنها در همه مسافرتها تمام و روزه صحیح است و اگر 8 یا 9 روز در ماه است بنا بر احتیاط واجب باید هم شكسته بخوانند و هم تمام و روزه را هم بگیرند و هم قضا كنند.
آیت الله صافى: نماز تمام و روزه صحیح است.
آیت الله فاضل: نماز این افراد شكسته است و نمىتوانند روزه بگیرند مگر این كه تصمیم داشته باشند ده روز یا بیشتر در یك مكان بمانند.
آیت الله مكارم: نماز و روزه در محل تحصیل و خوابگاه تمام و در بین راه شكسته است (در صورتى كه به اندازه 43 كیلومتر یا بیشتر باشد).
14) خوابگاه در خارج شهر با فاصله بیشتر از 5/22 كیلومتر و دانشجو دو یا چند هفته یك بار به وطن مراجعت مىكند.
آیات عظام امام خمینى و خامنهاى: نماز شكسته است و روزه صحیح نیست.
آیات عظام اراكى و گلپایگانى: نماز تمام و روزه صحیح است.
آیت الله بهجت: نماز تمام و روزه صحیح است.
آیت الله تبریزى: اگر مسافت 22 كیلومتر یا بیشتر باشد بنا بر احتیاط واجب در راه و محل تحصیل و خوابگاه بین نماز شكسته و تمام جمع كند و روزه ماه رمضان را بگیرد و بعید نیست دیگر قضاى روزه بر او واجب نباشد.
آیت الله سیستانى: نماز در آنجا تمام مىباشد و در راه اگر به اندازه 44 كیلومتر یا بیشتر باشد، شكسته است.
آیت الله صافى: نماز تمام و روزه صحیح است.
آیت الله فاضل: نماز این افراد شكسته است و نمىتوانند روزه بگیرند مگر این كه تصمیم داشته باشند ده روز یا بیشتر در یك مكان بمانند.
آیت الله مكارم: نماز و روزه در محل تحصیل و خوابگاه تمام و در بین راه شكسته است (در صورتى كه به اندازه 43 كیلومتر یا بیشتر باشد).
15) دانشجویى كه خوابگاهش در خارج شهر (با فاصله كمتر از 5/22 كیلومتر) است و گاهى براى خرید لوازم مورد نیاز یا تفریح به شهر محل تحصیل یا شهر مجاور (با فاصله كمتر از 4 فرسخ) مىرود نماز و روزه او در آن جا چه صورت دارد. در سه صورت زیر:
الف) دو روز در هفته را در محل تحصیل و خوابگاه است.
ب) شنبه تا چهار شنبه را در محل تحصیل و خوابگاه است.
ج) دو یا چند هفته یكبار به وطن مراجعت مىكند.
آیات عظام امام خمینى و خامنهاى: نماز شكسته است و روزه صحیح نیست.
آیات عظام اراكى و گلپایگانى: نماز تمام و روزه صحیح است.
آیت الله بهجت: «الف» و «ب» نماز و روزه در محل تحصیل و خوابگاه و بین راه آنها و وطن كلاً تمام است با مراعات مسأله 1066 رساله.
«ج» با قصد اقامت عشره در مجموع محل تحصیل و خوابگاه نماز و روزه در آنجا تمام است و در راه از آنجا به وطن شكسته است.
آیت الله تبریزى: چنانچه فاصله خوابگاه یا محل درس با وطن او 22 كیلومتر یا بیشتر باشد بنا بر احتیاط واجب بین نماز شكسته و تمام جمع كند و احتیاطاً روزه هم بگیرد و چنانچه روزه گرفت قضاى آن واجب نیست.
آیت الله سیستانى: اگر این وضع دو سال یا بیشتر ادامه داشته باشد، در فرض «ب» و «ج» شهر خوابگاه پس از یك ماه اقامت با این قصد در حكم وطن است و نمازش در آنجا تمام است و در راه شكسته و در محل تحصیل و شهر مجاور مذكور اگر از محل خوابگاه به آنجا برود نمازش تمام است و همچنین در راه و در فرض «الف» نیز حكم همین گونه است اگر تمام دو روز را كاملاً در آنجا بماند و اگر كمتر از دو سال مىماند بدون اقامت ده روز در یك جا، نمازش در همه این موارد شكسته است.
آیت الله صافى: در فرض سؤال نماز آنها در تمام صور «الف» و «ب» و «ج» تمام و روزه صحیح است.
آیت الله فاضل: اگر قصد داشته باشد ده روز یا بیشتر در خوابگاه بماند و در ظرف ده روز چند بار به شهر برود نمازش تمام است.
آیت الله مكارم: در صورت دوم و سوم نماز و روزه او كامل است مشروط بر این كه براى مدت طولانى مثلاً یكسال یا بیشتر بخواهد در آنجا ادامه تحصیل دهد و در صورت اول در هر حال شكسته است.
16) دانشجویى كه خوابگاهش در خارج شهر (بافاصله بیشتر از چهار فرسخ) است و گاهى براى خرید لوازم مورد نیاز یا تفریح به شهر محل تحصیل یا شهر مجاور مىرود نماز او و روزه او در آنجا و در برگشت به خوابگاه چه صورت دارد. در سه صورت زیر:
الف) دو روز در هفته در محل تحصیل و خوابگاه است.
ب) شنبه تا چهار شنبه در محل تحصیل و خوابگاه است.
ج) دو یا چند هفته یكبار به وطن مراجعت مىكند.
آیات عظام امام خمینى و خامنهاى: نماز شكسته است و روزه صحیح نیست.
آیات عظام اراكى و گلپایگانى: نماز تمام و روزه صحیح است. بلى در موردى كه براى غیر تحصیل به شهر محل تحصیل یا جاى دیگر با فاصله 4 فرسخى مىرود، نماز در آن محل شكسته است.
آیت الله بهجت: الف) و ب) نماز و روزه در محل تحصیل و خوابگاه و بین راه آنها و وطن كلاً تمام است با مراعات مسأله 1066 رساله.
ج ) اگر هر روز از خوابگاه به محل تحصیل رفت و آمد دارد، نماز و روزهاش در آن دو جا و بین راه آن دو تمام است ولى در راه مراجعت به وطن، شكسته است با مراعات مسأله 1066 رساله.
آیت الله تبریزى: بنا بر احتیاط واجب بین نماز شكسته و تمام جمع كند و احتیاطاً روزه هم بگیرد و چنانچه روزه گرفت قضاى آن واجب نیست.
آیت الله سیستانى: اگر این وضع دو سال یا بیشتر ادامه داشته باشد در فرض «ب» و «ج» و همچنین در فرض «الف» اگر دو روز كامل مىماند، شهر خوابگاه در حكم وطن است و نماز او در آنجا تمام و روزه صحیح است. و اما در مسافرت به محل تحصیل یا شهر مجاور چه براى تفریح باشد چه براى درس، نماز شكسته است مگر این كه كثیرالسفر باشند. مثلاً مجموع مسافرتهاى آنها در ماه از ده روز بیشتر باشد به مدت ششماه در یك سال یا سه ماه در چند سال.
آیت الله صافى: نماز آنها در تمام صور «الف» و «ب» و «ج» تمام و روزه صحیح است. بلى در موردى كه براى غیر تحصیل به شهر محل تحصیل یا جاى دیگر با فاصله 4 فرسخى مىرود نماز در آن محل شكسته است.
آیت الله فاضل: اگر كمتر از ده روز یكبار به شهر برود نمازش شكسته است.
آیت الله مكارم: در صورت اول شكسته و در صورت دوم و سوم تمام است هر چند یكسال در آنجا نماند.
17) حكم نماز و روزه اساتیدى را كه یك یا چند روز در هفته به محل تدریس رفت و آمد دارند در دو صورت زیر در محل تدریس و بین راه بیان فرمایید:
الف) محل تدریس یك شهر است.
ب) محل تدریس شهرهاى مختلف است.
امام خمینى: نماز شكسته است و روزه صحیح نیست.
آیت الله خامنهاى: نماز تمام و روزه صحیح است.
آیات عظام اراكى و گلپایگانى: نماز تمام و روزه صحیح است.
آیت الله بهجت: كلاً تمام است در غیر سفر اول با مراعات مسأله 1066 رساله.
آیت الله تبریزى: چنانچه تا شهر محل تدریس 22 كیلومتر یا بیشتر باشد نمازشان تمام و روزهشان صحیح است.
آیت الله سیستانى: اگر فقط یك روز به مسافرت مىرود نماز شكسته است و الا اگر به مقدار مسافت رفت و آمد دارند در هر دو فرض نماز آنها در همه مسافرتها حتى اگر براى تفریح باشد تمام و روزه صحیح است.
آیت الله صافى: در فرض سؤال در محل تدریس و بین راه نماز تمام و روزه صحیح است.
آیت الله فاضل: بنا بر احتیاط نماز آنها شكسته است و روزه صحیح نیست.
آیت الله مكارم: هرگاه حداقل در هفته سه روز رفت و آمد داشته باشند، نماز و روزه آنها تمام است والاّ شكسته است.
تذكر: در مواردى كه در مسألهاى نظر مرجع تقلید به صورت احتیاط وجوبى مطرح شده است، مقلد مىتواند با رعایت فالاعلم، به مرجعى كه در آن مسأله فتوا مىدهد مراجعه نماید.
موفق باشید.
مشاوره مذهبی ـ قم.
مشاور :
موسسه ذکر
| پرسش :
شنبه 24/8/1382
| پاسخ :
چهارشنبه 5/9/1382
|
|
|
0
سال
|
سوالات شرعي
| تعداد مشاهده:
117 بار